Jump to content
Sign in to follow this  
mumle

IRC-chat

Recommended Posts

Vårt nick och mail här eller nick mail för IRC?

Gärna både och men jag tänkte främst på irc.

Jaså okej, jag vet inte vad jag tänkte och kom fram till att jag inte vet vad Irc är....   :cry:

Får återkomma när jag vet det.  :sigh:

Jaså okej, jag vet inte vad jag tänkte och kom fram till att jag inte vet vad Irc är....   :cry:

Får återkomma när jag vet det.  :sigh:

Ok, en snabkurs i irc: :)

IRC står för "Internet Relay Chat", dvs. det är som att chatta på webben, nästan. Det speciella med IRC är att det används mer seriöst än de flesta "vanliga" chatter, som aftonbladet och allt va det nu är. Framför allt har IRC varit en stor mötesplats inom datakretsar, men nu finns det massor med andra saker där!

Tanken är att vi ska skapa en kanal, ett chattrum, för det här forumet och kanske tillomed få dit lite fler än just vi som håller till här?

För att kunna komma in på IRC behöver man ett speciellt program, de flesta använder mIRC. Du kan ladda ner det på <a href="www.mirc.com" target="_blank">www.mirc.com</a>, det tar lite mer än 1 mb. Där står det massor annat kul om irc, bla. det jag just skrev, fast i en lite längre version så. ;) När man börjar använda IRC blir man förmodligen ganska konfunderad (jag blev det iaf), programmet känns säkert lite annorlunda och det är mycket konstigt språk för den ovane. Då kan det vara smart att kolla in mircs hemsida.

Har du några mer frågor är det bara att fråga på!

Ok, jag förstår, tror jag...  :)

Försökte ladda ner den där mirc-saken men: :sigh:

En liten fråga bara: Vilket land ska man välja när man laddar ner?

Sverige finns ju inte med, ska man ta Norge då, eller?

En liten fråga bara: Vilket land ska man välja när man laddar ner?

Sverige finns ju inte med, ska man ta Norge då, eller?

Ett tips kan va att ta det som är närmast, det kan gå lite snabbare, fast det är samma program överallt.

Ett tips kan va att ta det som är närmast, det kan gå lite snabbare, fast det är samma program överallt.

Jaha, så det spelar ingen roll....  ???

Är detta fortfarande aktuellt? Jag laddade ned mIRC lite tidigare ikväll, och får väl säga att jag inte fattar mycket. Verkar himla invecklat, men om det finns ytterligare ett ställe att snacka trek på så får man väl anstränga sig. :)

Är detta fortfarande aktuellt? Jag laddade ned mIRC lite tidigare ikväll, och får väl säga att jag inte fattar mycket. Verkar himla invecklat, men om det finns ytterligare ett ställe att snacka trek på så får man väl anstränga sig.  :)

Om det inte är aktuellt, så kan vi ju alltid ta och starta upp en ny kanal. :)

Tanken är att den ska ligga på Undernet. Vi hade faktiskt en kanal uppe i somras/höstas, men uppslutningen va väl kanske inte den största. ;) (det va jag, Ella och en "icke-forumare" som hängde där)

Om vi ska kunna ha en kanal som är registrerad hos Undernet (om vi vill ha X i kanalen) så måste vi ha minst 10 användare (email, nick). Om ni är intresserade kan ni ju maila mig eller Ella med nick och email. Har ni några frågor är det givitvis bara att fråga på! :)

Varför just Undernet?

Skulle det innebära problem med t.ex. Dalnet? Jag har noll koll på alla andra nätverk förutom Dalnet, eftersom det är det jag alltid använder. Personligen skulle jag kunna tänka mig att starta en kanal på dalnet, eftersom jag ändå är online på dalnet minst 14 timmar om dygnet, alla dagar i veckan. :)

Varför just Undernet?

Skulle det innebära problem med t.ex. Dalnet? Jag har noll koll på alla andra nätverk förutom Dalnet, eftersom det är det jag alltid använder. Personligen skulle jag kunna tänka mig att starta en kanal på dalnet, eftersom jag ändå är online på dalnet minst 14 timmar om dygnet, alla dagar i veckan. :)

Undernet därför att vi som var intresserad av det förra gången mest hängde på Undernet. Det spelar väl ingen roll egentligen, as far as I'm concerned...

Säg till om det blir nån kanal så kommer jag :)

Varför just Undernet?

Undernet därför att vi som var intresserad av det förra gången mest hängde på Undernet. Det spelar väl ingen roll egentligen, as far as I'm concerned...

Säg till om det blir nån kanal så kommer jag :)

Känner mig väldigt sugen på att starta en kanal på dalnet. Men frågan är om någon mer än jag och Ella kommer att besöka den?

Edited by Sotunk

Jag kunde inte låta bli att prova att starta en kanal på dalnet. :)

Besök gärna #stenterprise.nu och chatta lite!

Obs, kanalen är fortfarande i testfasen. Jag hoppas att allt funkar som det ska, då jag aldrig har registrerat en kanal förut och inte har lärt mig alla kommandon/options o dyl än.

Om någon av forumledarna vill besöka kanalen så kommer jag att OP:a er. :)

(jag heter Mart20 på IRC)

Edited by Sotunk

Antalet besökare på #stenterprise.nu så här långt har inte varit särskilt imponerande. Det har (vad jag har sett) endast varit fyra stycken forummedlemmar på kanalen - jag själv, Essray, Ella och nx01.

Vad kan detta bero på? Är det dåliga kunskaper om IRC som ligger bakom? Ointresse? Bördan av rörliga kostnader? Förakt för allt vad IRC heter?

Eller beror det kanske på att jag har varit för dålig med att göra reklam? :)

Nx01 kom med förslaget att vi kunde bestämma en tid för chatt, t.ex. på en söndagskväll, för att chatta lite. Låter detta intressant? Eller är det dödsfödd idé?

Antalet besökare på #stenterprise.nu så här långt har inte varit särskilt imponerande. Det har (vad jag har sett) endast varit fyra stycken forummedlemmar på kanalen - jag själv, Essray, Ella och nx01.

Vad kan detta bero på? Är det dåliga kunskaper om IRC som ligger bakom? Ointresse? Bördan av rörliga kostnader? Förakt för allt vad IRC heter? 

Nx01 kom med förslaget att vi kunde bestämma en tid för chatt, t.ex. på en söndagskväll, för att chatta lite. Låter detta intressant? Eller är det dödsfödd idé?

Rörliga kostnader är ju alltid ett problem. :(

Annars så kan jag tänka mig att måmga saknar know-how.

Du kanske kunde lägga upp en F.A.Q. Jag vet att jag aldrig klarat mig utan din superba vägledning. :)

Rörliga kostnader är ju alltid ett problem. :(

Annars så kan jag tänka mig att måmga saknar know-how.

Du kanske kunde lägga upp en F.A.Q. Jag vet att jag aldrig klarat mig utan din superba vägledning. :)

Ja, jag skulle kunna skriva en liten guide om hur det går till för att komma in på IRC (med mIRC isf). Men jag tänker bara göra det om det finns någon som är intresserad. :)

Edited by Sotunk

Varför just Undernet?

Hur många argument vill du ha? ;)

För det första tycker jag inte om att få porrspam hela tiden, som man får på DalNet. En annan födel är att Undernet inte har nån nameserver, som jag tycker mest är jobbig. Sen är det ju så att människorna på Undernet är så otroligt mycket häfftigare än människorna på DalNet. ;)

Sen finns det visserligen lite praktiska möjligheter som gör Undernet mer lämplig, t.ex. att jag hänger där dygnet runt och att jag har möjlighet att sätta upp botar där utan problem.

Ett annat alternativ som jag tycker är bra mycket bättre än DalNet är isåfall EFNet.

Varför just Undernet?

Hur många argument vill du ha? ;)

För det första tycker jag inte om att få porrspam hela tiden, som man får på DalNet. En annan födel är att Undernet inte har n??n nameserver, som jag tycker mest är jobbig. Sen är det ju så att människorna på Undernet är så otroligt mycket häfftigare än människorna på DalNet. ;)

Sen finns det visserligen lite praktiska möjligheter som gör Undernet mer lämplig, t.ex. att jag hänger där dygnet runt och att jag har möjlighet att sätta upp botar där utan problem.

Ett annat alternativ som jag tycker är bra mycket bättre än DalNet är isåfall EFNet.

Det finns sätt att undvika att få porr-spam. Jag har inte fått ett endaste litet spam sedan augusti månad. :)

Jag tycker att nameserver (om det är registreringen av nicknamnes du menar) är något positivt. Vad är det som är fel med det? Det underlättar på måååånga sätt!

Jag skulle vilja säga att DalNet-människor är mycket häftigare än UnderNet-människor, men eftersom jag nästan aldrig har använt UnderNet, så vet jag inte om detta är sant. :)

Jag valde att göra kanalen på Dalnet eftersom jag är van vid Dalnet och för att registreringen på Undernet var löjligt krävande. Regel efter regel, krav efter krav. På Dalnet behövde jag inte göra mycket mer än att skicka ett kommando, och så var det klart!

Det finns sätt att undvika att få porr-spam. Jag har inte fått ett endaste litet spam sedan augusti månad. :)

Jag tycker att nameserver (om det är registreringen av nicknamnes du menar) är något positivt. Vad är det som är fel med det? Det underlättar på måååånga sätt!

Jag skulle vilja säga att DalNet-människor är mycket häftigare än UnderNet-människor, men eftersom jag nästan aldrig har använt UnderNet, så vet jag inte om detta är sant. :)

Jag valde att göra kanalen på Dalnet eftersom jag är van vid Dalnet och för att registreringen på Undernet var löjligt krävande. Regel efter regel, krav efter krav. På Dalnet behövde jag inte göra mycket mer än att skicka ett kommando, och så var det klart!

Jag har inget emot att hålla till på DalNet, ett nät mer eller mindre spelar ingen roll för mig. Anledningen till att jag har blivit lite negativ till DalNet är att det har blivit mer eller mindre ett leech-nät, med jobbiga kanaler som #scifi-central och #startrek-central. Och använda IRC för att tanka tycker jag e ganska idiotiskt bär det finns så mycket bättre sätt.

Anledningen till att det är svårare att regga kanaler på Undernet är att dom vill ha koll på vad som finns där, samt att dom har X. Vad jag vet så finns inte något sådant system som X på DalNet, eller?

Menmen, bestämmer sig alla för att hålla till på DalNet har jag inget emot att göra det heller. Även om jag tycker det finns bättre allternativ...

Jag har inget emot att hålla till på DalNet, ett nät mer eller mindre spelar ingen roll för mig. Anledningen till att jag har blivit lite negativ till DalNet är att det har blivit mer eller mindre ett leech-nät, med jobbiga kanaler som #scifi-central och #startrek-central. Och använda IRC för att tanka tycker jag e ganska idiotiskt bär det finns så mycket bättre sätt.

Anledningen till att det är svårare att regga kanaler på Undernet är att dom vill ha koll på vad som finns där, samt att dom har X. Vad jag vet så finns inte något sådant system som X på DalNet, eller?

Menmen, bestämmer sig alla för att hålla till på DalNet har jag inget emot att göra det heller. Även om jag tycker det finns bättre allternativ...

Jag vet inte vad X är för något?

Det är för leech-kanalernas skull som jag håller till på DalNet. Jag förstår inte vad det är som så fel med dem?

Vad finns det för bättre sätt än IRC att ladda ner med? Inget annat program som jag har provat har låtit mig få tag på t.ex. nya avsnitt av Enterprise så snabbt som IRC har. På #startrek-central så brukar jag få tag på avsnittet ett halvt dygn före det sänds i USA. Mycket snabbare än så kan det inte gå. Eller?

Det är inte idiotiskt att ladda ner från IRC. Däremot så är det idiotiskt att kalla det idiotiskt att ladda ner på IRC. ;)

X är en bot som finns i alla registrerade kanaler på Undernet. De som har tillgång till boten har full kontroll på kanalen, vilket jag antar att man har på något sätt på DalNet också...

Det är för leech-kanalernas skull som jag håller till på DalNet. Jag förstår inte vad det är som så fel med dem?

Vad finns det för bättre sätt än IRC att ladda ner med? Inget annat program som jag har provat har låtit mig få tag på t.ex. nya avsnitt av Enterprise så snabbt som IRC har. På #startrek-central så brukar jag få tag på avsnittet ett halvt dygn före det sänds i USA. Mycket snabbare än så kan det inte gå. Eller?

Det är inte idiotiskt att ladda ner från IRC. Däremot så är det idiotiskt att kalla det idiotiskt att ladda ner på IRC. ;)

Anledningen, eller anledningarna, till att jag inte tycker om det är många. Mitt svar brukar vara: "Det finns en anledning till att man uppfann ftp från början." Det finns mycket snabbare sätt att få tag i avsnitt än att stå i en kö i 15 timmar för att sedan ladda ner ett avsnitt i 15 k från USA, svaret är: kontakter. ;)

På Direct Connect kan man också få tag i avsnitt fort, och det är inte alls lika omständigt som ctcp och dcc. Jag har vissetligen ingen anledning att stoppa dig, bara jag slipper hänga där själv. ;)

X är en bot som finns i alla registrerade kanaler på Undernet. De som har tillgång till boten har full kontroll på kanalen, vilket jag antar att man har på något sätt på DalNet också...

Anledningen, eller anledningarna, till att jag inte tycker om det är många. Mitt svar brukar vara: "Det finns en anledning till att man uppfann ftp från början." Det finns mycket snabbare sätt att få tag i avsnitt än att stå i en kö i 15 timmar för att sedan ladda ner ett avsnitt i 15 k från USA, svaret är: kontakter. ;)

På Direct Connect kan man också få tag i avsnitt fort, och det är inte alls lika omständigt som ctcp och dcc. Jag har vissetligen ingen anledning att stoppa dig, bara jag slipper hänga där själv. ;)

Japp, DalNet har sin egen version av X, kallad ChanServ.

Det finns faktiskt FTP-ads på leech-kanalerna på Dalnet också, inte bara fservers.

Jag har aldrig behövt vänta ens i närheten av 15 timmar i kö - oftast tar det högst tre timmar. Dessutom så finns det flertalet svenska servrar där det oftast går att komma upp i hastigheter mellan 100-200 kb/s (och mer, beroende på vad för typ av uppkoppling man har förstås).

Det gäller bara hitta rätt server först.

Driver man dessutom en egen fserve på en kanal, som jag gör, så blir det oftast ännu lättare att få tag på både nya och gamla avsnitt.

DC är skräp och är många gånger mer omständigt än fservers är! :)

Men visst, har man redan kontakter med bra och snabba FTP-sevrar så ska man ju självklart använda dem ;)

Eftersom det är svårt att få folk till kanalen, iaf samtidigt, så kanske vi kan prova med att bestämma en tid?

Ett förslag var söndag eftermiddag/kväll, hur låter det? Runt 19.00 kanske?

mIRC är inte svårt att använda, fråga gärna Sotunk om hjälp ;)

Någon form av respons på detta förslag vore mycket trevligt...

Det låter ju som en bra idé. Kan ju iofs vara så att man är upptagen med annat , men annars låter det som en bra idé. Få se om jag dyker upp.

Alltså, har ni kommit överens vilken kanal och vilket IRC-nät vi ska köra egentligen?

I så fall får ni gärna "svara" mig :)

Det finns ju en kanal reggad på DAlNet som är i bruk. Om det är det bästa nätet blev väl aldrig riktigt klargjort. Personligen skulle jag nog föredra CoolGeeks (irc.good1.com), eftersom jag hänger i Svenska Trekkers kanal där, i princip jämt. :)

Sign in to follow this  

• Create New...