Gå till innehåll
Turambar

Star Trek rollspel

Rekommenderade inlägg

Mr. Borg och Essray, bor ni i Götet eller? Själv håller jag och en grupp på 6 man på med rollspel och ska börja med Star Trek (den nya utgåvan), vi ska även gå me i Sverok så vi får lite money. Om ni e intresserade så kan ni ju hänga på nån gång hehe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mr. Borg och Essray, bor ni i Götet eller? Själv håller jag och en grupp på 6 man på med rollspel och ska börja med Star Trek (den nya utgåvan), vi ska även gå me i Sverok så vi får lite money. Om ni e intresserade så kan ni ju hänga på nån gång hehe.

Jag hänger också gärna på. Bor i Göteborg och spelat och spellett ett antal gånger...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hänger också gärna på. Bor i Göteborg och spelat och spellett ett antal gånger...

Då hänger jag gärna också på om jag får. Bor också i Göteborg, eller nära iaf. Spelar EON, men vill gärna testa ST-rollspel :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tja, hur gamla e ni typ (inte för det spelar någon roll men skulle vilja veta ändå)? :P

Jag har snackat lite med GM och jag tror att vi kommer fortsätta lite med den kampanj vi håller på med - Mafia Forelli(Maffia komedi) - men efter det vet jag inte om vi ska köra Star Trek eller om vi ska köra Discworld.

Vet någon var man förresten kan få tag i en billig lokal för rollspel?

Redigerad av Jonathan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Nu till något ganska orelaterat.

Jag tänker börja GM:a en ST-friformskampanj om några månader och jag har just börjat dra igång planeringen så smått.

Mina erfarenheter av ST-rollspel är dock begränsade och jag vet inte hur man ska skriva dem för att de ska fånga "feelingen" från den TV-serie vi alla har lärt oss att älska. Är det någon som har erfarenhet av bordsrollspel och är intresserad av att prata om hur man spelar ST??

Jag är intresserad av att sudsa idéer om både hur man sköter vissa detaljer som är lätta att ta sig förvi i TV-serien som stodylines till de olika episoderna.

Svara antingen på det här forumet eller adda mig på ICQ eller MSN (skriv privat meddelande om ni vill ha min adress).

Tack för all ev hjälp.

Jag hoppas att detta kommer att bli min bästa rollspelskampanj nånsin.

ps. så här ser rollistan ut just nu.ds

1. Ferengi som tvingas ansluta sig till besättningen. (spelas av Fredrik med mycket små erfarenheter av ST 1 sedd del)

2. Vulcansk doktor (Spelas av Johan med medelstora erfarenheter 5-10 sedda delar)

3. Mänsklig skeppspräst/psykolog (spelas av Nisse med liten erfarenhet 2-5 sedda delar)

4. Mänsklig säkerhetschef (spelas av Niklas med medelstora erfarenheter)

5. Vetenskapsofficer (vi har inte bestämt ras än) (spelas av Liv med inga erfarenheter)

Alla de andra officerarna kommer att vara SL-karaktärer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och för att vara tydliga inför övriga forumledare och andra intresserade, så har jag godkänt att diskussionen svänger över något. Skulle övrigt inom rollspel vilja diskuteras är detta självklart okej, men jag tyckte att själva frågan om hur man ska konvertera en TV-serie till en rollspelskampanj utan att tappa "Trekkänslan", är mycket intressant. Denna diskussion hör definitivt hemma här.

Mer marknadsföring för ST-rollspelet bör dock begränsas. Alla som vill hänga på, kan väl PM:a Bradis_Mamma och samtidigt fortsätta diskussionen om hur man bevarar trekkänslan i denna diskussion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har både spelat och varit spelledare i en hel del trekrollspel. Det jag reagerade på när jag läste ditt inlägg var hur lite trekerfarenhet spealrna har. Jag tror att det kommer ställa till en del problem. När jag spelade var alla ordentligt insatta i världen. Om man hela tiden måste förklara för spelarna vad t.ex. en klingon är och att dom borde känna till relationerna mellan klingons och federationen kommer dom känna sig handikappade. Spelare som inte är insatta i trekvärlden blir lätt väldigt begränsade också när dom inte känner till såna små självklarheter som att det finns "jeffries tubes" ombord på skeppet. Ett förslag är därför att introducera dom gradvis i trekvärlden och i hur saker ombord på deras skepp fungerar. Jag tror tom att man kan vända problemet till något positivt genom att låta spelarna upptäcka sin omvärld snarare än att gå vilse i den, men det beror ju på hur du tänkt dig upplägget på kampanjen.

Helt lätt blir det nog inte, för man kommer ju inte ifrån att t.ex. en vetenskapsofficer borde känna till en hel del om trekvärlden och trekteknologi. Risken är ju annars att hon bara blir en papegoja som repeterar för dom andra spelarna vad SL har sagt till henne att instrumenten visar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En ide skulle då vara att dom istället första gången spelade folk som aldrig vart på ett skepp innan, folk som kanske inte visste särskilt mycket om Star Fleet och deras historia, eftersom det skulle vara naturligt att lära spelarna samtidigt som karaktärerna.

Lata jordiska ungdomar som var (är?) medlem i någon suspekt sekt kanske?

Då har man istället frågan om hur dom skulle komma att hamna på ett skepp/rymdstation/whatever-äventyret-utspelar-sig-på, men det skulle man kanske kunna lösa med att någon släkting till RP är på skeppet/rymdstationen och dom kom dit för att hälsa på, kanske som ett "start-äventyr" (speciellt om dom andra inte spelat mycket rollspel innan). Jag har spellett en del rollspel, dock inte någon ST (än).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får nog hålla med Talar och övriga att det kommer att vara svårt att få den "riktiga" Star-Trek känslan med en sådan grupp och att dessutom låta spelarna spela icke mänskliga raser utan att de har större kunskap om dessa lär inte göra det hela lättare.

Kör lite filmkvällar med dina polare först och låt dem bekanta sig lite mer med Star-Trek först eller som någon redan tagit upp modifiera äventyret så att de ej behöver ha allt för mycket Star-Trek kunskaper för att spela det. Privat skulle jag nog även rekomendera att begränsa spelarna till att enbart spela människor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En ide skulle ju kunna vara att alltid börja spelmötet med att se ett avsnitt star trek. Då skulle man ju kunna låta kampanjen följa samma tidslinje som avsnitten. Särskilt om man tar DS9 som har en lite mer övergripande storyline. På så sätt får man ju lite bakgrundsinformation och saker som händer på andra platser i spelvärlden samtidigt som en dos trekkunskap. Sen blir det ju ganska kul också om spelarna får besöka DS9 och träffa karaktärerna dom känner igen från avsnitten, som SL är det ju en massa gratishjälp med både miljöbeskrivning och NPC:er. Mest en kul ide, för det kräver ju att man har en massa avsnitt på video eller liknande.

Men det skulle ju kunna vara kul att bygga ihop sin egen kampanj med storylinen i DS9, särskilt eftersom du vet vad som kommer att hända i serierna och spelarna inte gör det, det ger ju ganska mycket möjligheter.

Annars så får jag nog hålla med om att köra en filmkväll eller två. Välj ut några bra avsnitt som visar upp lite av olika raser och teknologi och börja sen med vad dom vet därifrån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Kör lite filmkvällar med dina polare först och låt dem bekanta sig lite mer med Star-Trek först eller som någon redan tagit upp modifiera äventyret så att de ej behöver ha allt för mycket Star-Trek kunskaper för att spela det. Privat skulle jag nog även rekomendera att begränsa spelarna till att enbart spela människor.

Jag har infört en tradition i gruppen att vi tittar på ett ST-avsnitt varje gång innan vi spelar rollspel. De vi sett hitills är.

Eye of the Needle

Tinker, Tenor, Doctor, Spy

Yesterdays Enterprise

The dogs of War

First Contact (Filmen)

Two days and two nights

Shockwave 1

Jag kommer nog att visa några till delar innan kampanjen drar igång.

Två av dem har även sett lite Voyager privat.

Min något billiga lösning är att låta dem spela äventyr ett som ganska förvirrade officerare på ett skepp som krigar med anfallande Borger. Starfleet lyckas dock slå tillbaka borgerna och RP:s skepp ska precis igenom borgernas "teleporteringsportal" (jag har snott den delen från Starfleet Armada 2) på ett rekognoceringsuppdrag i deltakvadranten då nånting exploderar och äventyret slutar. Äventyr två börjar med att de vaknar upp med viss minnesförlust (de vet ungefär lika mycket som deras spelare gör samt hur man stöter skeppet självklart) i Deltakvadranten. Det blir visserligen lite Voyagerplagiat men då kunskapen att ett annat starfleetskepp finns någonstans i kvadranten göra att de har ett mål. Jag vet inte exakt hur allting ska se ut och jag kommer nog att tvingas göra små ändringar mot den "officiella" Star Trekgalaxen men jag tror att det kan funka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan variera väldigt mycket, allt beroende på vilken spelledare man har samt vilka man spelar med. Bara för att en spelgrupp har en bra spelupplevelse behöver det inte betyda att en annan grupp med andra förutsättningar får detsamma. Spelar man tillsammans med bra rollspelare och en bra spelledare så kan vilket rollspel som helst bli jättebra (sedan förbättrar ju kunskaper i spelsystemet det hela en aning också).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis, det blir ju alltid vad man gör det till. Det finns ju förresten färdiga Star Trek rollspel också, men det kanske är ett av dom du har? Jag har det som gjordes av Last Unicorn Games och har spelat det en hel del. Regelsystemet är iofs kasst, men just kapitlen om hur man ska fånga ST-stämningen i rollspel är mycket läsvärda. Numera är det nog Decipher som ger ut det rollspelet i en något reviderad upplaga om jag inte minns fel.

På senare tid har jag inte spelat nåt rollspel alls i ST-miljö utan håller istället till i Aliens-världen, kolla på www.uscm.tk om ni är intresserade av att läsa mer om det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag har tänkt att firforma med inslag av Ob-systemet.

Vilket Ob system då?

Det som används i Eon eller nåt annat?

Det som Neogames använder till många av sina produkter.

Jag kommer att använda delar av det så jag kan inte säga exakt vilket spel det kommer att likna mest.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag vill härmed högtidligt passa på att inbjuda alla Star Trek-intresserade rollspelare till ett svenskspråkigt nätbaserat rollspel av typen ”play by mail”, även kallat SIM.

Året är 2375 (samtida med TV-serierna Deep Space Nine och Voyager), Alfakvadranten förvandlas av Borgerna och Dominion till en krigsskådeplats av aldrig tidigare skådat slag. Ovanpå dessa gissel, börjar en hittills okänd uråldrig ras, med starka telepatiska krafter infiltrera Starfleet, för att ödelägga organisationen från insidan. I desperation etableras en hemlig allians mellan de flesta raserna i Alfakvadranten. Unionen resulterar i samkonstruktionen av en experimentell rymdstation, hemligt belägen någonstans i den neutrala zonen mellan Romulansk- och federationsrymd. Rymdstationens primära uppgift är att fungera som en säker tillflyktsort där representanter för Alfakvadraten kan samarbeta i självbevarande syfte. Nu är det din tur att komma ombord...

Ta rollen som en rättfärdig Starfleetofficerare, våldsbenägen Klingon eller kanske intrigerande Romulan ombord på Federationens prototypiska rymdstation Starbase Prime eller något av dess tillhörande skepp! Beama dig ombord på vår hemsida för att ta reda på mer om hur rollspelet fungerar rent praktiskt. Mönstra sedan på, så möts vi snart därute vid den yttersta utposten!

Starbase prime

Om du är intresserad av att vara med på ett sim-rollspel, :D så rekommenderar jag starkt "Starbase Prime". :)

Vi har omkring 14 medlemmar. För att läsa mer om rollspelet gå till hemsidan:

www.starbase-prime.tk

Jag kan ju bara tala för min egen skull, men jag trivs med rollspelet.

Man får en "riktig" känsla av Star Trek.

Det är ju som mest roligast då det är många aktiva!

Redigerad av Captain Mariah

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller som bäst på att förbereda en rollspelskampanj i Star Trek (LUGs regler) satt efter Voyagers återkomst.

Hade tänkt starta upp den i höst och ha runt 20 avsnitt per säsong med varje avsnitt en spelkväll långt. Jag har samlat på mig de idéer jag gillat från www.trek-rpg.net i forumet Narrators nånting samt gjort ett tjugotal egna, så hittills har jag ca 110 avsnittsidéer. Nu finputsar jag idéer, pluggar lite bakgrundshistoria, letar soundtrack, specialeffektsljud, bakgrundsljud och liknande. Får jag tid ska jag försöka bygga lite paddar att ha som rekvisita också.

Tänkte köra första säsongen med vartannat eller vart tredje avsnitt satt till Starfleet Academy och resten ombord på ett skepp av Voyager-storlek. Efter några säsonger tänkte jag låta dem byta till flottans nyaste fräckaste skepp och få ett längre uppdrag som täcker de två sista (av sju) säsonger.

Varje spelare kommer ha tre RP, varsin bryggofficer, varsin mellanofficer och så sina kadetter. (En idé snodd från Star Wars-kampanjen DarkStryder från West End Games.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag kan rekomendera Starbase Prime som du finner på http://beam.to/starbase_prime.se

Där är jag karaktärerna Tamik och Tay-Be Bayliss

Dock så tror jag att det redan finns ett ämne som tar upp detta på forumet jag kan dock inte hitta det, kanse är det borttaget? Någon av forumledarna som vet?

Har kompisar som lirat både Starbase Prime och Prowl, men där sker allt för lite action, lång tid mellan mailen, och allt för mycket spridda mejl, typ flera handlingar brevid varandra, och att den handling man själv är inne i, inte verkar komma någon vart...

Känner du till några fler, eller måste man starta upp ett eget? :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu