Ja, det finns
ETT Travis-avsnitt, "Fortunate Son" i första säsongen.
Självklart är det så att vissa i besättningen till viss del valdes ut pga ras (ett ord jag inte riktigt tycker om i det här sammanhanget, men, men). Så har det varit sedan TOS och det för att Gene Roddenberry ville visa att människan i framtiden lyckats övervinna alla meningsskiljaktigheter som kommer av kulturella eller biologiska skillnader.
Men att Travis används för lite tror jag knappast har att göra med att han är färgad. Vissa karaktärer hamnar alltid i skymundan, och i den här serien så var det Travis som hade oturen att få den lotten. Varför vet jag inte, han har trots allt en hel del potential med sin speciella bakgrund som Space-boomer.
Jag måste ju dock erkänna att jag personligen tycker Travis är hiskligt tråkig. Men jag misstänker att detta har att göra med att vi vet så lite om honom. Mer Mayweather åt folket! säger jag. Ge honom en chans att bli omtyckt! Jag hade inte haft något emot att se ett (dubbel)avsnitt där Enterprise stöter på Travis föräldrars lastskepp Horizon (hette det så?).
Redigerat av Sotunk, 11 jan 2003 - 10:33.
"Anyone can be trained to deal with technology, and the mechanics of piloting a starship --- It takes more than just that. Open your mind to the past... to history, art, philosophy. And then... *indikerar stjärnorna utanför skytteln* ... this will mean something." --- Jean-Luc Picard.