Jump to content
Sign in to follow this  
Smirf

Stargate: Atlantis

Recommended Posts

Jag tycker att man kan börja känna samma grundidé i många plottar.... ofta man efter ett avsmitt tänker "ännu ett typiskt atlantisavsnitt".... lite som samma problem som TOS lider av (fast TOS är mycket, mycket värre på den fronten).

T.ex så löser altid forskarkillen alla möjliga å omöjliga uppgifter bara sådär...

Är det någon som vet när senaste avsnitten av Stargate Atlantis haft premiär i Storbritannien. Kan inte finna det någonstans.
Är det avsnitt 11 du menar, The Hive. Det visas först imorgon den 11 jan.

EDIT: SCI FI har redan visat det avsnittet så det borde finnas ute. Sen finns ytterligare en kanal, TMN ((kanada) de har kommit längre. Just nu avsnitt 17.

sci fi visar nya avsnitt av SGA på Fredagar och Sky one på onsdagar. sci fi visar nya avsnitt först. Så tex nu på fredag visar sci fi avsnitt 12, sen på onsdagen efter det så visar sky one avsnitt 12.

komplicerat detta. :lol:

Edited by Aliline

Jag försöker att lägg in rätta datum på en Stargate-wiki där jag är aktiv, men IMDb.com har enbart USA-datumen, inte de brittiska som är något tidigare för en handfull avsnitt.

Jag tycker att man kan börja känna samma grundidé i många plottar.... ofta man efter ett avsmitt tänker "ännu ett typiskt atlantisavsnitt".... lite som samma problem som TOS lider av (fast TOS är mycket, mycket värre på den fronten).

T.ex så löser altid forskarkillen alla möjliga å omöjliga uppgifter bara sådär...

Har sätt lite mer av andra sesången och förstår vad du menar....gruppen stöter på en teknologi/artefakt/virus etc som hotar gruppen och det inebär död och förintelse inom en given tid, men innan avsnittet slutar kan de lösa problemet med lite teknobabel.....

Jag har för mig att han ska dyka upp i säsongsfinalen också.

Nej, det ska han inte. Connor tackade nej till det pga hans fru skulle ha barn. En annan skådis tar över, Brent Stait.

jag försöker att lägg in rätta datum på en Stargate-wiki
vart ligger den?

Connor Trinneer "Trip" har en rätt stor roll i SG-Antlantis S03-E01, och står ej som "special guest star". Kanske betyder det att han fortsätter i SG-Atlantis... :)

Edited by Janne

Connor Trinneer "Trip" har en rätt stor roll i SG-Antlantis S03-E01, och står ej som "special guest star". Kanske betyder det att han fortsätter i SG-Atlantis... :)

va!!??!! Connor i SG:A. ojoj, det få bli mitt nya samlar projekt.

Han är även med i s03e02, nu båda med och utan en massa makeup. Dock verkar det vara slutet för hans karaktär, men man ska aldrig säga aldrig...

Såg just avsnitt 3x05 och för min som har lite koll på Replicatros så fattade jag inte allt.... nå som har lust med en förklarande genomgång?
vad exakt förstod du inte?

Spoiler, säsong 3

Det senaste avsnittet med doktor Weir, förklarar en del av naniterna och deras funktion. Avsnittet är precis ett sådant avsnitt som jag väntat på borde komma. Alla serier har minst ett avsnitt där någon vaknar upp i en "alternativ" värld där allt är annorlunda och ingen känner till något om det som har hänt i den verkliga världen. Lite uttjatat tema, enligt mig...

Jag har nu sett de 14 första avsnitten av atlantis. Har inte sett SG1 eller vad orginalserien heter alls men jag gillar atlantis. Riktig star trek känsla i många av avsnitten och många star trek referenser som jag älskar (Gillar även futurama som ju också har VÄLDIGT mycket star trek referenser).

Men en sak får jag inte att gå ihop.. Vad åt de dära Wraiths (eller hur det stavas?) innan människorna kom till pegasusgalaxen? Ok människorna kom ju dit för väldigt länge sedan men det är ju bara tiotusentals år.. Wraithsen måste ju funnits mycket längre än så. Detta kanske förklaras längre fram i serien?

Jag har nu sett de 14 första avsnitten av atlantis. Har inte sett SG1 eller vad orginalserien heter alls men jag gillar atlantis. Riktig star trek känsla i många av avsnitten och många star trek referenser som jag älskar (Gillar även futurama som ju också har VÄLDIGT mycket star trek referenser).

Men en sak får jag inte att gå ihop.. Vad åt de dära Wraiths (eller hur det stavas?) innan människorna kom till pegasusgalaxen? Ok människorna kom ju dit för väldigt länge sedan men det är ju bara tiotusentals år.. Wraithsen måste ju funnits mycket längre än så. Detta kanske förklaras längre fram i serien?

Japp det förklaras i serien...

-kpl

Om du sett fram till avsnitt 14 borde förklaringen redan ha kommit... Wraith utvecklades hursomhelst EFTER människornas ankomst, faktiskt tack vare den.

Robotar eller?

Vad är det för skillnad på dem och människor?

Har de något att göra med de där replicators som omnämns i nåt SG1-avsnitt jag har sett?

Robotar är kanske lite missvisande, men de är mekaniska livsformer. Traditionella replicators är maskiner som styrs som ett enda sinne (typ som borg, fast utan den biologiska komponenten). Dock så finns det också human form replicators som har ett eget medvetande, även om de fortfarande är ihopkopplat med hive-medvetandet.

Assurans i Pegasus-galaxen är inte replicators, men de är byggda på ungefär samma principer med små block som tilsammans bildar komplexa strukturer för att utföra en specifik uppgift.

Någon som köpt nån säsong på dvd? Jag köpte den svenska utgåvan av säsong 1 från discshop.se och blev lite förvånad när den kom i ett enda plastfodral och inte i flera vanliga dvd-fodral och "papplåda" som sg1-boxarna.

Någon som har fått en likadan dvd-box i ett enda plastfodral? Någon som har någon av import-boxarna och kan berätta hur de ser ut?