Jump to content
Sign in to follow this  
Enterprise_Nx-01

Trekkie Eller Trekker?

Trekki Eller Trekker?  

56 members have voted

1. 1. Trekki Eller Trekker?

• Trekki
      12
    • Trekker
      32
    • Inget
      4
    • Vet Inte
      8

Recommended Posts

hur kan man göra annat nu när man är moderator och allt, nu är man fast!

Samma sak gäller när man är redaktör, man är fast i Star Trek. Även om pinsam förälder är långt borta för mig :) Förresten så tror jag inte att det finns någon förälder som inte är pinsam, det spelar ingen roll hur nördig föräldern är den är nog pinsam ändå (jag har självklart pinsamma föräldrar).

Samma sak gäller när man är redaktör, man är fast i Star Trek. Även om pinsam förälder är långt borta för mig :) Förresten så tror jag inte att det finns någon förälder som inte är pinsam, det spelar ingen roll hur nördig föräldern är den är nog pinsam ändå (jag har självklart pinsamma föräldrar).

Ja alla är de pinsamma på ett eller annat sätt våra kära föräldrar :), dock märker du förr eller senare när du växer upp att de plötsligt inte är pinsamma längre utan bara charmiga :wub: . Var det du som hade en Star trek gillande familj? Låter kul att kunna dela det intresset med dem, själv har jag aldrig lyckats omvända mina även om det har slunkit ur dem ett och annat "jamen det här var ju ganska bra och intressant" :lol:

I min värld är en trekker en som gillar allt som star trek står för, ett fan helt enkelt medan en trekkier är en som tar det hela ett steg längre och bär uniform (även till vardags) och så vidare. Därför kallar jag mig själv för trekker. J.

Men det där är ju som sagt bara ett påhitt av fansen. Vet man om det, som jag hoppas de flesta gör nu, tycker jag inte att man ska fortsätta gruppera fansen på det sättet.

Ungefär som att man väljer att leva i en värld där skottar är snåla och att nationalsporten i Colombia är gerillakrig. Det är ju långt från sanningen.

Ja alla är de pinsamma på ett eller annat sätt våra kära föräldrar :), dock märker du förr eller senare när du växer upp att de plötsligt inte är pinsamma längre utan bara charmiga :wub: . Var det du som hade en Star trek gillande familj? Låter kul att kunna dela det intresset med dem, själv har jag aldrig lyckats omvända mina även om det har slunkit ur dem ett och annat "jamen det här var ju ganska bra och intressant" :lol:

Mina familj är inte direkt några trekkers/trekkies, men de tycker Star Trek är bra och det är numera alltid minst 3/4 av familjen som tittar. Men det var jag som "hittade" Star Trek :) Man kan väl säga att jag har fått med dem på resan :)

Edited by Mr Trek

I min värld är en trekker en som gillar allt som star trek står för, ett fan helt enkelt medan en trekkier är en som tar det hela ett steg längre och bär uniform (även till vardags) och så vidare. Därför kallar jag mig själv för trekker. J.

Men det där är ju som sagt bara ett påhitt av fansen. Vet man om det, som jag hoppas de flesta gör nu, tycker jag inte att man ska fortsätta gruppera fansen på det sättet.

Ungefär som att man väljer att leva i en värld där skottar är snåla och att nationalsporten i Colombia är gerillakrig. Det är ju långt från sanningen.

Och vad är felet med att fansen definerar en sak? J.

Ungefär som att man väljer att leva i en värld där skottar ??r snåla och att nationalsporten i Colombia är gerillakrig. Det är ju långt från sanningen.

Och vad är felet med att fansen definerar en sak? J.

Att sätta folk i kategorier och döpa dom är väl sällan en bra sak? Det skapar ofta fördomar. Inte nog med att man är ett Star Trek fan, inom själva fandomen finns det även vissa olika grupper att tillhöra, som man per automatik ansluter sig till ofrivilligt.

"Klär du ut dig till en Klingon eller något annat inom Star Trek nån gång?"

"Nä..."

"Jaha, ok, då är du en Trekker förstår du. Ställ dig där borta"

Folk som gillar Star Trek får kalla sig vad de vill. Det gör inte mig något. Tänker sannerligen inte peka ut folk beroende på om de kallar sig Trekker eller trekki, eller om det klär ut sig till klingon och dyligt. Och jag tror ärligt talat inte att ST-fans generelt är så noga med att plasera andra ST-fans/vänner i olika fack, beroende på hur de uttrycker sitt intresse för Star Trek.

Jag vill helst inte heller klassificera människor. Då blir det lätt vi vs dem. Tyvärr tycker de flesta att det fel att vara annorlunda. De flesta strävar efter att vara "normal", vilket hämmar utveckling. Trekker, trekkie, star trekfan, helt ok att säga, eftersom Star Trek är en hobby som tar upp stor del av mitt liv.