Jump to content
Sign in to follow this  
Quiet

Star Trek X: Nemesis, del 3

Recommended Posts

En annan sak jag tänkte på i filmen var att det var väl första gången i en film man fick reda på att Trio var halvt utomjording och att hon hade telepatiska förmågor, eller? :huh:

Tittar man på Star Trek ska man väl ändå veta det. Det finns ju mycket fakta som ju inte tas upp i filmerna men dock i serierna.

En annan sak jag tänkte på i filmen var att det var väl första gången i en film man fick reda på att Trio var halvt utomjording och att hon hade telepatiska förmågor, eller? :huh:

Tittar man på Star Trek ska man väl ändå veta det. Det finns ju mycket fakta som ju inte tas upp i filmerna men dock i serierna.

Ja, men det är väl inte så lätt att veta om man inte sett nån annan TNG än filmerna (visserligen har jag gjort det nu, men det hade jag inte när jag såg FC) Förresten så menade jag inte att jag inte visste utan jag bara ville påpeka det (och få veta om jag hade rätt)

Jag undrar om det finns någon som vet när Star trek:Nemesis kommer till biografer i Eskilstuna?

Den lär inte komma. Du får göra som jag och åka till Stokholm istället.

BTW Bor du i E-tuna eller? Kul med fler härifrån i sådanna fall.

För alla som råkar befinna sig i Kiruna, så kommer de visa "Nemesis" på biografen här. :) Måndagen den 28 och tisdagen den 29 april 2003 kommer de visa filmen kl 19.00 för bara 70kr.....Jag tror att det är biografen vid folkets hus.

En absolut ett måste för alla som är i närheten!!! :D

Har just precis sett filmen!

Jag måste säga att den inte var så dålig som vissa personer har påstått, fast så jättebra är den inte.

Jag skulle nog ge den VG+. Jag kommer att ge min tycke om filmen senare. Jag behöver lite distans innan jag kan skriva den.

SPOLILERVARNING!!!!!!!! :!!!: :!!!: :!!!: :!!!:

Lite synd att Data dog. Jag tror inte att Before kan ersätta honom om det blir en uppföljare!!!(Om det nu blir en). Just detta ger en stor minus! :(

Vi ses!

Edited by Captain Mariah

Detta kan vara spoiler så om ni inte har sett filmen ännu, läs då inte vidare....

Tankeställare angående Nemesis:

:!!!: :!!!: :!!!:

Jag undrar lite om hur det kommer sig att Troi och Riker inte redan är gifta! Jag hade för mig att i ett avsnitt I voyager så var Riker och Troi redan gift. Du vet i de avsnitt då Barcley gör allt för att få kontakt med Voyager osv...Men helst plötsligt så ska de gå och gifta sig i filmen Nemesis när Janeway redan är tillbaks till jorden. Lite konstigt enligt min mening. En annan sak som borde styrker mitt påstående är att jag har för mig att Riker redan var kapten för sitt skepp under den episoden i Voyager. Jag har för mig att Troi nämnde det till Barcley då de befann sig på en beach. Filmen måste ju utspela sig efter Voyagers hemkomst. Har jag rätt elller minns jag fel?

:osäker: :osäker: :(

Edited by Captain Mariah

:!!!:  :!!!:  :!!!:

Jag undrar lite om hur det kommer sig att Tori och Ricker inte redan är gifta! Jag hade för mig att i ett avsnitt I voyager så var Ricker och Tori redan gift. Du vet i de avsnitt då  Barcley gör allt för att få kontakt med Voyager osv...Men helst plötsligt så ska de gå och gifta sig i filmen Nemesis när Janeway redan är tillbaks till jorden. Lite konstigt enligt min mening. En annan sak som borde styrker mitt påstående är att jag har för mig att Ricker redan var kapten för sitt skepp under den episoden i Voyager. Jag har för mig att Tori nämnde det till Barcley då de befann sig på en beach. Filmen måste ju utspela sig efter Voyagers hemkomst. Har jag rätt elller minns jag fel?

:osäker:  :osäker:

Du minns fel, i båda fallen.

Vill också påpeka att de heter Riker och Troi, inte Ricker och Tori. :)

Edited by Sotunk

Men i sista avsnittet av Voyager så åkte Janeway tillbaka i tiden och ändrade så att Voyager kom hem snabbare...så är det den gamla Janeway som är ung eller är det dun unga Janeway då hon åkte genom Borg portalen??

Fattar ni vad jag menar? :borg1:

Men i sista avsnittet av Voyager så åkte Janeway tillbaka i tiden och ändrade så att Voyager kom hem snabbare...så är det den gamla Janeway som är ung eller är det dun unga Janeway då hon åkte genom Borg portalen??

Fattar ni vad jag menar? :borg1:

Den gamla Janeway sprängdes ju tillsammans med Borg-drottningen.

Spoiler varning...

Nemesis värkar börja lite där voyager slutade..

Man får exempel se yaneway som delar ut uppdraget.. Fast hon har då fått titteln som ameral..

Picard jagar sin clonade jag, som skapar en kopia av data för att lura till sig information om enterprise...

Borger får man inte se i denna film vilket jag tycker är mycket tråkigt...

Filmen är mycket bra och det är snygga skepp i filmen

Jag såg Nemesis i dag. Detta var första gången sedan jag kom hem från Star Trek konvention i London där jag bland annat träffade Tom Hardy "Schinzen". Kul att se filmen när jag har träffat en av skådespelarna. Tom gjorde en mycket bra imitation av Picard och var mycket underhållande. Han beklagade dock att Schinzen inte lyckas döda Picard.

En sak jag tycker är bra med filmen är växlingarna mellan action och stillhet. Detta känns som lugnet före stormen. En sak jag funderade på är möjligheten för Schinzen att bli mer mänsiklig. Möjligheten för honom att ångra sig och göra sina egna val. Tänk om han verkligen hade följt Picards råd då hade vi kunnat se en helt annan utgång av filmen. Detta väcker tankar kring vad är miljö och vad är arv.

Filmen är värd att se om och känns som en stor Star Trek klassiker.

Såg på lite extra material från filmen igår och kom att tänka på att de ser väldigt gamla ut.  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag filmen igår och jag måste nog hålla med Aliline att besättningen från TNG börjar att se gamla ut. Speciellt Data! Det är väl tänkt att Data aldrig ska åldra, men tyvärr så är det ganska synligt att han har förändrats. Den enda som man ser mindre skillnad på är Deanna och Riker.

Jag tycket att filmen var bättre än väntat, med tanke på hur "dåligt" det gick när den kom ut på bio.

Faktum är att jag skulle gärna vilja se en Star Trek film med Deanna och Riker ombord deras nya skepp Titan.

Utspelas filmen 15 år i framtiden från säsong 1(då vi såg dem första gången) ?

I så fall är deras "åldrande" normalt med tanke på NÄR det utspelar sig. Jag la märke till hur avancerad skeppet såg ut jämfört med vad vi är vana vid från Voy och TNG.

Jag hoppas att det kommer en ny Star Trek film i framtiden som utspelar sig efter Voyager.

Edited by Kathryn Archer

Håller med om att de ser äldre ut, men det är ju ganska naturligt efter så många år. Dock tycker jag Picard - Stewart är sig ganska lik. Svårare att se när han åldras eftersom han aldrig haft hår på det sättet.

Deanna tycker jag man kan se åldrats. Hon är ju lite mer gråhårig än innan och lite mer äldre i ansiktet.

Data tycker jag inte är så farligt heller. Kanske lite, men inget jag generellt stör mig på, han är ju så bra skådis så man är fast i det typ.

Enterprise skeppet är ju rätt avancerat i Nemesis måste man ju säga. Kul att de utvecklat och gjort ett så snyggt. Håller med om att man skulle vilja se en film som fortsätter där sedan. Men men, det får vi nog se..

*spoiler*

Borger får man inte se i denna film vilket jag tycker är mycket tråkigt...

Varför skulle man få se Borger? Voyager i Endgame täppte ju till den passagen ganska rejält där, och Voy har ju haft tillräckligt med dom känns det som. Då tyckte jag det var bättre att de utvecklade lite nyare idéer, även om det blev lite likt annat inom ST. Tror de börjar få lite idétorka också. Det har ju ändå gjorts väldigt många serier/filmer inom ST. In med nytt folk i produktionsteamet!

Jag har en fråga gällande urbefolkningen på Remus (eller Rom II som den hette i TOS) Är det i "Nemesis" de nämns första gången, urbefolkningen alltså? Har det funnits urbefolkning Romulus också? Som kanske sedan länge är utrotad av romulanerna?

Detta kanske har diskuterats på annan plats, men jag hittar ingen sådan diskussion.

Jag har en fråga gällande urbefolkningen på Remus (eller Rom II som den hette i TOS) Är det i "Nemesis" de nämns första gången, urbefolkningen alltså? Har det funnits urbefolkning Romulus också? Som kanske sedan länge är utrotad av romulanerna?

Detta kanske har diskuterats på annan plats, men jag hittar ingen sådan diskussion.

<{POST_SNAPBACK}>

Remanerna är helt nya i Nemesis. Den enda man visste innan var att Remus (Spock sa: Remus, Kartan sa: Romii eller Rom II) var en av Stjärnimperiets hemplaneter.

Det vore skam om en så vacker planet som Romulus skulle sakna intelligent liv. Men inget sådant har nämnts.

Fast om jag vore remanerna hade jag lämnat Remus och flyttat till grannplaneten :D

ha me en liten fråga.. ha nån sett Wesley Crusher i filmen? var i så fall..för enligt eftertexten e han me.. men ja kan då inte se honom nån stans.. eller kan det va så att ja bara inte känner igen honom....

ha me en liten fråga.. ha nån sett Wesley Crusher i filmen? var i så fall..för enligt eftertexten e han me.. men ja kan då inte se honom nån stans.. eller kan det va så att ja bara inte känner igen honom....

<{POST_SNAPBACK}>

Wesley (Wil Wheaton) är med på bröllopet i början, han sitter brevid Beverly och syns i ca 10 sek under Picards tal, en väldigt liten roll alltså.

Syntes han verkligen i bioversionen av filmen? Jag minns att han skulle ha klippts bort där, men att han skulle synas igen i DVD-upplagan.

Så då kan man m.a.o. rekomendera bioversionen... ;)

Syntes han verkligen i bioversionen av filmen? Jag minns att han skulle ha klippts bort där, men att han skulle synas igen i DVD-upplagan.

Så då kan man m.a.o. rekomendera bioversionen... ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Här gör Wil Wheaton sitt bästa framförande i Star Trek någonsin och du rekommenderar oss att strunta i honom? :rolleyes::D ;)

Skämt åsido tror jag att han är med i såväl Bio som DVD-version.