Gå till innehåll

Triller


Rekommenderade inlägg

Har sett första och en bit in på andra säsongen i DS9 och har blivit lite farsinerad av Trills. Särskilt av frågan att ha eller inte ha "symbiot". Denna varelse är ju ett inplantat med minne som gör lever vidare från en trill till nästa. Tycker först att det verkade lite läskigt med inplantatet. Den egna pesonligheten blir ju inte den samma efter att den "smälter samman" med symbioten. När en annan trill försöker stjäla Jardzia Dax symbiot i avsnittet "Invasive procedures" förstår man dock att Jardzia kommer att dö utan sin symbiot. Vidare förstår man att hon är känslomässigt fäst vid sin symbiot.

Bilderna av symbioten som "kryper" in i hjärnan är ganska äckliga. Å andra sidan ger symbioten sin värd en möjlighet att leva vidare efter sin död i symbioten.

Detta ämen har ju inget givet svar. Tycker bara att Trills är intressanta. Fotsätt diskussionen om Trills och Dax.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De intresant är att även Trillen påverkas av bärarens personlighet lika mycket som bäraren påverkas av Trillen.

Sedan kan man undra om Trillen bär med sig alla kunskaper/mine som bäraren hadde när den "byter" bärare.

De verkar inte vara så utan bara delar av bärarens kunskaper. Även om Jardzia är otroligt kunnig verkar "hon" för de mesta bara referera till "senaste" bärares kunskaper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att tanken på att dela medvetande med en snigel i magen verkar skrämmande. Jag har svårt att förstå den besatthet som många trills har av att bli förenade. Jag tycker också att den policy som symbioskommissionen på Trill har verkar ganska fascistisk. De verkar ju anse att symbioten är mer värd än värden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det skrämmande att ha en symbiot i magen som man delar medvetande med. Operationen ser ganska läskig ut :P Symbioten har å andra sidan stor betydelse för bäraren efter vad jag har förstått. Tanken på "evigt" liv lockar. Att få leva flera livstider är ju inte så dumt. Å andra sidan blir en Trill aldrig samma person efter förreningen som hon var innan.

Jag antar att de lever i symbios som en del svampar och andra primitiva växter gör här på jorden. Tex. lavar är väl en svamp och en bakterie om jag inte minns biologin från skolan på fel.

Att symbioten verkar vara viktigare än värden känns lite konstigt. Kanske för att de vill rädda den som är mest långlivad.

Någon som vet var symbioten kommer från - hur den föds. När en trill med symbiot får barn förs något från symbioten vidare till barnet? <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på en sak ett tag som jag inte riktigt har fått kalrhet i. En Trill, är det en helt egen ras eller kan symbionten ingå symbios med vilken ras som helst? Jadzia var/är väl människa och Kurson (hur det nu stavas9 som var Siskos vän var ju Klinong. Eller är det så att dcet är både och, att Trill är en egen ras men att symbionten även kan ingå symbios med andra raser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på en sak ett tag som jag inte riktigt har fått kalrhet i. En Trill, är det en helt egen ras eller kan symbionten ingå symbios med vilken ras som helst? Jadzia var/är väl människa och Kurson (hur det nu stavas9 som var Siskos vän var ju Klinong. Eller är det så att dcet är både och, att Trill är en egen ras men att symbionten även kan ingå symbios med andra raser?

Curzon Dax var inte Klingon, han var Trill, men han var federationens ambassad hos Klingonerna och kunde därför mycket om deras kultur osv. Jadzia var inte människa hon var också Trill. Jag är ganska säker på att det är bara Trillerna som kan ha Trill-symbionterna, de har ju en särskild "ficka" på magen där symbionten bor.

Redigerad av Qo'noS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet var symbioten kommer från - hur den föds. När en trill med symbiot får barn förs något från symbioten vidare till barnet?  <_<

Symbioternas naturliga miljöer är s k symbiot-poler, som finns i underjorden på planeten Trill. De är där de lever när de inte är förenade, så det är troligen där som de får en chans att föröka sig. (avsnitt: Equilibrium)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Curzon Dax var inte Klingon, han var Trill, men han var federationens ambassad hos Klingonerna och kunde därför mycket om deras kultur osv. Jadzia var inte människa hon var också Trill. Jag är ganska säker på att det är bara Trillerna som kan ha Trill-symbionterna, de har ju en särskild "ficka" på magen där symbionten bor.

Aha det var så det l??g till, bra att få det utrett. Fast jag tror ändå att symionterna kan vara tillfälligt en kortare tid i en värd som inte är Trill. i ett TNG-avsnitt så blir ju Riker tillfällig värd. Kommer dock inte ihåg avsnittets namn.Någon som vet? Förövrigt så har jag för mig ett det är det första avsittet där vi stöter på Trill och symbionterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Curzon Dax var inte Klingon, han var Trill, men han var federationens ambassad hos Klingonerna och kunde därför mycket om deras kultur osv. Jadzia var inte människa hon var också Trill. Jag är ganska säker på att det är bara Trillerna som kan ha Trill-symbionterna, de har ju en särskild "ficka" på magen där symbionten bor.

Aha det var så det låg till, bra att få det utrett. Fast jag tror ändå att symionterna kan vara tillfälligt en kortare tid i en värd som inte är Trill. i ett TNG-avsnitt så blir ju Riker tillfällig värd. Kommer dock inte ihåg avsnittets namn.Någon som vet? Förövrigt så har jag för mig ett det är det första avsittet där vi stöter på Trill och symbionterna.

Jag missade nog det TNG-avsnittet. Det enda som jag kan minnas liknar det du beskriver är avsnitt 2x26 Shades of Gray, fast det handlade ju inte om Triller utan en annan slags "parasiter". Men jag kommer ihåg att anledningen till att Ezri fick Dax-symbionten efter att Jadzia dog var att hon var den enda Trillen på skeppet som symbionten transporterades i. Det fanns ju flera människor, och andra raser på skeppet. Så jag tror fortfarande att det bara är Triller som kan ha symbionterna, fast jag kan ju ha fel :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Curzon Dax var inte Klingon, han var Trill, men han var federationens ambassad hos Klingonerna och kunde därför mycket om deras kultur osv. Jadzia var inte människa hon var också Trill. Jag är ganska säker på att det är bara Trillerna som kan ha Trill-symbionterna, de har ju en särskild "ficka" på magen där symbionten bor.

Aha det var så det låg till, bra att få det utrett. Fast jag tror ändå att symionterna kan vara tillfälligt en kortare tid i en värd som inte är Trill. i ett TNG-avsnitt så blir ju Riker tillfällig värd. Kommer dock inte ihåg avsnittets namn.Någon som vet? Förövrigt så har jag för mig ett det är det första avsittet där vi stöter på Trill och symbionterna.

Jag missade nog det TNG-avsnittet. Det enda som jag kan minnas liknar det du beskriver är avsnitt 2x26 Shades of Gray, fast det handlade ju inte om Triller utan en annan slags "parasiter". Men jag kommer ihåg att anledningen till att Ezri fick Dax-symbionten efter att Jadzia dog var att hon var den enda Trillen på skeppet som symbionten transporterades i. Det fanns ju flera människor, och andra raser på skeppet. Så jag tror fortfarande att det bara är Triller som kan ha symbionterna, fast jag kan ju ha fel :)

TNGavsnittet hette The Host.

Ezri var en av två Triller på skeppet (USS Destiny om jag kommer ihåg rätt) men den andre blev kidnappad av en founder som ville komma åt Daxsymbioten.

Redigerad av Bradis_Mamma
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Jag brukar inte störa mig så mycket på inkonsekvenser i Star Trek som jag har sett att många andra kan göra, men det finns en sak som jag är lite lätt irriterad över.

I TNG avsnittet The Host är det uppenbart att Beverly och de övriga inblandade inte vet något om triller. Det är ju ambassadör Odan som berättar för henne att de är en förenad ras.

Men i DS9 så har alltså Curzon varit med i Starfleet innan Jadzia. Curzon var ju en gammal man när han dog och hade väl följaktligen haft kontakt med Starfleet under en längre tid. Hur kan det då komma sig att ingen på Enterprise hade någon vetskap om triller?? Det känns väldigt ologiskt tycker jag... :vulcan:

Visst, de har ändrat lite på rasen rent generellt, Odan kan tex inte transporteras då det kan skada symbionten, något jag aldrig har hört Dax påpeka... Odan har bucklor på pannan, Dax prickar, men det här tycker jag är värre....

Är det bara jag som är grinig eller? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...
Jag brukar inte störa mig så mycket på inkonsekvenser i Star Trek som jag har sett att många andra kan göra, men det finns en sak som jag är lite lätt irriterad över.

I TNG avsnittet The Host är det uppenbart att Beverly och de övriga inblandade inte vet något om triller. Det är ju ambassadör Odan som berättar för henne att de är en förenad ras.

Men i DS9 så har alltså Curzon varit med i Starfleet innan Jadzia. Curzon var ju en gammal man när han dog och hade väl följaktligen haft kontakt med Starfleet under en längre tid. Hur kan det då komma sig att ingen på Enterprise hade någon vetskap om triller?? Det känns väldigt ologiskt tycker jag... :vulcan:

Visst, de har ändrat lite på rasen rent generellt, Odan kan tex inte transporteras då det kan skada symbionten, något jag aldrig har hört Dax påpeka... Odan har bucklor på pannan, Dax prickar, men det här tycker jag är värre....

Är det bara jag som är grinig eller?  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Det kanske finns olika "raser" inom den trilliska rasen... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Jag har alltid undrat hur det kommer sig att de två arterna lever ihop, men så hitta jag en väldigt bra sida som berättar att det var en miljökatastrof för tusentals år sedan, som ledde till en integration av de två arterna för ett s.k. gäst-symbiotiskt förhållande. Sen är det så att humanoiderna är så många fler än symbioterna så det är därför det är ett så hårt uttagningsprogram för dem som vill bli gästb??rare. Och p.g.a det låga antalet symbioter så är bara speciellt inom vissa nivår i samhället som får bli bärare, som t.ex. diplomater, officerare inom starfleet mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid undrat hur det kommer sig att de två arterna lever ihop, men så hitta jag en väldigt bra sida som berättar att det var en miljökatastrof för tusentals år sedan, som ledde till en integration av de två arterna för ett s.k. gäst-symbiotiskt förhållande. Sen är det så att humanoiderna är så många fler än symbioterna så det är därför det är ett så hårt uttagningsprogram för dem som vill bli gästbärare. Och p.g.a det låga antalet symbioter så är bara speciellt inom vissa nivår i samhället som får bli bärare, som t.ex. diplomater, officerare inom starfleet mm.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har en följdfråga till detta. Den trill (humanoid) som vill bli värd till en trill (mask) och ansöker om detta. Och sedemera bli antagen av masken. Ger denna humanoid upp en del av sig själv, eller är det s?? att de båda olika trillernas (humanoiden och masken) minnen, tankar och viljor adderas till varandra?

Detta sista tycker jag rent logiskt mest skulle motivera humanoiden att rädda masken. Kan inte tänka mig att humanoiden skulle ge upp sig själv bara för att rädda masken.

Jag väljer att använda orden "humanoid" och "mask" därför att när man lever i symbios MED varandra så kan man inte bara kalla den ena parten för symbiot.

Från: Svenska Akademiens Ordbok kommer följande:

Symbios betecknar en samlevnad mellan två eller flera organismer, som är fördelaktig för båda organismerna. Ett vanligt exempel är människan och hennes tarmbakterier.

I striktare biologi menar man oftast med symbios samliv av godtyckligt slag, inklusive parasitism?, dvs inte nödvändigtvis gynnsamt för båda parter. Det som vanligen kallas symbios kallas då mutualism.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att i ett avsnitt i DS9 så skall det ha blivit lite struligt med känslor och viljor för Dax, så det kanske inte jämt är så enkelt. :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

I början av säsong 7 när Ezri tar över Daxsymbionten så är hon ju väldigt förvirrad över vad som är hennes känslor och vad som kommer från tidigare värdar. I ett avsnitt (minns inte vilket) kommer Sisko in till hennes rum för att prata med henne och hon står på huvudet under samtalet, pga att hon kände att hon tänkte bättre så, ett arv från den tidigare gymnastvärden.

Då har ju inte hon förberett sig på förening iofs, så det kanske är det som bidrar till förvirringen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, de har ändrat lite på rasen rent generellt, Odan kan tex inte transporteras då det kan skada symbionten, något jag aldrig har hört Dax påpeka... Odan har bucklor på pannan, Dax prickar, men det här tycker jag är värre....

<{POST_SNAPBACK}>

Varför dem har ändrat på rasen är för att dem inte ville f??rstöra ett fint ansikte som Terry Farrell har.

Sen så byter dem utsenden på raser ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så är det inte bara trill-humanoiden som man ändrar, utan även själva symbioten. Den ser annorlunda ut i TNG än den gör i DS9. I TNG såg den ut som ett märkligt djur, som hämtad ur ALIEN, men i DS9 är den bara en mörk klump. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har funderat på likheterna mellan att vara en Trill och en Vulcan. Trills bär med sig tidigare värdars minnen och kunskap via en "klump" i magen. Vulcans bär med sig tidigare Vulcans minnen och kunskaper via "sinnes-sammansmältning". Eftersom jag har svårt för kirurgiska ingrepp så är det The Vulcan Way att föredra jämfört med The Trills.

En annan lustig detalj är ju att inga andra humanoida raser kan bära en Trill-symbiot, men verkar kunna "sammansmälta" med The Vulcans. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Jag har funderat lite på det här med symbiosen mellan masken och värden. Det fastslogs i DS9 "Dax" att det är en sammanslagning mellan de båda, där bägge parter tar med sig sina erfarenheter tankar och minnen.

När en mask första gången förenas med en värd så delar de erfarenheter. MEN när första värden dör och masken ska få en ny värd, så måste minnesfördelningen bli 25% första värd + 25 % mask + 50% ny värd. Detta beroende på att masken för med sig första värdens erfareheter som de delade.

När det sen är dax (vitsigt) att byta värd igen så måste det bli 12,5% första värd + 12,5% mask + 25% andra värd + 50% ny värd. Eller ett exempel med namn, ponera att Curzon var första värden, vilket han inte var, men ponera det. Då blir det i nuläget 12,5% Curzon + 12,5% Dax + 25% Jadzia + 50% Ezri. M.a.o. så måste ju maskens egen personlighet späs ut med alla de tidigare värdarnas....

Bara en tanke, bevisa gärna (vill bli överbevisad, gillar inte min tanke) att jag har fel..... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...