Jump to content
Sign in to follow this  
B'Elanna

Jämlikhet/ojämlikhet i Star Trek

Recommended Posts

Jag tycker att man tagigt genusdebatten på tok för långt om man börjar diskutera jämlighet i en SF serie. Lite poängen av med science fiction är att det ska vara en verklighetsflykt, dvs jag klarar mig  utan moralkakorna som haglar i det riktiga samhället.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu är det så att Star trek är en verklghets flykt till ett utopiskt sammhälle då vill man inte att de ska se ut som något konsarvativt USA, TOS var väldigt liberal/jämstält för att vara från 60-talet, ENT verkar inte särskilt liberalt/jämstält för att vara en utotopisk serie från 2000-talet.

Nu är det så att USA antagligen är betydligt mer "jämställt" idag. Nu behöver vi fly från det. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag undrar det jag...om det är mer jämställt idag. U.S.A är ju en så konstig "demokrati". De vill vara i fonten men samtidigt är de så konservativa.

Jag tänker på det som Kirk sa i TOS-filmen om valarna när de hade färdats tillbaka till 80-talet, att detta (U.S.A) är kultur i paranoja och att den är fientlig. :huh:

Jag håller med om att bland det värsta med ST är just att kvinnor framställs som sexiga idioter, alternativt intelligenta, sexiga mesar. Det kan ju bero på att många ST fans är killar, men rent allmänt är det väl fler tjejer som ser på tv? Om man verkligen vill tillgodose hela publikens intressen skulle det väl kunna finnas några tuffare tjejer också. Och gärna mindre tuffa killar...

När det gäller homosexualitet så har jag ingen direkt åsikt. Det enda jag retar mig på är när en uppenbart heterosexuell kvinnlig karaktär plötsligt förvandlas till lesbisk över en natt bara för att någon man tycker det är sexigt. (Jag vet, nu handlar det inte om ST, men det skulle mycket väl kunna hända).

Jag följer visserligen inte Enterprise, men ok, T'Pol är väl smart, och det är en anledning till att jag tycker om henne. Men vad jag har hört så är hon inte alls omtyckt av de flesta andra. Eller har jag fattat fel?

Ok, du har säkert rätt. Som jag sa så följer jag inte Enterprise alls. Och Janeway är förstås tuff också. Men alla de andra? De flesta är definitivt mesiga. Och se bara på hur Tom Paris förstörde B'Elanna. (Det hade aldrig hänt om hon varit ihop med Harry Kim...).

Well, brudar brukar inte deltaga lika ofta som män i barslagsmål, så vad menar du med mesig egentligen? Har bara sett Enterprise och voyager, och där har jag inte märkt av att kvinnor skulle framställas som tydligt mesiga.

Är det inte bättre om män får vara män, och kvinnor kvinnor? Är det inte bättre att acceptera våra olikheter och göra det bästa av det? :-)

Annars vet jag en sci-fi serie där det är ombytta roller, den sexiga kvinnan är "tuff", medans mannen är rätt mesig. LEXX heter den serien, och jag anser att den är minst lika bra som star trek. Men det är givetvis inte därför jag uppskattar Lexx, för att könen framställs på ett visst sätt - jag uppskattar det för att det är bra helt enkelt. :)

Tror att ENTs problem är att de har för få karaktärer att spela alla "roller"

Sato har väldigt lite manus tid/repliker vem är då kvar jo T´pol hon ska spela den logiska vulkanen, hon ska vara sex objekt, hon ska vara den tuffa kvinnan, hon ska vara Trips kärleks objekt, hon ska vara fd misbrukare och då samtidit väldigt svag, hon ska vara den som söker råd av Artcher, hon ska vara Artchers närmaste "man" och ge honom råd. Hon ska vara Vulkanernas "spion" samtidigt som hon ska vara o-vulkanisk och vill bryta mot de vanliga vulkansika samhället.

De ger en ganska rörig bild med många olika roller som inte verkar passa ihop samtidigt....

Lexx är en bra serie eftersom allt är nytt och de där har vi INTE sätt förut....

Tror att ENTs problem är att de har för få karaktärer att spela alla "roller"

Sato har väldigt lite manus tid/repliker vem är då kvar jo T´pol hon ska spela den logiska vulkanen, hon ska vara sex objekt, hon ska vara den tuffa kvinnan, hon ska vara Trips kärleks objekt, hon ska vara fd misbrukare och då samtidit väldigt svag, hon ska vara den som söker råd av Artcher, hon ska vara Artchers närmaste "man" och ge honom råd. Hon ska vara Vulkanernas "spion" samtidigt som hon ska vara o-vulkanisk och vill bryta mot de vanliga vulkansika samhället.

De ger en ganska rörig bild med många olika roller som inte verkar passa ihop samtidigt....

Lexx är en bra serie eftersom allt är nytt och de där har vi INTE sätt förut....

<{POST_SNAPBACK}>

Jag håller med dig. Det lustiga är när man ser ENT ur detta perspektiv så är det inte så star treekigt... :huh:

Håller inte med riktigt att kvinnorna i ST är mesiga..

Ta till expempel DS9

varken Kira eller Dax är mesiga..

--

Skulle vilja tillägga att ALexnader Siddig är född i Syrien

så där Talar har du din arab.

"Problemet" är att DS9 och VOY hadde minst två "tuffa" kvinnor vilker blev någon sorts standard. I ENT har de bara två kvinnor varav en inte är "tuff" och den andra ska spela många roller vilket i slutändan ger en halv "tuff" kvinna som ska spela "adis offer" och fd misbrukar samtidigt +genomgå en sorts moralisk kris.

Det uppfattas som att ENT saknar en "tuff" kvinna. T´pol är en mes gemfört med tex Kira eller 7of9.

<{POST_SNAPBACK}>

Vem är det? Nån skådespelare med arabiskt ursprung antar jag?

Jag tycker iallafall att det intryck man får i tv-rutan har större betydelse än om det står i nån liten obskyr disclaimer på Paramounts hemsida att en kameramans kusin faktiskt är buddist så att man därför minsann inte har diskriminerat några buddister.

<{POST_SNAPBACK}>

Vem är det? Nån skådespelare med arabiskt ursprung antar jag?

<{POST_SNAPBACK}>

Alexander Siddig, eller Siddig El Fadil som han hette innan han bytte namn spelade Dr Julian Bashir, en av huvudrollerna i DS9. Sen så föddes han i Sudan inte i Syrien.

Tja, hur mycket arab är man bara för att man är född i sudan? Grabben föddes där, visst, men han växte upp i england. Siddig El Fadil bytte också namn, mycket riktigt, till Alexander Siddig och skakade väl ytterligare av sig en del arabiskt med det? Sudanesisk pappa och engelsk mamma. Hans mamma är föresten syster till Malcolm McDowell som spelade Dr. Soran i "Generations"

clok.gif

Morbror Malcolm i "A Clockwork Orange"

Edited by OnO

"Problemet" är att DS9 och VOY hadde minst två "tuffa" kvinnor vilker blev någon sorts standard. I ENT har de bara två kvinnor varav en inte är "tuff" och den andra ska spela många roller vilket i slutändan ger en halv "tuff" kvinna som ska spela "adis offer" och fd misbrukar samtidigt +genomgå en sorts moralisk kris.

Det uppfattas som att ENT saknar en "tuff" kvinna. T´pol är en mes gemfört med tex Kira eller 7of9.

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med om att Kira är tuffare än T'pol, men att kalla henne för en mes vet jag inte. Det är som skådespelaren inte kan få grepp om sin roll, hon är inte trovärdig. Det är som om hon skulle behöva läras upp av "the man him self", MrSpock. :vulcan:

Nämn några tillfällen då T´pol har varit "tuff", förutom i den ep då besättningen sparkade ner en hel hög tungt beväpnade totalt inkompetenta klingons, då var alla överdrivet "tuffa"

Det slog mig att när det kommer till jämlikhet i te.x ENT så är den ganska bedrövlig. Det är liksom grabbarnas show även om T'pol finns med. ENT skiljer sig egentligen inte från TOS. Visst hade kvinnorna i TOS korta kjolar, men de är liksom i bakrunden, precis som i ENT. De enda serierna som man kan urskilja någon acceptabel jämlikhet i är VOY och DS-9. Jag tycker det är märkligt att kvinnor alltid har en tendens att hamna i bakrunden, jag menar att det kanske är så i framtiden att det är kvinnan som har en framskjuten plats och att mannen är mer i bakrunden. Jag undrar hur en ST-serie skulle vara om det var kvinnan som hade den plats som mannen har idag, säkert skulle det vara en mycket bra serie.

Det slog mig att när det kommer till jämlikhet i te.x ENT så är den ganska bedrövlig. Det är liksom grabbarnas show även om T'pol finns med. ENT skiljer sig egentligen inte från TOS. Visst hade kvinnorna i TOS korta kjolar, men de är liksom i bakrunden, precis som i ENT. De enda serierna som man kan urskilja någon acceptabel jämlikhet i är VOY och DS-9. Jag tycker det är märkligt att kvinnor alltid har en tendens att hamna i bakrunden, jag menar att det kanske är så i framtiden att det är kvinnan som har en framskjuten plats och att mannen är mer i bakrunden. Jag undrar hur en ST-serie skulle vara om det var kvinnan som hade den plats som mannen har idag, säkert skulle det vara en mycket bra serie.

<{POST_SNAPBACK}>

Absolut! Voyager är en bra serie! ;)

I voyager har kvinnorna tagit både Kirk & Scottys platser. Och Bones plats är inte tagen av en man den heller, utan av ett hologram. :)

Jag tycker att så länge man snackar jämlikhet så är man inte jämlik. För när man snackar jämlikhet så ser man skillnaderna mellan man och kvinna... Den dag vi kan se en serie med enbart män (eller kvinnor) utan att reagera. Då är jämlikhetstänkandet ett faktum...

Män och kvinnor bör komplettera varandra snarare än att vara så "jämlika" i alla lägen. Det är liksom hela idén med att det finns olika kön överhuvudtaget. Visst, jag är inte emot att kvinnor har framskjutna platser i samhället, men då ska det bero på att de är bättre på den specifika uppgiften än männen, såklart. Det är bättre att bejaka olikheter folk emellan än att blunda för dem och låtsas som om de inte finns där. Nu är dock hon som spelar Janeway en oerhört kompetent skådespelerska! :) Riktigt grym. Mycket bättre än archer i enterprise till exempel.

Edited by Döparn

Män och kvinnor bör komplettera varandra snarare än att vara så "jämlika" i alla lägen. Det är liksom hela idén med att det finns olika kön överhuvudtaget. Visst, jag är inte emot att kvinnor har framskjutna platser i samhället, men då ska det bero på att de är bättre på den specifika uppgiften än männen, såklart. Det är bättre att bejaka olikheter folk emellan än att blunda för dem och låtsas som om de inte finns där.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tycker lite som ONO att skulle det finns jämlikhet så skulle ingen fråga efter den. Men det är som det finns någon märkligt hinder mellan könen, för när det kommer till att komplettera varandra så görs ju det. T'pol ger råd, Kira ger råd mm. Männen verkar ha en märklig förmåga i sin natur att ta plats. Det jag kan efterfråga, istället för komplettering, är ödmjukhet.

Kan det vara så att publiken mest består av yngre killar och att serien anpassas efter det? Voyagers tittarsiffror gick ju upp rejält när dom satte in ett par silikonbröst i kroppsstrumpa så jag misstänker att dom drog sina slutsatser av det och valde att ha med en motsvarande karaktär redan från början när dom gjorde Enterprise.

Det är kanske inte är producenterna man ska skylla på, dom ger ju bara oss i publiken vad vi vill ha.