Gå till innehåll

UFP


EoNeel

Rekommenderade inlägg

På senaste sci-fi mässan i Göteborg så köpte jag en UFP-flagga i naturlig storlek och redan haft den hängande i våran lilla flaggstång hemma. De kom en del frågor från grannar om vad det var för typ av flagga.

Jag har blivit mer och mer intresserad av UFP som fenomen. Jag tycker inte alls det vore konstigt om en liknande organisation skulle kunna existera i framtiden.

LITE HISTORIA, eller ...

UFP bildades 2161 och målet var att alla varelser i galaxen skulle kunna leva i fred med varandra.

UFP har över 150 medlemmar.

PRINCIPAL AGENCIES

¤ Supreme Assembly

¤ Federation Council

¤ Economic and Social Council

¤ Trusteeship Council

¤ Interplanetary Supreme Court of Justice

¤ Star Fleet

¤ Secretariat

ARTICLES OF FEDERATION

We the intelligent life-forms of the United Federation of Planets determined

to save succeeding generations from the scourge of intra-galactic war which has brought untold horror and suffering to our planetary systems, and

to reaffirm faith in the fundamental intelligent life-forms rights, in the dignity and worth of the intelligent life-form person, to the equal rights of male and female and of planetary systems large and small, and

to promote social progress and better standards of life in larger freedom,

and to these ends

to practice benevolent tolerance and live together in peace with one another as good neighbors, and

to unite our strength to maintain intra-galactic peace and security, and

to ensure by the acceptence of principles and the institution of methods that armed force shall not be used except in common defense, and

to employ intra-galactic machinery for the promotion of the economic and social advancement of all intelligent life-forms,

have resolved to combine our efforts to accomplish these aims.

Accordingly, the respective social systems, through representatives assembled on the planet Babel, who have exhibited their full powers to be in good and due form, have agreed to these Articles of Federation of the United Federation of Planets, and do hereby establish an inter-planetary organization to be known as the United Federation of Planets.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
Jag är också djupt fascinerad och intresserad av Federationen, en gång försökte jag t.o.m läsa igenom Artiklarna du citerade ovan. Jag blev dock djupt besviken när jag upptäkte att de var ett plagiat av FN-konstitutionen sånär som på namnet.

<{POST_SNAPBACK}>

Inte bara en kopia av konstitutionen...UFP-flaggan och dess färg påminner än del om FNs fana också, om man säger så.

Det är väll inte så konstigt egentligen att FN får ligga till grund för UFP, vilken annan modell skulle man ha haft?

Redigerad av EoNeel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väll inte så konstigt egentligen att FN får ligga till grund för UFP, vilken annan modell skulle man ha haft?

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, Förenta Länderna (Andoria), Förenta Områdena (Tellar) eller Förenta Städerna (Vulcan). Det finns ingen anledning att Jorden alltid måste vara grund för allt Federationen gör, UFP ska vara The Best of all Worlds. Federationen skulle vara långt mer intressant om man markerade att det inte alltid är mänskliga värderingar som går först eller lät Rådet eller Stjärnflottan vara lite "ojordiska".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väll inte så konstigt egentligen att FN får ligga till grund för UFP, vilken annan modell skulle man ha haft?

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, Förenta Länderna (Andoria), Förenta Områdena (Tellar) eller Förenta Städerna (Vulcan). Det finns ingen anledning att Jorden alltid måste vara grund för allt Federationen gör, UFP ska vara The Best of all Worlds. Federationen skulle vara långt mer intressant om man markerade att det inte alltid är mänskliga värderingar som går först eller lät Rådet eller Stjärnflottan vara lite "ojordiska".

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tänkte mera på när man skapade UFP i ST att man hade FN som modell.

Men jag håller med om att i "verkligheten" kanske det skulle finns en mkt bättre modell än FN. Men det är en spännande tanke att det skulle kunna finnas en universiell demokrati som värnar om allt liv.

Istället för UFP skulle det kunna heta Universiella Alliansen, det låter lite tuffare, eller Galatiska Alliansen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer ihåg i ett av avsnitten av den sista säsongen i DS9 så spelade de UFPs hymn när de skulle spela baseball. Är det någon som vet om den hymnen finns på cd eller nåt?

<{POST_SNAPBACK}>

Det är "Take me out of the Holosuite", nationalsången finns att ladda hem här.

Jag hade glömt bort att den fanns, tack för påminnelsen EoNeel. Den är väldigt nationalsångsaktig men lite irriterande oregelbunden :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer ihåg i ett av avsnitten av den sista säsongen i DS9 så spelade de UFPs hymn när de skulle spela baseball. Är det någon som vet om den hymnen finns på cd eller nåt?

<{POST_SNAPBACK}>

Det är "Take me out of the Holosuite", nationalsången finns att ladda hem här.

Jag hade glömt bort att den fanns, tack för påminnelsen EoNeel. Den är väldigt nationalsångsaktig men lite irriterande oregelbunden :D

<{POST_SNAPBACK}>

Syveränt! Tack GBG!

Jag tycker den är stolt och passar UFP bra. Men man kan fråga sig vad de andra världarna tycker om den, då den är mkt jordisk. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
Jag kommer ihåg i ett av avsnitten av den sista säsongen i DS9 så spelade de UFPs hymn när de skulle spela baseball. Är det någon som vet om den hymnen finns på cd eller nåt?

<{POST_SNAPBACK}>

Det är "Take me out of the Holosuite", nationalsången finns att ladda hem här.

Jag hade glömt bort att den fanns, tack för påminnelsen EoNeel. Den är väldigt nationalsångsaktig men lite irriterande oregelbunden :D

<{POST_SNAPBACK}>

Tycker den var ganska bra. Men den låter väldigt likt nått annat jag hört, typ Thailands nationallsång eller liknande ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Kommentarer och funderingar

Tycker ni inte att ufp som system eller vilket ord jag nu ska välja genomsyras utav idéer liknande naturrätten?

Jag skulle vilja säga att ufp egentligen utformades i avsnittet Journey to Babel. vad tycker ni om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
Det är väll inte så konstigt egentligen att FN får ligga till grund för UFP, vilken annan modell skulle man ha haft?

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, Förenta Länderna (Andoria), Förenta Områdena (Tellar) eller Förenta Städerna (Vulcan). Det finns ingen anledning att Jorden alltid måste vara grund för allt Federationen gör, UFP ska vara The Best of all Worlds. Federationen skulle vara långt mer intressant om man markerade att det inte alltid är mänskliga värderingar som går först eller lät Rådet eller Stjärnflottan vara lite "ojordiska".

<{POST_SNAPBACK}>

Personligen föredrar jag The Terran Empire. :D

Personligen tycker jag EU är störande likt UFP. Vi har Europeiska Rådet, AKA Federation Council, tidigare dödsfiender Tyskland/Frankrike AKA Andoria/Vulcan, liknande deklarationer, samma kärlek för byrokrati. UFP är i princip bara en mer utvecklad form av EU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men ufp är inte grundat på kapitalistiska grundvalar.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja hur är det med det egentligen? För ett samhälle utan pengar pågår det en väldig massa handel...

<{POST_SNAPBACK}>

Läs på.

Defenition av ordet kapitalism enligt bra böckers lexicon:

Kapitalism Ekonomiskt system där produktionsmedlen företrädelsevis befinner sig i privat ägo och där produktionen regleras av marknadskrafterna.

Visst det finns olika typer av kapitalism som industri (1800tal) organiserad kapitalism...

I UFP har problemet med produktionsenheter i stort sett lösts i och med replikatorn. Att det handlas har alltså inget att göra med kapitalism. Handel med pengar eller credits eller motsvarande har ingen betydelse för ordets användande.

Syvende och sist:

Är UFP grundat på kapitalistiska grundvalar? Tror inte det i och med att efterfrågan inte kans styra produktion eftersom det finns replikatorer. Vem som helst kan få vad som helst...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men ufp är inte grundat på kapitalistiska grundvalar.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja hur är det med det egentligen? För ett samhälle utan pengar pågår det en väldig massa handel...

<{POST_SNAPBACK}>

Läs på.

Defenition av ordet kapitalism enligt bra böckers lexicon:

Kapitalism Ekonomiskt system där produktionsmedlen företrädelsevis befinner sig i privat ägo och där produktionen regleras av marknadskrafterna.

Visst det finns olika typer av kapitalism som industri (1800tal) organiserad kapitalism...

I UFP har problemet med produktionsenheter i stort sett lösts i och med replikatorn. Att det handlas har alltså inget att göra med kapitalism. Handel med pengar eller credits eller motsvarande har ingen betydelse för ordets användande.

Syvende och sist:

Är UFP grundat på kapitalistiska grundvalar? Tror inte det i och med att efterfrågan inte kans styra produktion eftersom det finns replikatorer. Vem som helst kan få vad som helst...

<{POST_SNAPBACK}>

Ufps handel torde väl främst handla om att få olika resurser som de behöver för att rymdskeppen och allt annat ska fungera. Dessutom torde det väl finnas en del behov av att omfördela resurser och kunskap mellan olika områden. Egentligen torde man väl se just kunskap som ufps viktigaste valuta... ;) Sedan finns det ju alltid en hel del personer som behöver mutas för att inte systemet ska braka ihop... J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs på.

Defenition av ordet kapitalism enligt bra böckers lexicon:

Kapitalism  Ekonomiskt system där produktionsmedlen företrädelsevis befinner sig i privat ägo och där produktionen regleras av marknadskrafterna.

Och hur stämmer inte det på Star Trek?

Visst det finns olika typer av kapitalism som industri (1800tal) organiserad kapitalism...

I UFP har problemet med produktionsenheter i stort sett lösts i och med replikatorn. Att det handlas har alltså inget att göra med kapitalism. Handel med pengar eller credits eller motsvarande har ingen betydelse för ordets användande.

Syvende och sist:

Är UFP grundat på kapitalistiska grundvalar? Tror inte det i och med att efterfrågan inte kans styra produktion eftersom det finns replikatorer. Vem som helst kan få vad som helst...

<{POST_SNAPBACK}>

Vem som helst kan få vad som helst? Knappast! För det första, varför finns det då saker som gruvor och fabriker i federationen? Ezri kom ju från en rik kapitalist-familj. Likaså så äger Siskos far en resturang där han tillhandahåller en tjänst mot betalning.

Replikators måste konsumera en otrolig energi, eftersom folk uppenbarligen hellre gräver fram saker ur jorden än replikerar dem. Eller för den delen, hur kommer det sig att ingen kommit på idén att replikera latinum?

Energin kommer inte från ingenstans, någon jobbar hårt för att skapa den. De säljer den energin. Staten beskattar dem för att finansiera t.ex. Star Fleet.

Sen så har vi ju byteshandel som uppenbarligen är mycket vanligt. Och efterfrågan styr helt uppenbarligen produktionen av en MÄNGD varor. Det ser vi exempel på i vart och vartannat avsnitt.

Nä, jag skulle vilja påstå att federationen vilar stadigt på en kapitalistisk grund, i minst lika hög grad som EU, eller Sverige. Idén med att köra med pennigslös ekonomi var fånig från början, men de har ändå lyckats ganska bra med att dölja det värsta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem som helst kan få vad som helst? Knappast! För det första, varför finns det då saker som gruvor och fabriker i federationen?

Eftersom att saker som dilithium och latinum inte kan replikeras (vilket för övrigt är svar på din fråga nedan), i fabrikerna monterar man ihop delar som replikerats. Men det rör sig hela tiden om komponenter till rymdskepp, aldrig saker som en enskilld medborgare eftertraktar.

Ezri kom ju från en rik kapitalist-familj.

Vi har inte sett särskilt många familjer i Star Trek. Det finns inget som säger att familjen Taigans liv skilljer sig från någon annans.

Likaså så äger Siskos far en resturang där han tillhandahåller en tjänst mot betalning.

Vi har heller aldrig sett någon betala hon Sisko's

Energin kommer inte från ingenstans, någon jobbar hårt för att skapa den. De säljer den energin. Staten beskattar dem för att finansiera t.ex. Star Fleet.

Inte alls, vi vet att de flesta hus har en egen reaktor. Dessutom är det snarare statens jobb att förse folk med energi.

Sen så har vi ju byteshandel som uppenbarligen är mycket vanligt.

Mellan federationen och andra stater, ja. Men aldrig inom federationen

Nä, jag skulle vilja påstå att federationen vilar stadigt på en kapitalistisk grund, i minst lika hög grad som EU, eller Sverige. Idén med att köra med pennigslös ekonomi var fånig från början, men de har ändå lyckats ganska bra med att dölja det värsta.

Det har faktiskt lyckats dölja den kapitalistiska grunden så bra att jag inte kan hitta ett enda spår efter den ;)

Redigerad av Great Bird of the Galaxy
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Eftersom att saker som dilithium och latinum inte kan replikeras (vilket för övrigt är svar på din fråga nedan), i fabrikerna monterar man ihop delar som replikerats. Men det rör sig hela tiden om komponenter till rymdskepp, aldrig saker som en enskilld medborgare eftertraktar.
Och om en medborgare eftertraktar ett rymdskepp? Och om replicators fungerar så bra, varför ska då Enterprie i var och vartannat avsnitt flytta medecin mellan olika ställen? Varför inte replikera på plats? Och om, som du säger, vissa saker helt enkelt inte kan replikeras, så har vi ju ändå en marknad, även om den bara handlar om ett fåtal saker. För att inte tala om marknaden för replicators...

Och de som monterar ihop skeppen, gör de det av sitt hjärtas godhet? Får de inte betalt?

Vi har inte sett särskilt många familjer i Star Trek. Det finns inget som säger att familjen Taigans liv skilljer sig från någon annans.

Utom möjligen de som arbetade för dem...

Vi har heller aldrig sett någon betala hon Sisko's
Åter igen, varför tillhandahåller han den tjänsten? Vad får han ut av det?

Inte alls, vi vet att de flesta hus har en egen reaktor. Dessutom är det snarare statens jobb att förse folk med energi.

Vem bygger reaktorn? Vem betalar honom? Och varför i hela fridens namn skulle det vara statens uppgift att förse människor med energi? Det är snarare en privat angelägenhet.

Sen har vi hört Sisko nämna att han spenderade alla sina "transporter credits" för att åka från San Fransisco till New Orleans så ofta han kunde. Energin är uppenbarligen inte oändlig, någon form av begränsning finns. Det innebär utrymme för handel, även om det återigen är litet.

Mellan federationen och andra stater, ja. Men aldrig inom federationen
Det finns flera exempel på byteshandel inom federationen. Eller menar du att det skulle vara förbjudet? Även om man bara handlar i specialordrar (kända kapteners skrivbord var ett exempel) så existerar fortfarande en marknad styrt av tillgången och efterfrågan.

Det har faktiskt lyckats dölja den kapitalistiska grunden så bra att jag inte kan hitta ett enda spår efter den

Ja, det är då det märks att det är fiktion. :P

Du stirrar dig blind på detaljer och ser inte helhetsbilden. Någon måste alltid göra något. Någon måste bygga replicators, någon måste sätta ihop skeppen, jobba i gruvorna. De lär inte göra det för att de har lust. Det måste finnas någonting som förmår folk att jobba. Oavsett om det kallas pengar eller inte så existerar där grundklossarna för kapitalismen, tillgång och efterfrågan, kapital (man kan inte bara knåpa ihop en replicator, man behöver någon form av kapital för det, även om det kapitalet är en annan replicator), kunder, anställningar etc.

Nä, jag slår ett slag för Babylon 5, ett mycket mer trovärdigt politiskt och ekonomiskt system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad som är värst. Din bristande tro på framtidens teknologi eller din bristande tro på framtidens människor ;)

Du talar om fabriker och gruvor som om de skulle kräva tusentals människor vid löpande band och fuktiga gångar.

När jag tänker mig framtida fabriksarbetare ser jag ett tjugotal personer som opererar och sköter om oändliga robotarmar vilka monterar ihop maskiner och apparater.

När jag tänker mig framtida gruvarbetare ser jag hundratals EMHs sysselsatta med att gräva, hacka och gå varandra på nerverna (VOY: Author, Author).

Varför skulle inte en stat som har möjlighet till det förse sina invånare med energi och replicatorer? Våran skulle säker göra det om de kunde.

Vad Federationen behöver för att kunna försörja sin befolkning? Några futtiga miljoner frivilliga? Att hitta dessa frivilliga bland en trilljon syssloslösa invånare tror jag är en baggis.

Joseph Siskos resturang kan mycket väl vara helt ideell. Vad offrar han? Inte energi det får han av staten, inte replikatorer dem fick han också från staten... han offrar sin fritid det är allt.

Fast framtidsfolk som driver resturanger ser det nog som fritid att arbeta.

Sisko fick betala för att stråla sig hem, men då talar vi teknologi som används av stjärnflottan djupt ute i rymden och inte något som används för vardagsbestyr.

Varför någon skulle vara intresserad av kändisobjekt i ett samhälle där ägodelar är av ytterst liten betydelse förstår jag inte. Och även om en sådan marknad skulle finnas så är det inte Federationen som bör anklagas för att stå på kapitalistiska grundvallar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är då det märks att det är fiktion. :P

Du stirrar dig blind på detaljer och ser inte helhetsbilden. Någon måste alltid göra något. Någon måste bygga replicators, någon måste sätta ihop skeppen, jobba i gruvorna. De lär inte g??ra det för att de har lust. Det måste finnas någonting som förmår folk att jobba. Oavsett om det kallas pengar eller inte så existerar där grundklossarna för kapitalismen, tillgång och efterfrågan, kapital (man kan inte bara knåpa ihop en replicator, man behöver någon form av kapital för det, även om det kapitalet är en annan replicator), kunder, anställningar etc.

Nä, jag slår ett slag för Babylon 5, ett mycket mer trovärdigt politiskt och ekonomiskt system.

<{POST_SNAPBACK}>

På tal om att stirra sig blind :rolleyes: din kärlek till B5 går nog före dina argument gällande federationens ekonomiska politik.

Kapitalismen vara eller inte varande i ST är både ja och nej.

Du kan t ex inte bara föra över t ex kapitalistiska nationalekonomiska teorier på STs system. För Dessa syftar till att visa på en ekonomisk tillväxt, dvs en ökad lönsamhet. I ST är det inte detta som ligger till grund för samhällets ekonomiska utveckling, utan här är det Kunskap som är grunden. Dvs De ekonomiska kalkylerna utgår från en kunskaps tillväxt istället för en pengatillväxt. Detta betyder att vår kända kapitalism inte går att applicera på ST.

För att åstadkomma detta krävs dock två saker enligt mig. Det första är att tillgångsfrågan på råmaterial blir obetydlig, dvs man har egentligen aldrig problem med detta. Och det är klart att om man har en federation så blir det också lättare med detta problem. Det andra är dock att innevånarna flytar sina värderingar från pengar till självförverkligande. Detta betyder att man lever för sina individuella drömmar.

Detta gör att ST i sig blir en form av kapitalism där marknaden och den enskilda individen blir frikopplade från staten. Men självförverkligandet får dock inte grunda sig på ägande utan istället på ett varande. Ett självförverkligande gällande varandet tycks vara denna konsekvens som uppstår hos den enskilda individen i och med att ”staten” sätter just kunskapen som grund för tillväxten.

Detta gör att ST faktiskt är kapitalistisk i sin grund och inte något annat statligt ekonomiskt system. Detta är dock en vision om hur vi människor kan utvecklas. I B5 är dock grunden densamma, dvs den ekonomiska utgångspunkten ??r ägande (makt) och därmed en pengatillväxt. Jag förstår att du känner dig mer hemma där i och med att du (och jag) är fostrade i samma tänk. Men man måste ibland våga bryta idén för trots allt ekonomiska matematiska kalkyler är inga matematiska sanningar i och med att de har sina grunder i rent mänskliga antaganden, som i sin tur grundar sig i rent påhittade teorier.

Redigerad av Kai Dukat
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är då det märks att det är fiktion. :P

Du stirrar dig blind på detaljer och ser inte helhetsbilden. Någon måste alltid göra något. Någon måste bygga replicators, någon måste sätta ihop skeppen, jobba i gruvorna. De lär inte göra det för att de har lust. Det måste finnas någonting som förmår folk att jobba. Oavsett om det kallas pengar eller inte så existerar där grundklossarna för kapitalismen, tillgång och efterfrågan, kapital (man kan inte bara knåpa ihop en replicator, man behöver någon form av kapital för det, även om det kapitalet är en annan replicator), kunder, anställningar etc.

Nä, jag slår ett slag för Babylon 5, ett mycket mer trovärdigt politiskt och ekonomiskt system.

<{POST_SNAPBACK}>

På tal om att stirra sig blind :rolleyes: din kärlek till B5 går nog före dina argument gällande federationens ekonomiska politik.

Kapitalismen vara eller inte varande i ST är både ja och nej.

Du kan t ex inte bara föra över t ex kapitalistiska nationalekonomiska teorier på STs system. För Dessa syftar till att visa på en ekonomisk tillväxt, dvs en ökad lönsamhet. I ST är det inte detta som ligger till grund för samhällets ekonomiska utveckling, utan här är det Kunskap som är grunden. Dvs De ekonomiska kalkylerna utgår från en kunskaps tillväxt istället för en pengatillväxt. Detta betyder att vår kända kapitalism inte går att applicera på ST.

För att åstadkomma detta krävs dock två saker enligt mig. Det första är att tillgångsfrågan på råmaterial blir obetydlig, dvs man har egentligen aldrig problem med detta. Och det är klart att om man har en federation så blir det också lättare med detta problem. Det andra är dock att innevånarna flytar sina värderingar från pengar till självförverkligande. Detta betyder att man lever för sina individuella drömmar.

Detta gör att ST i sig blir en form av kapitalism där marknaden och den enskilda individen blir frikopplade från staten. Men självförverkligandet får dock inte grunda sig på ägande utan istället på ett varande. Ett självförverkligande gällande varandet tycks vara denna konsekvens som uppstår hos den enskilda individen i och med att ”staten” sätter just kunskapen som grund för tillväxten.

Detta gör att ST faktiskt är kapitalistisk i sin grund och inte något annat statligt ekonomiskt system. Detta är dock en vision om hur vi människor kan utvecklas. I B5 är dock grunden densamma, dvs den ekonomiska utgångspunkten är ägande (makt) och därmed en pengatillväxt. Jag förstår att du känner dig mer hemma där i och med att du (och jag) är fostrade i samma tänk. Men man måste ibland våga bryta idén för trots allt ekonomiska matematiska kalkyler är inga matematiska sanningar i och med att de har sina grunder i rent mänskliga antaganden, som i sin tur grundar sig i rent påhittade teorier.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för klargörandat Kai Dukat. Du skriver saker så enkelt ibland. Men bara ibland :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...