Gå till innehåll

Paramount bjuder in Star Trek-fan att presentera förslag för ny Star Trek-serie


Nyhet

Rekommenderade inlägg

Trekkern Michael Gummelt kommer inom kort att presentera sitt förslag för en ny Star Trek-serie för Paramounts chefer, skriver Trekmovie.com. Seriekonceptet heter Star Trek Uncharted och tar oss med ombord på USS Enterprise på uppdrag i Andromedagalaxen.

 

Star Trek Uncharteds figurer är helt nya och skapade för serien. Gummelt, som skrev manuset till datorspelet Star Trek Voyager: Elite Force, har arbetat med konceptet under tjugo år.

 

-Det har gått igenom många olika inkarnationer under de senaste tjugo åren sedan jag först började arbeta med det. Men som jag ser det nu så skall det först och främst vara en serie som kan stå på sina egna ben. Den bör inte vara beroende av någon djup, intim kunskap av varje föregående serie eller film. Det vore väldigt lockande att placera alla sorters referenser och trivia som bara fans som jag skulle förstå. Men för Trek att återvända till teve efter så länge så behöver det återuppfinnas för en ny generation. Inte en reboot, det har man redan gjort i filmerna. Vad jag vill se i denna serien är att den ska kännas modern och futuristisk relativt vår egen tid. Så Star Trek Uncharted utspelas någon gång i framtiden, så långt borta att det inte spelar någon roll vilket universum den utspelas i. 

 

?Anledningen till att han får presentera idén för Paramount tror han beror på att konceptet förut hette Star Trek Beyond, och uppmärksamades när den trettonde Star Trek-filmen också döptes till det namnet. 

 

Serien skall bestå av tretton avsnitt per säsong och ha en övergripande handling á la Game of Thrones.

 

Mer om Star Trek Uncharted läser du här på projektets hemsida

 

Källa

 

[ Till originalnyheten ]

Redigerad av Nyhet
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker också att själva idén verkar spännande, även om jag undrar huruvida Star Trek fungerar som följetong. Serien har sin styrka med nytt äventyr varje vecka. Det är lättillgängligt och kräver mer av manusförfattarna att leverera utmärkta avsnitt varje vecka. Detta lyckades alla serierna med, men kanske TNG, DS9 och TOS i synnerhet under vissa delar av serierna i alla fall. 

Game of Thrones har ju dessutom en massa karaktärsresor och figurer i olika delar av sin värld. Där funkar det. Tror inte en följetong fungerar lika bra när huvudfigurerna kommer att vara ombord på Enterprise hela tiden.

 

Att placera Enterprise i Andromedagalaxen, hur spännande och orginell idén än är, känns ändå som för Star Trekkig, i den betydelsen att det är en ny plats för trekkers, men för nya tittare är det nog lite väl långt borta.

 

Jag tror att en ny Star Trek-serie skulle må bäst att inte vara bunden av en alltför stark ramhandling och vara obunden av tidigare kontinuitet, men vara ute i Vintergatan. 

 

Således det jag hoppas Paramount tar med sig är tankarna han har med att uppdatera teknik, göra serien tillgänglig för nya tittare, modern och futuristisk. Sedan tror jag dock dess skapare måste vara någon som levt mer än vad TNG-erans manusförfattare gjorde. Roddenberry, Coon mfl hade bakgrund inom polis och militär. Det hade ingen vad jag vet av de mest kända manusförfattarna under senare serier.

 

Kanske det finns någon Irak- eller Afganistanveteran som blir nästa skapare av en Star Trek-serie? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...