Jump to content
Sign in to follow this  
Quiet

Star Trek X: Nemesis, del 3

Recommended Posts

okej.. på bröllopet.. måste kolla in detta..

e Wil Wheaton ingen poppis bland er eller?

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm, låt mig säga så här: Det finns väl de karaktärer i star trek som är roligare än "nerd boy". I varje fall är detta min mening. Men som The Great Bird: sa här innan "Här gör Wil Wheaton sitt bästa framförande i Star Trek någonsin" Det är nog sant...

ja, jo han e väll inte min faov heller, men ja irritera mig inte på honom.

men det va då inte mycke han va me. hade aldrig sett honom om ni inte sagt va han höll hus.. han e ju knappt synlig..

Det var meningen att Weasly skulle jobba som ingenjör på Rikers skepp USS Titan , men de scenen liksom många andra gick förlorad i redigeringen :( .

Själv har jag inte så mycket emot Weasly, även om han är iriterande, men jag hade hellre sett nån annan på bröllopet t.ex. Braclay.

Hej hopp

När jag såg nemesis för första gången på bio blev jag besviken. Nu när jag köpt den på dvd och har ägt den ett tag så har jag totalt sett filmen kanske 3 gånger och jag anser att det är den star trek film so känns minst star trek av alla. Det är vissa saker jag retar mig på som till exempel detta (se nedan):

1. När man finner en annan android i filmen nämns inte Lore. Någon måste väl ha tänkt på honom

*SPOOIIIIIILERVARNIIIIIIING*

2.När shinzon dör känns det som att det var taget direkt från slutet av Lord of the rings del 1. När araghorn dödar orchen som dödade boromir. inte kul.

3. Jag tyckte att hela grejen med bilen var helt malplacerad. det märktes att regissören inte hade jobbat med star trek förut. I en annan star trek film eller serie så hade man helt enkelt strålat ner och sedan upp igen. Framför allt hade man inte kommit in i en eldstrid med ett Pre-warp samhälle när man bara kan transportera bort sig.

4. En romulansk kapten som säger att "we are dead in the water"... Har aldrig hört (kan ej minnas i alla fall) en romulan använda nautiska termer tidigare. (de har ju varit ute i rymden lika länge som vulcans...det sabbar illusionen...)

Det finn säkert mer jag stört mig på men minns det inte nu..

Jag gillade dock hur filmen i övrigt såg ut. Dekor och design var exemplarisk även om enterprise E upplevdes som lite väl mörk kanske.

Var det ingen mer än jag som tänkte på de här grejorna eller?

1. När man finner en annan android i filmen nämns inte Lore. Någon måste väl ha tänkt på honom

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med!! Det var det första jag tänkte....Oh-oooh, Lore är tillbaka!!

Och eftersom man inte kan se någon yttre skillnad innan man har kopplat upp honom så undrar jag också varför ingen tänkte på att det kunde vara Lore överhuvudtaget??!! Irriterande....

4. En romulansk kapten som säger att "we are dead in the water"... Har aldrig hört (kan ej minnas i alla fall) en romulan använda nautiska termer tidigare. (de har ju varit ute i rymden lika länge som vulcans...det sabbar illusionen...)

Huvudet på spiken :) "We are dead in space" kanske inte låter lika bra, men det hade definetivt höjt ST-känslan ett snäpp.

Huvudet på spiken :) "We are dead in space" kanske inte låter lika bra, men det hade definetivt höjt ST-känslan ett snäpp.

<{POST_SNAPBACK}>

Å andra sidan kan man ju inte förutsätta att det inte finns vatten och fartyg på Romulus, eller hur? Och om det gör det så är väl chansen stor att även de har några gamla dammiga nautiska termer som de använder ibland, även om de varit ute i rymden länge? :D

<{POST_SNAPBACK}>

Å andra sidan kan man ju inte förutsätta att det inte finns vatten och fartyg på Romulus, eller hur? Och om det gör det så är väl chansen stor att även de har några gamla dammiga nautiska termer som de använder ibland, även om de varit ute i rymden länge? :D

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tyckte jag skymtade några oceaner på Romulus i Nemesis, men Romulanerna kommer ju som sagt ursprungligen från Vulcan vilken är en ökenplanet. Så jag tror knappast att några hundra år på en planet med vatten ger djupt inrotande sjö-uttryck ;)

Nja, de Vulcans som lämnade Vulcan (som senare blev romulanerna) reste till Romulus ungefär år 369. Det borde hade gett dem ca 800 år att skaffa sig en kännedom om båtar :P

<{POST_SNAPBACK}>

Å andra sidan kan man ju inte förutsätta att det inte finns vatten och fartyg p?? Romulus, eller hur? Och om det gör det så är väl chansen stor att även de har några gamla dammiga nautiska termer som de använder ibland, även om de varit ute i rymden länge? :D

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tyckte jag skymtade några oceaner på Romulus i Nemesis, men Romulanerna kommer ju som sagt ursprungligen från Vulcan vilken är en ökenplanet. Så jag tror knappast att några hundra år på en planet med vatten ger djupt inrotande sjö-uttryck ;)

<{POST_SNAPBACK}>

man ser vatten i bakgrunden i slutet på babel one... och då är dom ju på remus

OT: I sci-fi serien Space Above and Beyond använder dom justa uttryck som weigh anchor (lätta ankar). Blev lite förvånad först, men jag gillar det.

Lösningen att data offrar sig för de andra r väl en ok story grej men när man fattar att han eventuellt kan komma tillbaka genom att han präglat den romulanska kopian känns lite väl mycket som slutet star trek 2 och star trek 3. Tråkigt och återanvänt men det bästa med filmen ändå. Helt klart den sämsta star trek film som gjorts (se motivering i mina tidigare inlägg ovan)

Jag kunde inte sova natten som va, så jag satte mig och tittade på Nemesis...för tredje gången.

Detta är en märkligt otreekie film egentligen. Jag skriver inte så mkt nu för en analys utan mera en reflektion.

SPOILERALERT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Terrängbilen Argo!? Öhh. Lite väl mkt Mad Max + märkligt att de som bodde eller var på planeten innan Picard med gäng kom dit också har terrängbilar...Det kanske har blivit mode i ST-kosmos. <_<

Varför har egentligen Geordi blåa ögon? :blink:

Kunde han inte få dem i brunt? Det skulle varit häftigare med rätt färg, för då hade man fattat att ögonkirurgin i ST-kosmos är outstanding.

Sen fattar jag inte varför man väljer att lägga en tunn ljusstrimma över Trois ögon då hon telepatiskt rotar runt i vicekungens sinne. Jag menar släcker man ner bryggan enbart för att Troi skall kunna koncentrera sig ordentligt. Effekten var i.a.f larvig.

En annan sak är när Enterprise har kolliderat in i Praetor Shinzons skepp. Hur kommer det sig att Enterprise stannar kvar när Shinzons skepp backar? :huh:

Jag menar according to the laws of physics så borde väl Enterprise följa med det andra skeppet när det backar, de satt ju också rejält ihop. :osäker:

Sen är väl manuset otroligt tunt. Att bygga storyn på en upptäckt Datas bror B4 bara för att Data skulle offra sig på slutet känns skralt minst sagt.

Sen saknade jag spännande raser på Enterprise. Det var liksom helt tomt förutom Worf och Troi. Det var liksom bara humans...märkligt. <_<

Nu kommer det ta väldigt lång tid innan jag ser denna rulle igen. Jag tycker att detta är den svagaste ST-filmen av dem alla. :(

Edited by EoNeel

Jag kunde inte sova natten som va, så jag satte mig och tittade på Nemesis...för tredje gången.

Detta är en märkligt otreekie film egentligen. Jag skriver inte så mkt nu för en analys utan mera en reflektion.

SPOILERALERT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Terrängbilen Argo!? Öhh. Lite väl mkt Mad Max + märkligt att de som bodde eller var på planeten innan Picard med gäng kom dit också har terrängbilar...Det kanske har blivit mode i ST-kosmos. <_<

Varför har egentligen Geordi blåa ögon? :blink:

Kunde han inte få dem i brunt? Det skulle varit häftigare med rätt färg, för då hade man fattat att ögonkirurgin i ST-kosmos är outstanding.

Sen fattar jag inte varför man väljer att lägga en tunn ljusstrimma över Trois ögon då hon telepatiskt rotar runt i vicekungens sinne. Jag menar släcker man ner bryggan enbart för att Troi skall kunna koncentrera sig ordentligt. Effekten var i.a.f larvig.

En annan sak är när Enterprise har kolliderat in i Praetor Shinzons skepp. Hur kommer det sig att Enterprise stannar kvar när Shinzons skepp backar? :huh:

Jag menar according to the laws of physics så borde väl Enterprise följa med det andra skeppet när det backar, de satt ju också rejält ihop. :osäker:

Sen är väl manuset otroligt tunt. Att bygga storyn på en upptäckt Datas bror B4 bara för att Data skulle offra sig på slutet känns skralt minst sagt.

Sen saknade jag spännande raser på Enterprise. Det var liksom helt tomt förutom Worf och Troi. Det var liksom bara humans...märkligt. <_<

Nu kommer det ta väldigt lång tid innan jag ser denna rulle igen. Jag tycker att detta är den svagaste ST-filmen av dem alla. :(

<{POST_SNAPBACK}>

Puh så mycket galla. Själv tycker jag nemesis är en hyggligt bra film. Inte den bästa men långt i från den sämsta. Dessutom tror jag inte att Data/B4 historien är huvudgrejen utan Picards kamp mot sig själv. J.

[

Puh så mycket galla. Själv tycker jag nemesis är en hyggligt bra film. Inte den bästa men långt i från den sämsta. Dessutom tror jag inte att Data/B4 historien är huvudgrejen utan Picards kamp mot sig själv. J.

<{POST_SNAPBACK}>

Citerar mig själv från ovanstående inlägg och vill påpeka att jag och EoNeel verkar överens :):):)

Hej hopp

När jag såg nemesis för första gången på bio blev jag besviken. Nu när jag köpt den på dvd och har ägt den ett tag så har jag totalt sett filmen kanske 3 gånger och jag anser att det är den star trek film so känns minst star trek av alla. Det är vissa saker jag retar mig på som till exempel detta (se nedan):

2.När shinzon dör känns det som att det var taget direkt från slutet av Lord of the rings del 1. När araghorn dödar orchen som dödade boromir. inte kul.

3. Jag tyckte att hela grejen med bilen var helt malplacerad. det märktes att regissören inte hade jobbat med star trek förut. I en annan star trek film eller serie så hade man helt enkelt strålat ner och sedan upp igen. Framför allt hade man inte kommit in i en eldstrid med ett Pre-warp samhälle n??r man bara kan transportera bort sig.

Jag tittade på extrascener och fann att den mest startrekkiga scenen var en av de bortklippta. Då picard och data talar om hur tider förändras etc.

Citerar mig själv från ovanstående inlägg och vill påpeka att jag och EoNeel verkar överens  :)  :)  :)

Hej hopp

3. Jag tyckte att hela grejen med bilen var helt malplacerad. det märktes att regissören inte hade jobbat med star trek förut. I en annan star trek film eller serie så hade man helt enkelt strålat ner och sedan upp igen. Framför allt hade man inte kommit in i en eldstrid med ett Pre-warp samhälle när man bara kan transportera bort sig.

Jag tittade på extrascener och fann att den mest startrekkiga scenen var en av de bortklippta. Då picard och data talar om hur tider förändras etc.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kan inte släppa detta, för jag håller med om att denna rulle är otrekie. VARFÖR

la de in en / fler jeepar i filmen? :huh:

Nu har inte jag sett extramaterialet men jag ska verkligen se det. Jag skulle vilja säga att manuset till denna film är rent slarv.

Jag kan inte släppa detta, för jag håller med om att denna rulle är otrekie. VARFÖR

la de in en / fler jeepar i filmen?

Nu vet jag inte varför, men jag kan gissa, höjdare på filmbolaget, humm den senaste Sf-filmen trek någonting gick inte så bra. Vi måste mainstreama nästa film för att öka vinsten. Jag kräver att de ska finnas med minst en biljakt och något fart klip som påminer om star wars ep1 podkörning, + lägg in minast dublet så mycket action som förra filmen. Sedan ingen ***** filosofi, ta en genomond skurk mot den goda typen så ingen av publiken blir förvirad. Föresten den där skådespelaren Brent Spiner kräver alldeles för mycket i lön ta kål på hans karaktär.

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med!! Det var det första jag tänkte....Oh-oooh, Lore är tillbaka!!

Och eftersom man inte kan se någon yttre skillnad innan man har kopplat upp honom så undrar jag också varför ingen tänkte på att det kunde vara Lore överhuvudtaget??!! Irriterande....

<{POST_SNAPBACK}>

I avsnttet med Lore så framkom det ju inte om dom har gjort sig

av med Lore. Svårt att hitta Lore nån annanstans som dom kanske har kvar.

Edited by Supertreck

Ok, supertreck men var det inte konstigt att ingen nömnde honom alls. inte ens i konversationen när man höll på att bygga b4 eller? Jag menar så att de anknöt lite till serien

Ok, supertreck men var det inte konstigt att ingen nömnde honom alls. inte ens i konversationen när man höll på att bygga b4 eller? Jag menar så att de anknöt lite till serien

Svårt att veta. Vet inte om jag blandar ihop med något annat. Var det inte så

att den som gjorde Data och Lore hade gjort sina försök av en så bra

android nånannanstans men fick inte vara ifred och sedan flyttade ensam

till den där planeten mm?

Det kan ju ha funnits ritningar kvar på det första stället som någon

byggt upp androiden som dom hittade i öknen.

Edited by Supertreck

Svårt att veta. Vet inte om jag blandar ihop med något annat. Var det inte så

att den som gjorde Data och Lore hade gjort sina försök av en så bra

android nånannanstans men fick inte vara ifred och sedan flyttade ensam

till den där planeten mm?

Det kan ju ha funnits ritningar kvar på det första stället som någon

byggt upp androiden som dom hittade i öknen.

Jag skulle tro att någon av skurkarna hittat b4 någonstans där Soong arbetat och sedan planterat honom på rätt planet. Dom kanske hade tänkt låta honom spela data vid något tillfälle men upptäckt att han inte var tillräckligt intiligent för det, vem vet? J.

Okej det var mycket gnäll här över denna film. Jaja jag håller med om att den här Datakopian känns ruttet, så även bilen, och att de bästa ST scenerna faktiskt är bortklippta. Men filmen är ju inte i närheten av att vara så rutten som 5 och 3:an är. Det finns en del saker som faktiskt är bra.

T ex likheten med TUC, i TUC närmare sig klingon och federationen och här närmare sig man Romulanerna. Detta ??r både roligt och intressant. Vi får en bra inblick bland romulans och faktiskt bra action. Jag uppskattar den oSTiga filmningen, den känns vågad och nytänkande, det finns med ett avstamp mot framtiden fast allt ”knyts” ihop.

Se förstår jag att EoNeel har svårt med Datas handling i slutet i och med att han begår en mänsklig handling utifrån ett egenfattat beslut :P ;) :D . Men jag tror att ni ser fel, Data är inte det centrala utan det är Picards uppgörelse med sig själv. Picard möter här sin mörka sida, den klonade Picard har samma egenskaper fast tvärtom. Det man gör är att flytta ut Picards inre kamp till en konkret relation, dvs under Picards ”perfekta” yta finns det en kamp och ett mörker. Det är ens egna ansvar att vårda detta även om man befinner sig i en mörk social omgivning. ST tar en lite märklig ståndpunkt i denna film, här belyser man en modernistisk ståndpunkt gällande moralen. Detta är enligt mig inte ST, men det finns en dramaturgisk vinst med detta, nämligen skapandet av något ”evigt”. ST eller rättare sagt TNG ”dör” inte här, utan den slår fast sin existens bortom tid och rum. Data blir sedan en symbol för att allt går vidare, livet blir cirkulärt och allt börjar om. Man ger en väldigt holistisk syn på livet, det är inte befriat och enskilt utan det deltar i en evig process där det egna ansvaret hela tiden måste få vara med. Livet är resan inte Enterprise.

Det finns alltså en grundtråd i filmen som jag gillar. Tyvärr så bekläds detta stundom både fult och klumpigt. Men ibland får vi se lysande action blandat med lysande St-filosofi och det är magiskt. Men det är för ojämt. Och därför blir det den fjärde sämsta ST-filmen. Den knäcker även 9:an som känns som ett TV-avsnitt detta är ju trotts allt en film.