Jump to content
Sign in to follow this  
Enterprise_Nx-01

Trekkie Eller Trekker?

Trekki Eller Trekker?  

56 members have voted

1. 1. Trekki Eller Trekker?

• Trekki
      12
    • Trekker
      32
    • Inget
      4
    • Vet Inte
      8

Recommended Posts

Visst har Mulligrew definierat Trekker den som "följer med", dvs den mer fanatiska. För mig är en trekker en som köper ST-prylar som är helt obegripliga, har uniformer och kör hela raceet. En trekkie är en betraktare som älskar ST men som håller sig lite på avstånd. Eller???

Visst har Mulligrew definierat Trekker den som "följer med", dvs den mer fanatiska. För mig är en trekker en som köper ST-prylar som är helt obegripliga, har uniformer och kör hela raceet. En trekkie är en betraktare som älskar ST men som håller sig lite på avstånd. Eller???

<{POST_SNAPBACK}>

Det är den uppfattningen jag har fått iallafall. Trekker = Star Trek "trainspotter".

Men vad vet jag? Jag är ju bara ett litet oskyldigt fan. :D

Kan man inte bara få vara ett oskyldigt litet Star Trek fan utan att få en titel på köpet?  :knäpp:  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Tyvär, det sägs ju att Trekkie är den enda beteckningen på fans som finns med Oxford Dictionary of English. Det är nog så officielt det kan bli :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har hört att det ska vara precis tvärt om, men har Mulgrew sagt det så.

Hmm. Jag tror nog jag är en Trekker m man går på Great Bird of the Galaxy's skillnader :P men jag har inga uniformer osv. bara att jag köper filmer eller spelar in från tv så fort jag ser dem.

Jag stötte nyligen på en definition av Trekkie/Trekker som jag inte hört förut. Den gick ut på att om man följde en Star Trek-serie på TV då var man en Trekker (en som gillar att se på Star Trek).

Men om man köper något, kasset, dvd, bok, kostym eller likande Star Trek-prylar var man Trekkie (Star Trek fan).

Ganska praktisk definition, synpunkter?

Jag stötte nyligen på en definition av Trekkie/Trekker som jag inte hört förut. Den gick ut på att om man följde en Star Trek-serie på TV då var man en Trekker (en som gillar att se på Star Trek).

Men om man köper något, kasset, dvd, bok, kostym eller likande Star Trek-prylar var man Trekkie (Star Trek fan).

Ganska praktisk definition, synpunkter?

<{POST_SNAPBACK}>

Låter som något liknande Kate Mulgrews defenition. Tidigare har jag dock trott att hela diskussionen dykt upp i samband med star trek next generations lansering. de som följt star trek innan den serien var trekkies och de som inte kommit med förrän tng var trekkers. Hmm...ibland när man surfar omkring på forumet så har jag märkt att det är många här som börjat se på star trek i samband med voyager. Finns det kanske något ord för detta? :P

Jag själv tycker inte att det är en så engagerande fråga eftersom jag inte tror att det finns någon sann defenition. Själv ser jag mig som ett star trek fan eftersom jag gillar alla serier och filmer. :lol:

Röstade därför på inget även om iinget av alternativen verkar stämma särskilt bra.

Edited by orville

Jag ser defnitivt ingen skillnad på en som kallar sig Trekkie eller Trekker. Ser inte heller någon anledning till varför det måste vara någon skillnad. Jag kallar mig själv Trekkie för att jag tycker det låter bättre än Trekker.

Gene (Roddenberry) didn't recognize the term "Trekker" however. Somebody once corrected him when he used "Trekkie" on stage. He responded, "Excuse me, did you say 'TrekkER?' The word is 'TrekkIE.' I should know, I created them." http://www.trekdoc.com/database/fanfeed/1.htm

Jag skulle faktiskt vilja införa en ny teori: Trekkie är det rätta ordet på engelska, och Trekker är svenska. (Användning av Trekker på engelska är fel, eftersom det kan förväxlas med backpacker). :cardassian:

Jag tycker Trekker inte för att Trekkie låter fånigt utan för att jag tycker trekker låter bättre för min del. Så även om man älskar star trek mer än en sån som kallar sig trekkie, så gör det inget om man kallar sig Trekker!!!!! B)

see you later alligator... :jemhadar:

Men vad beklagligt att folk ska placeras i olika kategorier för hur dom tittar på Star Trek och engagerar sig. Så dom som varken har råd att köpa Star Trek-prylar blir tvungna att vara en trekkie, fast de hellre velat kunna köpa en massa prylar.

Vad är det som säger att man måste klä sig som dom i Star Trek och ha en massa grejer för att vara en trekker? Jag kanske har blivit för gammal för det intresset att klä sig och skaffa prylar efter det man gillar.

Inte klär jag mig i plåt med hjälm för att jag gillar Robocop. Inte klär jag mig i vitt och låtsassparkas för att karatefilmer är häftiga. Inte klär jag mig i svart med huva för ninjafilmer också är häftiga.

Alltså är jag bara en

Roboie

Ninjie

Karatie

Trekkie >häpp< :o

Så tragisk alltså.

Vad heter den här sekten ni är med i?

Detta skrev UNDO_2000 för ett tag sedan. Kan vara ett  bra sätt att avgör vad man skall kalla sig :D

Hoppas inte detta skämt vart med redan. Har inte orkat läsa igenom allting.

Trekker vs Trekkie

A Trekker wears a starfleet uniform to a convention because it's fun.

A Trekkie wears a starfleet uniform to a convention because s/he has heard that it is in style at theacademy.

A Trekker has a Starfleet Academy window sticker on his car.

A Trekkie is cramming for the entrance exams.

A Trekker meets Marina Sirtis/Gates McFadden at a convention, tells her how pretty he thinks she is, that it is too bad she is married or he would ask her out.

A Trekkie meets Deanna Troi/Dr. Crusher at a convention, tells her how pretty he thinks she is, and asks her if she is still seeing Riker (Picard, some alien patient, et al).

A Trekker loves watching the show, nitpicking and discussing it with friends.

A Trekkie loves watching those documentaries filmed aboard the Enterprise.

A Trekker thinks Wil Wheaton was a lucky kid who got to play a kid on Star Trek.

A Trekkie thinks that Wesley Crusher was a lucky kid who got to sit on the bridge.

A Trekker thinks that it is a shame that the show is coming to an end.

A Trekkie thinks that it is a shame that the crew is being reassigned and the Enterprise is being decomissioned.

A Trekker knows that there are gaping holes in the technology, but ignores them and enjoys the show.

A Trekkie can't wait for the price to come down on those home food replicator units.

A Trekker buys pips for the rank s/he wants to be.

A Trekkie wonders why he is constantly passed over for promotion.

A Trekker tells his/her new girl/boyfriend that s/he really likes Star Trek.

A Trekkie's new girl/boyfriend is an underclassman at the academy.

A Trekker wonders what sex in zero g would be like.

A Trekkie wonders what sex would be like.

<{POST_SNAPBACK}>

Efter att ha läst den listan så anser jag mej själv vara en Trekker :)

OM det är kriteriena så anser jag mig själv vara en Trekker, lite distans har man ju till det hela.....tror jag... :w00t:

En välbehövlig bump. Skulle väldigt gärna vilja veta vad nyare medlemmar har att säga om Trekkie Vs Trekker, även äldre medlemmar som inte gjort sin röst hörd än.

Eftersom omröstningen talar starkt för att termen Trekkers föredras av svenska fans måste jag fråga: Varför? Läser man på forumet är det alltid Trekkers som skrivs, även i nyhetsartiklarna. Ordet Trekkies verkar vissa inte vilja ta i med tång ens. Är det pga vana eller något annat motiv bakom det valet?

Ni som kallar er för Trekkers, gör ni det för att ni tycker att det låter bättre? Är det för att ni är vana vid ordet (varenda förening i Sverige använder ju Trekkers :rolleyes:) eller är det för att ni är rädda för att bli stämplade som extrema fanatiker?

Jag kallar mig själv för Trekkie för att det är det vi Star Trek fans blev kallade från början, det var även vad Gene Roddenberry kallade oss, sen är det ju Trekkies som är det enda av de två som är ett kvalificerat ord nuförtiden, så för mig är valet självklart. Själv skiter jag fullständigt i vad andra i omgivningen kan få för föruppfattade meningar om man säger att man är en Trekkie. Är dom missinformerade så får dom stå för det. Tycker hela den här påhittade grejen för att urskilja fansen är extremt löjlig "Är man fanatisk är man en Trekkie men gillar man bara serierna är man en Trekker". Trekkers eller Trekkies om några borde ju vara emot dessa fördomar och inte följa dom (dom som nu gör det).

Så, vad säger ni alla? Trekkie eller Trekker, och varför?

I min värld är en trekker en som gillar allt som star trek står för, ett fan helt enkelt medan en trekkier är en som tar det hela ett steg längre och bär uniform (även till vardags) och så vidare. Därför kallar jag mig själv för trekker. J.

Jag har fått samma uppfattning om ordens betydelse.

Trekkie är de appsolut mest fanatiska Star Trek fans. De som lever ST även i vardagen. Uniform, titel, ja hela rubbet.

Trekker är de som är stora ST fans, och väl invigda i den världen, men som ändå har ett vanligt liv, och inget låter ST bli mer änn ett stor intresse.

Trekker har jag alltid kallat mig, och kommer fortsätta med det. Uniform ingår inte i mitt intresse för ST, och jag förpassar ST till en del av min fritid.

I så fall så ser jag mej som en trekker med trekkie-tendenser. Jag går inte runt i uniform eller spocköron.

Men jag har trek-tema i dator och mobil, säger "kaplah", "live long and prosper" och liknande någon gång då och då. Och så trek-spanar man ju lite. Dock så samlar jag inga prylar för samlandets skull. Men vill ha ett litet skepp och lite annat mest pga att det är snyggt. Så vips har vi skapat en tredje kategori - Trekko :w00t:

Har du några barn så misstänker jag att du faller under kategorin "pinsam förälder" :P , jag själv trillar nog dit också en vacker dag haha :rodna: :visslar:, hur kan man göra annat nu när man är moderator och allt, nu är man fast! Jag kommer aldrig sluta titta på star trek :)

Skämt åsido är jag nog inte den som skyltar med mitt star trek intresse men för den sakens skull är det inte något jag håller hemligt heller, så får folk tycka vad de vill :) Så vad är jag, trekie eller trekker? Ingen aning :knäpp: , men jag gillar star trek :D