Gå till innehåll

Gradbeteckningar


Essray

Rekommenderade inlägg

Den amnerikanske presidenten har inte bara stor makt över militären, han har den yttersta makten i militären då han är överbefälhavare. Däremot kan han inte starta ett krig, för det kan bara senaten göra (i.e krigsförklaring).

Det finns även andra länder där politiker är överbefälhävare till exempel i Tyskland där utrikesministern är överbefälhavare i fredstid och förbundskanslern (alltså nuförtiden Angela Merkel) är överbefälhavare i krigstid.

Njaaaa, det är en sanning med modifikation. Som jag förstått det har han rätt att besluta om kortare krig under tre månaders längd men måste sedan söka tillstånd av senaten eller hur det nu var. Eller om det var "försvarskrig" som han har rätt att beodra om medan han måste ha tillstånd om anfallskrig. Men hur som helst är det ju senaten som håller i plånboken så om han har tänkt sig en större militärbudget tack vare kriget är det nog klokt att fråga dem först. Jag inbillar mig dessutom att senaten har en eller flera representanter i presidentens råd, det vill säga dem som ger råd om hur presidenten ska agera men det kanske är fel? J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
  • Svar 151
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...