Jump to content
Sign in to follow this  
Ella

Talet 47

Recommended Posts

Jag vet inte. Det enda jag vet är att de sedan de första avsnitten ständigt funnits med.

I Endgame finns följande kommentar med (ej exakt översatt): "Det var mer än 47 skepp". Varför använder de 47 i alla sammanhang? ???

<{POST_SNAPBACK}>

Det kanske är någon, tex Gene, som är f??dd 1947??? J.

HM... Va det där dom rumsterade om i area 51??? J.

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, det var 1941 de rumsterade om i Area 47.. ehh 51 menar jag... :D

Det kanske är någon, tex Gene, som är född 1947??? J.

<{POST_SNAPBACK}>

Gene Roddenberry är född den 19 augusti 1921. :)

Sedan får vi inte glömma bort Sev Treks förklaring på varför talet 47 dyker upp överallt i Star Trek: "It´s the answer to the question of life, the universe and everything... adjusted for inflation." ;)

Edited by Centerwall

Jag vet inte om jag ska stoppa in detta här eller på trekspotting. Men jag tror det passar rätt bra här.

För ett par år sedan fick vi ett nytt flexsystem på min arbetsplats. En liten terminal där man skriver in sin fyrsiffriga kod och därefter trycker in, ut ,eller rast in, ut o.s.v. Vi blev alla tilldelade nummer mellan 1800 och uppåt till 1930 ungeför.

Av alla anställda fick jag just nummer 1847! Är det inte märkligt?

Dessutom måste jag skriva att min lille son föddes klockan 0747!

Jag vet inte om jag ska stoppa in detta här eller på trekspotting. Men jag tror det passar rätt bra här.

För ett par år sedan fick vi ett nytt flexsystem på min arbetsplats. En liten terminal där man skriver in sin fyrsiffriga kod och därefter trycker in, ut ,eller rast in, ut o.s.v. Vi blev alla tilldelade nummer mellan 1800 och uppåt till 1930 ungeför.

Av alla anställda fick jag just nummer 1847! Är det inte märkligt?

Dessutom måste jag skriva att min lille son föddes klockan 0747!

<{POST_SNAPBACK}>

Då är han ju en riktig jumbojet! (747) J. :w00t:

Det hä med att talet 47 skulle gå igen star trek är helt nytt för mig.. märkligt men lite kul

fas de skulle ju kunna vara så att man som sann fan ser det man vill se, det kanske inte finns någon baktanke alls??

Det hä med att talet 47 skulle gå igen star trek är helt nytt för mig.. märkligt men lite kul

fas de skulle ju kunna vara så att man som sann fan ser det man vill se, det kanske inte finns någon baktanke alls??

Ju fler avsnitt jag ser ju fler 47 or hittar jag. De finns ju överallt!

Kom på en bra förklaring i lördags (ah st dag!)

4 = den fjärde.

7 = Juli.

47 = 4/7! Amerikanarnas nationaldag! :P :lol: :P :blink: <_< J.

Det är inte bara Star Trek som innehåller 47. Även serier som Alias och Lost använder 47 flitigt. Fråga mig inte varför. Kanske JJ Abrams är Star Trek fan :D

Ju fler avsnitt jag ser ju fler 47 or hittar jag. De finns ju överallt!

Kom på en bra förklaring i lördags (ah st dag!)

4 = den fjärde.

7 = Juli.

47 = 4/7! Amerikanarnas nationaldag! :P :lol: :P :blink: <_< J.

Helt klart intressant förklaring. Är det någon som vet om det är därför 47 dyker upp överallt i ST och även på andra håll?

Nu har jag inte läst hela tråden och det kanske är någon som uppmärksammat det här förut, men när jag kollade på DS9:s Little green men häromdagen så slog det mig att det var ju 1947 som ferengerna landade i Roswell.... :) Kan det inte vara därför?? :)

Nu har jag inte läst hela tråden och det kanske är någon som uppmärksammat det här förut, men när jag kollade på DS9:s Little green men häromdagen så slog det mig att det var ju 1947 som ferengerna landade i Roswell.... :) Kan det inte vara därför?? :)

Jo, det är bra slutledningsförmåga fast är du verkligen säker på att 47 kommer från detta avsnitt. Jag tror att 47 dök upp inan dess.

B)-->

CITAT(B @ 19 Jan 2006, 16:29) <{POST_SNAPBACK}>

Jo, det är bra slutledningsförmåga fast är du verkligen säker på att 47 kommer från detta avsnitt. Jag tror att 47 dök upp inan dess.

Jojo, det gjorde det ju. Men ursprungsidén till 47 kanske kom därifrån. Star Trek handlar om rymden....och utomjordingar landade på jorden (?) första gången 1947. Kopplingen till rymden finns alltså i siffran 47.... :) Inte att det dök upp i det avsnittet för första gången alltså... :)

Att det var just 1947 som Quark och co kom till beror på att avsnittet refererar till en verklig händelse i Roswell just det året som många faktiskt tror var en UFO-krasch. En händelse som återkommer i ett antal andra filmer och TV-serier, bland annat ID4 och Taken.

Men det svarar inte på frågan varför talet 47 dyker upp så ofta i Star Trek. Man ska inte tro på allt man läser, men en förklaring jag har l??st är att det är ett gammalt studentskämt från Pomona College där Joe Menosky gick. Tydligen var det han som införde 47:an i TNG, och egentligen borde man väl sätta sig och föra statistik över de avsnitt han har skrivit för att se om det kan ligga något i detta. :)

Men det svarar inte på frågan varför talet 47 dyker upp så ofta i Star Trek. Man ska inte tro på allt man läser, men en förklaring jag har läst är att det är ett gammalt studentskämt från Pomona College där Joe Menosky gick. Tydligen var det han som införde 47:an i TNG, och egentligen borde man väl s??tta sig och föra statistik över de avsnitt han har skrivit för att se om det kan ligga något i detta. :)

Beskrivs lite här nedan

schlock

Där finns också en lista med alla de avsnitt som 47:orna dyker upp i.

Wow... jag känner mig nästan dum som inte lagt märke till alla 47:or i serien :rodna: Men det ger mer legitimitet till att börja se om alla serierna igen från början :D

Nu hoppas jag att jag inte skriver något som redan är sagt, något ni redan vet... men när jag ögnar igenom dessa funderingar kring 47:an (som för övrigt har blivit mitt lyckonummer sedan jag blev trekker) ser jag inte denna, halvt vedertagna, förklaring.

Jag har hört att Gene Roddenberry himself, flygare och samhällskritiker som han var, ville hedra sitt land med 47:an. USA:s nationaldag, 4th of July, är den 4:e dagen den 7:e månaden. Inte svårare än så att få in 47.

Denna förklaring är den jag har hört (och för länge sedan läst). 47:an ska ha startats på 60-talet och blivit alltmer frekvent iom TNG... och bollen är i rullning ;)