Gå till innehåll
Turambar

Star Trek rollspel

Rekommenderade inlägg

Har kompisar som lirat både Starbase Prime och Prowl, men där sker allt för lite action, lång tid mellan mailen, och allt för mycket spridda mejl, typ flera handlingar brevid varandra, och att den handling man själv är inne i, inte verkar komma någon vart...

Känner du till några fler, eller måste man starta upp ett eget? :-)

Hej igen, är tilbaka tillfällig här åtminstone...

Jag är medveten om att detta kanske inte hör hemma i detta forum, men för dem som eventuellt kan vara intresserade av delta i ett mailbaserat rollspel kan detta vara intressant information.

På Starbase Prime fungerar det så att det finns en övergripande huvudhandling som mer eller mindre involverar alla deltagare som är ombord, främst starfleetpersonalen. Civila karaktärer har i regel en egen sidohandling, men berörs oftast av huvudhandlingen i något avseende. Om man som deltagare vill dra igång en mindre sidohandling; kanske främst småskaliga personliga intriger går det också bra; man får då skriva så man lockar till sig andra deltagares intresse för att hålla denna sidohandling vid liv. Många nybörjare klarar inte av dessa enkla regler och tappar sugen när just deras egna idéer inte inte slår igenom så stort som de hade hoppats.

Action är mycket riktigt inte den främsta framtoning vårt rollspel vill ha, dels för att man i Star Treks universum i första hand inte löser problem med våld, och dels för att mailbaserad action sällan blir speciellt dynamisk då det kan ta viss tid mellan skicken.

Är du medveten om att i och med att du mönstrade på till vårt rollspel förband du dig till att skicka ett mail i veckan? Tänker du nu bara strunta i det? Jag satt personligen i går kväll och lade samman alla uppgifter för din rollperson så det kunde läggas upp på sidan och i besättningslistan, skrev ett välkomstmail med tillhörade sammanfattning av handlingen, fixade med din epostadress till vår mailinglista. Allt som allt tog detta mig ett par timmar, till absolut ingen nytta alltså? ************ Nåja, din "långa" personlighetsbeskrivning skvallrade ju ganska mycket om hur väl genomtänkt karaktären var; "William är skulle man kunna kalla normal. Han gör inte mycket väsen av sig och har avstått två befordringar..."

Nåja... jag kan ju bara säga att chanserna att någon lyckas starta upp ett nytt eget framgångsrikt mailbaserat svenskspråkigt rollspel i Star Trek-miljö är i det närmaste obefintliga, eftersom det inte finns tillräckligt med personer i sverige som innehar de egenskaper som krävs för att kombinera organiserandet, skrivandet, administrerandet av en hemsida, det brinnande Star Trek-intresset, rollspelsintresset och den enorma tid det hela faktiskt tar i anspråk för både deltagare och arrangörer. Förslagsvis startar du istället en ny FPS-klan i nåt star Trek-moddat dataspel så får du nog utlopp för ditt actionsug... Ödsla inte mer med min dyrbara tid i fortsättningen åtminstone!

Redigerad av Pjotr'k

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

zebmac: Var kom nu detta ifrån? Var har det sagts att någon här har skrivit in sig på Starbase Prime? Varför hoppa på någon i forat? Du får ett PM inom kort - läs det! (Jag redigerar delvis ditt inlägg pga svordom)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
zebmac: Var kom nu detta ifrån? Var har det sagts att någon här har skrivit in sig på Starbase Prime? Varför hoppa på någon i forat? Du får ett PM inom kort - läs det! (Jag redigerar delvis ditt inlägg pga svordom)

Ok... lite bakgrundsinformation till det inträffade!

Forumdeltagaren som går under namnet Darthmortar mönstrade på till vårt Starbase Prime rollspel i söndags kväll. Jag ägnade måndagskvällen till att bearbeta de uppgifter som krävs när en ny deltagare vill vara med. Detta är ganska tidskrävande, men nödvändigt för att den nye deltagaren snabbt ska ha möjlighet att komma in i handlingen. När jag i morse av nyfikenhet undrade om han kanske blivit tipsad om vår existens från detta forum, hittar detta ämne (Inlägget skrivet efter att han i går kväll fått mitt välkomstmail till rollspelet) där personen ifråga dömer ut oss innan han ens skrivit eller tagit emot ett endaste mail och kunnat bildat sig en egen uppfattning. Säg den som inte skulle ha ilsknat till av sådant omoget beteende?

Så till er här som kanske går i tankar att börja ägna sig åt mailbaserade rollspel. Tänk er för både en och två gånger innan ni mönstrar på ombord på Starbase Prime. Vår mönstra-på-sida är inte någon allmän lekplats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att föra tillbaka det hela till min tråd så har jag tänkt en hel del på hur jag ska utforma min kampanj.

Jag har själv bara sett säsong ett av Enterprise så det bygger på det.

Kan inehålla spoilers för de som inte har sett Enterprise säsong ett.

Det stora problemet var att mina polare inte var överdrivet intresserade av Star Trek sedan tidigare och att de inte hade den grundkunskap i Star Trek som krävs för att kunna gestaltera en starfleetbesättning tillräckligt "tekkigt".

Efter en hel del tänkande så beslöt jag mig för att låta min kampanj utspela sig samtidigt som Enterprise men i min egen version av den tiden där jag har ändrat en hel del saker och framför allt förenklat så att det blir lättare att sätta sig in i för de icke insatta spelarna.

Jag tänkte börja med en 6-10 avsnitt lång startsäsong där spelarna får smaka på Trek och om de gillar det så blir det fler säsonger. Jag har även tänkt sno ganska mycket från TV-serierna under säsong ett för att få en smidig start och så skriver jag fler egna äventyr åt gruppen om jag får intresse för en andra säsong.

Jag har inte med så mycket av Temporal Cold War i säsong ett då jag själv inte har så bra koll på vad det handlar om (då jag bara har sett säsong ett av Enterprise) och låter "Evil Future Guys" handlingar i säsong ett begränsas till att försöka hålla människorna kvar på jorden så länge som möjligt. Risken finns att jag kommer att tvingas göra en hel del orealistiska förenklingar för att passa mina ovana spelare men jag hoppas att det funkar i alla fall.

Hela kampanjen börjar med att RP avvittnar hur Enterprise NX-01 lämnar sin "hamn" och flyger ut för att bli människans första skepp ute i stora onda rymden. Något går dock fel och skeppet exploderar bara någon minut efter starten (detta är egentligen ett sabotage av "Evil Future Guy" men det kommer bara att antydas i ett avsnitt senare under säsongen).

Utåt sett verkar det dock som att det hela beror på en liten grej som går att fixa lätt och efter ett par småändringar och tester så är UES (United Earth Ship) Frontier NX-02 (har nån nåt tips på ett bättre namn?) redo att ge sig ut och utforska. Jag har en del idéer på hur säsong ett ska se ut men jag orakr inte ta dem nu.. kan skriva mer om nån frågar efter det.

Jag har dock en viktig fråga nu....

Vad för "roller" kan det finnas på skeppen?

Förutom de rollerna som finns på Enterprise har jag tänkte på Psykolog och/eller Präst (har en annat bild än TV-serien om hur jordens religioner ser ut 2150).

Vad tycker ni?

En annan tanke jag har är att ersätta Kaptenen med att Vulcanernas representant (NPC) och en av människorna delar på kommandet (då en NPC-kapten skulle förstöra kampanjen). Åsikter?

ps. Spoila inte nåt om Temporal Cold War som jag inte vet om.ds

Redigerad av Bradis_Mamma

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
En annan tanke jag har är att ersätta Kaptenen med att Vulcanernas representant (NPC) och en av människorna delar på kommandet (då en NPC-kapten skulle förstöra kampanjen).

Det verkar bli ett riktigt bra äventyr måste jag säga. Dock så är det väll inte särskilt logiskt att ha två som har befälet? På skepp skall bara en föra befälet och de andra skall typ underkassta sig order som ges av kaptenen. Om det finns två kaptener så kan de båda komma att ifrågasätta varandras order.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte låta Vulcanernas representant vara en högt uppsatt ambassadör istället? I hemlighet kan han ju ha fått uppdraget som straff för något oansenligt brott han begått på Vulcan. Han kunde ha en egen liten personalstab med sig ombord. Givetvis skulle stabsmedlemmarna efter hand också visa sig vara experter inom olika områden på skeppet. Ambassadören får ju genom sin ställning och diplomatiska imunitet en tämligen upphöjd position ombord, även om han kanske inte kan styra och ställa hur som helst kan han ju få direktiv från Vulcan High Command som ju samarbetar med människorna. Eftersom det inte finns några klara regler för hur dessa båda raser ska samarbeta blir det ju upplagt för konflikter och missförstånd; alltså goda förutsättningar till ett intressant rollspelande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok... lite bakgrundsinformation till det inträffade!

Forumdeltagaren som går under namnet Darthmortar mönstrade på till vårt Starbase Prime rollspel i söndags kväll. Jag ägnade måndagskvällen till att bearbeta de uppgifter som krävs när en ny deltagare vill vara med. Detta är ganska tidskrävande, men nödvändigt för att den nye deltagaren snabbt ska ha möjlighet att komma in i handlingen. När jag i morse av nyfikenhet undrade om han kanske blivit tipsad om vår existens från detta forum, hittar detta ämne (Inlägget skrivet efter att han i går kv??ll fått mitt välkomstmail till rollspelet) där personen ifråga dömer ut oss innan han ens skrivit eller tagit emot ett endaste mail och kunnat bildat sig en egen uppfattning. Säg den som inte skulle ha ilsknat till av sådant omoget beteende?

Så till er här som kanske går i tankar att börja ägna sig åt mailbaserade rollspel. Tänk er för både en och två gånger innan ni mönstrar på ombord på Starbase Prime. Vår mönstra-på-sida är inte någon allmän lekplats.

Jag har inte anmält mig någonstans, inte heller har jag fått några mejl. Jag har däremot övervägt att mönsta på både Prowl och Prime men hittils har jag låtit bli då jag hört både positiva och negativa saker.

Hur som helst. Jag söker e-mailbaserade rollspel där det händer saker, inte där man kan räkna med att få ett, eller två, mejl per vecka, där några inte skriver alls, och någon kanske skickar lite då och då. Jag har varit med i flera engelska varianter där det har dimpt ner ett tjugotal mejl per dag, jag vet att det kanske är att begära för mycket, men huvudsaken är att handlingen hålls igång och att det inte i slutändan upphör med mejlandet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Varför inte låta Vulcanernas representant vara en högt uppsatt ambassadör istället? I hemlighet kan han ju ha fått uppdraget som straff för något oansenligt brott han begått på Vulcan. Han kunde ha en egen liten personalstab med sig ombord. Givetvis skulle stabsmedlemmarna efter hand också visa sig vara experter inom olika områden på skeppet. Ambassadören får ju genom sin ställning och diplomatiska imunitet en tämligen upphöjd position ombord, även om han kanske inte kan styra och ställa hur som helst kan han ju få direktiv från Vulcan High Command som ju samarbetar med människorna. Eftersom det inte finns några klara regler för hur dessa båda raser ska samarbeta blir det ju upplagt för konflikter och missförstånd; alltså goda förutsättningar till ett intressant rollspelande.

Hela grejen är att jag inte vill ha en spelare som kapten (då den skulle få klart mer roligt än de andra) samtidigt som jag inte vill ha en NPC-kapten som snor det roliga från spelarna. Jag tänker på att ersätta kaptenen med ett "officerarråd" som fungerar istället för kaptenen men jag inser själv hur orealistisk lösningen skulle vara på riktigt (även om den funkar smidigt inne i rollspelet).

Andra åsikter på storyn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kaptenen behöver inte få det roligare än övrigare spelare, det kan lika gärna bli tvärtom (exempel: får stanna kvar på skeppet medans resten är på away-missions). Allt är ju upp till dig som spelledare. Sätt in en jobbig NPC som "number one" som gör allt enligt reglerna, dvs avråder kaptenen från allt som kan verka farligt. Vill du inte ha en spelare som kapten så finns ju det ändå otaliga lösningar, det är ju bara din egen fantasi som sätter gränserna. Jag har inte läst alla inlägg så jag vet inte om du har några planer på vilka roller du vill ha på dina spelare, dock så brukar det bli roligast för spelarna om de själva får vara med att påverka vad de vill spela och många idéer brukar även dyka upp under själva karaktärskapande.

Mitt tips är att du börjar med att visa lite avsnitt och därefter skapar karaktärer. Därefter har du förmodligen fått en hel del nya idéer, och har du inte det så släng ut lite information om karaktärerna här på forumet så kan säkert jag och många andra här komma med lite förslag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ja jag... hurså?

Är ju alltid kul att träffa folk man pratar med på forum i verkligheten. Det är jag som arrangerar USCM så kom gärna förbi vårt anmälningsbord i colloseum eller vart det nu kommer stå och säg hej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ja jag... hurså?

Är ju alltid kul att träffa folk man pratar med på forum i verkligheten. Det är jag som arrangerar USCM så kom gärna förbi vårt anmälningsbord i colloseum eller vart det nu kommer stå och säg hej.

Jag arrangerar Maffia.

Kom gärna och spela ett pass (vi är mest aktiva på natten).

Det är lätt att lära sig och riktigt roligt att spela.

Jag kommer iaf förbi och hälsar nån gång om jag kommer ihåg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HÄr är plottarna till säsong ett

SNÄLLA SÄG VAD NI TYCKER

Enterprise sprängdes ungefär en kvart in i "Broken Bow" (när det lämnar spacedock).

1x1 Restart part I

Två år efter Enterprises katastrofala jungfruresa förbereder Förenade Jorden nu sig för att skicka ut sitt andra warp-5 skepp fastän vulcanerna protesterar.

Elizabeth Gardner får det tunga ansvaret att ta kaptensrollen på "UES Frontier" då skeppet och hennes besättning förbereder sig för att "boldly go where no man has gone before".

1x2 Restart part II

Redan på sin jungfruresa hamnar "Frontier" i hetluften då Gardner besvarar ett nödrop ifrån ett vulcanskt skepp. Men vilka har egentligen attackerat vulcanerna och berättar verkligen de överlevande vulcanerna allt de vet om deras mystiske fiende för Gardner?

1x3 Flying Saucers

Besättningen på "Frontier" blir mycket förväntansfulla när de efter flera veckor i rymdens ensamhet upptäcker en bebodd planet. Efter att ha satt kurs mot planeten förbereder sig besättningen för att äntligen få göra "Frontiers" första riktiga First Contact men när det visar sig att planetens befolkning ännu inte har utvecklat warpdrift ställs besättningen inför ett antal oväntade dilemman.

1x4 It's just a cloud of gas

Upptäckten av ett nytt astronomiskt fenomen blir upphov till en meningsskiljaktlighet mellan Vulcan och Jorden samtidigt som det ställer fenomenets upptäckare, Frontiers vulcanska vetenskapsofficer T'Lana inför en lojalitetskris.

1x5 Timebreaker

Efter ett lyckat forskningsuppdrag på en planet med en civilisation på stenåldersnivå går något fel när besättningen ska tillbaka till "Frontier" och när dammet har lagt sig så befinner sig "Frontier" plötsligt i omloppsbana runt en planet med järnålderskultur.

Hur kom de dit eller är det som mycket tyder på samma planet tusen år senare?

1x6 Evacuation

"Frontier" ombeds hjälpa vulcanerna då de mystiska blåhudade Andorianerna (ifrån Restart) förbereder en attack på en av vulcanernas viktigaste kulturskatter, det heliga templet P'Jem.

Men när "Frontier" anländer till platsen visar det sig att allt inte är så lätt som det verkar och långt ifrån svart och vitt.

Samtidigt som uppdraget att försvara P'Jem utvecklar sig till att bli ett rent evakueringsuppdrag dras Gardner och hennes besättning in i en desperat kamp för att hitta en diplomatisk lösning innan extremt mycket blod går till spillo.

1x7 Section 31

Frontiers besättning förbereder sig för att göra First Contact med det Romulanska Imperiet, ett mycket tillbakadraget men mäktigt rike som ingen verkar veta så smycket om.

Det går dock många rykten om deras förflutna även om allt är väldigt vagt.

Dagarna innen "Frontier" anländer till romulanernas gräns får de dock reda på att ingen någonsin har sett en romulans ansikte och överlevt.

Samtidigt börjar det hända mystiska saker ombord på skeppet och allt ställs på sin spets när en besättnigsman på "Frontier" tar kontakt med Gardner och påstår sig vara en agent från framtiden, utsänd för att stoppa First Contact med romulanerna.

1x8 Homespace part I

Kriget mellan Vulcan och Andoria är ett faktum och när även jorden dras in i konflikten återkallas "Frontier" till Jorden för att hjälpa till med försvaret inför den förväntade andorianska attacken. Väl hemma tar flera besättningsmedlemmar kontakt med sina familjer och vänner och under tiden visar det sig att Andorianerna inte är det enda hotet mot "Frontier", Jorden och mänskligheten...... (fortsättning följer i avsnitt 2x1 Homespace part II)

Detta är inte canon trek så ge inga onödiga kommenarer över att nåt är orealistiskt (tänk på hur mycket enterprise bryter mot tidigare canon).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo ser ju snyggt och professionellt ut, men det är ju svårt att säga något om handlingen eftersom du inte beskriver vad som ska hända. Det låter iallafall lockande och ser ut som en kampanj jag gärna skulle vara med och spela i, men vill du ha feedback på själva plottarna måste du nog berätta lite mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller på och förbereder avsnitt fyra nu.

Trean blev väldigt lik Dear Doctor (att ge eller att inte ge bort warpdrift).

Dilemmat låg dock i att civilisationen i fråga hade påverkats av ett besök från en annan ras 100 år tidigare. Denna ras hade dock insett att deras kontakt skulle innebära att civilisationen skulle utvecklats aldeles för snabbt och för att kompensera det såg de till att planetens sol utstrålade en strålning som försvårade upprätthållandet av ett stabilt warpfält.

Frontiers besättning lyckades dock lösa problemet på ett par timmar och sen blev de helt enkelt tillfrågade om de ville hjälpa planeten med sitt problem med att stabilisera sina warpfält.

Efter en lång debatt mellan spelarna beslöt tillslut Kapten Elizabeth Gardner att de inte skulle hjälpa till då de inte kunde vara säkra på att de var redo för att komma ut i rymden på riktigt.

Jag vet inte riktigt hur jag ska utvecka avsnitt fyra, jag vill att det ska bli spännig samtidigt som det ska vara en trekkig plot.

Vad är det för något som T'Lara ska upptäcka? En latiumnebulosa är så tråkigt.

Kanske något som påverkar storyn, dvs att den utsöndrar nån strålning som gör.........

Några förslag?

Vill ni att jag ska posta en lista med de viktigaste besättnigsmedlemmarna på Frontier?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vad är det för något som T'Lara ska upptäcka? En latiumnebulosa är så tråkigt.

Kanske något som påverkar storyn, dvs att den utsöndrar nån strålning som gör.........

Några förslag?

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmm, kanske ett fenomen som visar sig vara en portal till en annan del av galaxen som håller på att utvecklas. Någon försöker komma in i Alfa-kvadranten. Vulcanerna tycker att portalen bör förstöras medans Jorden är nyfikna på vilka det är som närmar sig. Frontiers besättning koncentrerar sig på att samla fakta då T'Lara får en order från High Command: förstör porten.

Inte värdens bästa men det var kul att komma på nåt :) . Tänka sig att båda de två första långdistansutforskarna från Jorden bar med sig kvinnliga Vulcanska vetenskapsofficerare :blink:

Vill ni att jag ska posta en lista med de viktigaste besättnigsmedlemmarna på Frontier?

<{POST_SNAPBACK}>

Jättegärna, jag läser med glädje allt du har om Frontier och rollspelet :) Alla avsnitt verkar väl genomtänkta och intressanta.

Jag har själv skrivit personnalbiografier och avsnittsploter på fritiden. Nån som vet hur man kan andvändea det till nåt kreativt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jättegärna, jag läser med glädje allt du har om Frontier och rollspelet  :) Alla avsnitt verkar väl genomtänkta och intressanta.

Jag har själv skrivit personnalbiografier och avsnittsploter på fritiden. Nån som vet hur man kan andvändea det till nåt kreativt?

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, dra ihop 2-4 pers till och sätt igång en rollspelskampanj. Det är faktiskt ganska roligt att få skriva och uppleva sina egna Trekäventyr. Vem har inte nån gång velat få skapa en egen serie? Att spelleda en rollspelskampanj är nog det närmsta de flesta kan komma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hmmm, kanske ett fenomen som visar sig vara en portal till en annan del av galaxen som håller på att utvecklas. Någon försöker komma in i Alfa-kvadranten. Vulcanerna tycker att portalen bör förstöras medans Jorden är nyfikna på vilka det är som närmar sig. Frontiers besättning koncentrerar sig på att samla fakta då T'Lara får en order från High Command: förstör porten.

<{POST_SNAPBACK}>

Det blir nog ett maskhål eller någon annan sorts (förstörbar) port till Deltakvadranten.

Mina spelare är halvvana vid Trek så om jag hintar att den finns stora kubiska rymdskepp på andra sidan hålet så kommer de att känna spänning av Borgisk närvaro utan att vara så erfarna av Trek att de tycker att jag bryter mot någon kontinuitet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, tyvärr. jag har aldrig fått någon riktig kläm på det där. Hur funkar det?

Jag har ju spelat rollspel som diablo över internet, funkar det likadant?

Eller är det mer "improviserat"?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu