Jump to content
Sign in to follow this  
Quiet

Musiken

Recommended Posts

Var kan man på ett lagligt sett ladda ner smakprov på musiken i Star Trek filmerna och serierna.

Kolla på min länk som jag har skrivit i ett inlägg ovan, tryck på Star Trek: The Next Generation i det nya fönstret som öppnas. Där kan man lyssna på lite "smakprov" från film musiken.

Jag hittade en länk på WCT:s sida där man kom till en sida då man kunde lyssna på musik ifrån Star Trek universumet. Kul att höra fina Star Trek låtar då man sitter vid datorn. Radio Starfleet

Jag undrar egentligen om det är någon som läser nyheterna på Star Trek Databas? Denna nyhet är redan rapporterad om där, även om vi just denna gång citerar WCT - Swedish Trekkers.

Jag undrar egentligen om det är någon som läser nyheterna på Star Trek Databas? Denna nyhet är redan rapporterad om där, även om vi just denna gång citerar WCT - Swedish Trekkers.

Jag tror nog tyvärr att flertalet besökare i detta forum (däribland mig själv inräknad) surfar in på Startrekdb-sidan direkt till forumet och därmed "glömmer" bort nyhetssektionen... Jag trycker nämligen bara in ett S på mitt tangentbord i URLrutan så hamnar jag i detta forum... -_-

Jag hittade en länk på WCT:s sida där man kom till en sida då man kunde lyssna på musik ifrån Star Trek universumet. Kul att höra fina Star Trek låtar då man sitter vid datorn. Radio Starfleet

Ber så mycket om ursäkt. Jag har lagt forumet som startsida och då läser jag tyvärr bara nyheterna på startrekdb.se någon gång ivecken hinner inte det annars tyvärr :(

Min favorit är TNG i musikväg. På tal om Enterprise, och sången där.. Första gången tänkte ja fy *** vilken skit, men ju fler avsnitt man ser, och ju fler gånger man lyssnar på introt, desto bättre blir det. Så när man sett 100 avsnitt tycker man säkert musiken är underbar.. :lol:

Som jag sagt i tidigare inlägg så tycker jag alla intron (utom ENT) är väldigt bra. Dock har Voyager något specielt, fast det har ju DS9 också, och TNG. Jag kan bara inte välja. Musiken i TOS är ju väldigt annorlunda så den får nog komma på förstaplats, med TNG, DS9 och VOY på delad andraplats.

På tal om Enterprise, och sången där.. Första gången tänkte ja fy *** vilken skit, men ju fler avsnitt man ser, och ju fler gånger man lyssnar på introt, desto bättre blir det. Så när man sett 100 avsnitt tycker man säkert musiken är underbar.. 

Personligen skulle jag förlora min lunch om jag skulle lyssna på introt till ENT 100 gånger. Jag har nog hört det 10 ggr och det börjar redan bli kritiskt med lunchen.

Edited by Unkas

Själv föredrar jag DS9 och VOY främst när det gäller musiken, där är det klassisk orkestral musik som är välarrangerad. Visst är det löjligt ibland när de gör ett crescendo precis när det är som mest spännande och sedan byter klipp till svart ruta eller ny scen.

TNG är lite klurig, det är mycket synthmusik i den, och det är ju inte lika spännande. ENT känns mest bakgrund bara utan någon speciell riktigt betynande roll för känslosammanhanget.

TOS är ju kul om man gillar lite mer jazzig orkestral klassisk musik. Tycker den är rätt fräck.

Gillar helt klart de orkestrala temorna för filmerna. De vackraste temat jag hört är när Tasha'Yar dör, tyvärr. Fruktansvärt vackert intill döden. Fast nu vet jag ju att hon kommer tillbaka. Men när gäller main title teman så är det Voyager för mig. Helt fantastiskt, och lite also spracht Zarathustra eller The Planet Krypton ur Stålmannen av John Williams. Den byggs upp ifrån nästan ingenting. Men heoriska trumpeter och tromboner. Vackert, ger mig fortfarande gåshud.

Enterprise är som jag skrev i ett annan tråd ett riktigt uselt val för en star trek serie. Unkas har faktiskt helt rätt i att introduktionen för Enterprise är patriotiskt. När de gjorde serien så var det i samma veva som 11 september attacken. De hade en helt annan introduktion med andra bilder och bättre musik, men ville ingjuta hopp hos amerikaner. Detta är orsaken, till varför det riktiga temat vart utbytt till en i och för sig ganska bra ballad, men i detta fall uselt. Inte ens skrivet för serien...

Jag "hijackar" denna tråd för att jag tycker att den passar:

Jag skulle vilja veta lite om edra åsikter om Vic Fontaine alis James Darren och hans insats i DS9.

Jag tycker att han gör ett strålande jobb och har fått till den där jazz-känslan och rat pack-feelingen (för er som inte är bekant med the rat pack så hänvisar jag er till göggle) ;)

Han kommer ju inte i närheten av t.ex Frank Sinatra och jag anser att han har en lite för gnällpipig röst när han ibland tar i eller går upp i tonerna. Men faktum kvarstår anser jag- han har rätt feeling och en helt okej röst! Jag är kanske lite jävig då det underlättar om tycka om honom om man gillar storbandsjazz, vilket jag gör. Så jag stortrivs när jag sätter cd:n eftersom att det både är jazz men att man känner/tänker på star trek! :rolleyes:

Som parentes kan jag tillägga att jag själv är gammal musiker som åkte runt lite och spelade på 80-talet samt spelade in ett par demos. Som musiker så lyssnar man lite kanske på ett annorlunda sätt på musik- mer analytiskt. Men det är lika mycket personlig smak som spelar in.

So, what´cha thinkin´ paly? ;)

Jag älskar vic och jag tycker att den karaktären rundar av ds9 på ett perfekt sätt och tillför mycket djup till de övriga rollfigurerna som får en chans att samlas i en outside the box miljö (avsnittet där de ska råna banken är ju helt lysande!). Mer Vic i star trek! J.

Tack för kommentar!

Ja precis! Vic tillför en annan dimension och jag älskar det avsnittet då Nog komer tillbaka med ett ben och gömmmer sej hos Vic! - Here´s to the loosers...

Nån´mer än jag som har skivan?

När DS9 precis gick på 90-talet tyckte jag att Vic Fontaine var tråkig, överflödig och bara utfyllnad. Visst gillade jag jazz men tyckte att det var för amerikanskt vitt med Sinatramusik. Men nu, såhär 10 år senare, tycker jag att han passar in på något sätt och jag kan njuta av musiken.

Vic Fontaine är cool B)

Jag gillade också Vic, han var cool och sjöng riktigt bra. Kommer ihåg att den gamla låten "Fly with me" (eller vad den nu hette) påverkade mig till det bättre. :)

För övrigt är jag rätt förtjust i ST-soundtracket. (Med vissa undantag.) ^_^

Jag hade svårt att ta till mig Vic. Dels för att jag inte är så förtjust i musiken, dels för att det blev för stort inslag av dåtid istället för framtid men förmodligen mest för att rollfiguren fick alldeles för mycket utrymme. Eftersom jag själv inte gillade honom fann jag det svårt att förstå varför hela besättningen blev så begeistrade av honom. När han sedan blev en sorts counselor tyckte jag att det gick det för långt.

Han är en bra musiker och det var kul att se honom i serien. Samtidigt är det inte så konstigt att inte alla gillar honom, eftersom man nog måste uppskatta musikstilen.

Och skivan går varm..

Ja absolut! Gillar man inte alls musikstilen eller har hunnit skaffa sej preferensramar så blir det svårt att ta till sej denna del av star trek.

Men för mej är det födelsedagskalas när man kombinerar detta med jazzklubb och star trek! :w00t:

Och jag tror att man försöker koppla lite till att det var mysigare/varmare förr+en "bättre"moral(enligt vårat sätt att se det) och lägga in det i alla stridigheter och bråk som DS9 genomlever!

Jag håller med Expendable Ensig i mångt och mycket när det gäller Vic. Han är en ganska medioker sångare. Han kan sjunga men har inte något som utmärker honom. Vissa av låtarna han sjunger är bra, men han gör inget för dem. För mycket main streem för mig. Om man jazzade till dem lite mer, och en annan röst så är det dock bra musik. Gillar inte att han fick så mycket utrymme i DS9. Skulle heldre se mer avsnitt med de andra i serien.

Är det någon som kan tipsa mej var man kan köpa musiken till serien Enterprise? Jag har kollat på Ginza, cd-on, prisjakt.nu och Play now men inte funnit det jag söker. Tack på förhand för tips! OBS jag vill helst köpa inom Sverige inte på Amazon.com och liknande.