Gå till innehåll

I, Robot


Yersinia

Rekommenderade inlägg

EoNeel Jepp robotarna används som känstefolk och alla andra tråkiga uppgifter. Men mästerna Asimov har tänkt på det och ett av de stora mysteriet i böckerna är varför imperiet saknar robotar (andra vågen av kolonister)

Angående att använda robotar som sexleksaker/slavar blev inte acepterad av den stora massan....

Redigerad av rehnvall
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EoNeelJepp robotarna används som känstefolk och alla andra tråkiga uppgifter. Men mästerna Asimov har tänkt på det och ett av de stora mysteriet i böckerna är varför imperiet saknar robotar (andra vågen av kolonister)

<{POST_SNAPBACK}>

Det har du rätt i...det står ingenting om att samhället har behov av robotar i Imperie-böckerna, mer att det blev strul med dem och att historien om dem är inlindade i mystik. Det känns lite som om Asimov var kritisk till behovet av robotar. Detta samtal får mig att vilja läsa om dessa böcker, men lite från en annan synvinkel...kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående misbruket av robotar och utuytja dem som sex-slavar. De är värt att notera, vill inte SPOILA vad en särskild robot säger till en särskild huvudperson efter "LEMONAD" (namnet är bara en bokstavskombination har inget med drycken att göra) döden.

Också intresant är att alla 4! lagar samverkar....vilket gav en handling som ingen räknade med....

Redigerad av rehnvall
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående misbruket av robotar och utuytja dem som sex-slavar. De är värt att notera, vill inte SPOILA vad en särskild robot säger till en särskild huvudperson efter "LEMONAD" (namnet är bara en bokstavskombination har inget med drycken att göra) döden.

Också intresant är att alla 4! lagar samverkar....vilket gav en handling som ingen räknade med....

<{POST_SNAPBACK}>

Jag är ledsen, men nu hänger jag inte med längre. Vad är det du tänker på när det gäller huvudpersonen och vad betyder LEMONAD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ledsen, men nu hänger jag inte med längre. Vad är det du tänker på när det gäller huvudpersonen och vad betyder LEMONAD?

<{POST_SNAPBACK}>

RIKTIGT STOR SPOILER om du inte läst Prelude to Foundation och Forwars the Foundation!!

SPOILER

SPOILER

Jag har varnat er!!

Hari Seldons flickvän och sedan hustru Doris Venabili är en robot! Men han vet inte om det. Hon är utsend av Daneel för att skydda honom.

Folk mistänker att Hari är en robot och tänker döda honom med hjälp av ett emp-vapen uppfunet av två forskares vars namn/förkotningar är LEMO NAD, ett barn hör konvensationen att Hari ska dö LEMONAD döden och berättar det och man tror att de planerar att förgifta lemonaden.

När vapnet aktiveras dödar :blink: Doris atentatsmanen eftersom alla lagar samverkar.

Lag 0, Hari måste överleva för mänskligheten skull.

Lag 1, Måste skydda männsikan Hari från att skadas.

Lag 2, Lyda Daneels order att skydda Hari.

Lag 3, måste uppehålla sin egen existens (hon tar kritisk skada av vapnet)

Men hennes positorn hjärna går sönder eftersom hon faktiskt bröt mot den första lagen. Men innan hon "dör" tackar hon Harri för hans kärlek till henne gjort henne "mänsklig"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ledsen, men nu hänger jag inte med längre. Vad är det du tänker på när det gäller huvudpersonen och vad betyder LEMONAD?

<{POST_SNAPBACK}>

RIKTIGT STOR SPOILER om du inte läst Prelude to Foundation och Forwars the Foundation!!

SPOILER

SPOILER

Jag har varnat er!!

Hari Seldons flickvän och sedan hustru Doris Venabili är en robot! Men han vet inte om det. Hon är utsend av Daneel för att skydda honom.

Folk mistänker att Hari är en robot och tänker döda honom med hjälp av ett emp-vapen uppfunet av två forskares vars namn/förkotningar är LEMO NAD, ett barn hör konvensationen att Hari ska dö LEMONAD döden och berättar det och man tror att de planerar att förgifta lemonaden.

När vapnet aktiveras dödar :blink: Doris atentatsmanen eftersom alla lagar samverkar.

Lag 0, Hari måste överleva för mänskligheten skull.

Lag 1, Måste skydda männsikan Hari från att skadas.

Lag 2, Lyda Daneels order att skydda Hari.

Lag 3, måste uppehålla sin egen existens (hon tar kritisk skada av vapnet)

Men hennes positorn hjärna går sönder eftersom hon faktiskt bröt mot den första lagen. Men innan hon "dör" tackar hon Harri för hans kärlek till henne gjort henne "mänsklig"

<{POST_SNAPBACK}>

NU KOMMER JAG IHÅG. TACK!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där var väl taskigt gjort, med den där spoilern! Nu måste jag ju läsa om dem igen, blev så sugen!  :D

Ska jag läsa dom i kronologisk ordning såsom de utspelar sig, eller så som de blev skrivna av den store Asimov?

<{POST_SNAPBACK}>

Om det är Imperie-sagan, så skall du helt klart läsa dem i ordning.

Vilket jag själv kommer att börja göra igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där var väl taskigt gjort, med den där spoilern! Nu måste jag ju läsa om dem igen, blev så sugen!  :D

Ska jag läsa dom i kronologisk ordning såsom de utspelar sig, eller så som de blev skrivna av den store Asimov?

<{POST_SNAPBACK}>

Om det är Imperie-sagan, så skall du helt klart läsa dem i ordning.

Vilket jag själv kommer att börja göra igen.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, men vilken ordning? Händelseordning eller utgivningsordning? :blink:

Eller storleksordning, färgordning.... :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där var väl taskigt gjort, med den där spoilern! Nu måste jag ju läsa om dem igen, blev så sugen!  :D

Ska jag läsa dom i kronologisk ordning såsom de utspelar sig, eller så som de blev skrivna av den store Asimov?

<{POST_SNAPBACK}>

Om det är Imperie-sagan, så skall du helt klart läsa dem i ordning.

Vilket jag själv kommer att börja göra igen.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, men vilken ordning? Händelseordning eller utgivningsordning? :blink:

Eller storleksordning, färgordning.... :w00t:

<{POST_SNAPBACK}>

Öh...Jag läsde dem i utgivningsordning och det gick fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser man Stålgrottorna och de böckerna i den "serien" får man reda på många frågor och mysterier som stäls i Stiftelse böckerna. Flera böcker i stiftelse serien ängnas åt att karaktärerna studerar och försöker lösa dessa mysterium.

Så läser man Stålgrottorna, Död robot och de andra robot böckerna så har man spoilat mycket av mysterierna i stiftelse böckerna... man vet vad som hänt med Jorden men karaktärerna i Stiftelsen och Jorden har ingen aning.....

Om man ordnar böckerna i tidsorning så blir det såhär (ur minet)

Stålgrottorna (små noveller i samma universum Robotdrömmar 1-2)

Död robot

Glömt namnet Den nakna solen?????

Predelium till Stiftelsen

Hari Seldon och Stiftelsen

Stiftelsen

Stiftelsen och Imperiet

Den segrade Stiftelsen

Stiftelsen och Jorden

Stiftelsen och Tiden

Redigerad av rehnvall
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg nyss filmen. Har inte läst böckerna men jag tycker inte alls att filmen är så dålig som vissa säger att den är. Helt klart sevärd.

<{POST_SNAPBACK}>

Som film är I robot helt ok, problemet är att de försöker göra en kopling till Asimovs böcker...även om filmen plockar många scener från böckerna går filmen emot de mesta i Asimovs böcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite mer: möjligheten att robotorna tar över för att skydda människorna från människorna, nämns i boken, utspelar sig i filmen. Den kvinnlioga robotpsykologen har samma namn i filmen som i boken: Susan Calvin. I boken heter företaget U.S. Robots, i filmen U.S. Robotics. Den senare ett existerande företag, som gjorde iallafall förr modem, jag har en sån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som filmen väl egentligen har gemensamt med böckerna är väl de tre robotlagarna har jag förstått, eller har jag helt fel?

<{POST_SNAPBACK}>

Flera händelser är tagna ur Robotdrömmar böckerna. tex stor datorn som försöker skydda mänskligheten från mänskligheten själv, roboten som drömer om att leda andra robotar till frihet och roboten som gömmer sig bland 1000 andra robotar. US Robots finns med i böckerna men bytte namn till US Robotics i filmen eftersom de fanns ett riktigt företag med namnet US Robots och de vågade antagligen inte ta några risker juridiskt. Karaktärernas namn är de samma men där slutar likheterna...

Problemet är att böckerna är inte är våldsamma medan filmen vill ha med våld/action där de går få in.

Redigerad av rehnvall
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...