Jump to content

Battlestar Galactica

OnO
 Share

Recommended Posts

*Spoilervarning*

Det ska bli enormt intressant att se hur de löser problemet med att fiska upp alla de människor som befinner sig på New Caprica. Som det är nu så kan inte skeppen klara av en särskilt lång vistelse i rymden pga att de är trots allt väldigt resurskrävande.

Rent spontant så ser jag att lösningen ligger i förhandlingar. Det kommer aldrig att gå med styrka.

Undrar hur den nuvarande presidenten kommer att ses i folkets ögon då dammet lagt sig.

Edited by Peter

• Replies 162
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

*Spoilervarning*

Det ska bli enormt intressant att se hur de löser problemet med att fiska upp alla de människor som befinner sig på New Caprica. Som det är nu så kan inte skeppen klara av en särskilt lång vistelse i rymden pga att de är trots allt väldigt resurskrävande.

Rent spontant så ser jag att lösningen ligger i förhandlingar. Det kommer aldrig att gå med styrka.

Undrar hur den nuvarande presidenten kommer att ses i folkets ögon då dammet lagt sig.

Du har nog rätt där. De är ju inte så många där ute att det skulle bli speciellt intressant heller. Jag menar alltså personkemiskt... Jag tipapr på en snabb lösning av den story-arcen.

Baltar är kokt i bajs, skulle jag tippa på. Han är ju så drängtråkig nu att han vilar en hårsmån från kalkon hela tiden.

Och chiefen har dunkat på lilltjejen. Gulligt då...

*Spoilervarning*

Det ska bli enormt intressant att se hur de löser problemet med att fiska upp alla de människor som befinner sig på New Caprica. Som det är nu så kan inte skeppen klara av en särskilt lång vistelse i rymden pga att de är trots allt v??ldigt resurskrävande.

Du har nog rätt där. De är ju inte så många där ute att det skulle bli speciellt intressant heller. Jag menar alltså personkemiskt... Jag tipapr på en snabb lösning av den story-arcen.

Baltar är kokt i bajs, skulle jag tippa på. Han är ju så drängtråkig nu att han vilar en hårsmån från kalkon hela tiden.

Och chiefen har dunkat på lilltjejen. Gulligt då...

WOW.... efter att he sett avsnittet satt jag bara och upprepade shit, shit, shit (jag vet.. jog borde inte svära) för mig själv i säkert en minut...

Hade det varit Trek hade ajg varit säker på tidsresa och reset button.... men nu känns det helt öppet... WOW!!!

Känner nån btw till nån sida med en genomgång av alla kända Cyloner.. jag har för mig att vi har sett 7 säkra nu... men jag är inte hundra....

Känner nån btw till nån sida med en genomgång av alla kända Cyloner.. jag har för mig att vi har sett 7 säkra nu... men jag är inte hundra....

Mig veterligen är det tre kvinnliga (Boomer, blondinen och Xena) och fyra män (Kevin Spacey-lookaliken, han som de hittade på vapenlagersrymdstationen, den afrikanske doktorn på Caprica och prästen). Känner inte till någon sida som listar dem dock.

Kom precis på en viktig sak.

Number 6 har varit älskare med Baltar, detta kan leda till att de kan komma "överens" om saker och ting. Och Sharon har också kontakter inom BG`s besättning, detta kan leda till att förhållandet blir mera vänligt raserna emellan, även om cylonerna tar makten (eller vill leva sida vid sida, något som jag inte tror på).

Undrar just vad cylonerna kommer att göra med den mänskliga kolonin. De är inte i krig längre enligt de själva. Detta borde leda till att cylonerna inte kommer utnyttja människorna som breeders. Och inte att döda dem. Men att försvinna? Det tror jag inte på.

Allt som allt. Baltar kan komma helskinnad ut ur detta om man teoriserar att han tänker ta äran åt sig om cylonerna försvinner eller börjar hjälpa till. Folket vet ju inte dumheter han hittade på innan han blev president även om de tycker att han gjort ett kasst jobb under sin presidenttid på New Caprica. Sånt förlåts snabbt om han "räddar" mänskligheten.

• 1 month later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
I sommar är det premiär för serien i Sverige, kanal 5 har köpt in serien. :D

Kul att höra. Det kan bli mumma för er som vill se bra SF.

http://www.kanal5.se/templates/page.aspx?id=2041

Nyinspelning av klassisk science-fiction

clear.gif

Äntligen kommer Battlestar Galactica till Sverige. Den populära science fiction-serien som har miljoner fans världen över börjar i sommar att visas i Kanal 5. Originalserien gjordes redan 1978-80, Kanal 5 kommer att visa den nya serien som började produceras 2004. Premiär senare i sommar.

Hoppas de börjar med miniserien först, och sen sänder serien, så att alla får komma in i serien på "rätt" sätt.

VARFÖR 5:an av alla kanaler?!?!?! kunde de inte kört den på en som alla har. typ 2:an, de visar ju ändå bara en massa skit hela tiden.

jaja, ha beställt miniseren på dvd iaf. ha iofs inte sett nått av denna serien än så ja kanske inte ens gilla den. men ändå.

efter att ha hört så pass många lovord om serien i fråga införskaffade jag säsong 1 & 2 i en alldeles för dyr region-1 utgåva. priset till trots ångrar jag mig inte. babylon 5 har länge varit min favorit sci-fi tillsammans med ds9. nu har båda fått hoppa ner ett hack. bsg är den bästa sci-fi jag sett. anledningar:

1. low-tech: jag älskar att serien är så low-tech och faktiskt har en vettig förklaring till varför det måste vara så också. jag hade haft lite svårt att godta att man kunde färdas snabbare än ljuset om flottans flaggskepp hade varit en skorv som bsg är...;)...

2. skådespelarna: många har varit inne på samspelet mellan gaius och number six och jag kan bara hålla med. sen klappar mitt hjärta lite extra för varje scen med starbuck. dessutom har lucy lawless äntligen fått en roll där hon visar att hon inte bara kan spela krigarprinsessa. (inget ont om xena dock, den är riktigt underhållande om man låter sig dras med, men skådespeleriet är väl ingen höjdare)

3. manus: ok, jag hade lite invändningar mot hela "arrow of kobol" saken, men det ska bli riktigt intressant att se hur det utvecklar sig. på det hela taget håller manusen skyhög klass. någon skrev att det var ett cirkulärt berättande där det egentligen inte händer så mycket. både ja och nej anser jag. varje avsnitt för historien vidare som en annan ytterst cirkulär serie, voyager, inte lyckades med. däremot är vissa avsnitt lite väl lösryckta för att passa för en viss karaktär. men, det som berättandet verkligen lyckas gestalta på ett trovärdigt vis är att trots att mänskligheten nästan är utplånad så är inte tragedin något som "förbrödrar". det finns konflikter runt alla hörn och karaktärerna känns helt enkelt som människor.

4. regin: okej, den håller inte lika hög klass rakt igenom, men vissa avsnitt är så tätt berättade så jag nästan kippade efter andan. det är inte för intet som serien har vunnit diverse priser för sitt visuella berättande.

5. produktionsvärdet: icke att förglömma. produktionen är något av det snyggaste jag sett - från klippning och specialeffekter till musik.

gissa vem som sitter på nålar tills säsong 3 börjar...;)

• 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
I sommar är det premiär för serien i Sverige, kanal 5 har köpt in serien. :D

Kul att höra. Det kan bli mumma för er som vill se bra SF.

http://www.kanal5.se/templates/page.aspx?id=2041

Nyinspelning av klassisk science-fiction

clear.gif

Äntligen kommer Battlestar Galactica till Sverige. Den populära science fiction-serien som har miljoner fans världen över börjar i sommar att visas i Kanal 5. Originalserien gjordes redan 1978-80, Kanal 5 kommer att visa den nya serien som började produceras 2004. Premiär senare i sommar.

Hoppas de börjar med miniserien först, och sen sänder serien, så att alla får komma in i serien på "rätt" sätt.

Ja, vad ska man säga. Det var länge sen jag sett sådana rejält tilltagna superlativ om någon serie (hmm senast var nog när jag själv såg Sliders för första gången) och det gör mig lite orolig. Tänker ju helt klart se den men med all denna hausse så finns det ju stor risk att jag blir besviken.

Hur som helst fick jag leta runt på kanal5.se innan jag hittade något om serien:

"Har hört att ni ska visa serien Battlestar Galactica, stämmer det?

Jadå det stämmer, vi börjar visa miniserien den 1 sept 17.15."

Tråkigt bara att svensk tv som vanligt inte tar SF på fullt allvar. Den knepiga tiden vittnar om det.

Kunde inte hålla mig tills det drar igång på femman så nu har jag sett mini-serien och... den lämnade mig sugen på mer. Och det var säkert det som var tanken med den.

Mest fascinerad blev jag av Olmos som kaptenen då han i allt jag sett honom i tidigare max har haft ett tio-tal repliker, och majoriteten av dessa framviskade under en fet mustasch. Kul att få se honom agera i en utåtriktad roll.

Starbucks-karaktären däremot ger mig ingenting så här långt. Hon kändes mest bara fånig och tog upp en massa onödig film-tid.

Hon glimtade dock till i slutet när hon skällde ut Tigh, så det kan nog bli bra där också.

Storyn är inget märkvärdig men fullt tillräcklig för att hålla intresset uppe. Lite förutsägbart emellanåt men ändå ett kompetent hantverk. Jag såg på nätet att många klagat på kameratekniken. Själv fann jag den uppfriskande och intressant. Här har man flyttat den moderna, skakiga, handhållna tekniken från de hårda verklighetstrogna serierna ut i rymden. Jag var tveksam först men insåg sen att man skapar en helt annan närvaro än i någon annan SF-film jag kan komma på. Dessutom förstärks detta ytterligare av den fantastiska musiken. Ja, musik och musik, men trummor och ett och annat bleckblåsinstrument gav en extra dimension till actionsekvenserna.

Det ska bli intressant att följa detta men jag hoppas man lagt ned lite mer energi på karaktärer och handling för annars finns risken att intresset falnar.

• 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Vilken serie, måste vara det bästa som hänt SF serierna sedan B5. Hoppas serien fortsätter hålla hög klass (har bara sätt första sesången)

Tänk vad allt blir bättre om man bara slänger in lite kontinulitet...skulle de vara Voy skulle man glömt bort fångskeppet eller den fångade Cyklon skeppet efter en ep....

• 2 weeks later...

e det nån som vet när den 3:e säsongen släpps på dvd?? har 1 å 2 å väntar för jävulskt på 3:e.. bry mig inte om den e impoterad elle rinte. för de ja ha nu ha ändå ingen text på. vem orka vänta på att sverige ge ut dom. första säsongen ha ju inte ens släpps me text än..

• 2 weeks later...
  • 1 month later...