Gå till innehåll

Mina gamla fördomar mot Star trek


Döparn

Rekommenderade inlägg

Ja, det var på den tiden då jag inte kände till så mycket om fenomenet Star trek. Här kommer några exempel om hur jag uppfattade star trek samt några företeelser inom själva serierna:

* Innan jag överhuvudtaget sett något star trek, trodde jag att det ar en parodi på star wars, ungefär i naked gun-anda!

* Enda uppgiften Picard hade, var att visa ett hårt och uttrycklöst ansikte, och briljera med sina kisande clint-eastwood ögon. Självklart hade hans kala hjässa definitivt någon enskild, viktig funktion.

*William T rikers enda uppgift var att se så charmig och manlig ut som möjligt, tindra med ögonen, och le på ett sätt som får alla damerna på fall.

*La forge var en discokille med sina heta glasögon, kanske kunde han skjuta laserstrålar med dem. Eller så var han helt enkelt ett löjligt försök att se ut lite mer "rymd-aktig".

*Tuvok hade en skum frisyr för att han hade dålig smak, inte för att han var vulcan. Hans personlighet indikerade på att han var en ovanligt torr och bitter person.

*Klingons var långhåriga show-trollkarlar från 80-talet.

*seven of nine's personlighet berodde på att hon var bitchig, och trodde att hon var överlägsen alla andra.

*Star trek TOS var ungefär att jämföra med pilsnerfilmer i rymden.

Det var allt jag kunde komma på just nu....

Om Ni någonsin haft några förutfattade meningar om star trek får ni gärna skriva dem i denna tråd. :)

Redigerad av Döparn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var mest förundrad första gången jag såg piloten till TOS. Spock och Kirk satt och spela 3-d shack och så blev det red alert. Detta var på 70-talet och jag var 13-år, och jag kommer ihåg att tjejerna i serien hade så korta kjolar, och det tyckte jag såg sexigt ut. Idag tycker jag att kvinnorna framställdes som pinuper, men det var då. Jag kan fortfarande tycka att kvinnor i ST spelar på sin sexualitet istället för på sina kunskaper. Undrar varför det är så? :huh:

Den nya vulcankvinnan i ENT ser också ut, precis som 7 of 9, att ha klivit ut ur något herrmagasin, det kan jag hänga upp mig på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade läst nånstans att Mr Spock hade alvöron och att han var nån väldans viktig typ i Star Trek, det var ungefär allt jag visste om Star Trek när jag såg mitt första trekavsnitt som var Spock's brain. Kan eventuellt ha sett ytterligare ett TOS-avsnitt efter det, men sen var det TNG som gick på TV.

Jag kan inte komma ihåg att jag hade några direkta fördomar, jag kände ingen annan som såg på star trek just då och hade inte hört något om det så jag skapade mig min bild efter vad jag såg. Jag hade nog iallafall sett namnet star trek lite här och där och förståt att det var nåt intressant (dvs nåt med SF) men visste egentligen inte mer än så. Jag fastnade direkt för romulans första gången jag såg dem och ville veta mer om dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 4 månader senare...
Fördomar mot Star Trek har jag inte direkt haft, men däremot en hel del mot Trekkies ;)

Innan jag själv blev en  :rolleyes:

Det finns dock inte en chans att jag i detta liv eller nästa tar på mig en Star Trek uniform  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Så sant! Precis så var det för mig också, och idag är jag en själv.

Tänk så lustigt livet kan vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Mina fördomar var att Star Trek var segt, både berättarmässigt och fartmässigt, med dåliga specialeffekter och bara utomjordingar som ser väldigt mänskliga ut. Att jag ens började titta berodde på att jag tycker om ett par av filmerna och att jag bodde hos en familj i USA som titttade på Star trek. De är främst de jag har att tacka för intresset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först brydde jag mig inte särskilt när min förre pojkvän tittade på Star Trek varje gång det kom på tv utan tyckte väl att då kunde jag lika gärna sitta och läsa så länge, men sen började jag undra vad som var så "himla bra" att kolla på, och det visade sig att man fastande själv!

Numera är jag ett värre Star trek-fan än honom :rolleyes: :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min första titt var ja 8 år kolla lite grann tyckte att det sög sen satt ja där ett par dagar och nu älskar jag star trek!!!!

den rockar fett börjage se på (tng)

:borg1:

nu e jag nogrannt räknat nästan 12 år och älskar den bara länktar till mmorpg av startrek!!!!

set ända jag har att säga är (live long and prosper!)

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Har aldrig haft några direkta fördomar mot star trek, kan bero på att jag knappt hade hört talas om star trek innan voyager började gå på svt (var det 1998 eller nåt?) innan dess hade ju dom andra star trek serierna visats väldigt lite på tv vad jag har förstått. Men när voyager började gå fastnade jag direkt! och har sen dess slukat all star trek jag kommit över!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...