Jump to content
Sign in to follow this  
Quiet

Artikeltips

Recommended Posts

Hej!

Idag har jag hittat en artikel men inte precis direkt trek-relaterat i en lokaltidning. Artikeln handlar om bröllop. I en rubik stod det ; "Traditionell vigsel- eller Star Trek-tema". Det finns en liten text... citatet :"...För att nämna ett exempel kan man, om man är en science fictionfanatiker, välja ett "area 51"-paket. I det ingår en präst utklädd till Stjärnorna krig-figuren Mr Spock, dessutom får man åka till det berömdet Area 51 och..." ;)

Stackars  arikelförfattaren som inte kan skilja mellan star trek och star wars. Det är  ganska vanligtvis missatg som  många journalist har gjort om de inte är  science fiction-fanatiker

(Beklagar för att artikeln inte finns på nätet eftersom det är en verkligt liten lokaltidning)

"...dessutom får man åka till det berömdet Area 51 och..."

Jag vet inte om det hör hemma här (offtopic alltså), men... är det verkligen tillåtet att ebsöka Area 51?

Läst ur nyheten på startrekdb.se:

Saxat från Aftonbladet.se:

[citat]Tv-stjärnan från ”Star Trek”, Jeri Lynn Ryan, anklagar sin ex-man för att ha försökt pressa henne att ha samlag inför publik på sexklubbar. Hennes make, den republikanske politikern Jack Ryan, 44, nekar. Lynn Ryan gör utspelet i skilsmässodokument.[/citat]

Säkert bara ett utspel, eller?

Läst ur nyheten på startrekdb.se:

Saxat från Aftonbladet.se:

[citat]Tv-stjärnan från ”Star Trek”, Jeri Lynn Ryan, anklagar sin ex-man för att ha försökt pressa henne att ha samlag inför publik på sexklubbar. Hennes make, den republikanske politikern Jack Ryan, 44, nekar. Lynn Ryan gör utspelet i skilsmässodokument.[/citat]

Säkert bara ett utspel, eller?

Nja, eftersom hennes ex-man är republikansk politiker så låter det ju ganska troligt.

Följande notis fanns i dagens (4, 3/05) Metro:

Vetenskapsmän

räddar "Star Trek"

TV När beslutet om att läg-

ga ned "Star Trek: Enterpri-

se" kom, beslöt sig sällska-

pet TrekUnited att göra

något åt saken. De donerar

nu drygt 20 miljoner

kronor för att de till att USS

Enterprise flyger vidare på

sin upptäcksfärd i världs-

rymden, skriver BBC News.

Bakom TrekUnited står

en grupp vetenskapsmän

som ser donationen som

ett sätt att tacka serien för

inspiration.

Jag läste också denna artikel och undrar om detta är bekräftat av Paramount och övriga beslutsfattare? Borde detta inte basunerats ut på Rädda Enterprise-hemsidorna?

Du måste ha varit borta från våra diskussioner rätt så länge, om du missat detta. Vi har pratat om det i snart en vecka och det har "basunerats" ut på vår sida, på Trekuniteds, SaveEnterprises, StarTrek.com och mig veterligt alla andra sidor de senaste dagarna. Om det sedan går att rädda Enterprise eller inte är en annan femma, men insamlingen går framåt!

Nej jag har inte varit borta men jag har väl missuppfattat sifferuppgifterna. Den donation som jag trodde var aktuell rörde sig kring tre miljoner, inte tjugo. Men hur mycket behövs det för att rent ekonomiskt producera en säsong? Ja, jag vet att detta har stått någonstans, men kommer inte ihåg var.

Donationen var på 3 miljoner dollar vilket blir cirka 20 miljoner kronor. I Sverige har det därför uppstått en missuppfatting att TrekUnited fått in mer pengar och att Enterprise är räddat.

Situationen är denna: För att Enterprise ska räddas behövs ca 36.2 miljoner dollar. Tills nyligen hade TrekUnited fått in ca 95 000 dollar, men så kom en jättedonation med 3 miljoner dollar.

Så det krävs fortfarande 32 miljoner för att Enterprise ska betalas men många ser de tre miljonerna som ett startskott för ännu fler donationer av samma storlek.

Vi hoppas :)

Hej!

Idag har jag hittat en artikel men inte precis direkt trek-relaterat i en lokaltidning. Artikeln handlar om bröllop. I en rubik stod det ; "Traditionell vigsel- eller Star Trek-tema". Det finns en liten text... citatet :"...För att nämna ett exempel kan man, om man är en science fictionfanatiker, välja ett "area 51"-paket. I det ingår en präst utklädd till Stjärnorna krig-figuren Mr Spock, dessutom får man åka till det berömdet Area 51 och..." ;)

Stackars  arikelförfattaren som inte kan skilja mellan star trek och star wars. Det är  ganska vanligtvis missatg som  många journalist har gjort om de inte är  science fiction-fanatiker

(Beklagar för att artikeln inte finns på nätet eftersom det är en verkligt liten lokaltidning)

"...dessutom får man åka till det berömdet Area 51 och..."

Jag vet inte om det hör hemma här (offtopic alltså), men... är det verkligen tillåtet att ebsöka Area 51?

<{POST_SNAPBACK}>

Det beror på. Om de verkligen hadde utomjordingar där så finge nog ingen besöka anläggningen. Om det är som försvaret säger så borde det nog inte finnas någon anledning till att neka besökare tillträde, till alla ufo fantaster sorg. `Jag tycker dock att det låter lite grann som en tidnings anka.

Används Area51 anlägningen fortfarande? Någon som vet? J.

Både DN och Aftonbladet har på sista tiden skrivit om hur filmbranchen inte följer naturlagarna i sina filmer genom att visa exploderande bilar, synlig laser, ljud i rymden mm. Star Trek omnämns men då som ett exempel på en serie som försökt hålla på naturlagarna men tvingats ge efter.

DN har dessutom uppmärksammat Star Wreck och dess succé på nätet.

I Ystads allehanda från i fredags läser vi följande:

Star Trek-fans säger gärna "beam me up, Scotty!" (fritt översatt "är du snäll och trycker ner mikrovågshissen?"). Som ingen i Star Trek någonsin sa.

Dom måste ha väääldigt stor frihet i Ystad. :blink: