Gå till innehåll

Bästa Star Trek-filmen.


Rickard

  

71 medlemmar har röstat

  1. 1.

    • Star Trek I/Motion picture
      1
    • Star Trek II/Wrath of Khan
      7
    • Star Trek III/Search for Spock
      1
    • Star Trek IV/Voyage home
      9
    • Star Trek V/Final Frontier
      2
    • Star Trek VI/Undiscovered country
      3
    • Star Trek/Generations
      6
    • Star Trek/First contact
      30
    • Star Trek/Insurrection
      4


Rekommenderade inlägg

  • Svar 199
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Jag lade en röst på ST II: The Wrath of Kahn.

Den är nästan överlägsen. Men, den smakar ännu bättre serverad med ST III: The Search for Spock efteråt.

Ett bottennapp tycker jag annars är ST V. Den är riktigt dålig. Närapå gubbsjuk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag röstade på Insurrection. De flesta tycker inte att den var särskilt bra. Nu var det den enda jag sett på riktig bio, av filmerna, så valet var ganska lätt därför.

Jag har aldrig riktigt gillat TOS eller TOS-filmerna. De känns i många fall banala. I Voyage_home (tror jag) skrattar Spock när alla hamnar i vattnet vid valen - det känns såååå fel.

Insurrection hade styrka i de flesta karaktärer (speciellt Picard och Data) och den handlade om det godas kamp mot det onda, vilket jag gillar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The Voyage Home är väldigt bra imm, bra story och skådespelarinsatser. Som när Chekov och Uhura frågar var kärnvapnen i landet förvaras.  :0  

Skrattar Spock? Du har sett fel!

Däremot är den lite pinad av tidens vind, den känns väldigt 80-tal stilistiskt sett.

Insurrection (=uppror) är inte speciellt kul, storyn är bra, men manus och genomförande är inte lika brilliant. Även om Riker och Troi är söta. Brent Spiner gör också en bra roll. Annars känns Ru'afo och de andra Son'arerna plastiga. Ba'ku-folket är lite naiva, men väldigt sympatiska.

Men det är nog den Star Trek-film som är mest aktuell idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Quote from Quiet, posted on Nov. 18 2001,17:39

Skrattar Spock? Du har sett fel!

Kolla igen. I slutet av filmen ramlar alla i vattnet vid den stora valen. Då skrattar alla och Spock har ett tydligt leende och stort skratt från öra till öra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Quote from Peter, posted on Nov. 19 2001,08:49

Quote from Quiet, posted on Nov. 18 2001,17:39
Skrattar Spock? Du har sett fel!

Kolla igen. I slutet av filmen ramlar alla i vattnet vid den stora valen. Då skrattar alla och Spock har ett tydligt leende och stort skratt från öra till öra.

Stort skratt vet jag inte om det kan kallas. Det ser ut som han ler, men Spock är ju faktiskt inte helt känslofri och i den filmen så hade han precis före i The Search for Spock blivit av med hela sitt minne och inte hunnit träna upp hjärnan igen, det kanske förklarar det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har jag inte sett någon Star Trek film på Bio. Jag bara önskar att den nya filmer blir så stor att den går på biografer landet runt. Är Star Trek på Bio mycket bättre?

Om jag skulle ta med mina kompisar (som inte är intresserade/insatta) så skulle jag bara fundera på om filmen är tillräckligt bra för att uppskattas av dem. Nej, Jag ser nog hellre filmen själv på video och diskuterar den här på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har jag inte sett någon Star Trek film på Bio. Jag bara önskar att den nya filmer blir så stor att den går på biografer landet runt. Är Star Trek på Bio mycket bättre?

Om jag skulle ta med mina kompisar (som inte är intreserade/insatta) så skulle jag bara fundera på om filmen är tillräckligt bra för att uppskattas av dem. Nej, Jag ser nog hellre filmen själv på video och diskuterar den här p?? forumet.

all film är väl bättre på bio?   :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har man tillgång till projektor och stereoanläggning och mysiga soffor så kan man få en rätt trevlig upplevelse ändå...

hehe...var faktiskt hemma hos en kompis häromdagen som fixat ett riktigt hemmabio paket med surrond sound och allt....riktigt schysst var det....fast att se det på en vanlig TV var inte lika skoj

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag röstade på FC, den är den absolut bästa med TNG gänget, sämst men för den skull inte dålig tycker jag är INS.

TUC tycker jag är bäst med originalbesättningen, TFF är sämst av alla filmer. TVH och TWOK är ju också väldigt bra. TMP i originalklippningen var ganska så seg. Sitter och väntar på Directors edition ska komma ut på region 2 nån gång nästa år för att se om den är lite bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis kollat på Final Frontier, Den var ju inte så där... jättebra...

Det är den första filmen med originalgänget som jag kollat på. Och det verkar ju vara en bunt med intressanta karaktärer iallafall. Spock verkar vara helkul och när Scotty slår huvet i en balk var skoj. Jag gillar humorn i alla Star Trek produktioner tror jag.

Även effekterna är ju lite småroliga. Har de målat dit vissa grejer??? Det ser ut som en tecknad film när Enterprise flyger omkring. Ärligt talat så verkar effekterna från de tidigare filmerna vara katastrofala. Till och med George Lucas och hans team fixade effekter bättre i Star Wars. Vilket måste varit för 30 år sedan. Final Frontier är ju från 1989... Men jag vet inte. Ska ta och kolla på The Voyage home (från 1982) och se om jag kan strunta i effekterna. Den ska ju vara OK enligt forumets medlemmar.

(Det går inte att komma ifr??n att filmeffekter är viktigt, speciellt i SCIFI)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även effekterna är ju lite småroliga. Har de målat dit vissa grejer??? Det ser ut som en tecknad film när Enterprise flyger omkring. Ärligt talat så verkar effekterna från de tidigare filmerna vara katastrofala. Till och med George Lucas och hans team fixade effekter bättre i Star Wars. Vilket måste varit för 30 år sedan. Final Frontier är ju från 1989... Men jag vet inte. Ska ta och kolla på The Voyage home (från 1982) och se om jag kan strunta i effekterna. Den ska ju vara OK enligt forumet medlemmar.

(Det går inte att komma ifrån att filmeffekter är viktigt, speciellt i SCIFI)

Jag tror det är därför många inte gillar TOS och dess filmer, pga av effekterna. En del saker är säkert dit målade :tounge2: Du får tänka på att Gene inte hade samma budget för att göra serien och filmerna, som George Lucas hade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det syns ju rätt ofta i TOS att skeppet gungade lite i tråden när det skulle vara stilla... :D

Effekterna var väl helt ok när serien kom, och nu är det väl bara roligt att se dem. ;)

Effekterna i TOS var av underordnad betydelse. Tekniken att göra bra effekter fanns just inte, och man hade ingen budget för sådant heller. Däremot hade man tillgång till underbara manusförfattare, och många episoder är fantastiskt humoristiska och fantasifulla. Jag tror att just kombinationen humor och fantasi var det som "gjorde" TOS. Det gäller även de bästa filmerna med TOS-gänget - tänk bara på när Scotty skall hantera en nittonhundratalsdator. "Hello computer".

Då kan man acceptera att logiken i storyn har hål, som en helt osannolik tidsresa eller det faktum att man kan ställa ett osynligt rymdskepp mitt i en park och förvänta sig att ingen skall råka springa på det.

Från TNG och framåt är det bättre effekter, mer allvar och (IMHO) mer helgjutna berättelser som gäller. Jag lägger min röst på First Contact som bästa film; den står sig bra vare sig man är ett Star Trek-fan eller inte. Bra action, inga transportsträckor, läskiga bovar.

Ulric

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, Kollade på Star trek Next generations. del 1 och 2 i går och där har man ialla fall använt datorgrafik som effektåtergivare när Enterprise

fastnar i något som liknar ett nät som tillhör varelsen Q. (kolla bilden)

Serien började produceras 1987 och där har man åtminstone tagit första steget mot total införelse av datorgrafik. Konstigt att inte en senare film hade det... Fast jag har tänkt lite på det där. Ulric du har rätt. Nu, 2001 är vi ganska bortskämda med effekter. När Voyager bränner av en torped så ser det ganska snofsigt ut, och det är ändå bara en serie. Kan tänka mig att en sådan torped inte skulle kunna ritas upp av en dator för tio år sedan med allt ljus, snurrande och reflekterande. det är nog därför man målar istället på den gamla goa tiden.

Hur som helst så ser det inte super ut. (datoreffekterna i STNG del I alltså), men det fungerar fortfarande. Sen kommer det förstås lite ditmålade torpeder också och HAHAHA är det någon som tänkt på hur roliga alla är!!?? Worf ser ut som jagvetintevad och Deanna Troi i 80-tals frilla och kortkort. Har inte gillat Data innan men Brent Spiner är ju duktig skådespelare!!! Picard och Riker har hållit sig någorlunda Oåldrade.

Men det är stor skillnad mellan 1987 och 1996 (First Contact)

10104.jpg

Är det någon som vet vilken ST-film som är den första med datorgrafik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Encounter at farpoint som jag antar att du menade så har de använt modeller, jag är inte säker på om det är datorgrafik också i piloten. Det är bara Enterprise serien som bara använder datorgrafik, de tre andra serierna har använt både modeller och datorgrafik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...