Jump to content
Sign in to follow this  
OnO

Battlestar Galactica

Recommended Posts

Har nu börjat se den mest omtalade sf-serie på länge och jag är ledsen. Men jag är långt ifrån övertygad. Okej jag är inte något space-opera-fan från början, men detta föll mig inte riktigt i smaken ändå. Dock en väldigt bra casting och snyggt filmat, bra ljud, men det flyter enligt mig inte på som det ska göra. Okej okej jag ska ge några till avsnitt chansen men jag hade förväntat mig mer från Moore än detta.

Men jag förstår EoNeels orostankar gällande Androider lite bättre, och det är kanske det som stör mig. ;)

Har nu börjat se den mest omtalade sf-serie på länge och jag är ledsen. Men jag är långt ifrån övertygad. Okej jag är inte något space-opera-fan från början, men detta föll mig inte riktigt i smaken ändå. Dock en väldigt bra casting och snyggt filmat, bra ljud, men det flyter enligt mig inte på som det ska göra. Okej okej jag ska ge några till avsnitt chansen men jag hade förväntat mig mer från Moore än detta.

Men jag förstår EoNeels orostankar gällande Androider lite bättre, och det är kanske det som stör mig. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

HUUU :o

Visst är de läskiga...men samtidigt så påminner det om sina skapare... :blink:

Jag kan tycka att serien är lite väl rå, men älskar att den är så välgjord.

Det finns liksom inga övermänskliga ideal. Svagheterna hos dessa karaktärer gör det intressant. Och det är väl dem som androiderna utnyttjar hej vilt.

Har också sett miniserien, s1 och det som hittills visats på s2 (min sambo laddar ner avsnitten dagen efter de visats i USA, mycket praktiskt och extremt billigt :)). Jag är helt fast. Älskar hela konceptet och tycker att karaktärerna är riktigt välgjorda.

Intressant att både Thrace och Valeri (Starbuck och Boomer) var manliga roller i originalserien...

För er BSG-fans som törstar efter mer nu när det är säsongsuppehåll kan jag tipsa om scifi.com/battlestar där man kan hitta massa gottigt! Deleted scenes, men också mina favoriter, Podcasts som är ämnade att lyssnas på samtidigt som man ser avsnittet för andra gången, ungefär som ett kommentatorspår till en DVD. Det är Ronald D Moore (som även har arbetat på flera Trek-projekt, bl. a. TNG) som pratar, och ibland har han eventuella medskribenter med sig. Mycket lyssningsvärt!

Intressant att både Thrace och Valeri (Starbuck och Boomer) var manliga roller i originalserien...

<{POST_SNAPBACK}>

Wow, var dem? Tydligen efterlystes fler kvinnliga roller i serien för att jämna ut det hela... eller?

Jag har nyligen börjat kolla på BSG och tycker att den är bra. Än har jag inte blivit lika förtjust som jag jag blev när jag upptäckte B5 och Firefly. Men jag gillar konceptet, mörkret och realismen. Kanske blir jag ännu mer fast ju mer jag ser?

Edited by Trolsk

Älskar verkligen den nya BSG serien! Jobbigt med säsongsuppehåll men jag har fortfarande ett fåtal avsnitt kvar att se i säsong 2. Otroligt spännande och välgjord serie enligt mig. Älskar råheten i serien, rakt på sak, folk dör, alla mår dåligt. Dessutom bra karaktärsutvecklignar och intriger och inga fillers, dvs inga direkt fristående avsnitt som inte har med historien som helhet att göra.

Helt underbart!

Edited by JoBu

<{POST_SNAPBACK}>

Wow, var dem? Tydligen efterlystes fler kvinnliga roller i serien för att jämna ut det hela... eller?

Det här med manligt/kvinnligt har ju genomgått en del förändringar sedan sjuttiotalet så, ja, jag skulle gissa på det. Men å andra sidan skulle i alla fall jag tycka att det var lite tråkigt att ha så pass många män bland huvudkaraktärerna. Det måste vara lite 50-50 för att få intressant personkemi, inte bara male bonding liksom...

Har sett piloten

Spoiler!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Slutade med sökandet efter den 13onde kolonien. Earth.

Jag tyckte väl att det verkade som en ok, serie men störde mig på att: Varför springer mekanikerna runt och ser ut som amerikanska brandmän? Det verkar som att det ska öka känslan av katastrof kanske?.... Six är den sjätte avancerade cylonen... av 12 (7 of 9 anyone) Bra skådespeleri i alla fall och det bådar gott för serien.

Vad det gäller subplots så tror jag att karaktärerna starbuck och xo kommer att bjuda på det mest intressanta. Ska bli kul att se var deras fientlighet kommer ifrån.

Miniserien visas nästa vecka onsdag och torsdag (16-17) på kanal 5. Och, på den "suveräna" tiden 00.55 och 02.25 >.<
Ptja, kul att svensk TV överhuvudtaget visar något intresse för BSG. Å andra sidan har vi ju haft Stargate SG-1 på TV3 (visas det fortfarande?), men intresset för sci-fi hos tv-kanalernas inköpschefer verkar ju vara rätt svalt.

Jösses bananer! Har nu fått boxen med säsong 1 och jag måste säga att detta är ibland det bästa jag sett i sci-fi väg. Vilken kvalitet!

Jag fick boxen igår, men har redan sett 6 avsnitt. BG är nog också den råaste sci-fi serie jag sett.

SPOILER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

En tortyr scen av en cylon var kanske i det grövsta laget och på vilket sätt de gjorde sig av med honom, NO MERCY!

Utan att spoilera alltför mycket kan jag ju nämna att en scen i avsnitt tio av säsong tv?? överstiger tortyrscenen i Flesh and Bone vad gäller grymhet -- kanske kolonialisterna (?) inte är så oskyldiga ändå?

Edited by epitaph

Av det jag sett aav BSG så tycker jag att det är en bra sci-fi serie. Mörkare och råare och kanske mer disillusionerad än många andra serie.... särskilt i jämförelse med Star Trek. Kanske blir den därmed mer realistisk...? Eller så är det kanske bara min mörka människosyn som gör sig påmind igen :(

Edited by Trolsk

Såg just Pegasus

SPOILER!!!!!

WOW!!!!!!

Vilket avsnitt.... även om det i många fall påminner vääldigt mycket om t.ex Voyagers Equinox så var jag ändå sjukt imponerad.

Allt bara stämmet... det är helt klart att BSG har hittat sin stil.

En riktigt sjukt bra cliffhanger var det också... om än kanske lite kliché...

Dock.... helt sjukt bra och allt.... ge mig mer BSG!!!!

slutspoilat

http://www.scifi.com/scifiwire2005/index.php?id=33290

YES!!!!!!!!!

Edited by Bradis_Mamma

Jag har sett allt när det gäller BSG. Den nyaste serien är helt suverän. Första BSG var väl bra på sin tid. BSG 80 är en katastrof. Riktigt usel. Har nyligen köpt amerikanska utgåvan av säs 1 av nya BSG. Den innehåller mer godis än brittiska dvdboxen:p

Ska smälla på TV:n för att ta ett break i jobbet och vad får jag se?!?!!?

Lee's Viper, flygandes över TV-rutan mitt i natten på kanal 5.

Det svenska folket har fått sin största treat genom tiderna!!!!!!

SO SAY WE ALL!!!!!

Men varför, varför har inte kanal 5 promotat serien?!?!?

Varför visades den mitt i natten????

BLIR SÅ TRÖTT!!!!!

GAAAAAHHHHH!!!!!!

Har mailbombat kanal 5 för detta och hoppas att alla andra också gör det så det inser hur frakking amazing serien är.

För alla er BSG älskare finns det två helt outstanding sidor:

Galactica station

och

Ragnar Anchorage

for you spoiler lovers.

Signing off

/callsign Hera

ps

Ok, jag vet att detta är mitt första inlägg här så jag ber om ursäkt om jag hackar, men varför har inte chatten spoiler tags???

Det svenska folket har fått sin största treat genom tiderna!!!!!!

SO SAY WE ALL!!!!!

Men varför, varför har inte kanal 5 promotat serien?!?!?

Varför visades den mitt i natten????

BLIR SÅ TRÖTT!!!!!

/callsign Hera

ps

Ok, jag vet att detta är mitt första inlägg här så jag ber om ursäkt om jag hackar, men varför har inte chatten spoiler tags???

Håller med att det är hopplöst med de svenska SciFi tiderna på tv-kanalerna.

Mitt i natten, eller mitt på dagen, en vardag. Och givetvis inget som pushar för att det visas.

SciFi är inget för "Svensson" om medierna får bestämma.

Synd det för nya BSG är bra.

Och till ditt PS, jo det ska finnas spoiler taggs.

I "nyheter i forumet" den 27/10 2005 skrev Jocke "En ny spoiler-tagg har lagts in. Denna tagg gömmer den del som är spoiler och visas först när man markerar den."

Du hittar den sist i BB-kod hjälp också.¨Ni andra också som missat att använda den.

/Farpoint out

Jag har sett allt när det gäller BSG. Den nyaste serien är helt suverän. Första BSG var väl bra på sin tid. BSG 80 är en katastrof. Riktigt usel. Har nyligen köpt amerikanska utgåvan av säs 1 av nya BSG. Den innehåller mer godis än brittiska dvdboxen:p

Kan inte en annat än hålla med detta inlägg.

Nya BSG är en fröjd f??r ett sci-hjärta.

BSG80 var ett försök att blåsa liv i BSG igen, det gick inte så bra, men vilken tur att de försökte igen.

Har nu brottats med denna serie en tid, jag har inte skrivit något större inlägg för jag har inte fått någon rätsida på den egentligen, jag är helt enkelt tu delad till det hela. Jag ska dock börja med berömmet.

Jag är mycket imponerad av de orutinerade skådespelarna – förutom Olmos och McDonnell – James Callis (Baltar) är stjärnan, oj så bra han är i sin förvirrade själ. Men även Helfer som cyklonen i han huvud är otroligt bra i sin närvaro. Serien har helt enkelt lyckats väldigt bra i sin casting.

Jag är också imponerad av scenografin och fotot, otroligt rått och berörande. Det klusterfobiska tränger helt enkelt ut genom rutan ända in i soffan. Snygg så man häpnar. Jag är också imponerad av Moores totala kompromisslöshet, han tar helt enkelt sitt race fullt ut, all heder till detta – även om detta kommer att innebära att serien är helt ointressant i säsong tre, nu gör detta dessutom inte något Sf.channel är inte slavar under tittarsiffror och Moore får nog fortsätta ändå. Det jag mest är imponerad av är det cirkulära berättandet, dvs det finns inte någon direkt framåtrörelse i berättandet, känslan fokuseras och blir det som manipulerar tittaren till en illusion av berättelse. Jaja klart det går framåt men denna sträcka skulle kunna ta tio minuter att fixa enligt det ”gamla vanliga” sättet att berätta. Detta är snyggt och helt klart en utveckling av DS9, för visst grundar sig allt på DS9, men här finns inga federationsgränser eller trekkies som hindrar den totala förnyelsen.

BSG kommer att förändra SF-serierna lång tid framåt, oavsett hur länge den kommer att gå så kommer serien att bli kult och stilbildare lång tid efter den är nedlagd. Men precis som för alla andra stilbildare så kommer tredje/fjärde efterapningen att nå fullträffen. Dvs de har sett och lärt sig av misstag och framgångar.

Och så kommer vi till problemet, nämligen det subjektiva underhållningsvärdet. Oavsett hur imponerad jag är, hur mycket jag än beundrar det nyskapta, hur lysande skådisarna än är så är jag inte road. Min underhållningsnerv blir helt enkelt inte aktiverad, kanske det blir för mycket Marlyn Manson, dvs det spekulativa är lite för tillrättalagt, tillrättalagt för att just vara spekulativt. Jag saknar helt enkelt en själslig nerv, en nerv som oftast uppkommer när någon form av självdistans inkluderas. BSG är för snyggt, för tillrättalagt och när koden är knäckt så finns inget direkt kvar mer ett cyklonsk manus. Kanske jag har helt fel och allt visar sig vara en filmatisering som är baserad på vinnarnas perspektiv, nämligen cyklonernas. Då kan ni glömma allt jag har skrivit, då är det magiskt. Men så tur har man nog inte.

Jag är mycket imponerad av de orutinerade skådespelarna – förutom Olmos och McDonnell – James Callis (Baltar) är stjärnan, oj så bra han är i sin förvirrade själ. Men även Helfer som cyklonen i han huvud är otroligt bra i sin närvaro. Serien har helt enkelt lyckats väldigt bra i sin casting.

Här kan jag hålla med. Det grundas nog rätt mycket på att skådespelarna har stor artistisk frihet gentemot manus, något som inte riktigt tilläts i ST. (Detta framkommer om man lyssnar igenom commentary tracks till dvdutgåvan)

Jag är också imponerad av Moores totala kompromisslöshet, han tar helt enkelt sitt race fullt ut, all heder till detta – även om detta kommer att innebära att serien är helt ointressant i säsong tre...

Nu blir jag frågande, vad menar du med kompromisslöshet? Och varför skulle serien bli ointressant i säs 3? En av orsakerna till att BSG skulle bli ointressant vore om de hittade jorden, men det har Moore nästa lovat oss att det inte kommer ske.

Förresten, cykloner , den var bra. Hahaha:D

Apollon skapade sina barn och de hade en speciell förhållande till sin fader. Precis så här i serien Människan skaparen ser inte längre sin kraft och därmed blir sökandet av det gudomliga sökandet efter människan vilket visar sig både i den ”yttre” handlingen (sökandet efter jorden) och den ”inre” dvs inne i hjärnan på vår älskade läkare.

Gällande problemet med säsong 3 – jag garderar mig kan bli 4:an – är att varje serie behöver en fokusflytt runt denna tid för att kunna överleva. TNG fick Family, DS9 fick Worf, VOY fick Seven. Många gånger planteras dessa förändringar redan i säsong 2 för att publiken inte ska bli helt ”lurade”. Moore har dock som sagt inte fokus på intrigen utan lägger all kraft på känslan och detta kommer att skapa problem för den mer eller mindre obligatoriska fokusflytten.