Jump to content
Sign in to follow this  
Yersinia

I, Robot

Recommended Posts

Har sett I, Robot nu. Jag har inte läst boken, men filmen tycker jag faktiskt var bra. Mycket fräcka special effekter och bra skådespelare. Tycker att folk borde se den. Nu skall jag försöka läsa boken också :) .

Vill man läsa en novellsamling med Asimov så rekommenderas nog 'The Complete Robot'. Den innehåller vad jag vet alla noveller från 'I, Robot' och fortsättningen 'Rest of the Robots'

Vill man ge sig på romanerna så rekommenderas de stort. Det finns 4 stycken:

Caves of Steel

The Naked Sun

Robots of Dawn

Robots And Empire (som knyter ihop robotnovellerna med hans imperie och stiftelseböcker).

Allt bör finnas på bibliotek för dem som vill läsa på svenska (köputgåvorna är nog tyvärr slut för länge sedan).

För en rätt bra kronologi så rekommenderas:

http://www.asimovonline.com/oldsite/insane_list.html

För resten av Asimovs böcker så kan man rota runt på:

http://www.asimovonline.com/

Mr Borg.

Du är väll medveten om att Asimov "uppfan" begrepet "Positron brain", så de är star terk som lånat och inte tvärt om. Håller med om att Nanits var tramsigt, i böckerna använder de EMP pistoler eller "EMP fält".

Lånat tycker jag låter så nedklingande i detta fallet, så jag får försöka försvara Star Trek... Man har faktiskt med referenser till Asimov i TNG, även om det bara är en snabbt... Så dom har så att säga iaf knutit ihop historien...

Dom talar iaf om Noonien Soongs misslyckade försök (medans han fortfarande levde på jorden) att skapa en "positron brain" som Asimov skrev om (detta sägs i det ansnittet under säsong 1 när man träffar Lore för första gången, och även "The crystaline entity")

Jag har ännu inte vågat se filmen pga. Trailern jag sett, det verkar som ni andra förutsade inte alls som Asimovs syn... Tror nog jag väntar tills den kommer på DVD så man kan hyra den...

Edited by discharged

Nu har jag sett filmen å det blev ett jasså.

Filmen var tekniskt bra, gillade effekterna, robotarna, tekniken osv. Men egentlgien var det en vanlig ordinär polisdetektivfilm med en uppkäftig missförstådd polis som lever 30 år efter sin tid (lite som hatt å trenchcoat på dagens detekriver...).

Det var för mycket pangpangpangpang å Will Smith för att filmen ska få ett högre betyg än 3 (av 5). Eller 4 av 10. Mindre pangpang å Will Smith samt lite bättre handling, hade höjt betyget.

Filmen hade mer av ett djup än vad jag hade räknat med. Det fanns en logik bakom det faktum att robotarna dödade människor och att polismannen hatade robotar. Det var inte bara en fråga om massaker av den ena eller andra gruppen, utan det upprann även en slags förståelse i mig för båda sidornas argument. Det är få filmer som lyckas med detta och även om filmen i övrigt inte var det bästa jag sett så måste jag ändå ge den 6/10.

Har också sett filmen nu och visst hade den lite mer djup än jag hade förväntat mig, men då hade jag inte lagt förväntningarna särskilt högt. Man känner igen en massa grejer som är hämtade från Asimovs böcker, men det känns knappast som en film som Asimov själv skulle ha gjort. Sevärd faktiskt, men jag håller med föregående talare om att det är för mycket Will Smith och för mycket matrixhärmad action.

Jag såg filmen i helgen. Förutom en massa strul i själva biosalongen, där några unga "män" gjorde allt för att förstöra upplevelsen, så tyckte jag filmen var riktigt underhållande. Jag har läst boken för många år sedan och tycker att filmen är lite en annan story, men det gör ingenting. Det är ju ingen Bladerunner, men den är snyggt gjord. Av mig får den 3 av 5. :borg1: :borg2: :borgdrottning: :nuke:

Jag var på bio för några dagar sedan och i reklam pausen före höll jag på att

sätta mina popcorn i halsen. I, robot ska upp på filmduken här i sommar, är det

bara jag som missat det här?  :huh:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har sett den värsta bra efekter :D

Filmen hade mer av ett djup än vad jag hade räknat med. Det fanns en logik bakom det faktum att robotarna dödade människor och att polismannen hatade robotar. Det var inte bara en fråga om massaker av den ena eller andra gruppen, utan det upprann även en slags förståelse i mig för båda sidornas argument. Det är få filmer som lyckas med detta och även om filmen i övrigt inte var det bästa jag sett så måste jag ändå ge den 6/10.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, filmen hade mer djup än vad jag själv hade räknat med. Men det säger egentligen inte så mycket. Skälet till att polismannen (Will Smith) hatar robotar var ologiskt och oresonligt.

Som en actionfilm var det en riktigt cool film och i en så snäv synvinkel kan jag ge den 7 eller 8 av 10.

Som en filosofisk film är det en kraschlandning direkt efter start. Vissa partier är godkända men överlag så blev jag besviken.

Edited by Damien Stone

Jag har inte läst böckerna så när jag såg den så hade inga förväntningar..

Men jag fann filmen inte direkt bra, men kanske är bara att jag behöver se den en andra gång(?), kanske är som Day after tomorrow behövs ses en andra gång innan det blir en pusselbit som passar i mitt pussel.. :lol:

Har sett I, Robot nu. Jag har inte läst boken, men filmen tycker jag faktiskt var bra. Mycket fräcka special effekter och bra skådespelare. Tycker att folk borde se den. Nu skall jag försöka läsa boken också :) .

<{POST_SNAPBACK}>

Gick faktiskt och såg den i höstas. Hade inga inga större förhoppningar mer än att Will Smith brukar kunna göra filmer underhållande. Jag blev dock mest irriterad på den.

Som jag nämnt i en annan tråd så avskyr jag när de använder CGI utan att göra det realistiskt. När WS jagar roboten i början så ser man hur den hoppar ned och landar på stenbeläggningen så att det blir ett jättestort hål. Aha, tänkte jag. De där robotarna är ganska tunga. Ändå hoppar och far de som om fysiklagarna var satta ur spel. Kan de inte göra det realistiskt tycker inte jag att de borde använda sig av datoranimationer!

Att det sedan var späckat med action-klyschor gjorde inte filmen direkt bättre. Det är tråkigt att sitta och förutse saker innan de händer.

Och WS var blekare än på länge tyvärr.

Nä usch, jag ångrar starkt inköpet av den biobiljetten.

En annan sak är varför skulle man utrusta en hushålsrobot som privatpersoner ska använda men superstyrka och supersnabbhet. När behöver en hushålsrobot de egenskaperna? Särskilt när de är en kapitalistisk värd, de måste kosta mycket att ge en robot dessa super-egenskaper, ta bort 83% av motorerna kunderna kommer endå att vara mycket nöjda med en robot med "mänsklig" styrka"

En annan sak är varför skulle man utrusta en hushålsrobot som privatpersoner ska använda men superstyrka och supersnabbhet. När behöver en hushålsrobot de egenskaperna? Särskilt när de är en kapitalistisk värd, de måste kosta mycket att ge en robot dessa super-egenskaper, ta bort 83% av motorerna kunderna kommer endå att vara mycket nöjda med en robot med "mänsklig" styrka"

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har inte sett filmen, men jag kan tänka mig massor av situationer när det är bra med en robot med superstyrka och -snabbhet. Jag måste byta till vinterdäck på bilen - det är bara att roboten lyfter upp den, inget krångel med domkraft :D Jag är väldigt sugen på popcorn till mina Star Trekavsnitt på kvällen, men jag har slut hemma och affären stänger om två minuter och jag bor 1 mil därifrån - roboten kan springa dit om han är supersnabb och ändå hinna innan det stänger :D

Det vore ju jättepraktiskt :)

<{POST_SNAPBACK}>

Springa ifatt inbrottstjuvar?

Jag måste byta till vinterdäck på bilen - det är bara att roboten lyfter upp den, inget krångel med domkraft  :D 

<{POST_SNAPBACK}>

:blink: Ska du änvända roboten som domkraft!??!?? är det inte bättre att säga till roboten "byt däck på bilen" och den byter däcken med hjälp av en domkraft.... ;)

Jag måste byta till vinterdäck på bilen - det är bara att roboten lyfter upp den, inget krångel med domkraft  :D 

<{POST_SNAPBACK}>

:blink: Ska du änvända roboten som domkraft!??!?? är det inte bättre att säga till roboten "byt däck på bilen" och den byter däcken med hjälp av en domkraft.... ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Man ska inte använda robotar som slavar vet du. Bättre att jobba sida vid sida ;) :D

Fick boken i julklapp av syrran, å nu kan jag inte sluta läsa. Jag har glömt bort vad briljant Issac är i sin logik! Har läst Stiftelsetriologin minst 2 gånger, samt de eftertillkomna böckerna som utspelar sig både före och efter.

Då tycker jag verkligen att du ska titta på novelsamlingarna Robot drömmar 1 och 2

Där får man verkligen se ur kraftfull första lagen är. Många av filmens sencer är tagna ifrån böckerna, huvuddatorn försök att göra vissa saker, roboten som gömmer sig bland 1000 andra robotar, roboten som drömmer etc....

Men tillvägagångsättet och resultatet skiljer sig extremt mycket ifrån filmen :D

Fick boken i julklapp av syrran, å nu kan jag inte sluta läsa. Jag har glömt bort vad briljant Issac är i sin logik! Har läst Stiftelsetriologin minst 2 gånger, samt de eftertillkomna böckerna som utspelar sig både före och efter.

<{POST_SNAPBACK}>

Håller helt med. Jag tycker boken så klart är bättre än filmen. Det som jag verkligen gillar med boken är stt den känns så verklig.

På frågan vad jag skulle behöva en robot till, så tror jag att den skulle få funka som en psykolog, konsult, tränare, husfru, motivator. Den måste iaf ha mycket tålamod och orka lyssna på långa utläggningar som inte leder någon vart. :)

På frågan vad jag skulle behöva en robot till, så tror jag att den skulle få funka som en psykolog, konsult, tränare, husfru, motivator. Den måste iaf ha mycket tålamod och orka lyssna på långa utläggningar som inte leder någon vart. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Ungefär så använder folket robotarna på Solaris (en av rymdvärdarna) + säkerhetsaspekten, om en olycka är framme kan roboten hjälpa alternativ larma, inbrott finns knapt med tanke på att det alltid finns en robot som kan "filma" vad som hänt. Sedan finns det ett mindre antal mäniskoliknande robotar som folk använde som sexleksaker, men folk blev så himla svartsjuka på dem så det blev aldrig någon hitt. (läs Död robot)

Edited by rehnvall

<{POST_SNAPBACK}>

Ungefär så använder folket robotarna på Solaris (en av rymdvärdarna) + säkerhetsaspekten, om en olycka är framme kan roboten hjälpa alternativ larma, inbrott finns knapt med tanke på att det alltid finns en robot som kan "filma" vad som hänt. Sedan finns det ett mindre antal mäniskoliknande robotar som folk använde som sexleksaker, men folk blev så himla svartsjuka på dem så det blev aldrig någon hitt. (läs Död robot)

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm. En robot som sexleksak tycker jag personligen låter fullständigt vidrigt.

Tanken i I Robot är väl att robotarna är "slavar" till människorna, att de skall vara service enheter, butler, städare mm.

Skulle man ha en robot hemma så skulle man väl aldrig mer laga mat, städa el. reparera någonting, vilket kanske skulle bli tråkigt i längden. Skulle det tillverkas robotar med dessa kriterier, så skulle de bli vår tids tjänstefolk.