Jump to content
Sign in to follow this  
Pjotr'k

Star Trek-konvent 2007 i Sverige

Recommended Posts

transwarp finns ju, transcon kanske?

<{POST_SNAPBACK}>

Det förslaget skulle kanske göra att folk trodde att det var en kongress för transvestiter... :P

Allvarligt talat - vi har många bra förslag här och jag hoppas att Thomas Dahl samlar ihop allihop. Jag ser att det på det norska forat också kommit några förslag.

HEHE Jag noterar alla ideer. Fast det får inte låta som en annan kongress, det får inte peka på en spesifik alien ras, det får inte ha nån negativ klang (Core Breach) - blir som att kalla nåt Titanic. hehe Vidare måste det klinga bra på andra språk. Fast nu pratar jag som reklamkille. Styret i ST kanske tycker nåt annat. :)

Pjotr'k: Helt fel är det ju inte, de klär ut sig för att vara någonting annat, det gör ju många ST fans också ;)

Fast jag måste säga att jag aldrig själv tänkte på att det kunde låta som det du sa... :)

Edited by discharged

Hej alla!

Det är fortfarande oklart hur kongressen i 2006 kommer att se ut. Själv kommer jag att erbjuda grafik som sist om Stockholm Trekkers önskar det, och har nu möjlighet att kontakta samtliga skådisar inom Star Trek där jag har lyckas pressa ner priset till ett minimum av vad de önskar. Vilken väg Stockholm Trekkers önskar gå vet jag inte per dags datum, men jag är säker på att resultatet blir bra i vilket fall..

Robert Picardo var mer än villig att diskutera kontraktet så även han har erbjudit en bra deal. Problemet är bara att han önskar åka med Ethan Phillips eftersom dessa har gjort en liten "pjäs" ihop de brukar visa fram. Det är därför möjligt att Picardo och Phillips istället åker till Norge. Picardo har också kompisar där så det passar mycket bra. En annan orsak till detta är att Jeffrey Combs måste vara en prioritering denna gången i Sverige eftersom man avbokade honom i år. Man får inte göra så två gånger. Om det visar sig att det blir svårt att få pengar till två personer till (och det är mycket svårt) betyder detta att man måste avboka båda, vilket är en dålig situation att vara i. Det är därför bättre att satsa på enkla skådisar som inte åker två och två.

Picardo hoppas ändå att han får åka till Sverige vid en senare kongress om det visar sig bli så, så om Stockholm Trekkers önskar vet jag att ni får hälsa på båda doktorn och Neelix en annan gång.

Mera info får ni efter Star Trek Norges styresmöte den 11: e denna månad, och efter StockholmTrekkers har tagit sin beslutning. Frågan blir också vilka datum kongresserna bli av. Det finns en möjlighet att de båda länder önskar sommaren 2006, i vilket fall vi alla borde spara upp lite pengar. Ett förslag från min sida som utanförstående i Stockholm Trekkers är att Stockholm Trekkers framöver satsar på att bygga up Trekdagarna och medlemsmassan och utsätter nästa kongress till 2007. Fast det är min helt personlige mening, och jag hoppas Stockholm Trekkers inte tar illa upp. Jag vet ni kan göra både saker på en gång, men ni jobbar så hårt att jag blir nervös ibland för att ni ska bränna ut er eller må illa. Tänk på det i alla fall!

Blir Norges kongress i Stavanger, som förslaget går ut på, inkluderar kongressen också en bländande vacker båttur med skådisarna in i Lysefjorden utanför Stavanger. Roger Nygard berättade dessutom för mig att han sannolikt kommer till Norge (och Sverige) och gör Trekkies 3 (beroende på vilken mottagelse Trekkies 2 får). Detta betyder att båda kongresser kan få Denise Crosby som en extra gäst om allt går bra. Kan det bli bättre?

Vad än resultatet blir vet jag att båda Star Trek Norge och Stockholm Trekkers kommer att göra en underbar jobb, och en även bättre kongress en sist. Både föreningar drivs av MYCKET kompetenta personer. Jag vill också passa på att önska Peter (Stockholm Trekkers ledare) lycka till med sina knän som han nyss har opererat. Han förtjänar det bästa!

Thomas Dahl

Edited by the2mas

Eftersom det nu finns ett flertal i Star Trek Norges styre att göra en kongress kan vi nu säga att JA! - Vi får en kongress i Norge med Robert Picardo och Ethan Phillips. Datum/år är inte bestämt, men man pratar om Juli 2006 som första möjliga tidpunkt, medan Stockholm Trekkers pratar om may/juni 2006 (eftersom Enterprise produceras i july/augusti). :) Den Norska kongressen blir i Stavanger eller Oslo. Fördelen med Stavanger är att allt som behövs redan finns där - och billigt. Det är dessutom en mycket vacker stad. Tog från Oslo till Stavanger är förövrigt billig. Jag kommer tillbaka med mera info senare, :) Fråga gärna om ni undrar på nåt! Inga av kongresserna har fått et namn förrästen så föreslå gärna nåt. Det kommer att behållas varje år med undantag av årstalet, och behöver inte ha Star Trek i namnet.

Edited by the2mas

Två Star Trek-konvent samma år i skandinavien? Jag hoppas så att det går ihop sig! Det blir till att drömma sig bort och försöka få ihop pengar!

när swecon2006 startar blir det ju 40 år sen den första star trek avsnittet gjordes borde man inte bjuda in nån cool skådespelare som spock :vulcan: eller kirk, nån riktigt stor skådespelare menar ja :rodna:

Kul med ett konvent! Hoppas det blir 2006! Att det ska bli mer centralt gör förhoppningsvis att fler än de inbitna fansen hittar dit.

Lite råd:

Gärna nordisk konferans i stockholm (på svenska eller engelska).

Men varför bara star trek? Det finns ju en mängd nya sw och sagan om ringen samt annan sci fi och fantasy (tex världarnas krig och liftarens guide till galaxen mm) fan också, skräm inte bort dem utan låt dessa vara med. Många gillar allting inom scifi också!

Paneldiskussionerna på swecon 2004 var mycket bra! Ha gärna med liknande programpunkter nästa gång.

Sollentuna mässans utställnings och shopping del är riktigt bra. Ta gärna med ngt liknande.

Apropå namn så är swecon bra? Något neutralt kanske kan vara dream of space, svensk stjärnkonventet eller stjärnkongressen med det bästa av star trek och star wars bevarat och överersatt.

Vill man anknyta till verkligheten kanske man kan bjuda in någon från nasa, tex han Kugesang (eller vad han nu heter vår svenska astrounat som aldrig tycks få flyga). J.

Edited by Supreme Comander JAF

Eftersom det pratas en del om Swecon i den här diskussionen så vill jag passa på att nämna att Swecon 2006 kommer att inträffa i Stockholm 13-15 oktober nästa år, med Joe Haldeman som hedersgäst. Haldeman har skrivit två Star Trek-romaner och en massa annat.

Webbplats: www.imagicon.se

Edited by jophan

Jag tycker att det lät som en trevlig grej med star trek kryssning. Varför inte göra något liknande i sverige? Man hyr någon eller några konferens rum på en av finlandfärjorna (silja eller birka paradise tex) där man visar star trek eller sci fi serier/filmer samt har lite program. Sedan betalar alla intresserade för hytter mat samt ev kostnad för arrangemanget. Ev kan man ha någon/ några kändisar som hedersg??ster. Tycker jag låter som en trevlig ide. J.

Kongressen i Sverige i 2007 vill sannsynligen presenteras på WARPs avslutningscermoni den 16 juli 2006. Då vill ni också hitta postern på nätet et par dagar efter det. Alla detaljer är fram till det hemmliga! ;) hihi Ansvariga för kongressen är Section 42 i Stockholm, men hjelp från Trekkers Norge (utan att det är nödvendig, känner jag Section 42 rätt). Kongressen blir en kombinerat Star Trek och SciFi kongress, som ju är den nya trenden.

Jag vet det finns en "Norway" så det måste ju finnas en svensk utgåva. Nån som vet?

Hur menar du här?

Vidare så har det diskuterats huruvida Seven är från Sverige eller Danmark. I alla fall så är hon ju från norden.

Nordcon kanske kan vara ett förslag, eller Nordtrek?

jag är säker på att Hansen är ett norskt namn i övrigt har jag för mej att det nämns i ett avsnitt att Annika Hansen föddes på nån koloni ute i rymden

Edited by K´hogh son of Klintoch