Gå till innehåll

T´pols ålder!


speck

T´pols ålder  

59 medlemmar har röstat

  1. 1.

    • 1. 60 år.
      14
    • 2. 70 år.
      6
    • 3. 80 år.
      7
    • 4. 90 år.
      5
    • 5. 100 år.
      3
    • 6. 109 år.
      10
    • 7. Annan ålder.
      14


Rekommenderade inlägg

Hur gammal är T'Pol? Själv tror jag hon är 80-82. Rösta och skriv ner varför du tror hon är så gammal. Obs: Dagen vi får veta hennes ålder via serien blir denna röstningen stängd (det finns ju ingen mening med en röstning som denna när man vet svaret)!! :vulcan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som det sagt så får man lite tankar om åldern i ett annan avsnitt men då jag inte vill spoila så säger jag inte mer.

Dock så vet vi att vuklans blir ca 200 år gamla.

så jag tror att 100 är troligen ganska rätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Obs: Dagen vi får veta hennes ålder via serien blir denna röstningen stängd (det finns ju ingen mening med en röstning som denna när man vet svaret)!! :vulcan:

Kanske är dags att låsa denna nu när hennes ålder är avslöjad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...
Har läst på ett ställe

Vadå, "på ett ställe" - om vi över huvud taget skall kunna tro på uppgiften måste du faktiskt säga vart du fick den i från. Jag har aldrig hört den siffran nämnas (förresten - finns det inte redan en diskussion om detta?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst på ett ställe

Vadå, "på ett ställe" - om vi över huvud taget skall kunna tro på uppgiften måste du faktiskt säga vart du fick den i från. Jag har aldrig hört den siffran nämnas (förresten - finns det inte redan en diskussion om detta?)

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmm, dry.gif , källan verkar vara en mysko sida som heter Star Trek Databas . Vågar man lita på info från sådana kufiska sidor??? tongue.gifbiggrin.giftongue.gif

hon måste ju vara mellan 173-175 år!!!! laugh.gif

<{POST_SNAPBACK}>

Får man anmärka på din mattematiska uträkning? Om året är 2154 och T'pol är född år 2088 skulle det alltså betyda att hon är 66 år gammal (2154 - 2088 = 66) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, dry.gif , källan verkar vara en mysko sida som heter Star Trek Databas . Vågar man lita på info från sådana kufiska sidor??? tongue.gifbiggrin.giftongue.gif

OK, jag skäms... :rolleyes:

Men som du också räknade ut var åldern 173-175 år inte korrekt.

*SPOILER - SÄSONG 3*

66 år stämmer ju också mer överens med en tidigare, i säsong 3, angiven ålder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, dry.gif , källan verkar vara en mysko sida som heter Star Trek Databas . Vågar man lita på info från sådana kufiska sidor??? tongue.gifbiggrin.giftongue.gif

OK, jag skäms... :rolleyes:

Men som du också räknade ut var åldern 173-175 år inte korrekt.

*SPOILER - SÄSONG 3*

66 år stämmer ju också mer överens med en tidigare, i säsong 3, angiven ålder.

<{POST_SNAPBACK}>

Sorry att jag räknade fel!!! blush.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

I första avsnittet i säsong två, Carbon creek, tar hon fram en väska i slutet som är av 1950tals modell och kramar om den som den har en stor betydelse för henne. Det tycker jag kanske hintar om att hon var del av den besättnings kraschade på jorden under 50 talet, som avsnittet handlar om. Så hon kanske är 200+ ( kommer inte ihåg vilken tid Enterprise utspelar sig i så jag chansade med åldern ),

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I första avsnittet i säsong två, Carbon creek, tar hon fram en väska i slutet som är av 1950tals modell och kramar om den som den har en stor betydelse för henne. Det tycker jag kanske hintar om att hon var del av den besättnings kraschade på jorden under 50 talet, som avsnittet handlar om. Så hon kanske är 200+ ( kommer inte ihåg vilken tid Enterprise utspelar sig i så jag chansade med åldern ),

<{POST_SNAPBACK}>

Det var inte hon som var med på det kraschade skeppet utan hennes mormor. Möjligen minns jag fel men det var antingen hennes mormor eller mormors mor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I första avsnittet i säsong två, Carbon creek, tar hon fram en väska i slutet som är av 1950tals modell och kramar om den som den har en stor betydelse för henne. Det tycker jag kanske hintar om att hon var del av den besättnings kraschade på jorden under 50 talet, som avsnittet handlar om. Så hon kanske är 200+ ( kommer inte ihåg vilken tid Enterprise utspelar sig i så jag chansade med åldern ),

<{POST_SNAPBACK}>

Det var inte hon som var med på det kraschade skeppet utan hennes mormor. Möjligen minns jag fel men det var antingen hennes mormor eller mormors mor.

<{POST_SNAPBACK}>

Mormors mor är rätt. Hon sa klart och tydligt mammas mammas mamma, vilket jag är glad för. Avskyr det tvetydiga "Grandmother" vilket kan tolkas som både farmor och mormor. <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:!!!: STOR SPOILER VARNING :!!!:

I avsnittet Zero Hour får man reda på att T'pol är 65 år gammal

<{POST_SNAPBACK}>

Om det nu är som Karl här säger, så är väl övrig diskusion i ämnet överflödig.

Eller, har Karl fel?

<{POST_SNAPBACK}>

Vi kan låta den vara kvar som ett bevis på att många inte läser tidigare skrivna inl??gg :P :D :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man söker på Enterprise på uk.imdb.com så står det så här:

(okej, min engelska e så rutten så ja ha inte översatt detta).

"T'Pol's age became a matter of some debate among fans (and a minor running joke on the series itself) during the show's first 3 seasons. According to the original writers' "bible" for the series, she is 67 years old at the time of "Broken Bow", a fact confirmed by Jolene Blalock in interviews. In the season three finale, "Zero Hour", however, T'Pol revealed that she is actually 65 years old (and will turn 66 on her next birthday). It has been speculated that either the writers shaved a few years off her age (since bibles are only guidelines), make a mistake, or T'Pol is lying about her age and is really 70."

så hon e väll antagligen mellan 65-70 år då...

Redigerad av T'Pol
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I första avsnittet i säsong två, Carbon creek, tar hon fram en väska i slutet som är av 1950tals modell och kramar om den som den har en stor betydelse för henne. Det tycker jag kanske hintar om att hon var del av den besättnings kraschade på jorden under 50 talet, som avsnittet handlar om. Så hon kanske är 200+ ( kommer inte ihåg vilken tid Enterprise utspelar sig i så jag chansade med åldern ),

<{POST_SNAPBACK}>

Det var inte hon som var med på det kraschade skeppet utan hennes mormor. Möjligen minns jag fel men det var antingen hennes mormor eller mormors mor.

<{POST_SNAPBACK}>

Faktiskt så var det To'pol som kraschade med det skeppet KÄLLA: En av skaparna av Enterprise!! OBS!! enligt källan kan vulcans bil mycket äldre än 1000år MYCKET!!

Redigerad av Catryn Jameway
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I första avsnittet i säsong två, Carbon creek, tar hon fram en väska i slutet som är av 1950tals modell och kramar om den som den har en stor betydelse för henne. Det tycker jag kanske hintar om att hon var del av den besättnings kraschade på jorden under 50 talet, som avsnittet handlar om. Så hon kanske är 200+ ( kommer inte ihåg vilken tid Enterprise utspelar sig i så jag chansade med åldern ),

<{POST_SNAPBACK}>

Det var inte hon som var med på det kraschade skeppet utan hennes mormor. Möjligen minns jag fel men det var antingen hennes mormor eller mormors mor.

<{POST_SNAPBACK}>

Faktiskt så var det To'pol som kraschade med det skeppet KÄLLA: En av skaparna av Enterprise!! OBS!! enligt källan kan vulcans bil mycket äldre än 1000år MYCKET!!

<{POST_SNAPBACK}>

Det där tror jag inte på. T'pol säger själv i episoden att det är hennes Mormors mor. Och i flera serier har vi hört att vulcaner blir som högst 200 år.

Möjligtvis kan producenterna ha tänkt sig att det skulle vara underförstått att det egentligen var T'pol som kom till Jorden, men det vore i så fall jättedumt.

Dessutom stämmer det inte på en rad punkter. 1, T'pol sa själv att hon är 65 2, Vulcaner ljuger bara i nödfall, inte om småsaker 3, Och varför skulle T'pol ljuga om nåt sånt? 4, Alla kallar henne för T'Mir i Carbon Creek, det antyder att hon heter det 5, T'pol sa att det var hennes Mormors mor, se punkt 2 6, Vulcaner lever endast ca 200 år

Min källa är själva avsnittet. Namnge gärna din källa, han verkar vara lite ovetande, både om serien han är med och skapar samt universumet den utspelar sig i <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

asså, nu när ni tjabbar om hur gamla Vulcaner kan bli så måste ja bara säga ja e bergsäker på att Tuvok firade sin 300:e års dag i ett avsnitt i voyager... Janeway gav honom t.o.m en muffin (eller nått) me ett ljus i om ja inte minns helt fel..

eller e ja helt ute å cyklar nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I episoden "EX POST FACTO," Fastslås det att Tuvok har varit gift i 67 år.

I episoden "FLASHBACK," efter Stardate 50126.4, Fastslår Tuvok att hans första "deep space assignment" på U.S.S. Excelsior, Stardate 9521, var för ungefär 80 år sedan, när han var 29 år. Detta skulle göra Tuvok 109 år Stardate 50126.4.

I episoden "UNIMATRIX ZERO" PART II, Fastslås det att Tuvok föddes på Vulcanis Lunar Colony, Stardate 38774. Denna sista referens måste vara ett fel, efetrsom Stardate 38774 i "The Next Generation system" skulle vara bara tre år innan "The Neutral Zone" (41986.0), vilket ger året 2364. Detta skulle innebära att Tuvok bara skulle vara 9 år i Voyagers första episod, Stardate 48315.6.

Troligtvis är det så att decimalen har ramlat bort från Tuvoks födelse datum i exemplet ovan. Och att han egentligen är född Stardate 3877.4 (October 5, 2266) i "The Original Series Stardate system". Detta skulle placera hans födelse till precis efter TOS episoden "JOURNEY TO BABEL" som har Stardate of 3842.3. Som fastslogs i "FLASHBACK," Så var Tuvok 29 år Stardate 9521, vilket innebär att "STAR TREK VI: The Undiscovered Country" måste utspelats året efter den 5 oktober 2295.

I episoden "FURY" så firar Janeway Tuvoks födelsedag. Hon säger att nu är det inte långt tills att han når "the big three digits". Denna episod har inget Stardate, men episoden innan har Stardate 53918, vilket innebär mitt i år 2376. Om utlåtandet "the big three digits" innebär 100 jordår, så skulle Tuvok vara född efter 2276, vilket gör honom 10 år yngre än i exemplet ovan. Men om "the big three digits" innebär 111 jordår (tre identiska siffror) eller (de tre stora siffrorna i det binära talsystemet) så skulle det stämma med ovanstående. Då skulle Tuvok vara född den 5 oktober 2266 (TOS Stardate 3877,4), vilket gör honom 111 år den 5 oktober 2377, bara ett år efter "FURY". (Men det är oklart om Janways uttalande refererar till jordår eller vulcanår, så uttalandet är lite osäkert i alla fall, eftersom det inte finns fastslagit hur långt ett vulkanår är.)

Eller...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...