Hoppa till innehåll

Foto

The Squire from Gothos

• Vänligen logga in för att kunna svara
2 svar till detta ämne

#1 Anhedoni

Anhedoni

Kadett 3:e året

• Stjärnflotteakademin år 2
  • 26 inlägg

Postad 17 jul 2012 - 14:39

Är originalseriens Squire of Gothos (Trelane) en Q? Vad anser ni?

Bifogad fil  STSquireGoth.jpg   15,06K   4 Antal nerladdningar

#2 Aike

Aike

Amiral

• ST Databas-redaktörer
  • 2 585 inlägg

Postad 18 jul 2012 - 10:12

Vad Q tycker om det:

I romanen Q-squared sägs Trelane vara en Q.

Så jag gissar mycket lutar åt det. Men det finns väl inget officiellt som bekräftar det.

Redigerat av Aike, 18 jul 2012 - 10:40.

#3 Lord Di Lego

Lord Di Lego

Kapten

• Stjärnflottan
  • 298 inlägg

Postad 31 jul 2012 - 00:22

Det finns inget som säger att det inte skulle kunna finnas andra varelser med, vad som från vårt perspektiv verkar vara, helt otroliga krafter i nivå med Q. Något som alltid fått mig att undra lite var att Trelane trodde att vi var ett antal hundra år mindre utvecklade än vad vi faktiskt var. Det kanske var en lögn för att de inte skulle exakt hur mäktig han var och hur mycket han visste, vem vet. Dessutom var Trelane en ung...livsform, så det kan vara en till förklaring.

Jag tror att Q baserades på Trelane, och även om jag inte skulle bli förvånad om det på något sätt kom fram att de skulle vara samma livsform, så tror jag att man framför allt använde Trelane som grund när man skulle ta fram Q. Just därför har de liknande krafter, liknande attityd och t.o.m. liknande karaktärsdrag.
You know, there are some words I've known since I was a schoolboy: "With the first link, the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably." Those words were uttered by Judge Aaron Satie, as wisdom and warning. The first time any man's freedom is trodden on, we're all damaged.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar