Gå till innehåll

Forumreglerna


Hur bra tycker du att forumreglerna är?  

23 medlemmar har röstat

  1. 1.

    • Mycket bra lättlästa och välformulerade
      7
    • Bra kan få förbättring
      8
    • Svårlästa
      0
    • Dåligt formulerade
      1
    • Jättejobbiga
      0
    • Fullkomligt usla, skulle aldrig kunna läsa dom
      2
    • Vet faktiskt inte, har inte läst dom!
      5


Rekommenderade inlägg

Hur bra funkar våra forumregler egentligen? Och handen på hjärtat läser man verkligen dom?! Jag läste dom aldrig från första början men efter bara någon dag så gick jag igenom dom, det hade inte gått att skriva annars. Men läser man dom verkligen, dom flesta ungdomar gör väl antagligen som jag och struntar i att läsa sådana här regler och liknande när man blir medlem på en sida. Va jag vill komma till är att kanske man kunde föränkla forumreglerna, ha tillexempel en lättläst del med det viktigaste och en normal del.

Har lagt till ett röstningsalternativ för er som inte har läst reglerna /Jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det största problemet med reglerna är att många nya medlemmar inte läser dom, gäller både gamla och unga medlemmar. Genom att läsa reglerna så underlättar ni för både forumledarna och er själva.

Om en förenklad version av reglerna får fler att läsa dom så är det bara bra, men jag tycker att reglerna är rätt så enkla som dom är nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handen på hjärtat så måste jag säga nej, jag har inte läst dom. Däremot så verkar jag ha klarat mig från att bryta mot dom ändå. Har nog t.o.m. lyckats skapa mina trådar på rätt ställen. Det verkar ju annars vara mer eller mindre ett heltidsjobb för er moderatorer att flytta runt trådar och sen få ytterligare en massa trådar som frågar "vart tog min tråd om xxx vägen?". Har man en aning forumvana sen tidigare så är det nog inga större problem, men annars tror jag det är en bra ide att läsa reglerna.

crazy_voyager, du kanske skulle lägga till ett alternativ i pollen för oss som inte orkar läsa regler också så ser man hur många det är som läser dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...

jag tycker att reglerna är Mycket bra lättlästa och välformulerade

jag har lärt mej mycket av dom jag läser dom varje dag när jag loggar in

så jag tycker att reglerna är verkligen bra att ha

så man kan säga att jag går på reglerna och håller mej alltid inom

gränsen :)

Redigerad av captain archer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu, läste jag reglerna :)

Det hade inte behövts, det handlade bara om sunt förnuft.

Det viktigaste är nog att våra moderatorer, forumledare och administratörer också använder sunt förnuft och fingertoppskänsla, för ofta handlar det bara om missförstånd när någon bryter mot reglerna. Så länge ni forumledare tolkar edra regler så som Janeway tolkar huvuddirektivet så kommer nog allt att flyta på ganska bra. Jag tycker att ni gör ett mycket bra jobb. Fortsätt så. och ge er själva en varm applåd. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så där, nu har jag klappat. Om den blev så varm vet jag inte, då jag har kalla händer...

Vi har överseende med väldigt mycket och det är oftast först när någon "bryter" upprepade gånger mot reglerna som vi skickar ett varningsbrev, om det nu inte är något riktigt allvarligt förstås.

Det är bra att höra att ni tycker reglerna är enkla att förstå. Är det något som ni vill ha förtydligat bland reglerna?

Vissa fora har det att man måste ha läst forumreglerna innan man börjar skriva inlägg, men det tror jag kan bli lite som det där att man vid installation av program skall läsa genom "License agreement", vilket jag tror att de flesta bara bockar för att de har läst (utan att läsa). Vi kanske ändå på något sätt skall vara tydligare vid "inskrivning" så att det inte missas? Eller vad tycker ni? Forumreglerna skiljer sig ju ändå på flera punkter jämfört med andra fora.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag följer reglerna och så länge jag inte har forumsledarna efter mej

så håller jag mej inom reglerna Pjotr'k har lärt mej att inte skriva

onödiga inlägg jag hör hans ord varje dag jag ska skriva på forumet

reglerna är bra att ha tack till alla forumsledare och jocke som håller

reglerna uppe nu talar jag ur hjärtat ett bra first directiv har ni ordnat

upp jag ångrar att jag började spamma hoppas verkligen att jag gör rätt

nu

Redigerad av captain archer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Nu är jag igång om forumrelerna igen, men med ett förslag till en ändring.

Ingen form av gradbeteckning är tillåten i användarnamnet. Detta för att vi ska ha någon nytta med rankingsystemet nu, jag tycker det är skoj att jobba för att stiga i rank (även om detta inte är främsta anledningen till att jag forumpostar), men det blir inte lika skoj om folk bara kan kalla sig för en rank, då kan jag ju döpa mig till admiral crazy_voyager direkt så var det slut med det. Och en del personer ändrade ju sina namn efter att rankingen (åter)infördes; heder åt dom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det står ju fortfarande Lieutenant på din rank oavsett vad du skriver i ditt användarnamn och jag tror knappast att någon försöker skaffa sig oförtjänt "status" på forumet genom att sätta gradbeteckningar i anvnamnet, så varför förbjuda folk att ha dom namn dom vill ha?

Graderna är väl bara en kul grej för att det ska se lite trekkigare ut på forumet, om jag inte missat nån dold funktion förstås :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NEj jag tycker bara att det är lite att underminera meningen med rankingsystemet att använda grader i namnen, det visar ju faktiskt en del att ha en hög grad och då ska man kunna visa det utan att ha massa andra som "fuskar" sig till en grad. Sedan tycker jag sjäv att det är lite irriterande med grader på det sättet överhuvudtaget, att ha en tillsatt grad är inget fel men en grad ska du inte kunna ta utan den ska du få, det är en av anledningarna till förslaget

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla med dig i dina argument crazy_voyager, men det här forumet har 487 medlemmar och bara 19 av dem har grader i sina namn. Hade det varit TrekBBS hade jag nog irriterat mig över folk med grader i namnen men det blir svårt här eftersom det finns så få officerare Admiral crazy_voyager skulle vara överordnad.

Fast om det är många som irriterar sig är det ju självklart något att tänka på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag igång om forumrelerna igen, men med ett förslag till en ändring.

Ingen form av gradbeteckning är tillåten i användarnamnet. Detta för att vi ska ha någon nytta med rankingsystemet nu, jag tycker det är skoj att jobba för att stiga i rank (även om detta inte är främsta anledningen till att jag forumpostar), men det blir inte lika skoj om folk bara kan kalla sig för en rank, då kan jag ju döpa mig till admiral crazy_voyager direkt så var det slut med det. Och en del personer ändrade ju sina namn efter att rankingen (åter)infördes; heder åt dom

I början på 2002 så tog vi bort det rankningssystem som vi hade då pga att det var vissa medlemmar som spammade forumet enbart för att få en högre rank. Detta var inget som vi gillade och det var inte speciellt bra för forumet. När vi återinförde rankningen i början på 2003 så beslutade vi att om rankningssystem missbrukades igen så kommer det att tas bort och inte återinföras igen. Som tur är så har det fungerat bra sedan dess :)

Som jag ser det så är rankningen bara en kul grej och jag anser inte att man ska skriva en massa inlägg enbart för att få en högre rank.

Men om det är flera som tycker att det är fel att ha grader i sina medlemsnamn så kanske vi skulle kunna fundera på att förbjuda det, men jag ser faktiskt inte meningen med det.

Se följande ämnen:

Tagit bort rankningen & spamming

Rankningen är tillbaka!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...