Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad

Vet inte om det jag nu kommer skriva som svar blir of topic eller hur jag skall göra mig förstådd! Ta nu det jag skriver på ett bra sätt, jag vill inte stigmatisera eller sätta etiketter på folk, jag generaliserar kanske för grovt!

Jag tror visst att det finns ett lite högre genomsnitts IQ bland Star Trek tittare, men jag är inte säker på att detta är hela kakan. Jag har på känn att Star Trek drar till sig folk som oavsett vad, kan nerda ner sig i ett tema. Skall vi se på vilka som är ganska intelligenta och som också är nerdar i större utstreckning så kanske en hel del Trekkies har NPF (Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar = ADHD, ADD, Tourettes, Aspergers, OCD och Autism). Därmed inte sagt att alla er har NPF, absolut inte. Jag har ju dock en av dem ADD och tycker det är en av de serier som bäst fångar min uppmärksamhet och gör mig skärpt. Få serier idag klarar av detta, det är antingen allt för mycket MTV-klippningar (snabba ryckiga klippningar och dialog med allt för mycket information att ta in annars). Star Trek är och förblir en ren serie med klippningar som känns enkla och som finns där av en anledning.

Annars så tror jag att du måste ha en stor dos passion för att älska Star Trek, Det är flertalet filmer, TV-serier och saker att samla på. Du som Trekkie måste vilja bli hänförd och meddragen i något som kanske upptar flera år av ditt liv. Du skall heller inte vara rädd för att sticka ut och bli sedd som lite udda bland dina kompisar. Detta kräver kanske ett slags mod som i värsta fall gör dig ensam (kanske finns det flertalet mobboffer bland Trekkies?) då dina intressen är viktigare än att vara omtyckt. Jag tror också att du som Trekkie är trött på negativa tongångar i verkligheten och behöver positiva budskap ibland. Allt för mycket kultur idag går i dystopins tecken eller visar enbart på trista vardagliga drag.

De stora artisterna idag i musiken har ju till exempel kläder som ser ut som de kläder du kan köpa i en butik i centrum av en större svensk stad. Jag finner i mångt och mycket glädjen i artister som vill klä ut sig, vill ha shower som också är visuella. Det tror jag också kanske ni vill i viss grad. Kanske gillar ni Queen, Adam Ant (som faktiskt skrev låtar med Spock i låttexterna), David Bowie och liknande artister? Några av er kanske till och med i smyg gillar Eurovision Song Contest? Jag gör det i alla fall pga att det är storslaget, galet och visuellt!

Jag tror intelligens är ett svårt begrepp, vi kan vara så mycket smarta i ena änden av vår personlighet och så enormt dumma i andra delar av oss själva. Det enda jag är säker på är att du som Trekkie kanske kräver av en TV-serie eller film att den skall ha ett djup och lite mer att tänka på än "vanliga" folk som enbart vill se Kardashians (den där MTV-familjen som enbart verkar vara konstiga) och Chuck Norris-filmer

Postad

Det är bara att kolla runt på Sthlm Trekkers trekdagar. Tror många där har någon form av NPF. Jag ser det inte som en funktionsnedsättning utan en variation på människan. För att människan ska kunna evolvera och gå framåt behövs det folk som tänker lite annorlunda. Om alla var ungefär likadana och tänkte likadant, kanske vi fortfarande skulle bo i grottor.

Många av mina kompisar i Sthlm Trekkers skulle säga att de blivit mobbade i skolan, men inte för att de var trekkies, utan just för att man inte följer den sociala normen. Många kände sig nog annorlunda redan innan de upptäckte Star Trek. Själv var jag på båda sidorna av mobbningen.

Tror att trekkies generellt har högre IQ än andra men i och med NPF har sämre EQ.

Lyssnar mest på hårdrock och soundtracks så melodifestivalen är inget för mig. Har hört talas om Kardashians men det är inget jag kollar på. Dokusopor är helt enkelt inte min grej. Gillar Beavis and Butthead på MTV :)

Postad

Ja, jag tycker också det är hemskt med den näst intill facistiska hållning vi har i dagens samhälle där alla skall in i mallen för superEQ och sociala antenner till tusen. Att alla skall in i mallar på arbetsplatser för att vi har ett sådant stressigt samhälle där ingen har tid till att anväda det stora EQ de har för att ta in oss "ovanliga" i värmen. Jag vill inte ha ett sådant samhälle. Därför tycker jag faktiskt att Star Trek visar på hur fel vi har idag, vi behöver visst alla dessa "ovanliga" som är mer åt Vulcan, Klingon och andra håll. I Star Trek behövs alla för att göra en besättning komplett och det spelar ingen roll hur du är bara du är duktig på det du gör!

Tror man finner sig ett andningshål då man ser på serierna, man känner sig sedd och uppskattad!

• 6 månader senare...
Postad

Jag håller med eftersom i det samhället vi lever i då stöts trekkies och sci fi fans eftersom att barn har fått denna uppfattning att om man är intresserad i star trek och vetenskap då är man tönt som borde mobbas. Jag tycker att det påminner lite om ariesystemet med hitler att man inte var blåögd och blond då var man ju en Rom och om man ska vända på det. Då är vi trekkies utstötta i denna värld eftersom som vi inte lever upp till andras uppfattningar och denna behandling kommer att annars fortsätta men nu har star trek blivit en sån fluga.

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa nytt...