Gå till innehåll

ENT: Avsnitt # 401-405 *SPOILERVARNING*, Betygsätt


Stranglehold

Rekommenderade inlägg

Jag gillade avsnittet :)

skönt med såna här avsnitt ibland :)

Även om jag jobbat hårt att vara emot Trip/T'Pol... kunde inte hjälpa att mjukna lite efter detta avsnittet :wub:

För lite Hoshi dock ... likaså Travis och Malcolm, lite synd

annars väldigt bra avsnitt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillade scenerna från själva Vulcan, sånt har man inte fått se mycket av annars. Särskilt statyerna vid lavaområdet var väldigt mäktiga.

Att sedan doktorn blåste upp huvudet på sig själv kom som en överraskning, den gode Phlox överraskar oss med jämna mellanrum och hittils har det bara varit utav godo.

Tre starka avsnitt på raken, det här är verkligen lovande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Home: Home var ett lungt och fint avsnitt efter den hektiska 3 säsongen, Efter den så kändes det bra med ett lungt avsnitt så att man kunde känna lungnet. Hoppas bara på lite mera action i resten av säsongen så att inte alla avsnitt går i sengångar still.

Historian om Trip och T'Pol tror jag inte har fått sitt slut än. Avsnittet slutade för kort in i bröllops cermonin, och Trip såg så fundersam ut s?? jag tror att i början av nästa avsnitt så tror jag att allt ändå börjar på vulcan där Trip säger högt under cermonin till T'Pol att han älskar henne. Också åker dom tillbaka till Enterprise och lever lyckliga ialla sina dagar :wub: .......

Nä så blir det inte. Men något i den stillen :lol:

Själva avsnittet får en klar 4 av 5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Home

Japp, detta var då ett avsnitt där man mer lärde känna vissa av individerna i besättningen. Det blev lite mer av "under huden" på Archer, och T'Pols och Trips relation blev tydligare. Pussen från T'Pol - var den bara för att visa Trip att hon älskar honom, så att han skulle veta detta? För hon verkar ju ha varit omedveten om hans känslor till henne. Jag hoppas verkligen inte att denna historia har ett slut.

Betyget blir bra, kanske just för att det var ett lite lugnare avsnitt, och det blir en klar 7/10. Genomsnittet för detta avsnitt på databasen är just nu 7.5, så jag ligger väl inte så långt från er andra i åsikter?

*LITEN SPOILERVARNING, SÄSONG 4*

Vi vet att Jack Donner (som spelade den vulcanske vigselprästen skall komma tillbaka i ett senare avsnitt), men vad denna roll denna gång skall innebära är svårt att säga. Skall han slutföra vigseln mellan T'Pol och Koss då, eller blir det något helt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tur ni har som redan nu kan se avsnittet Borderland och Cold Station 12 med Spinner...Jag önskar att jag kunde se avnitten nu..

Jag får väl vänta ett par år innan (om nu svt bestämmer sig för att visa fortsättningen av serien) svt visar dessa avsnitt!

Redigerad av Kathryn Archer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis sett HOME och tyckte att det var ett jättebra avsnitt. Skönt att se Archers reaktion. Samvetskval över sina handlingar och så totalt olik den käcka kvinnliga idealistiska kaptenen, som inte har sett det han har sett.

Man förstår verkligen varför det behövs rådgivare på rymdskeppen...(tur för mig annars vore jag ju utan jobb :lol: )

Jag gillade att det var ett stillsamt avsnitt tillbaka på jorden, så att våra hjältar inte kastades direkt in i ett nytt rymdäventyr utan att ha fått tid på sig att återhämta sig. Det verkar ju vara nödvändigt.

Scenen när Phlox blåste upp sig var helt underbar :D Jag gillar när de gör aliens verkligt främmande!

Jag vill inte att T'Pol ska gifta sig med Koss. Jag gillar henne och Trip tillsammans! :wub:

Synd att Hoshi fick så lite tid i avsnittet bara. Hoppas att övriga skådespelarna för lite utrymme nu när Xindihistorien är avslutad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HOME [...]

Scenen när Phlox blåste upp sig var helt underbar  :D  Jag gillar när de gör aliens verkligt främmande!

<{POST_SNAPBACK}>

Jag måste bara hålla med. Normalt är utomjordingar, bortsett från de rent fysiskt utseendemässiga skillnaderna, väldigt mänskliga. Här var en sak som stack ut som berättade mer om denobulanerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

++Borderland++

4x04

Ännu ett avsnitt jag gillade starkt, även om det inte når upp till de högre poängnivåerna om man sätter sånt.

Härliga bilder på det klingonska skeppet (som det såg ut så var det en Bird Of Prey, svårt att veta då de byggt ett antal snarliknande skepp av olika storlekar).

Ska man racka ner på något så skulle det vara att klingons fick stryk alltför lätt, genmodifierade människor eller inte.

Även den biten om att Soong inte frågade var hans den "sonen" som inte var där tagit väg tyckte jag var underligt. Finns säkert en orsak bara man är villig att fundera på det.

Älskade det tillfället då Soong pratade lite med Reed precis då Soong stigit på Enterprise. :lol:

En 4´a om inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Storm Front, part 1

I stort sett ganska bra, men efter det spännande slutet i Zero Hour hade jag väntat mig en mer spektakulär inledning på den nya säsongen. Men Storm Front är ändå definitivt ett av de bättre ST-avsnitten med tidsresor på temat. Hela idén med andra världskriget där historien ändrats till tyskarnas fördel är ju mycket intressant, vilket gör Storm Front till ett relativt bra avsnitt.

Betyg: 7/10

Storm Front, part 2

Ett riktigt höjdaravsnitt som är mycket bättre än del ett av Storm Front. Inledningen med den tysk/amerikanska propagandafilmen var lysande, och den här gången har manusförfattarna varit riktigt kreativa. Resten av avsnittet höll kanske inte riktigt samma klass, men var ändå riktigt bra, och höjde definitivt förhoppningarna för resten av den kommande säsongen.

Betyg: 9/10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillade verkligen Borderland, Brent Spiner gjorde ett suveränt jobb som Soong :)

Ska man racka ner på något så skulle det vara att klingons fick stryk alltför lätt, genmodifierade människor eller inte.

beror ju på oxå hur starka de är ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borderland

Vilket avsnitt!! Jag älskar Brent Spiner :wub: och är nästan beredd att kora honom till den bästa skådis Trek har haft!! Och här kan man förstå var Lores personlighet kommer ifrån. Rent generellt ett spännande avsnitt och jag längtar efter nästa!

Jag gillar när de lägger ner lite tid och omtanke på detaljer. När T'Pol såldes som slav så var det så snyggt när den stora gröna oriongubben resolut lyfte upp henne för att visa upp henne, och även om jag förstod att hon skulle bli räddad förr eller senare så fick jag verkligen en slavkänsla av behandlingen.

Trevligt med en äkta grön gubbe också. Förvisso inte från Mars, men ändå :P

Men, om nu T'Pol har en starfleettjänst, borde hon inte ha en uniform då?

Men nu ska jag inte gnälla. Jag älskade det här avsnittet. Så det så!! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borderland

Men, om nu T'Pol har en starfleettjänst, borde hon inte ha en uniform då?

Men nu ska jag inte gnälla. Jag älskade det här avsnittet. Så det så!!  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Du själv sprang ju med sparkdräkt en bit in i sjätte säsongen, så T'Pol får nog en hon också så småningom... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borderland

Men, om nu T'Pol har en starfleettjänst, borde hon inte ha en uniform då?

Men nu ska jag inte gnälla. Jag älskade det här avsnittet. Så det så!!  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Du själv sprang ju med sparkdräkt en bit in i sjätte säsongen, så T'Pol får nog en hon också så småningom... ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Ja men jag är ju psykolog, då måste man ju inge ett avslappnat intryck hos sina patienter ;) :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borderland

Men, om nu T'Pol har en starfleettjänst, borde hon inte ha en uniform då?

Men nu ska jag inte gnälla. Jag älskade det här avsnittet. Så det så!!  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Du själv sprang ju med sparkdräkt en bit in i sjätte säsongen, så T'Pol får nog en hon också så småningom... ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Ja men jag är ju psykolog, då måste man ju inge ett avslappnat intryck hos sina patienter ;) :D

<{POST_SNAPBACK}>

Och hon är Vulcan så hon måste inge ett lugnande intryck hos alla som hatar henne :P ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Home

Ett helt okej avsnitt, även om det inte direkt var någon höjdare. Manuset var kanske lite svagt, men avsnittet hade andra fördelar, som att man fick se Vulcan och Columbia. Men i övrigt ganska förutsägbar, Archer tappade humöret och T'Pol var allmänt icke-vulcansk.

Betyg: 6/10

Borderland

Now that's my cup of tea. Att Brent Spiner var med hade visserligen räckt, men avsnittet var över huvud taget mycket bra. Kul att få se Orions och en av deras slavmarknader. Gillade även de genmanipulerade, som förde tankarna tillbaka på det gamla TOS-avsnittet "Space Seed". Men hade inte JG Hertzler kunnat få lite mer screen-time? Förutom Michael Dorn är han ju den ultimata klingonen.

Betyg: 9/10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hade inte JG Hertzler kunnat få lite mer screen-time? Förutom Michael Dorn är han ju den ultimata klingonen.

<{POST_SNAPBACK}>

Oooh, jag håller med. Han är som gjord för att vara klingon, och ser rent ut sagt konstig ut utan make-up!! :D :klingon:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

403

Trevligt lungt avsnitt, med tid för reflextioner. Inte viste jag att Vulkans var så korupta att de fixade fram falska bevis. En hel del snygga dataanimerade miljöer.

7/10

404

Alltså måste de ha med klingons som hotar med krig....här har vi Artcher som innan har krigat mot klingons och är förymd livstidsfånge, han är med i alla medier och en del av fredrationen. Klingons kräver inte att brottslingen Artchers ska lämnas ut eller hans handlingar gör fredrationen ansvarig.

Men när man hittar "mänskligt" DNA då håller vi hela fredrationen ansvariga, för några få kriminelas handlingar vars ursprung är ruskigt olagligt i fredrationen. Särskilt när fredrationen jagar dessa kriminella....

Vilken logik :blink:

Som tidigare skribent har påpekat varför har inte t´pol en offisel star fleet dräkt om hon nu är med i star fleet...ja vet saningen kurvorna syns inte i de blå overolerna....

Om vi nu har fått häftiga transportörer... varför beamar vi inte ut alla de första vi gör eller beamar in lämplig typ av granater... som de föreslogs vid vulkan klostret...eller ber Vulkans andra civiliserade raser om hjälp att ploka ner detta piratnäste....

5/10

Redigerad av rehnvall
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cold Station 12

Kanske inte lika bra som Borderland. Saknade de exotiska, utomjordiska miljöerna, och avsnittet var bitvis lite segt. Men men, Brent Spiner lyfte såklart upp avsnittet, och en hel del rymdstrider blev det ju i alla fall. Helt klart ett sevärt avsnitt.

Betyg: 7/10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cold Station 12

Kanske inte lika bra som Borderland. Saknade de exotiska, utomjordiska miljöerna, och avsnittet var bitvis lite segt. Men men, Brent Spiner lyfte såklart upp avsnittet, och en hel del rymdstrider blev det ju i alla fall. Helt klart ett sevärt avsnitt.

Håller med i att det var lite segt...Dessutom tycker jag att det är lite trist när man gör karaktärer så ensidiga som Augments.

Men jag gillar Soong och att de inte har gjort honom ensidig. Man sympatiserar ändå med hans mål, tycker jag. Han bryr sig genuint om "sina barn". Och jag tyckte om att han försökte stoppa avrättningen av forskaren, även om han inte hann....

Jag ger det nog 6 av 10 typ....men Brent Spiner får 12 av 10 :wub:

Jag gilla Brent Spiner? Näääää, var har ni fått det ifrån?? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...