Jump to content
Sign in to follow this  
Pjotr'k

Fanfiction

Recommended Posts

Vad är Fanfiction för nåt?

Är det när man hittar på nåt över existerande karaktärer och försöker

behålla allas personlighet så det känns igen på nåt sätt, med en

egen påhittad historia?

Edited by Supertreck

Ska man ha med fan fiction så måste det till någon form av kvalitetskontroll innan publicering så att man inte får med vad skräp som helst eller olika former av "troll". Annars är jag nog positiv till bra fanfiction. Hela expanded universe hos sw folket är ju fan fiction i vis mån.

Det bästa fanfiction jag har sett är en novel på engelska som jag hittade på weben en gång där tng folket mötte Han och Luke och kompani i en mustig historia där Falcon for ut star trek rymden tätt följt av Vader superstar destroyer. Kul skrift, gärna mer sånt. J.

Vad är Fanfiction för nåt?

Är det när man hittar på nåt över existerande karaktärer och försöker

behålla allas personlighet så det känns igen på nåt sätt, med en

egen påhittad historia?

<{POST_SNAPBACK}>

Som jag tolkat fan fiction är det när man skriver en historia utan att uppfina hjulet igen dvs man lägger handlingen i ett "universum" som alla känner till tex star trek eller star wars eller sagan om ringen eller... Du har nog fattat iden. Sedan är ju varje författare fri att göra vad denna känner för. Men vill man att historien ska läsas av en större publik så bör den väl inte bryta allt för mycket mot det som alla tar för givet i ett visst universum. J.

Star Trek Databas äger rättigheterna till de texter som lämnas in, men alla större bidrag får man uppmärksamhet, såsom att det står Mr Trek på varje bokbeskrivning som Mr Trek har lämnat in.

Jo, det var inte där "skon klämde". Jag funderade mer på fan-fiction och annat. Som det är nu lägger jag nog upp min novell någon annanstans och länkar till den när jag är klar, för att inte bli av med rätten till den. Tycker nog att litterära verk, konst och musik och liknande som gjorts av privatpersoner här borde falla under andra regler.

Vad det gäller alla annan text har jag full förståelse för att STDB vill ha ensamrätt.

Jag tror inte vi har haft något fall av fanfiction som inte har varit avsett för databasen (som vår följetongsserie) eller diskussioner i forumet som delvis innehåller material som går som fanfiction.

Men jag skulle dock sätta mina två cent på att så länge det inte är databasen som har beställt ett fanfiction material så står skrivaren som författare. Men det kanske ändå är säkrast att publicera och länka om du har den möjligheten. J.

Det vore ju onekligen intressant(och kanske uppmuntrande till mer skrivande bland svenska ST-fans) om det kunde fixas, då kunde man kanske publicera sin fan-fiction här...

Men jag skulle dock sätta mina två cent på att så länge det inte är databasen som har beställt ett fanfiction material så står skrivaren som författare. Men det kanske ändå är säkrast att publicera och länka om du har den möjligheten. J.

Vem som får rättigheterna för verket bestäms av vilka "regler" databasen sätter upp för publicering.

Det var en bra fråga det. Vi har en litteraturavdelning och vi har en tema avdelning men jag vet inte om någon av dessa är avsedda för fanskrivande. J.

Jag skulle helst se att det hamnade i en egen underavdelning till litteratur. Men det hela är ju inte så viktigt nu då det mig veterligen bara är jag som håller på med något just nu och eftersom reglerna är som de är, är jag inte speciellt pigg på att lägga upp det här direkt iaf.

Det vore ju onekligen intressant(och kanske uppmuntrande till mer skrivande bland svenska ST-fans) om det kunde fixas, då kunde man kanske publicera sin fan-fiction här...

Om man nu vill göra det ja. Vill man få ännu fler att läsa det man skriver genom att göra det tillgängligt på flera sajter så tappar man den möjligheten om man lägger upp det här. Det uppmuntrar inte folk att skriva mer.

Jo självklart beror mitt intresse av detta också på om hur det är med rättigheterna, skulle man kunna få ett svar angående detta från någon som vet?

Pjotr'k har redan gett svar på den frågan som jag förstått det. Det som däremot är intressant i så fall är om man kan tänka sig undantag på alla texter som inte är av wiki-typ. T ex Fan-fiction, recensioner, egenkomponerade bilder, filmer, ljudfiler etc.

I praktiken göra skillnad mellan om man lägger upp något som (tillfällig eller fast) redaktionsmedlem eller som en skapare och bidragare av unika verk till communityt. Allt kreativt skapande helt enkelt.

Jag tycker gott man kan göra skillnad på päron och äpplen här. Allt som skrivs till databasen (tex karaktärer och tema och annat) är ägt av databasen även om författaren omnäms.

Sedan tycker jag dock att sådant material som räknas som eget kreativt arbete, tex fanfiction, noveller, youtoube liknande grejor osv bör i huvudsak vara ägt av författaren men med ett publiceringstillstånd för publikation på stdb. Om det nu funkar så. J.

Pjotr'k har redan gett svar på den frågan som jag förstått det. Det som däremot är intressant i så fall är om man kan tänka sig undantag på alla texter som inte är av wiki-typ. T ex Fan-fiction, recensioner, egenkomponerade bilder, filmer, ljudfiler etc.

Det var eventuella undantag som jag menade.