Jump to content
Sign in to follow this  
OnO

Bästa kvinnliga karaktär

Vilken är den bästa kvinliga karaktären?  

99 members have voted

1. 1.

• Uhura
      7
    • Christine Chapel
      0
    • Janice Rand
      1
    • Beverly Crusher
      0
    • Deanna Troi
      4
    • Natasha Yar
      3
    • Lwaxana Troi
      6
    • Katerine Pulaski
      0
    • Kira Nerys
      12
    • Jadzia Dax
      9
    • Ezri Dax
      4
    • Leeta
      2
    • Kathryn Janeway
      16
    • B'Elanna Torres
      5
    • Kes
      3
    • Seven of Nine
      13
    • Naomi Wildman
      1
    • Hoshi Sato
      2
    • T'Pol
      7
    • Någon annan - specificera själv!
      4

Recommended Posts

Efter drygt 4 månaders röstande så kan man konstatera detta:

Varken Pulaski, Crusher eller Troi har fått en enda röst. Inte ens av MrsRiker...  ;)

Man kan ju inte rösta på sig själv ju :lol: :rolleyes: :P :w00t:

Kira Nerys och Seven of Nine tycker jag är de bästa kvinnliga karaktärerna, mycket på grund av att de är de som förändras/utvecklas mest under seriernas gång.

<{POST_SNAPBACK}>

Detta kan jag skriva under på! :D

Kira är ju min egen faviss och kommer väl alltid att vara, men jag måste hålla med om att 7of9 växer. Jag håller nu på att gå igenom VOY ( för andra gången) och är det verkligen någon som tar sig så är det 7of9.

Jag röstde på B'Elanna. Det är inet förbjudet att rösta på sig själv! Jag valde B'Elanna som alias eftersom jag tycker att hon är en av de allra bästa karaktärerna i Star Trek. Jag gillar särkilt hur hon kämpar med sitt klingonarv. Har vi inte alla olika delar i personligheten som är i konflikt med varandra? :klingon:

Jag röstde på B'Elanna. Det är inet förbjudet att rösta på sig själv! Jag valde B'Elanna som alias eftersom jag tycker att hon är en av de allra bästa karaktärerna i Star Trek. Jag gillar särkilt hur hon kämpar med sitt klingonarv. Har vi inte alla olika delar i personligheten som är i konflikt med varandra? :klingon:

<{POST_SNAPBACK}>

Kan hålla med till viss del. Jag tänker särskilt på hennes bakgrund som Marquis som skapade konflikter i början när hon skulle assimilieras in i Voyager och Star Fleet igen. Just där i början utvecklades hon mycket. Det klingonska tycker jag också är intressant, men tycker att de kunde ha gjort mer med. Seven fick mer uppmärksamhet och mer utrymme att utvecklas under seriens gång tycker jag.

Jag röstade inte på frågan om vem som är den bästa kvinnliga karaktären i ST eftersom jag tycket de va så svårt att välja. Star Trek har från allra första början haft en tradition starka självständiga kvinnliga karaktärer som många gillat, från TOS med Uhura till Enterprise med T'Pol och Hoshi. Sedan har man så många kvinnor som är unika som t.ex. Bellana med sin bakgrund som många tjejer och kvinnor känner igen sig i. Sedan finns Troi med sin stora "kvinnlighet" som är den mest känslosamma karaktären kanske, något som behövs i den lite torra rymden. Vi har Seven of Nine som haft en stor utveckling av sin karaktär, kanske mest i av de kvinnliga karaktärerna, men även B'ellana har haft en stor utveckling.

Janeway får man heller inte glömma, en av de mest omtyckta kaptenerna i ST. Hon är en envis, stark och lite unik person som gör lite som hon vill.

och så finns flera...

Det jag inte riktigt förstår i sådana här omröstningar är vilka kriterier man röstar utifrån? Är det skådespelarprestationen? Är det hur bra karaktären fungerar i sammanhanget, typ att Janeway är grym som chef = Bäst? Är det den karaktär man fattar mest tycke för av vilken anledning som helst - Jadzia är snygg = Bäst? Eller är det den karaktär som man tror skulle vinna en allt-i-ett-tävling bland alla i detta fall kvinnliga karaktärer?

Förvirrad :huh:

Det jag inte riktigt förstår i sådana här omröstningar är vilka kriterier man röstar utifrån? Är det skådespelarprestationen? Är det hur bra karaktären fungerar i sammanhanget, typ att Janeway är grym som chef = Bäst? Är det den karaktär man fattar mest tycke för av vilken anledning som helst - Jadzia är snygg = Bäst? Eller är det den karaktär som man tror skulle vinna en allt-i-ett-tävling bland alla i detta fall kvinnliga karaktärer?

Förvirrad :huh:

Ja det känns konstigt. Bästa kvinnliga karaktär... Bästa manliga karaktär... Jag gör så att jag tänker på vilken karaktär som jag fattat tycke för och när jag gjort en uppdelning efter kön så har jag min röst.

Hmm.... jobbig fråga. Som många sagt tidigare finns många starka kvinnliga karaktärer. Janeway, för att hon har pondus i sitt ledarskap. Hon är stark, t o m så stark så att hon t o m kunde stå tillbaka en assimilationsprocess till borg, vilket inte ens Tuvok fixade. B'elanna för att hon är jäkligt tuff. Hmm håller med om att de flesta verka finnas i just voyager.

Men om man hade fått välja 2 så hade jag nog ändå röstat för Seven och Nine och T'pol. Båda två lär sig vad mänsklighet är. Seven försöker finna sin plats i människans värld, och är till sin början kanske inte den bästa på att vara social. Men T'pol hade samma problem. Hon gillade inte ens doften av en människa, men ok, om Archers hund lucktade värre, så kanske hon kan hantera det. )

Seven, kunde t om lära sig att bli kär, och vart det i Chakotay (vilket var lite överraskande för jag trodde alltid att Janeway och han skulle slå ihop påsarna) och han i henne. Vem hade kunnat tro att skeppsborgen skulle kunna få den mänskligaste av känslor. Hon offra sig för hela besättningen.

T'pol lär sig sina känslor tack vare en drog, eller var det strålning. Men okey, fankens att jag inte lär mig att vara kort. Dessa två karaktärer anser jag vara de som förändras mest under seriens gång, båda logiska, som till slut börja förstå att allt inte kan vara logiskt.

Är helt klart förälskad i Seven of Nine, därför väljer jag henne.... :D

Vafalls, en omröstning jag missat?

Hmm, tyvärr har jag svårt att rösta då jag inte riktigt förstår frågan.

Oni, minns du vad du menade med "bästa"? Om det var vilken som är ens favorit, eller vilken som är duktigast eller vad?

Vafalls, en omröstning jag missat?

Hmm, tyvärr har jag svårt att rösta då jag inte riktigt förstår frågan.

Oni, minns du vad du menade med "bästa"? Om det var vilken som är ens favorit, eller vilken som är duktigast eller vad?

Bästa Tim. I mitt första inlägg beskriver jag detta.

Välja bara en?? :(

Valet stod tillslut mellan B'Elanna och Janeway,, valde Janeway efter låång betänketid.. B'Elanna har bast käraktär, för hon har många sidor och sinnesstämningar genom serien, men Janeway är den som är rolig/auktoritär/smart/stark osv osv, känns som om man får lära känna henne bättre, fast ändå inte.. Det här var svårt och förklara, så jag kör på -Valde Janeway, bara..

Det var ett enkelt val för mig...Janeway!

Om vi bortser från Tuvok har Janeway alltid varit min favoritkaraktär inom star trek, hennes intelligens, klockrena ledarskap och fantatiska personlighet :) . janeway kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjäta :P

Sen så gör Kate ett fantastiskt jobb som skådespelare!

Ja, det tog inte många nano-sekunder för mig att välja karaktär i röstningen: Lwaxana, Lwaxana och åter Lwaxana. Hennes eviga humor gör henne till den mest oförglömliga Star Trek karaktären i historien. :D Annars hade jag gärna lagt en röst på Pulaski och hennes "Datta"ande (fint ord, verkligen. Johanna är nu mycket stolt).

Ahhhh! Johanna är nu officiellt Kapten! :D Stolt :D

Edited by johannalaforge

Med tanke på hur TNG, och övriga ST utvecklades, så var det säkerligen ett misstag av Denise Crosby att sluta, men hon visste givetvis inte vart serien skulle gå. Detta fick dock den effekten att Worf fick mycket mer utrymme och kunde utvecklass och bli den Klingon och Star Trek-ikon han i dag är.

Med tanke på hur TNG, och övriga ST utvecklades, så var det säkerligen ett misstag av Denise Crosby att sluta, men hon visste givetvis inte vart serien skulle gå. Detta fick dock den effekten att Worf fick mycket mer utrymme och kunde utvecklass och bli den Klingon och Star Trek-ikon han i dag är.

Jo det är sant.

Men det det är ändå "grämligt" att hon slutade (vem vet vad som kunnat hända mellan henne och Data när/om hon blivit påverkad igen B) ), jag tycker att det är få kvinnliga karaktärer som utstrålar en sån fysisk och mental styrka som hon gjorde - hon var tuff.

Edited by McTwiggy