Gå till innehåll

Expandera databasen


Rekommenderade inlägg

Forumet sköts ju grymt av våra forumledare och jocke men de känns som om databasen med två skepp är lite skral, borde det inte vara möjligt att utöka med tex:ds9 eller TNG. Vad tycker ni? Litteratur och likanande kan ju vi dödliga skicka alster till, jag har redan en recension och har med att recensera om jag får tid men vi skulle kanske kunna utöka med rena trek fakta. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda kommentaren jag ger just nu är att något är på gång, men jag säger inte vad :D

Resten av databasen utökar vi hela tiden, speciellt då utomjordingar som Pjotr'k har lagt ner mycket arbete på (:)), ta gärna en titt där om ni vill ha info om en utomjording.

Om ni vill bidra med något till sidan, har något förslag eller tycker att något behöver ändras, så är ni välkommna att skicka ett brev/PM till mig. (Det kommer inom kort att bli mycket enklare att skicka in en recension till litteratur-avdelningen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...
Vad tycker ni om förändringarna i databasen, som vi rapporterat om i diskussionen Deep Space 9 hos Star Trek: Databas! och nyheten på förstasidan?

Komentar...

FirstOfficer = Styrman på svenska... inte förste officer, inom flottan dvs

Källa: Jobbat som säkerhetvakt på diverse hamnliggande oljebåtar av diverse Nationer en gång i tiden

Redigerad av Dahlberg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tycker ni om förändringarna i databasen, som vi rapporterat om i diskussionen Deep Space 9 hos Star Trek: Databas! och nyheten på förstasidan?

Komentar...

FirstOfficer = Styrman på svenska... inte förste officer, inom flottan dvs

Källa: Jobbat som säkerhetvakt på diverse hamnliggande oljebåtar av diverse Nationer en gång i tiden

Med all respekt för dina erfareheter tycker jag att försteofficer är en godkänd översättning. "Styrman" blandas ofta ihop med "rorsman".

Dessutom finns inte någon position inom vare sig Svenska eller Amerikanska flottan som heter försteofficer (det heter executive officer) så då borde det väl vara en post som införts vid något av de kommande tre århundradena?

En annan möjlig översättning är "sekond". Jag vet att den svenska posten sekond skiljer sig från en "first officer" men den ligger nära tillhands.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Vi har fått höra från flera håll att vi borde utöka vår databas. När vi nu äntligen gör det, är de muntliga recensionerna av desamma mycket skrala... Varför? <_<

Är ni intresserade av att läsa om DS9, och vad tycker ni då om den databas vi har skapat? Borde det inte finnas fler kommentarer? Smått och stort, allt är välkommet!

Om vi inte får någon respons - hur skall vi då veta om ni vill att vi skall utöka med exempelvis TNG?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste säga att jag håller med Pjotr'k, tycker att vi allmänt får alldeles för lite kommentarer om sidan, med tanke på att det är rätt så många som besöker sidan eller besöker ni bara forumet :huh:

Vi har nyligen lagt till DS9-avdelningen och även skepps- & stationsdatabaserna och det måste finnas något som ni har att kommentera om detta (det har gjorts en hel del uppdateringar dom senaste 30 dagarna). Vi tar gärna emot både dåliga och bra kommentarer :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner mig manad att skriva något :)

Jag håller mest till i forumet, mest för att databasen är lite för kortfattad för min smak. Personligen skulle jag vilja ha utförligare beskrivningar av allt, avsnitt, besättningsmän, etc. Ungefär som det är på startrek.com

Däremot gillar jag era "teman"; tex stjärn och planetklassifikationer är väldigt intressant och jag skulle gärna se fler såna.

Men att lägga till DS9 till databasen är ju absolut ett steg i rätt riktning när det gäller mina önskemål om "MER" av allt :D och jag skulle gärna se lite TNG också såklart.

Allt detta sagt så ska jag inte sticka under stol med att jag tycker att det är en bra sida! Bra Star Treksidor på svenska är inte en direkt vanlighet. Och jag inser att ni säkert inte har hur mycket tid som helst att lägga på sidan heller... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag tänkte säga några ord. Jag har trots att jag varit med i över ett år nu, mest varit inne på forumet eftersom det det jag var ute mest efter och helt enkel intee satt mig in riktigt i själva databasen ännu, men det har jag i alla fall tänkt göra och jag tycker att det är underbart att ni lagt till en avdelning för DS9.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller mest till i forumet, mest för att databasen är lite för kortfattad för min smak. Personligen skulle jag vilja ha utförligare beskrivningar av allt, avsnitt, besättningsmän, etc. Ungefär som det är på startrek.com

Däremot gillar jag era "teman"; tex stjärn och planetklassifikationer är väldigt intressant och jag skulle gärna se fler såna.

Alla är välkomna att skicka in material och texter som kan användas som teman. Har ni något längre om vissa besättningsmedlemmar, så är ni även där välkomna att höra av er med texter.

Allt detta sagt så ska jag inte sticka under stol med att jag tycker att det är en bra sida! Bra Star Treksidor på svenska är inte en direkt vanlighet. Och jag inser att ni säkert inte har hur mycket tid som helst att lägga på sidan heller... :)
Nej, själv lägger jag bara i genomsnitt kanske 15 timmar i veckan till Star Trek. Jocke å andra sidan har ingen annan fritid än det här, verkar det som... :rolleyes:

Även jag tänkte säga några ord. Jag har trots att jag varit med i över ett år nu, mest varit inne på forumet eftersom det det jag var ute mest efter och helt enkel intee satt mig in riktigt i själva databasen ännu, men det har jag i alla fall tänkt göra och jag tycker att det är underbart att ni lagt till en avdelning för DS9.

Vi är mycket glada för att du tar dig en ordentlig titt! Hör av dig med kommentarer, små som stora! :)

Är det någon som känner att de vill bidra till att göra hela databasen "djupare" och mer omfattande, så hör av er. Har ni specialintressen, såsom skepp, vapen eller utomjordingar, så kan ni här få ert lystmäte och era skrivarfingrar mättade. Hör av er till i första hand Jocke (eller i andra hand mig) så blir ni väl mottagna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt detta sagt så ska jag inte sticka under stol med att jag tycker att det är en bra sida! Bra Star Treksidor på svenska är inte en direkt vanlighet. Och jag inser att ni säkert inte har hur mycket tid som helst att lägga på sidan heller... :)

Nej, själv lägger jag bara i genomsnitt kanske 15 timmar i veckan till Star Trek. Jocke å andra sidan har ingen annan fritid än det här, verkar det som... :rolleyes:

Jo, jag lägger ner en hel del tid på sidan, det varierar mellan 1 timme till 5+ timmar om dagen, beror på hur jag jobbar just den veckan. Eftersom att jag gör all design, HTML, PHP etc sj??lv så lägger jag ner en del tid även på den biten. Ibland kanske det blir lite för mycket :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag vet inte riktigt om detta hör hemma här men jag frågar i alla fall. Hur funkar finansieringen av sidan? Med sponsorer eller är det någon som bekostar den privat? Finns det någon möjlighet att ev bidra ekonomiskt etc till driften av sidan om man så skulle vilja?

Redigerad av Thalaxian
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt om detta hör hemma här men jag frågar i alla fall. Hur funkar finansieringen av sidan? Med sponsorer eller är det någon som bekostar den privat? Finns det någon möjlighet att ev bidra ekonomiskt etc till driften av sidan om man så skulle vilja?

Det är jag själv som finansierar sidan (har betalat själv för alla sidor jag har haft) och sidan kostar inte mycket per månad. Vi har förtillfället inga möjligheter att ta emot donationer och jag tror inte vi behöver det heller. Men jag tackar för intresset att hjälpa till :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...