Jump to content
Sign in to follow this  
B'Elanna

Boktips

Recommended Posts

har du läst David Eddings böcker? Hittills har jag själv bara läst Tjuven Althalus (underbar!) så pröva med de böckerna, enligt en enormt säker källa (min vän brukar aldrig ta fel  :)  ) så är de andra böckerna, Sagan om Belgarion m.m mycket bra! Har bara några här hemma men det finns över 20 skulle jag tro.

<{POST_SNAPBACK}>

Själv har jag inte läst nåt, och jag tveksam till att ge mig in i så enorma serier.

<{POST_SNAPBACK}>

De är inte särskilt enorma (speciellt inte om man jämför med tex Kerr och Jordan):

Sagan om Belgarion: 5 böcker

Sagan om Mallorea: 5 böcker

Belgarath Besvärjaren: 2 böcker (på svenska, engelska 1)

Polgara besvärjerskan: 2 böcker (på svenska, engelska 1)

Rivas Skrifter: "faktabok" om världen som de böcker här över utspelar sig i

Sagan om Elenien: 3 böcker

Sagan om Tamuli: 3 böcker

Tjuven Althalus: 2 böcker (på svenska, engelska 1)

Äldre gudar: ?

Allla böcker är väldigt lättlästa och är mer skrivna som en film än som en vanlig bok och det är inga jobbiga parallell-handlingar. Det är väldigt lättsamma och roliga böcker att läsa även om de inte kommer med något nytt (Eddings har även en förmåga att upprepa sig själv så har man läst en serie så känner man igen en massa saker i de andra) Fast när man läst dem över 5 gånger så börjar man tröttna på dem...;) Men jag rekommenderar dem, speciellt om man inte vill ge sig på något tungläst.

<{POST_SNAPBACK}>

Okej, jag hade mer eller mindre sett dom olika serierna som helt sammanflätade, att om man läst en så har man inte fått något riktigt slut, och att därför skulle det bli lite väl mycket, men så kanske det inte är då?

Jo, jag har hört en hel del om Eddings böcker, mixade omdömen, så jag har ju haft funderingar på att läsa något iaf för att skapa en egen uppfattning. Men egentligen så är min smak lite mer åt det tunga och djupa hållet, men jag avfärdar inte Eddings då han ju är så berömd.

<{POST_SNAPBACK}>

De jag skrev ihop, hör ihop, men av de serier han har skrivit så är det "Belgarion-världen" Eddings verkar har haft svårt att släppa.

Belgarath besvärjaren, Polgara besvärjerskan och Rivas skrifter är egentligen mer detaljerade berättelser om sådant som man får reda på i Belgarion och Mallorea (vad som hände före dem)

Att Eddings är så berömd som han är beror förmodligen just på att han inte är så djup och faktiskt skriver mycket underhållande.

har du läst David Eddings böcker? Hittills har jag själv bara läst Tjuven Althalus (underbar!) så pröva med de böckerna, enligt en enormt säker källa (min vän brukar aldrig ta fel  :)  ) så är de andra böckerna, Sagan om Belgarion m.m mycket bra! Har bara några här hemma men det finns över 20 skulle jag tro.

<{POST_SNAPBACK}>

Själv har jag inte läst nåt, och jag tveksam till att ge mig in i så enorma serier.

<{POST_SNAPBACK}>

De är inte särskilt enorma (speciellt inte om man jämför med tex Kerr och Jordan):

Allla böcker är väldigt lättlästa och är mer skrivna som en film än som en vanlig bok och det är inga jobbiga parallell-handlingar. Det är väldigt lättsamma och roliga böcker att läsa även om de inte kommer med något nytt (Eddings har även en förmåga att upprepa sig själv så har man läst en serie så känner man igen en massa saker i de andra) Fast när man läst dem över 5 gånger så börjar man tröttna på dem...;) Men jag rekommenderar dem, speciellt om man inte vill ge sig på något tungläst.

<{POST_SNAPBACK}>

Okej, jag hade mer eller mindre sett dom olika serierna som helt sammanflätade, att om man läst en så har man inte fått något riktigt slut, och att därför skulle det bli lite väl mycket, men så kanske det inte är då?

Jo, jag har hört en hel del om Eddings böcker, mixade omdömen, så jag har ju haft funderingar på att läsa något iaf för att skapa en egen uppfattning. Men egentligen så är min smak lite mer åt det tunga och djupa hållet, men jag avfärdar inte Eddings då han ju är så berömd.

<{POST_SNAPBACK}>

De jag skrev ihop, hör ihop, men av de serier han har skrivit så är det "Belgarion-världen" Eddings verkar har haft svårt att släppa.

Belgarath besvärjaren, Polgara besvärjerskan och Rivas skrifter är egentligen mer detaljerade berättelser om sådant som man får reda på i Belgarion och Mallorea (vad som hände före dem)

Att Eddings är så berömd som han är beror förmodligen just på att han inte är så djup och faktiskt skriver mycket underhållande.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo jag får se om jag finner tiden att kolla in nåt av Eddings

Har läst två böcker av Neil Gaiman som jag måste rekommendera. Den första heter Neverwhere och handlar om en kille som dras in i en helt ny värld när han undsätter en ung kvinnas som jagas av två mördare. Denna nya värld befinner sig under, över och kring London och är inte lätt att upptäcka om man inte är indragen i den. Ja, det häftiga med boken är stämningnen som är så där osäker, man vet inte vad som kan hända, bara att vanliga "bokregler" inte riktigt gäller här. En härlig blandning av fantasy, skräck, saga och modern myt!

Den andra boken heter Stjärnstoft eller Stardust och är mer en traditionell saga om en man som söker efter en nedfallen stjärna som han ska ge sin älskade. Visst låter det uttjatat och lite gammalmodigt, men det är här som Gaiman lyfter sig över mängden. I denna berättelse flätas en mängd andra berättelser in och berikar den banala historien, som även den får en hel del oväntade vändningar! En nytändning för sagan som genre!

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jag köpte en boka av David Eddings "kupoler av eld" första delen i sagan om Tamuli på bokrean. Vet inte om jag råkade välja en av Edding sämre böcker för den föll mig inte i smaken. :( Det kändes som om det bara var en massa långa konstiga namn och så många personer att hålla reda på utan att det riktigt händer något. Jag vill gärna läsa böcker som man kan ha som underhållning innan man somnar.

Efter att ha läst sagan om mallorea, belgarion samt två serier om spjuthök kan jag bara säga en sak. Eddings är väl underhållande men ofta blir hans böcker ganska lika varandra och personportträtten ganska enformiga.

Hejsan!

Min kompis lånade mig några böcker som hon tyckte jag skulle läsa. Det var Robin Hobbs triologi om fjärrskådarna (Mördarens lärling, Vargbroder och Mördarens jakt). Jag tyckte serien var helt underbar och blev förtjust när jag upptäckte att det fanns en fortsättning (triologin om den gyllene mannen: Narrens uppdrag, Narrens hemlighet och Narrens öde). Jag läste böckerna på engelska och språket var underbart vackert (inte riktigt i samma klass som Tolkien men man får inte begära för mycket...), men böckerna är även bra på svenska. Översättaren har gjort ett bra jobb. Handlingen är både spännande och gripande.

Så jag rekommenderar Robin Hobbs böcker med varmt hjärta!

Jag kan inte annat än att hålla med föregående talare! Nu har jag bara läst första serien, men den är mycket bra. När det gäller fantasy har jag mycket svårt för alltför tillrättalagd och mysigpysig sådan där man vet att det kommer sluta gott. Hos Hobb blir det ofta djupt tragiskt och vändningarna är mycket oväntade.

Jag ser fram mot att gripas tag av nästa serie, fast kanske måste läsa eller skumma igenom första serien så jag vet hur det slutade. Det var ett tag sedan nu.

Måste rekommendera George R. R. Martins serie "Songs of ice and fire", de är riktig bra, de har även gett upphov till ett schysst brädspel "game of thrones".

Ursula LeGuins böcker utspela sig i Earthsea, finns även en miniserie baserad på böckerna. Har dock ej läst böckerna eller sett serien, så jag kan inte utala mig nåt om dem, har dock en kompis som tjatar på att jag måste läsa dem, så jag antar att de inte är helt kassa.

Annars har vi även Michael Morrcocks böcker om Elric, vilka jag tyckte vara bra när jag läste dem, men å andra sidan var det ett tag sedan.

Måste rekommendera George R. R. Martins serie "Songs of ice and fire", de är riktig bra, de har även gett upphov till ett schysst brädspel "game of thrones".

Jag gillar också Martins böcker... de är tjocka och fulla av intriger! Ser fram emot att sätta tänderna i den nya Feast of crows

Ja, de är fulla med ploter och backstabs, det är ganska skönt att den man tror är nån form av hjälte helt plötsligt går och tappar huvudet. Det ska bli intressant och se vad som händer i "Feast of Crow", den ska komma i början-mitten på november, i alla fall enligt amazon.com.

Tyrion är klart en "liten" favorit. :)

Edited by Homer

Att ingen ännu nämnt Robert Jordans mastodontserie The Wheel of Time/Sagan om Drakens Återkomst är ju en skam. Uppe i drygt 10 000 sidor och still going strong! (Jag tror på fullt allvar att Jordan kommer ramla av pinn innan den är klar och lämna ett klagorop efter sig så högt att inget högre har hörts sen Moses dagar)

Har du gott om tid är det bara att börja plöja.

Annars är de vikingainspirerade "Alvprinsen och Alvkungen av Susan Price bra.

Men de bästa är nog ändå Reimond Feists och Janny Wursts serie "Imperiets Dotter". Mycket välskrivna, och en ovanligt orginell story och värld.

Jag har börjat på en väldigt bra bokserie skriven av Raymond E Fiest, serien heter ormkrigskrönikan och består av, hmm hur många delar var det nudå? Rätt många delar i alla fall, precis som det ska vara. Första delen heter nått som "Maktens Hägringar" tror jag, eller så är det bok två, i alla fall är dom väldigt bra. Man får följa Erik och Roo, två män båda dömda till döden efter mordet på en genomond prins. Väl ståendes vid galgen, räddas dom av en grupp soldater, under kungens order. Förvirrade, trötta och utslitna får dom inleda träningen mot att bli soldater, helt ovetandes om varför eller vad deras mål är...

I en annan del av kontinenten har fienden samlat sig, eller samlar sig under ormdrottningens kommand. Ormfolket, ett genomont folk, med avsky för människor från sitt första andetag, snart ska hennes arme vara stark nog att invadera Midkemia och förgöra människorna för gott.

Boken handlar egenteligen om så mycket mera och jag rekommenderar den verkligen!

Hej!

Jag har skummat igenom detta ämnet, och såg till min förvåning att ingen rekomenderat Terry Pratchett :blink: !

Själv har jag läst ett tiotal av hans runt 50 fantasy romaner. De romaner som utspelar sig i "The Discworld" är mina favoriter. Böckerna är lättsamma och jag älskar hans formuleringar och idéer om hur det står till i världen ( med magi, verklighet och dimensioner).

Jag rekommenderar att de läses på orginalspråket engelska, även om det finns översättningar. Halva stämningen med boken försvinner (enligt mig) med översättningen.

Lycka till med bok-letandet :D !

hehe nu när vi ändå är inne på Terry, så kan ju jag rekommendera en annan författare med samma förnamn; Terry Goodkind. han har skrivit Sanningens Svärd. har själv hunnit med typ 13 eller så av böckerna och gillar dom starkt. för er som kanske inte direkt vill lsäa en riktigt lång bokserie så rekomederas dom första två böckerna (på engelska ska det bara vara första) eftersom de böckerna har en historia som slutar i bok två. han hade förmodligen tänkt avsluta där, men byggde på storyn ändå.

kul grej är att hans böcker ska bli TV-serie i höst. det är Sam Raimi (Xena, Spiderman (?)) som regisserar och jobbar med Disney. Raimi tvivlar jag inte på men hoppas bara att Disney klarar av att leverera en TV-serie i samma nivå som böckerna, de var ju tänkta för vuxna som man får hoppas att dom inte gör någon fjantig barnvänlig version av det ;)

jag är lite inne i en cyberpunk-period just nu, och kan varmt rekommendera en bok i den magiska cyberpunkens huvudnäste: Shadowrun. Boken är den första i den nya shadowrunutgåvan och heter on the run och är skriven av Stephen Kenson. Den handlar om en människotjej (helt utan cyberinplantat) som flyttar till Seattle för att leva (och överleva) som runner.. full av härligt "cityspeak", spännande runs mot Ares och andra megacorps och fungerar desutom som en bra introduktion till hela shadowrun-världen, då den tar upp alla de olika elementen såsom deckers, street samuraijs, street magic och hur den fungerar, riggers, Mr Johnsons och allt annat som hör till (man får nästan känslan av att Kenson medvetet försöker göra en introduktion till välden-bok, då huvudpersonens runnergäng består av en person från vardera ras och med nästintill alla de olika "yrken"/ärketyper som tas upp i sourceböckerna). Spännande och mysig runnerläsning som man med glädje plöjer sig igenom på 2-3dagar. Kort och lättläst, men rejält mysig (avnjutes till fördel med ett rökigt te till doften av en nybränd kondensator)

För er historieintresserade kan jag varmt rekommendera Hans von Lucks "Pansarchef under Rommel", den är fylld av humanism, värme och humor. Hans Von Luck deltog själv i stort sätt alla större slag under andra världskriget: Polen, frankrike, östrfronten, afrika, försvaret vid normandie och slutligen vid försvaret av Berlin där han föll i sovjetisk fångenskap och satt i sovjetiskt arbetsläger långt in i 50-talet. Trots att han var soldat i ett nazidominerat tyskland så andas hela boken medmänslighet, vänlighet och värme om sina medmänniskor och är fylld av humoristiska anekdoter (som när han och den lokale brittiska befälhavaren gemensamt beslutade om en stående te-paus varje eftermiddag under hela afrikakonflikten, sålänge som de var befälhavare på vardera sida av fronten). Hans von Luck är väldigt intresserad av brittisk och rysk-kultur, vilket märktes av redan innan kriget då han vid flera tillfällen besökte england på sina kulturresor och dessutom studerade ryska och rysk-litteratur. Efter kriget har han samarbetat mycket med det svenska försvaret, vilka han skriver en del om i slutet av boken. En mycket intressant krigsskildring som visar upp en annan bild av tysk mentalitet underandra väldskriget, lång ifrån den vanliga "alla tyskar är onda nazister" som vanligtvis proklameras ut i media idag. Rekommenderas varmt till alla historieintresserade människor.

Andra bra böcker man kan/bör läsa är:

Douglas Adams – Liftarens guide till galaxen

Isaak Asimov - Stiftelsetriologin

Terry Pratchett – Exciting times

Isaak Asimov – I Robot

JRR Tokien – Sagan om ringen triologin

JRR Tolkien - Bilbo

R A Salvatore - Dark elf triology

J K Rowling - Harry Potter och fenixorden

Neil Gaiman - Stardust

George Orwell - 1984

Om du fortfarande söker tips... Temeraire serien är helt otrolig. 3 böcker utkomna än så länge och den 4:e, och troligen sista, är på väg. Vargbröder serien, eller Han som föddes att möta mörkret som den egentligen heter, är väldigt bra den med.

Då passar jag på att rekomendera ett par författare och böcker.

Christopher Paolini's Eragon, Den Älste och Brisingr (Trliogi, men det har varit snack om att det ska komma fler.)

Clive Barker's Abarat och Abarat: Magiska Dagar, Gåtfulla Nätter.

Och, det ska komma minst 5 böcker i Temeraire-serien.

Tänker rekomendera en klassiker som håller ännu. Bram Stoker med den klassiska boken Dracula. Bram Stoker var den som grundade Vampygenren med denna boken. Mycket välskriven och underhållande. Ger också en intresant bild av den ursprungliga vampyren, som skiljer sig ganska mycket från dagens föreställningar som Hollywood oftast visar upp.

Det har getts ut en svensk fantasy som utspelar sig bland Malmös gator och hus, kan detta vara något? Författaren Nene Ormes debutroman Udda verklighet sägs vara "en spännande, otäck, sexig och nydanande svensk urban-fantasy som utspelar sig i Malmös andra värld". Jag har köpt in den till vårt bibliotek, du kanske kan hitta den på ett bibliotek nära dig?

Udda verklighet är bra - det är bra flyt i både språk och handling vilket gör den lättläst men den är samtidigt en bok som man kan fundera en hel del på. Intressanta idéer och karaktärer och så är det ju kul med svensk urban fantasy som utspelar sig i Malmö!

Dessutom är boken så snygg att det är synd och skam att inte ha den stående i bokhyllan:

http://www.styxxfantasy.se/Bilder/udda_verklighet_LU.jpg