Jump to content
Sign in to follow this  
Quiet

Star Trek X: Nemesis, del 3

Recommended Posts

Jag ogillar filmen skarpt men tycker att Picard-storyn är en bra trekkig grej (som dock kunde ha gjorts mycket bättre). Meningen med Picard att möta sitt "onda" jag är ju att så en idé om hur mycket påverkan miljön har på en person. Vi känner ju Picard som den starka, kloka och förnuftiga personen. Men han hade lika gärna kunnat bli helt annorlunda om han inte växt upp inom federationen och i den hemmiljö han hade. Det är det som är filmens centrala budskap enligt mig.

Det är den urgamla (nåja) tvistefrågan om arv kontra miljö. I NEM är det tydligt att man pekar på att miljön är viktigare än arvet. En film som Trading places däremot tycker jag lämnar frågan lite mer öppen.

Jag tycker skaparna har lyckats oerhört bra med att göra en film som passar BÅDE trekkers och gemene man. Bättre än vad jag väntade mig innan den kom. Jag ser inte på vilket sätt de kunnat gjort det bättre. Hade den varit mer trekkig så hade den fått en smalare publik och därmed lidit ekonomiskt.

Star trek-filmer är storfilmer och de måste lyckas med det omöjliga, underhålla både trekkers och Svenssons.

Jag tycker skaparna har lyckats oerhört bra med att göra en film som passar BÅDE trekkers och gemene man. Bättre än vad jag väntade mig innan den kom. Jag ser inte på vilket sätt de kunnat gjort det bättre. Hade den varit mer trekkig så hade den fått en smalare publik och därmed lidit ekonomiskt.

Star trek-filmer är storfilmer och de måste lyckas med det omöjliga, underhålla både trekkers och Svenssons.

Vad jag förstår gick Nemesis dåligt på biograferna och har dragit in dåligt med pengar. Tvärt emot tidigare ST-rullar.