Gå till innehåll

Trials and Tribble-ations = SPOILERALERT!


EoNeel

Rekommenderade inlägg

Avsnitt 5.06, Trials and Tribble-ations tycker jag tillhör ett av de mest underhållande av hela DS9-serien. Jag tycker att man har lyckats med att få ihop det gamla TOS med DS9 på ett fullständigt lysande sätt. Det som är så förvånnande är att det känns så fräscht.

SPOILER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Humorn och glädjen i detta avsnitt går inte att ta misste på. Sisko får träffa sin hjälte Kirk. Ett härligt TOS-slagsmål i matsalen, med hjälp av DS9 gänget. Det är helt underbart! Jadzia tycker Spock är så snygg. En oförglömlig scen är när Bashir och O'Brien står uppradade med resten av manskapet som varit inblandade i slagsmålet, och Kirk går fram och tillbaka och undrar vem som började. Jag måste säga att jag älskar detta avsnitt av många skäl. Ett är ju såklart att man får se Kirk och Spock, men också gamla Enterprise och rymdstationen K-7. Man verkligen känner på ett m??rkligt sätt vilken utstrålning och pondus Kirk har. Sisko är som en blyg kadett inför honom.

Andra roliga scener är ju dem på tidspolisen och deras avmättade förhör med sisko om vad som egentligen har hänt. Det är som om detta är vardagsmat för dem.

Jag kommer ihåg detta avsnitt från TOS med detta Tribble-problem, och jag kommer ihåg att jag då tyckte det var lite larvigt med alla dessa mjukisdjur. Men detta DS9-avsnitt får det att bli hur narturligt som helst. Det är så kul att se Worf's avsky för dessa lurviga varelser och hur Odo sitter och myser med en i knät.

Sen får man ju inte glömma slutscenerna när DS9 är invaderat av dessa små djur och när Quark sitter trött med en Tribble på huvudet.

Detta är ett avsnitt jag kan se hur många gånger som helst och jag vill inte att det skall ta slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avsnitt 5.06, Trials and Tribble-ations tycker jag tillhör ett av de mest underhållande av hela DS9-serien. Jag tycker att man har lyckats med att få ihop det gamla TOS med DS9 på ett fullständigt lysande sätt. Det som är så förvånnande är att det känns så fräscht.

<{POST_SNAPBACK}>

Jodå, fast jag brukar visa "The Trouble with Tribbles" och "Trials and Tribble-ations" efter varandra för folk som är sådär lite skeptiska till Star Trek. För mig är de lite av en sammanhängande episod.

Sådant här vill jag se mer av i ST generellt. Det är ett utmärkt sätt att binda ihop serierna. I regel tycker jag nämligen att det är för lite referenser till de andra serierna.

Nackdelen med ett sånt här avsnitt kan dock vara att det är tekniskt svårt och kanske lite dyrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kul med kopplingen till den tidiga serien och det måste ha varit särskilt kul för de som gjorde avsnittet att pröva på en så här omfattande sak. Jag måste säga att jag ger Trials and Tribble-ations ett betyg på 8/10. Jag gillade avsnittet skarpt, mest pga sin nostalgiska karaktär och den snygga klippningen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så gjordes detta avsnitt för att fira ST's 30-åriga födelsedag. Det jag undrar är om man gjorde något liknande med VOY...för det hade väl börjat att gå samtidigt. Det kanske inte är rätt tråd, men det vore kul att veta.

För detta avsnitt var i vilket fall som helst en syverän hyllning till ST. :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så gjordes detta avsnitt för att fira ST's 30-åriga födelsedag. Det jag undrar är om man gjorde något liknande med VOY...för det hade väl börjat att gå samtidigt. Det kanske inte är rätt tråd, men det vore kul att veta.

För detta avsnitt var i vilket fall som helst en syverän hyllning till ST. :w00t:

<{POST_SNAPBACK}>

Visst gjorde man det, ett avsnitt med det passande namnet "Flashback" i början på den tredje säsongen.

Tuvok fick konstiga drömmar som ledde tillbaka till hans tid på USS Excelsior 80 år tillbaka i tiden. Sulu och Kang var gäster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Tittade på det här avsnittet igen häromdagen. Det är HELT FANTASTISKT!!! Jag har inte sett jättemånga TOS-avsnitt, men de har verkligen lyckats med känslan i det här avsnittet. Det KÄNNS som om Sisko & co är ombord på det gamla Enterprise och interagerar med de gamla hjältarna. Det finns så många små scener som gör avsnittet trovärdigt. När O'Brien öppnar en panel och allting är korskopplat och omöjligt att bena ut och teknikgeniet O'Brien inte fattar nånting, då förstår man att Scotty har varit framme :) Jag gillar att Dax är så entusisastisk, och jag gillar att tom Sisko rycks med i slutet. Scenen med Bashir & O'Brien i hissen är obetalbar och likaså när Sisko försöker kontakta Defiant på vanligt sätt, innan han kommer på att kommunikatorn är handhållen :D

Och jag gillar verkligen när det korsrefereras mellan de olika serierna, när Janeway pratar om Picard och hans möte med borg i VOY tex, eller som i övergångsavsnitten, när Bashir är ombord på Enterprise typ. Och det här är verkligen suveränt gjort. Mycket bättre än VOYs Flashback tycker jag :)

Det är roligt att titta på extramaterialet som är med i DVD-boxen också. Alla i personalen har verkligen slitit för att allt ska vara så autentiskt som möjligt.

Ah, jag saknar ord för att uttrycka hur bra jag tycker det här avsnittet är. Det är Trek i sitt esse!!! :D:wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Vad jag förstår så gjordes detta avsnitt för att fira ST's 30-åriga födelsedag. Det jag undrar är om man gjorde något liknande med VOY...för det hade väl börjat att gå samtidigt. Det kanske inte är rätt tråd, men det vore kul att veta.

För detta avsnitt var i vilket fall som helst en syverän hyllning till ST. :w00t:

<{POST_SNAPBACK}>

Visst gjorde man det, ett avsnitt med det passande namnet "Flashback" i början på den tredje säsongen.

Tuvok fick konstiga drömmar som ledde tillbaka till hans tid på USS Excelsior 80 år tillbaka i tiden. Sulu och Kang var gäster.

<{POST_SNAPBACK}>

Men det har aldrig gjorts något mer avsnitt som bygger på ett tidigare avsnitt och serie som i Trials and Tribble-ations.

Just detta avsnitt är det enda som jag aldrig kan se för många gånger. Det är lika underbart bra varje gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 månader senare...

Jag såg detta avsnitt för första gången idag i.o.m. att jag kommit fram till DS9's 5:e säsong. :)

Vilket höjdaravsnitt! :) Whooahhh :D

Vilken härlig sammansvetsning av det gamla och det nya. Vilken skaparglädje! :)

Fantastiska dråpligheter som Miles och Julian i hissen, Julian som längtade tillbaks till DS9 för att få se Miles min för att han själv inte blivit född! :D

En riktigt varmhjärtad hyllning till Star Trek är vad det är!

Absolut ett av de bästa avsnitt jag sett och definitivt det roligaste! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg detta avsnitt för första gången idag i.o.m. att jag kommit fram till DS9's 5:e säsong. :)

Vilket höjdaravsnitt!  :)  Whooahhh  :D

Vilken härlig sammansvetsning av det gamla och det nya. Vilken skaparglädje! :)

Fantastiska dråpligheter som Miles och Julian i hissen, Julian som längtade tillbaks till DS9 för att få se Miles min för att han själv inte blivit född!  :D

En riktigt varmhjärtad hyllning till Star Trek är vad det är!

Absolut ett av de bästa avsnitt jag sett och definitivt det roligaste! :D

<{POST_SNAPBACK}>

Jag håller absolut med! En av mina favoriter också. Jag gillar scenerna med Worf och Tribblarna, liksom mysteriet kring klingonernas förändring (men det är väl det man får svar på i ENT?). Urmysigt och roligt avsnitt!

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Kan inte annat än att hålla med. Ett fantastiskt avsnitt och en underbar hyllning till orginalserien. Tycker man löst hela klingongrejen på ett smart sätt också genom att låta bli att förklara deras utseende och istället låta Worf säga att det är något som inte diskuteras med utomstående. Trial and Tribbelations påminner mig också om att hur bra de övriga serierna än är så ligger Kirk och Co. snäppet över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...
Lite lustigt. Kan de klingons som Kirk mötte varit de sista av sin "ätt", med tanke på att i Enterprise så är det "deep space nine" klingons och inte "TOS" klingons...

Nja, så är det nog inte. Se bara på Kor som är samma karaktär i både TOS och DS9...

/Lt Bey

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 år senare...

Efter att ha sett Troubles With Tribbles för första gången för några dagar sen valde jag att se detta då de hängde ihop. Precis som ni andra sagt så var det riktigt bra gjort, speciellt klippningen. Att se Sisko bete sig som han gör framför Kirk visar verkligen vilken legend han är i Starfleets historia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 2 år senare...

Det var någon som sa att de spelade in alltihop på nytt (med lookalike besättning får man anta) och det verkar ju vara logiskt. J.

Nae det var inte riktigt så det gick till. Dom använde sig av orginal materialet och spelade in DS9 besättningen mot green-screen. Sen klippte dom in dom helt enkelt! Måste ha varit världens pill-jobb! Jag hittade bakomfilm om just det här avsnittet på youtube:

(Del 1.)

(Del 2.)

(Del 3.)

(Del 4.)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...