På sätt och vis en intressant frågeställning tycker jag om man istället vinklar den åt olika varianter/stilar av människor, snarare än åt hur smart man är. (vi får se upp så att detta inte blir en diskussion om olika individers intelligens här!)
Nej det får verkligen inte börja handla för mycket om folks intelligens.
Jag tycker att star trek är så vitt och brett så att alla typer av människor hittar saker som dom personligen fastnar för- filosofi, pang pang, kärlek, humor, drama, religion, moral osv.
Jag håller med dig till stor del, men jag tror inte att de som ser tv-serierna har fastnat för pang panget för de försöker ju till mycket större mån förhindra pang pang i tv-serierna.
Hej allihopa,
Jag sitter och funderar på vilken sorts människor som gillar ST mest...
Mina tankar lutar åt att det nog är "smartare" människor som gillar ST mest, anledningen till att jag tror så är att när man ser på ST finns det väldigt mycket att ta in, vilket mindre intellektuella kanske inte klarar av att bearbeta. Många som ser Worf för första gången säger tillexempel "Han är ju ett monster, varför skjuter de inte honom?". Jag gissar(och hoppas för att detta skall bli en bra diskussion) att alla inte håller med mig.
Jag tror nog inte att man kan säga att ST innehåller för mycket för att "gemene man" ska kunna hänga med och förstå, för det är faktiskt inte särskilt komplicerat. Dock tror jag ändå att du har rätt när du säger att många av tittarna är "smartare". Detta beror sannolikt på att ST just behandlar områden som ofta ligger inom intelligentas intresse, såsom just vetenskap, filosofi, moral och etik, konflikthantering etc.
Många jag känner säger iallafall att de såg ST en gång och fattade ingenting. Men jag håller med om delen att intelligentare personer ofta är intresserade i moral, etik, filosofi konflikthantering mm
Angående det andra jag skrev in:
Delvis Baserat på det jag skrev ovan tror jag att man skulle hitta mycket högre koncentration ST-fans(än medel) på tillexempel ett universitet. Detta är även för att ST till är en av de "verkligaste" Sci-Fi serierna. Vad tror ni om denna teorin och vilka andra ställen tror ni har en hög koncentration av ST fans?
// Mr Trek
Jag har precis avslutat mina studier, och när jag tänker efter känner jag nog bara en till akademiker som faktiskt gillar ST. Om jag ska vara ärlig så skulle jag snarare säga att ST har lite dåligt rykte bland många akademiker (baserat på min umgängeskrets).
Min kusins pojkvän som jobbar på ett universitet är ST-intresserad, jag misstänker att din umgängeskrets kanske har fått några dåliga ST-vibbar av originalserien eller något(fast jag vet självklart inte, bara en spekulation).