Vilken avdelning:

Sortera efter:

Hjälp: Avancerad sökning

Nyheter

Oooooh myyyy! George Takei kliver in i en augmenterad verklighet

16-09-14 kl. 09:26 av loghaD
Kategori(er): Quarks: Spel, Övrigt: Teknik och vetenskap

riker_the_game_160914.jpg

Redan år 1832 fick Charles Wheatstone idén till en bildvisare som man kunde montera vid sina och få illusionen av att man tittade på bilder i 3D. Huvudmonterade skärmar har utvecklats en hel del sedan dess, och om bara några månader kommer spelet Star Trek: Bridge Crew att släppas till tre konkurrerande virtuell verklighetskonsoler.

 

Det är dock inte bara i virtuella verkligheter som Star Trek dyker upp, utan även i augmenterad och augmenterad verklighet, som kombinerar information från den verkliga världen och kombinerar den med datorgenererade inslag, såsom de eponyma fickmonstren i Pokémon Go eller specialeffekterna i Action Movie FX.

 

En av de stora utvecklarna inom augmenterad verklighet är Microsoft, som ligger bakom smartglasögonen Microsoft HoloLens. Till skillnad från VR-konsoler (såsom HTC Vive, PlayStation VR och Oculus Rift) syftar den här tekniken på att augmentera vår verklighet med interagerbara hologram, som kan vara allt från datavisualiser till spelfigurer och virtuella konstverk.

 

Ett av Microsofts flaggskeppsprogram för HoloLens är appen Actiongram, som är ett program där man spelar in filmer som augmenteras med förinspelade hologram. Man kan till exempel ge sina hemmavideor lite extra krydda genom att slänga in en dinosaurie eller en enhörning i sitt vardagsrum, eller låta ens hund sniffa på ett flygande tefat. Men om man inte tycker att det låter spännande nog så finns nu ett ännu galnare alternativ: Låt George Takei dansa på dina bokhyllor.

 

 

George Takei-hologrammet är ett av flera temapaket som kommer att finnas tillgängliga för HoloLens, tillsammans med internetikonerna Grumpy Cat och Nyan Cat. Det är än så länge oklart om dessa temapaket kommer att ingå i produkten eller om man måste köpa till dem separat.

 

För mig kan det dock kvitta, för jag har ändå inte råd med en HoloLens, och det är nog många som är i samma sits som jag. Däremot kan alla som har en iPhone eller en iPad njuta av en lite enklare augmenterad verklighetsupplevelse i spelet Star Trek: Timelines. Nyligen upptäcktes det nämligen att det går att låsa upp spelet från TNG-avsnittet The Game inuti spelet. Instruktioner och en demonstrationsvideo finns att se på Kotaku.com.

 


Nytt Star Trek-baserat penn- och pappersrollspel släpps 2017

16-07-21 kl. 23:52 av loghaD
Kategori(er): Quarks: Spel

rpg_star_trek_adventures_160721.jpg

Det har gått mer än tio år sedan Decipher publicerade det sista supplementet till Star Trek Roleplaying Game, och sedan dess har det varit tyst på rollspelsfronten för Star Trek. Men till sommaren 2017 kommer det att ändra sig, tack vare Star Trek Adventures.

 

Jag har alltid älskat världar som man verkligen kan sylta in sig i. Tolkiens Arda och Richard Garriotts Britannia är två av mina favoriter, men det som jag har tillbringat mest tid är kanske Forgotten Realms. Det massiva multiversumet är en av de mest kända kampanjvärldarna i rollspelet Dungeons & Dragons, och i min bokhylla har jag böcker som berättar om monsters anatomi, underjordens geografi och drakars politiska intriger.

 

 

Det finns någonting väldigt speciellt med penn- och pappersrollspel. Dels det faktum att ens äventyr bara begränsas av ens egen fantasi, men även det faktum att det finns så mycket att lära sig om dem. På film och i böcker kan man skippa detaljerna och låta en universumets upplägg skifta beroende på handlingen, men i rollspel måste man förklara hur allt ligger till för att spelledaren ska kunna utforma sina äventyr och tyda spelarnas tärningsslag på ett konsekvent och spännande sätt.

 

draconomicon_160721.jpg

När jag var liten ville jag vara en drake. Och när jag läser det här vill jag det igen.

 

Så när jag väl föll för Star Trek och dess då 40 år långa historia så började jag genast leta efter ett rollspel som utspelade sig i Gene Roddenberrys makalösa universum. Problemet var att detta var år 2006, och därmed efter att Decipher slutade utveckla sitt Star Trek-rollspel, som fantasifullt nog hette just Star Trek Roleplaying Game.

 

Under det gångna årtiondet har jag samlat på mig rollspelsmaterial från Decipher, Last Unicorn och FASA, men aldrig har jag fått ta del av ett Star Trek-rollspel som fortfarande var aktuellt. Men idag kl. 17.01 (brittisk tid) ändrades det: Spelbolaget Modiphius Entertainment gick ut med att de släpper ett nytt rollspel, Star Trek Adventures, lagom till sommaren 2017.

 

Star Trek Adventures utspelar sig framför allt i det primära universumet, det vill säga det universum som samtliga TV-serier och de första tio filmerna utspelade sig i. Den första regelboken kommer att ha fokus på The Next Generation-eran, som även innefattar serierna Deep Space Nine och Voyager, men det kommer även gå att spela i originalseriens tidsålder och i Star Trek: Enterprise-eran. Fokus kommer att ligga på mänskliga karaktärer och andra arter inom Federationen, men det kommer även att tillkomma supplementböcker som utvecklar andra civilisationer, såsom klingonerna.

 

Spelmekaniken bygger på 2d20-systemet, som är en variation av det berömda d20-systemet från Dungeons & Dragons, uppkallat efter de ikoniska 20-sidiga tärningarna. I en intervju med rollspelssidan EN World säger speldesignern Chris Birch att den här varianten av 2d20-systemet anpassat för Star Treks filmiska men genomtänkta stil; det ska finnas precis lagom många regler för att det ska vara roligt att spela även utan att gå in i sin roll, men få nog att man kan lägga fokus på handlingen. Spelet kommer inte att kräva några miniatyrer för att spela (vilket är en stor lättnad för min lilla spargris), men det kommer att finnas stöd för de som vill använda sådana.

 

Vill du veta mer? Spana då in Modiphius' hemsida.


Intervju med Star Trek: Bridge Crews producent

16-07-08 kl. 11:12 av Aike
Kategori(er): Quarks: Spel

Star Trek: Bridge Crew var ett av de mest uppmärksammade spelen på mässan E3 tidigare i år. Mycket på grund av att det är det första virtual reality-spelet baserat på Star Trek. Gamereactor har i dag släppt en intervju med spelets producent Brian Tate som du ser nedan. Han berättar bland annat att spelet släpps redan i höst, och att du kommer spela som dig själv och inte som någon av de klassiska figurerna från filmerna eller serierna.

 


Se Star Trek-stjärnorna spela Star Trek: Bridge Crew

16-06-13 kl. 23:21 av loghaD
Kategori(er): Quarks: Spel

Ryktet var sant! När Digital Spy läckte uppgifter om ett kommande virtuell verklighetsspel lät det nästan för bra för att vara sant. Men sant var det, och idag fick vi vår första ordentliga glimt av spelet.

 

Star Trek: Bridge Crew är ett kommande spel till virtuell verklighetskonsoler (Oculus Rift, HTC Vive och PlayStation VR), som utvecklas av Red Storm Entertainment i samarbete med moderbolaget Ubisoft. Spelet utspelar sig i den alternativa verkligheten, där upp till fyra spelare tar varsin post ombord stjärnskeppet USS Aegis, vars uppdrag är att finna en ny hemplanet åt vulcanerna.

 

Enligt CNET utvecklades spelet ursprungligen internt av Red Storm Entertainment som ett experimentellt VR-projekt, utan någon avsikt att släppa det kommersiellt. Projektet visade sig dock lovande nog att de valde att visa upp det för CBS, som tog emot det med öppna armar.

 

Några andra som tog emot spelet med öppna armar var Star Trek-alumnerna LeVar Burton, Jeri Ryan och Karl Urban, som har fått chansen att provspela Bridge Crew. I ett klipp som visades på spelindustrimässan E3 idag fick vi se hur de samarbetade för att utrymma en katastrofhotad planet samtidigt som de försvarade sig mot ett klingonskt angrepp.

 

bridge_crew_e3_jeri_ryan_160613.jpg

Jeri Ryan ser sig omkring på den virtuella kommandobryggan.

 

Enligt LeVar Burton var detta en fantastisk upplevelse även för någon som har stått ombord stjärnskeppet Enterprise förr.

 

"Som skådespelare måste vi använda vår fantasi enormt mycket under inspelningarna. När man trycker på en knapp så händer egentligen ingenting fysiskt ... för det visste ni väl om? Men grejen är den, att i det här spelet behöver man inte låtsas; man befinner sig i en komplett renderad miljö. Man står verkligen på kommandobryggan ombord ett stjärnskepp ... med dina kompisar! Det är riktigt coolt."

 

Tidiga reaktioner har varierat från exuberanta till lite mer ljumma. CNET-skribenten Sean Hollister beskriver det som "nästan allt jag hade hoppats på", och efter att ha provat på att vara både pilot och taktikchef kunde han konstatera att båda posterna var enormt roliga.

 

"Taktikchefen kan inte avfyra fasrarna utan instruktioner från piloten. Piloten kan inte aktivera warpdriften utan att ingenjörschefen bereder warpspolarna först. Ingenjörschefen kan inte stråla upp strandsatta överlevare om inte taktikchefen sänker sköldarna först.

 

Endast kaptenen kan se vad alla håller på med, och föra vidare instruktioner från Stjärnflottan, för att kunna koordinera allt. När det fungerar väl så känns det verkligen lite som ett avsnitt av Star Trek. Och när det fungerar mindre väl så är det skrattkittlande. VARFÖR är sköldarna fortfarande nere!?"

 

bridge_crew_e3_ingenja_r_160613.jpg

Så här ser det ut för ingenjörschefen, här spelad av Karl Urban.

 

Hollister var något kritisk till spelets grafik, som han tyckte var okej men inte strålande, och var även lite orolig eftersom det uppdrag han fick spela var lite väl enkelt. Just enkelheten är någonting som Wired-skribenten Chris Kohler också reagerade på.

 

"Å ena sidan kan jag förstå tjusningen: Som en del av besättningen måste du kommunicera med dina kollegor för att se till att skeppets funktioner brukas på rätt sätt och utan att någon dör. Samtidigt så bestod min upplevelse till stor del av att vänta på att någon skulle säga åt mig vilken knapp jag skulle trycka på, och sedan tryckte jag på den knappen. Det är inte det mest spännande uppdraget man kan tänka sig, men det kanske är så att Ubisoft ville ge oss ett lite enklare uppdrag så att nybörjarna inte sprängs i luften med en gång här på E3."

 

Kohler sa att spelet hade stor potential, och att det skulle kunna vara riktigt engagerande om utmaningsnivån höjdes och alla i besättningen fick mer att göra. Det lilla han hade sett tyckte han dock kändes lite urvattnad, och han kallade spelet något nedsättande för en "knapptryckningssimulator".

 

bridge_crew_e3_levar_burton_160613.jpg

LeVar Burton är van vid att spela ingenjörschefen, men den här gången fick han pröva på att vara skeppets befälhavare.

 

Men enligt David Votypka, som är kreativt ansvarig på utvecklaren Red Storm, är knapptryckandet bara en liten del av spelet.

 

"Till en början kanske folk säger att det är trist att allt man gör är att trycka på knappar," säger han till ABC News. "Men det är det knapparna gör som gör det så spännande. Du sitter på ett federationsskepp och avfyrar torpeder, höjer sköldar och höjer beredskapen till röd. Det är en fantastisk känsla, särskilt när du spelar i virtuell verklighet med dina kompisar."

 

bridge_crew_e3_burton_tyler_160613.jpg

Aisha Tyler och LeVar Burton var två av många på E3 som bar regnbågsband för att uppmärksamma gårdagens fruktansvärda hatdåd i Orlando.

 

Själv är jag glad att vi fick veta om mycket av detta redan nu i helgen, så att jag kunde läsa på i förhand och se presentationen live, men Ubisoft var inte jätteglada att informationen hade läckt. Skådespelaren Aisha Tyler, som ledde Ubisofts E3-pressvisning för femte året i rad, uttryckte det så här:

 

"Just det, hörrni, Ubisoft presenterar den första VR-uppelvelsen i Star Trek-universumet, och ni hörde det här först ... såvida ni inte hörde det från reportern som läckte den här informationen på Reddit; du vet vart du kan dra."

 

Tyler fick sällskap på scen av LeVar Burton, som hade mycket gott att säga om upplevelsen. Deras utbyte finns att se här (tidsindex 1:54:45). Tyler och Burton verkade ömsesidigt "starstruck" av varandra, men Tyler var lite besviken över att hon inte hade fått vara med och spela. Som tröst föreslog Burton att hon skulle haka på någon gång och spela med honom, Brent Spiner, Jonathan Frakes och Michael Dorn. Det finns nog många som skulle vilja vara en fluga på väggen under den kampanjen, men vi får nog nöja oss med att vänta på mer information om Star Trek: Bridge Crew medan vi sparar ihop pengar till en VR-konsol.


BEKRÄFTAT: Virtual reality-spelet Star Trek: Bridge Crew under utveckling

16-06-11 kl. 18:35 av loghaD
Kategori(er): Quarks: Spel

bridge_crew_160611.jpg

Kommendören ger en order till skeppets navigatör. (via Digital Spy)

 

En andlig uppföljare till Star Trek: Bridge Commander, med inslag av Artemis? Läckta uppgifter tyder på att vi snart får besöka det yttersta gränslandet som aldrig förr.

 

Star Trek är en av världens mest kända mediafranchiser, och om du vill äga allt med loggan på så får du gräva ganska djupt i dina fickor (och troligtvis din grannes, med). På spelfronten har det dock varit ganska kärvt i många år, sett både till kvalitet och kvantitet. Star Trek Online lever och frodas fortfarande efter sex år, med en ny expansion precis kring hörnet. Men det är också ett av endast två Star Trek-spel till PC och konsoler som har släppts på 2010-talet, och det andra blev inte direkt kritikerrosat. Utöver dessa har det dock släppts flera mobilspel, från det svalt mottagna Star Trek Trexels till det nysläppta Star Trek Timelines, som har fått blandade recensioner.

 

Det har inte alltid varit så. Under 90-talet släpptes fler än 20 olika Star Trek-spel i olika genrer, från det populära strategispelet Starfleet Command till den interaktiva filmen Star Trek: Klingon (och en medföljande språkkurs). Det såg till en början ut som om 2000-talet skulle bli ännu bättre, för mellan år 2000 och 2004 släpptes hela 18 nya Star Trek-spel, men sedan sinade källan plötsligt, vilket sannolikt var kopplat till att både Star Trek: Nemesis och Star Trek: Enterprise hade fått ett uselt mottagande, och många var rädda för att det skulle bli franchisens slut.

 

Ett spel som dock hann släppas under den där fertila femårsperioden var Star Trek: Bridge Commander, som av många (undertecknad inkluderad) anses vara det bästa Star Trek-spelet någonsin. I den här unika rymdsimulatorn fick spelaren föra befäl över två olika stjärnskepp, som kunde styras antingen direkt eller genom att ge order till sina bryggofficerer.

 

"Your orders, captain?" (bild via GameSpot)

 

Utöver enspelarkampanjen fanns också ett populärt flerspelarläge, där spelaren kunde kliva ombord hela 16 olika skeppsklasser från Federationen, Klingonska Imperiet, Cardassiska Unionen, med flera. Spelet var även känt för alla fanproducerade modifikationer, som uppdaterade grafiken, gav spelaren mer avancerade befälmöjligheter och lade till nya skepp såsom Borgkuber och Prometheus-klassen.

 

Men det har gått hela 14 år sedan Bridge Commander släpptes, och inget Star Trek-spel sedan dess har gett oss samma möjlighet att sätta oss i kaptensstolen på samma sätt. Däremot går simulatorspelet Artemis steget längre genom att låta flera spelare styra ett skepp gemensamt, med en spelare för varje bryggofficer, och många har önskat sig ett Star Trek-spel i samma anda.

 

 

Nu kanske drömmen äntligen kan bli sann, om man kan lita på uppgifter från DigitalSpy (och det kan man vanligtvis). Uppgifter som det tydligen inte var meningen att de skulle dela, för de raderade artikeln strax efter att de publicerade den. Det var dock nog tid för fans att anteckna allt som fanns att anteckna, och artikeln finns fortfarande att läsa (med viss svårighet) som cachad sida.

 

Reddit har användaren Heaney555 skrivit ner artikeln på ett mer läsbart format. Där kan vi läsa att utvecklaren Red Storm Entertainment (kända för Far Cry 4, Tom Clancy's Rainbox Six och The Division) arbetar med att utveckla ett virtual reality-spel som kallas Star Trek: Bridge Crew. Spelare kommer att strålas in i den alternativa verkligheten och kliva ombord stjärnskeppet USS Aegis. Där kan upp till fyra spelare ta varsin post i skeppets bryggbesättning: Kommendör, navigatör, ingenjörschef och taktikchef.

 

uss_aegis_160611.jpg

Är det USS Aegis vi ser på den här bilden? (via Digital Spy)

 

För att styra spelet använder spelaren dels röstkommandon, men spelet kommer även att utnyttja handspårningsteknologi. Det är dock oklart om denna faktiskt kommer att användas för att styra spelet (genom att fysiskt trycka på knappar), eller om det bara fyller en social funktion. På tal om sociala funktioner så kommer spelet även att simulera spelarnas läpprörelser när de pratar, så att upplevelsen känns så autentisk som möjligt.

 

...och det gör den, om DigitalSpys uppgifter stämmer. Enligt artikeln har bland annat Karl Urban, LeVar Burton och Jeri Ryan provat på spelet, och samtliga har gett den ett högt betyg. Burton säger att han gärna skulle vilja samla några av skådespelarna från TNG för att spela, till exempel Brent Spiner, Michael Dorn och Jonathan Frakes. Han hade även följande att säga:

 

"Jag har provat virtuell verklighet i olika variationer och över loppet av flera generationer, och det här spelet är med råge det bästa jag har haft möjlighet att spela. Grafiken och designen är fantastiska, men det som jag älskar mest är att de har tagit vara på Star Treks värderingar; önskan att samarbeta är faktiskt inbyggd i spelet. Det tycker jag är väldigt häftigt, för Star Trek är en unik och positiv skildring vår framtid."

 

Jeri Ryan hade en liknande reaktion:

 

"Det är helt otroligt. Det man får göra och hur man interagerar och samarbetar med varandra; det är riktigt snyggt gjort. Det handlar inte bara om att skjuta och spränga saker. Det finns en miljon olika spel där man får skjuta människor. Det här handlar om mer än så, precis som i Star Trek, för du försöker även rädda människor och hjälpa dem att komma hem. Det är riktigt coolt."

 

Allt det här låter nästan lite för bra för att vara sant, så frågan är om man verkligen ska tro på de här uppgifterna. Det är nog bäst att inte höja sina förhoppningar till faktor 10 innan de här uppgifterna bekräftas av en självständig källa, men allting ser ut att stämma. DigitalSpy.com är en stor mediehemsida som har funnits sedan 1999, och Google visar att artikeln har legat uppe på hemsidan. Dessutom ligger flera av bilderna kvar på samma medieserver som används för sidans icke-raderade artiklar.

 

Vi väntar spänt på ny information, och kanske behöver vi inte vänta så länge. På tisdag inleds spelmässan E3, och Red Storm Entertainment kommer att vara där, tillsammans med moderbolaget Ubisoft. E3 är en av världens mest inflytelserika spelmässor, så det är inte omöjligt att avsikten ursprungligen var att Digital Spy skulle publicera den här artikeln i samband med ett avslöjande där.

 

Uppdatering 2016-06-11:

Ubisoft har bekräftat att Star Trek: Bridge Crew är under utveckling och kommer att släppas i höst till Oculus Rift, HTC Vive och PlayStation VR.

 

 

På den medföljande bilden ser vi LeVar Burton, Karl Urban och Jeri Ryan med varsitt Oculus Rift-headset på. I deras händer ser vi Oculus Touch-kontroller, som är utöver att ha varsin joystick och tre knappar även kan känna av rörelse. Den här videon demonstrerar hur de fungerar, och kanske ger oss en aning om hur kontrollerna i Star Trek: Bridge Crew kommer att se ut.

 

Enligt Associated Press kommer vi att få se en video med Star Trek-alumnerna i samband med att spelet avslöjas på spelmässan E3 på måndag.


Starfleet Command släpps på GOG.com

15-06-10 kl. 14:53 av loghaD
Kategori(er): Quarks: Spel

starfleet_command_150610.jpg

För en dryg månad sedan gjorde den populära spelsidan GOG.com tre klassiska Star Trek-spel tillgängliga i digital form. GOG står för "Good Old Games", och nu har de tre tidigare spelen fått sällskap av ytterligare en gammal goding: Realtidsstrategispelet Starfleet Command.

 

I Starfleet Command tar du som spelare på dig rollen som kapten för ett stjärnskepp tillhörande Federationen, det Klingonska Imperiet eller någon av de fyra andra interstellära stormakterna som finns representerade. För att lyckas med dina uppdrag måste du bemästra allt från att omdirigera sköldstyrka till att exekvera farliga högenergimanövrar, skjuta ner fienders torpeder och till och med använda skeppets dragstråle för att vända fiendens vapen emot dem själva.

 

Om det låter intressant så är det bara att pallra sig iväg till GOG.com, där spelet finns att köpa för €5.49 (ca. 54 SEK).


Det mest sålda Star Trek-spelet återlanseras

15-05-09 kl. 13:38 av Aike
Kategori(er): Quarks: Spel, TOS

Star Trek: 25th Anniversary och dess uppföljare Star Trek: Judgment Rites har släppts digitalt. De klassiska action-äventyrsspelen går nu att köpa för cirka 55 kronor (5,69 euro) styck på Gog.com.

 

Spelen blandar klassiskt äventyrsspel i avsnittsform med en enkel rymdstridssimulator ombord Enterprise. Star Trek: 25th Anniversary släpptes ursprungligen 1992 och är det mest sålda Star Trek-spelet någonsin. Star Trek: Judgment Rites släpptes 1993 och är en direkt uppföljare med något bättre grafik och en mer sammanhållande handling. Bakom spelen stod det numera insomnade Interplay.

 

Bägge spelen har originalskådespelarnas röster.

 

Här laddar du ner spelen:

Star Trek: 25th Anniversary

Star Trek: Judgment Rites 

 


Nu lanseras browserspelet Star Trek: Alien Domain

15-04-08 kl. 19:48 av loghaD
Kategori(er): Quarks: Spel

star_trek_alien_domain_small_150408.jpg

Har du Star Trek-abstinens och lite tid att döda? Då kanske browserspelet Star Trek: Alien Domain är för dig! I Alien Domain tar du på dig rollen som en kapten (i antingen Stjärnflottan eller den Klingonska Försvarsmakten) som har blivit strandsatt i flödesrymden, känd som hemvist till Species 8472. Du upptäcker snart att du inte är ensam där, och du kommer i kontakt med fiender och bundsförvanter från såväl kända som okända arter.

 

I min upplevelse än så länge är Star Trek: Alien Domain ganska likt många andra gratisspel, så förvänta dig ingen storslagen spelupplevelse. Man bygger olika saker för att generera resurser till att bygga bättre saker, samtidigt som man följer en ganska barbent story som förklarar vad det är man slåss om. Mycket av spelet går ut på att vänta på att någonting ska bli färdigt, men det går att snabba på processer genom att en mindre insättning av verklig valuta.

 

Spelet i sig är dock som sagt gratis, och det tar bara några sekunder att registrera sig, så klicka här om du känner för att prova på det, och dela gärna med dig av dina upplevelser i vårt forum!

 

alien_domain_klingon_base_150408.jpg

Min klingonska bas, där jag samlar metall, kristaller och deuterium för att bygga nya skepp till min flottilj.


Star Trek i rubrikerna den 18 februari 2015

15-02-18 kl. 19:22 av Pjotr'k
Kategori(er): Quarks: Spel, Övrigt: Personer
  • Scott Bakula började nyligen synas i HBOs serie Looking som en man som får nytt liv efter att ha träffat och börjat dejta Dom Bartlett. Serien handlar om Dom och hans två vänner som delar en lägenhet. Serien är inne på sin andra säsong och sänds på HBO Nordic. (+)
  • Nästa år börja Mega Bloks (som är liknande Lego och Kre-O) att sälja Star Trek-byggsatser. USS Enterprise-D är en av de tänkta byggsatserna. Roligt - det kanske blir något att komplettera samlingen från Kre-O med? (+)
  • TV-serien Castle, som också sänds i Sverige på TV4, kommer att i den aktuella säsongens sjuttonde avsnitt ha med Linda Park, rapporterar TV-Line. Rollen är en inspektör Zhang som blir en utmaning för Castle. När avsnittet sänds i Sverige är i nuläget oklart. (+)

 

Denna dag i Star Treks historia


Utforska flödesrymden i ett nytt gratisspel från NGames

14-06-29 kl. 12:52 av loghaD
Kategori(er): Quarks: Spel

Bild via TrekMovie - http://trekmovie.com/2014/06/28/ngames-teases-free-to-play-star-trek-mmo/

 

Det börjar bli trångt i cyberrymden! Star Trek Online är inne på sitt fjärde år, vi har precis fått vår första glimt av Star Trek Timelines, och nu vill även spelstudion NGames Interactive Ltd ha en bit av kakan. NGames specialiserar sig på webbläsarbaserade spel av det enklare slaget, och ligger bakom spelportalen Game321.com.

 

Än så länge vet vi väldigt lite om hur spelet kommer att fungera, men det står klart att spelaren kommer att få välja mellan Federationen och det Klingonska Imperiet, som båda kämpar inflytande i flödesrymden. Enligt ett pressmeddelande från NGames kommer spelaren "i sann Star Trek-anda" att få konstruera en mängd olika skepp som tillsammans bildar enorma flottor.

 

Så här beskrivs spelets handling i pressmeddelandet:

 

Ända sedan USS Voyager återvände med berättelser från flödesrymden, har Federationen gjort flera misslyckade försök att återvända dit. Allt arbete var förgäves, men sedan hände någonting oväntat: Ett utforskarskepp av Galaxy-klassen tog plötsligt emot ett kort meddelande, som förklarade att de ursprungligen dragits in i flödesrymden av ett instabilt maskhål. Dessutom har skeppet som skickade meddelandet byggt en utpost och råkat komma över en kristall med outtömlig energi.

 

Beväpnade med kunskapen om vägen till flödesrymden skickade Federationen omedelbart förstärkningar i form av en flotta med utrustning, framstående forskare och tränade stridstrupper för att avlösa skeppet. Dock fick även klingonerna kännedom av meddelandet och skickade sina egna skepp, som smet igenom maskhålet när det öppnades. Federationen och klingonerna träffade snart därefter på varandra i flödesrymden, och utforskningen har genomsyrats av ständig konflikt. Som följd av detta riskerar ett krig att bryta ut.

 

Men det är inte det värsta. En förskräcklig fiende döljer sig i flödesrymden, och vakar konstant över både Federationen och klingonerna; art 8472, som bara väntar på det rätta tillfället att slå till mot deras nya fiender med dödlig kraft...

 

Förhoppningsvis är handlingen inte spelets starkaste sida.


Kan mobilspelet Star Trek Timelines vända trenden för Star Trek-spel?

14-05-30 kl. 18:52 av loghaD
Kategori(er): Quarks: Spel

 

2013 må ha varit ett bra år för Star Trek i sin helhet, men det har samtidigt varit ett svårt år för Star Trek-spel. Star Trek Online-spelare verkar vara nöjda med fjolårets utvecklingar - expansionen Legacy of Romulus, många nya episoder, röstframträdanden av Michael Dorn, med mera - men nya spel har det sett betydligt dystrare för.

 

Först ut var det påkostade actionspelet Star Trek, som marknadsfördes som en prolog till filmen Star Trek Into Darkness och inkluderade huvudpersonernas röster. Det lovades att spelet skulle höja standarden för Star Trek-spel, men istället drabbades det av usla recensioner, flera nominationer till årets sämsta spel, och en plats på Wikipedias lista över spel som är anmärkningsvärda för deras negativa mottagande.

Men spelets allra hårdaste kritiker var kanske ändå J.J. Abrams, som kallade spelet en besvikelse som kan ha hämmat STID:s framgångar.

 

Sedan kom Star Trek Rivals, ett digitalt kortspel för iPhone och iPad. Spelet fick blandade recensioner, och mycket kritik för att det var simplistiskt och ooriginellt, men samtidigt var det många som uppskattade spelets väldigt lättförstådda upplägg, och tyckte att det var väldigt kul för att vara ett gratisspel. En del klagade på att det kändes som en Triple Triad-klon med blott en väldigt ytlig koppling till Star Trek, medan andra fann en hel del nöje i att samla på de fler än tvåhundra spelkorten med olika Star Trek-motiv.

 

trexels_small_140425.jpg

 

Sist men inte minst har vi Star Trek Trexels, ett väldigt charmigt spel med snygg pixelgrafik och en hel del humor. Handlingen inleds med en monolog av självaste George Takei, och till en början är det väldigt kul att utrusta sitt skepp och utföra uppdrag på främmande planeter tillsammans med Hikaru Sulu. Tyvärr finner många att det nöjet är ganska kortlivat, och spelet övergår till att ständigt samla resurser för att kunna ta del av nya, i regel väldigt enformiga uppdrag. Väntetiderna blir riktigt plågsamma efter ett tag, när man måste samla resurser aktivt i flera timmar för att kunna påbörja nästa uppdrag, och man får ständiga uppmaningar om att spendera riktiga pengar för att snabba upp processen. Således livnär sig Star Trek Trexels i mångt och mycket på spelarens frustration, snarare än spelglädje. Att det sedan är rejält buggigt också hjälper ju inte heller.

 

Det enformiga, väntebaserade spelupplägget har lett flera kritiker till att hävda att Star Trek Trexels står för mycket av det som är fel med dagens gratisspel. Men, som recensenten Owen Faraday uttrycker det: "Det mest förargande med Trexels är att trots att det är ett sådant typiskt gratisspel är det inte gratis alls."

Det finns definitivt en del att hämta hos Star Trek Trexels - Pocket Gamer UK skriver att det "innehåller precis tillräckligt mycket intressant material för att rättfärdiga sin existens" - men på det stora hela har spelets bemötande varit långt ifrån positivt.

 

disruptor_beam_logo_140428.png

 

Men det gångna året är ju ändå gånget, och som Star Trek-fans håller vi naturligtvis ständigt ögonen på framtiden. Detta för oss att vända blicken mot Star Trek Timelines, ett kommande mobil- och webbläsarspel från utvecklaren Disruptor Beam. Utvecklaren ligger sedan tidigare bakom det populära spelet Game of Thrones Ascent, där hundratusentals spelare tävlar om att bygga det mäktigaste riket i hela Westeros.

 

Jag har själv spelat Game of Thrones Ascent i en dryg månad nu (och ligger på 271 571:a plats på spelets globala rankinglista), och jag tror att det finns god anledning för trekkies att vara optimistiska. Spelet påminner mycket om andra gratisspel i de flesta avseenden, men mycket fokus på resursinsamling och regelbundna vinkar om att jag kanske borde öppna upp plånboken och köpa lite fiktiv valuta för att ta mig framåt fortare, men hittills har det gått bra att spela utan sådana tillskott; dels så har väntetiderna varit relativt skonsamma, och dels så finns det alltid någonting annat att göra medan man väntar.

 

Det finns också en viss intern logik i spelet som gör att resursinsamlingen inte känns fullt lika långtråkig som i många andra spel. I Star Trek Trexels gällde det att ständigt samla på alla resurser för att bygga rum som inte tjänade något syfte annat än att spelet sa att de måste byggas. I Game of Thrones Ascent har varje plats man bygger ett tydligt syfte, och varje resurs har förståeliga användningsområden. Jag sparar ihop pengar till att bygga en smedja. Medan jag bygger smedjan beordrar jag mina bybor att samla ihop trä och metall till att göra svärd och yxor. Om jag istället för strid vill ta mig fram i världen med hjälp av handel och spionage lägger jag istället fokus vid att producera silke och ädelstenar, som jag sedan använder till att producera smycken och fina kläder.

 

gota1_140528.jpg

Här, där en gång låg blott en enslig kulle, har jag byggt mitt rike.

 

Hantverk och konstruktion lära ha en viktig roll även i Star Trek Timelines. I spelets visionsdokument skriver Disruptor Beams VD, Jon Radoff, att de vill ta crafting-systemet till en helt ny nivå, och ge spelaren en hel del frihet att experimentera med olika resurser och upptäcka nya sätt att kombinera föremål. Det är knappast första gången en spelutvecklare lovar någonting sådant, så man får väl ta det med en nypa salt, men det finns helt klart många möjligheter för Disruptor Beam att utforska.

 

Huvudfokus kommer dock att ligga vid handling och utforskning, någonting som många Star Trek-fans lär uppskatta, och spelet kommer att använda sig av vetenskapliga modeller för att producera en stor mängd världar för spelaren att utforska, så att varje spelare verkligen kan färdas djärvt dit ingen färdats förr.

 

Visionsdokumentet nämner även "ett konfliktsystem där vetenskap och diplomati är precis lika viktiga som din förmåga att avfyra fotontorpeder". Här lär Disruptor Beam ha användning av sina erfarenheter från Game of Thrones Ascent, för det dialogbaserade uppdragssystemet är definitivt en av det spelets starkare sidor.

 

En av det spelets svagare sidor är dock stridssystemet, som lyder under principen "klicka och vänta"; strider tar väldigt lång tid och erbjuder väldigt lite variation. Det påminner en hel del om Pokémon, fast om det bara fanns en Pokémon och den bara kunde lära sig Tackle och Scratch, och om varje drag tog en kvart.

 

En mer positiv aspekt av stridssystemet i Game of Thrones Ascent är dess sociala komponenter, och möjligheten att specialisera sig på att hjälpa sina fränder, förstöra för sina fiender eller utnyttja de som är svagare än en själv. Star Trek Timelines visionsdokument talar om möjligheten att bilda flottiljer och genomföra uppdrag ihop, men också möjligheten för konflikter. Vad skulle exempelvis hända om du vill rädda en primitiv civilisation från en naturkatastrof, medan din kompis tycker att det är viktigare att upprätthålla primärdirektivet?

 

gota_140530.jpg

I Game of Thrones Ascent måste spelaren ofta välja mellan sin familj och sitt rike, mellan list och ärlighet, och mellan trohet till de gamla gudarna eller till de nya.

 

Än så länge vet vi väldigt lite om Star Trek Timelines, men det finns nog anledning att vara optimistisk. Disruptor Beam uppger även att de vill hålla god kontakt med sina framtida spelare under utvecklingsprocessen, så den som vill vara med och påverka spelet styr med fördel sin kos till spelets officiella forum!


Spela 2048 på klingonska

14-04-11 kl. 15:44 av loghaD
Kategori(er): Quarks: Spel

2048_klingon_small_140411.jpgOm du äger en smartphone, eller känner någon som äger en smartphone, eller någon gång har sett någon använda en smartphone på bussen, då har du antagligen kommit i kontakt med sifferspelet 2048.

Spelet, som är en klon av det några dagar äldre spelet 1024 (som i sin tur är tydligt inspirerat av spelet Threes), har spridits som en löpeld över världen, och den öppna källkoden har gjort det lätt för andra utvecklare att skapa sina egna varianter, exempelvis med Doktorn från Doctor Who, svenska nationalsymboler och Star Trek-karaktärer med blomsterkransar.

 

Men som så mycket annat så är 2048 bäst på originalspråk, och i dagarna har det Klingonska Imperiet gått ut med ett pressmeddelande där de anklagar jordens invånare för att ha plagierat det populära klingonska spelet cha'SaD loSmaH chorgh. Som bevis på att det var de som var först har de visat upp tre versioner för olika plattformar:

 

? HTML5 (fungerar med de flesta webbläsare)

? iOS (för iPhone och iPad)

? Android

 

Sugen på att skapa din egen variant av 2048? Prova verktyget Make Your Own 2048, och dela gärna med dig av dina skapelser på vårt forum!


Skapa ditt eget planetsystem i ett onlinespel

14-04-10 kl. 20:51 av Fleetadmiral
Kategori(er): Quarks: Spel, Övrigt: Teknik och vetenskap

Astronomen dr Stefano Meschiari konstruerade spelet Super Planet Crash för att vem som helst ska kunna se hur gravitationen påverkar planeterna. I spelet placerar du planeter kring en stjärna för att bygga upp ditt eget solsystem. Det är inte särskilt svårt att få ett system med små kroppar stabilt. Men utmaningen är att placera så många massiva kroppar som möjligt inom 2 AE, och få det stabilt under minst 500 år. Du kan spela spelet här.

 

Under ytan drivs det här lilla beroendeframkallande spelet av en ytterst sofistikerad programvara som astronomerna använder för att hitta planeter bortom vårt solsystem (s.k. exoplaneter).


Digitalt kortspel lanseras för Star Trek

14-03-24 kl. 21:13 av Fleetadmiral
Kategori(er): Quarks: Spel

Den australiensiska spelutvecklaren Lightmare Studios släpper i slutet av april det digitala kortspelet Infinity Wars som innehåller ett tillägg för Star Trek: The Next Generation. 20 TNG-kort innehåller karaktärer som kan sätta sig i kaptensstolen och användas i strid. Bland fraktionerna finns Stjärnflottan och Klingonimperiet.

 

Spelet kan installeras på PC, Mac, Android- och iOS-plattformar.

 

Läs mer om spelet på vår spelsida.


PC-spelet "Sins of a Solar Empire" får en Star Trek-mod

13-12-29 kl. 13:59 av loghaD
Kategori(er): Quarks: Spel

 

2013 har varit ett blandat år för Star Trek-spel. Å ena sidan har dator- och konsolspelet Star Trek fått katastrofala recensioner, och det nyligen släppta mobilspelet Star Trek: Trexels ser ut att gå ett liknande öde till mötes. Samtidigt har Star Trek: Online fått sig ett uppsving i och med den nya Legacy of Romulus-expansionen och många efterlängtade förbättringar för den klingonska fraktionen.

 

Vi närmar oss årets slut, och om du känner att du fortfarande inte är riktigt nöjd med årets Star Trek-spelupplevelser kanske räddningen kan komma i form av en modifikation för strategispelet Sins of a Solar Empire. På själva julafton släpptes modden Star Trek: Armada III, som är en sorts andlig uppföljare till det klassiska spelet Star Trek: Armada II.

 

 

Om du inte redan äger spelet Sins of a Solar Empire och expansionen Rebellion så kan det vara värt att slå till nu, eftersom Steam erbjuder 75% rabatt på spelet.


Star Trek Trexels för iPhone, iPad och iPod touch

13-12-12 kl. 21:42 av Fleetadmiral
Kategori(er): Quarks: Spel, TNG, TOS

Är du redo att ge dig in i den trexeliska rymden? Då är det läge att göra det nu, då [x]cube GAMES och YesGnome har gemensamt utvecklat Star Trek Texels, ett mobilspel där de som har en iPhone, iPad eller iPod touch kan gå med i Stjärnflottan och föra befäl över sina egna rymdskepp.

 

I spelet har en tidsspricka öppnat sig och lett till att gamla och nya fiender tagit sig in i en inte kartlagd region i rymden. I den här 8-bitarsrymden navigerar spelare ett skepp som dom byggt och leder en besättning de själva valt ut. De kommer att träffa på bekanta karaktärer från Star Trek: The Original Series och Star Trek: The Next Generation och bekanta platser samt nya utomjordingar, besättningsmedlemmar och planeter. Spelet innehåller också musik från originalserien, ett användargränssnitt som baserar sig på LCARS och med Georg Takei (Sulu) som berättare. Välkända Star Trek-scenarier kommer också att spelas upp.

 

Läs mer om spelet på vår spelavdelning.


Nytt frågespel släpps för Star Trek

13-09-24 kl. 20:44 av Fleetadmiral
Kategori(er): DS9, ENT, Filmer, Quarks: Spel, TAS, TNG, TOS, VOY

TRIVIE är ett populärt frågespel för iOS- och Android-enheter som nu finns för Star Trek. Spelet har det största trivia-biblioteket på Google Play och iTunes. Star Trek-fans kan välja mellan två officiella Star Trek-spel, Star Trek: Captains och Star Trek: Complete.

 

Star Trek: Captains och Star Trek: Complete är båda kostnadsfria premiumspel. Star Trek: Captains innehåller hundratals spännande triviafrågor om Stjärnflottans kommendörer. Star Trek: Complete har 2000 frågor om Star Treks serier och filmer.

 

Läs mer om spelet på vår speldatabas.


Nichelle Nichols hörs i kommande utbildningsspel för barn

13-06-26 kl. 02:49 av loghaD
Kategori(er): Quarks: Spel, Övrigt: Personer

tumme_novaproject_130626.pngVi känner alla igen Nichelle Nichols som kommunikationschefen ombord stjärnskeppet Enterprise, och nu har hon fått ett jobb som kommunikationsofficer - eller, mer specifikt, som Marketing Spokesperson - för spelutvecklingsföretaget iMedia.

 

Just nu samlar de in pengar för att utveckla ett "edutainment"-spel, där en karaktär spelad av Nichols ska ledsaga barn på ett lärorikt rymdäventyr.

 

Tycker du att det låter intressant så kan du spana in deras Indiegogo-sida.

 


Star Trek Rivals - Ett nytt Star Trek-spel för mobila enheter

13-05-17 kl. 20:29 av loghaD
Kategori(er): Quarks: Spel

Har du någonsin undrat vad som skulle hända om man kombinerade Star Trek med Pokémon? Skulle Kirk resa från planet till planet, fånga targs och kämpa mot gymledare? Skulle min favoritfilm heta Star Trek II: The Wrath of Kangaskhan?

 

Okej, det är kanske lite väl långsökt, men nu finns du i alla fall "fånga fler" i det ultimata gränslandet, tack vare det nya mobilspelet Star Trek Rivals.

 

Rivals är ett turbaserat kortspel med Star Trek-tema, där man samlar på karaktärer från Star Trek och utmana dina kompisar (eller slumpmässigt utvalda "rivaler") över internet.

 

Spelreglerna är svåra att beskriva, men Final Fantasy-spelare kommer nog att känna igen flera likheter mellan Star Trek Rivals och Triple Triad.

Om det inte säger dig så mycket kan du istället spana in den här videon ... eller ladda ner spelet själv!

 

Spelet i sig är gratis, men vill du ta dig fram i spelet så fort som möjligt kan du köpa till extra federationskrediter och guldpressad latinum.

 

Läs mer om spelet i vår speldatabas.


Fler svenska recensioner för Star Trek-spelet

13-05-09 kl. 00:37 av Aike
Kategori(er): Quarks: Spel

Nu kommer ytterligare svenska recensioner för Star Trek-spelet. Och hör och häpna två är faktiskt ganska positiva.

 

GP ger spelet tre fyrar utav fem. 

 

"Grafiskt är det stundtals riktigt snyggt gjort, men vid lika många tillfällen är detaljerna såväl i omgivning som på figurerna, rent skissartade. En del banor är snabba, fartfyllda och fulla av olika varianter, medan nästföljande får en fyrkant att framstå som innovativ. Slarvigheten hade kunnat förstöra det här totalt men det är just noggrannheten i detaljerna mellan karaktärerna och mellan explosionerna som får mig som gammal trekkie att faktiskt tycka Star Trek är ett rätt hyfsat spel, kanske det första hyfsade någonsin.

Eller så är jag bara svältfödd på bra science fiction."

 

Av Varvat får det 6/10:

 

"Kontentan av det hela så är Star Trek ett helt okej spel som vill lite mer än vad det är kapabelt till. Det vill bjuda in dig på ett spännande äventyr och visst, det har sina stunder, men det räcker inte riktigt hela vägen. Det som drar ner betyget mest är alla buggar och den urusla AI:n."

 

Gameelite.se är dock betydligt mer negativa och ger spelet 2/10 med följande motivering:

 

"Jag kan inte ge dig något annat råd än att undvika att köpa Star Trek. Det är ett dåligt spel som inte borde ha släppts. Irriterande buggar, dålig artificiell intelligens (AI) och tråkigt gameplay är några orsaker till att du ska hålla sig borta från Star Trek."

 

Nya-Wermlandstidningen sågar spelet totalt och tilldelar det 1/5:

 

"Ett av spelets största problem är att det vill få oss intresserade genom storslagna explosioner och hetsiga actionsekvenser, men på grund av bristande produktionsvärden är grafiken allt annat än imponerande, och regin är så stel att ingen spänning infinner sig. Dessutom har Kirk förvandlats till en blåst bimbo med fjortistendenser, vilket knappast lär glädja fans av filmerna. Högst ologiskt, som Spock skulle uttryckt det."

 

FZ.ses recension är också mycket negativ. Betyget blir 1/5 även här:

 

"Nej, Star Trek är ett stort skämt som får spelen i rea-backen att skämmas."

 

Level 7 ger Star Trek 4/10:

 

"Den känslan som stannar kvar är hur meningslöst allt med Star Trek känns. Det finns så många intressanta element både i de äldre tv-serierna och de nya filmerna. Förvisso tar dessa element mindre plats i nya Star Trek men att utvecklarna hos Digital Extremes bara gör en cover-skjutare efter standardmall känns redan mindre intressant än vad det först lät som. Inte blir det bättre av alla problem. Tvärtemot det man hoppas på så finns ingen upptäckarglädje och inga alternativa lösningar på konflikter annat än att avlossa phasern. Söker du spel som hanterar dessa saker bättre, skaffa hellre Mass Effect eller varför inte FTL."


Senast i forumet

DVD & Blu-ray-utgivningar

Blu-ray:
  • 21:a november -16
    Star Trek: Beyond
DVD Region 2:
  • 21:a november -16
    Star Trek: Beyond
Blu-ray:
  • 5:e december -16
    The Roddenberry Vault

Visa fler utgivningar ...

Aktuella träffar


Alla årets träffar »

RSS

Vi har lagt ut våra senaste nyheter och uppdateringar i RSS-format.
Vad är RSS?

Laddar... Laddar...
Facebook Google+ Twitter