Gå till innehåll

Jadzia och Ezri


Bromma_Herman

Rekommenderade inlägg

Hur kan man jämföra dessa kvinnor med sprit? ;)

Jadzia är den man gifter sig med, får barn, slåss om allting mm.

Ezri är den man skyddar och vårdar, den jag skulle välja. :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Självklart har man olika önskemål i livet avseende partner. Många gossar brukar ju vilja ha en kvinna som väcker deras typiska manliga sidor :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har jag missat. Okej smaken är olika men en del tycks sakna den helt. ;) Att bara komma på den märkliga idén att jämföra Jadzi och Ezri är lite förvirrande. Jadzia är som en 21-årig Springbank medan Ezri är som en Johnny Walker Red Label. Och tro mig har man aldrig samkat whisky så kanske man luras att tro att Johnny walker är god, men det är bara en illusion den är och förblir ointressant. En Springbank 21 är däremot alltid fulländad på allt och man hittar alltid nya smaker att suga på. Fråga bara Worf. :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Vilken underbar liknelse. Och eftersom min pappa fick en 25-årig Springbank i 50-årspresent av mig och min bror och nästan började grina, men inte har någon Red Label i sin samling så förstod jag precis vad du menar!! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det roligaste med Ezri var väl att man fick följa någon som hade svårt med att behålla sin egen identitet när det kom nya minnen. det roligaste med Jadzia tycker jag var att hon var en kvinna som gjorde vad hon ville. Hon skämdes inte för något, var tuff etc. och det fungerade jättebra.

har ni tänkt på att det i star trek ofta diskuteras om att ett medvetande, människa är bara summan av hennes minnen. Hur funkar det egentligen med att få en symbiot i sig som ger en en hel massa nya minnen :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har ni tänkt på att det i star trek ofta diskuteras om att ett medvetande, människa är bara summan av hennes minnen. Hur funkar det egentligen med att få en symbiot i sig som ger en en hel massa nya minnen :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har själv lite problem med att förstå det där. Inte logiskt/teoretiskt, men känslomässigt. Hur blir det egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste nog göra reklam för en artikel jag skrev till WCT:s numera avsomnade webzine för ett antal år sedan: Vem är en trill?

<{POST_SNAPBACK}>

Mycket bra artikel centerwall. Visst är det väl så att alla trills egentligen är kompatibla och att det här jobbiga programmet bara handlar om att det inte fins symbioter åt alla... Fick man inte veta det i samband med något medicinskt problem som dax hade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

Jag har inte varit medlem så länge och totalt missat en massa inlägg... förstås ;)

Jag tycker inte att man kan jämföra Jadzia och Ezri. De är två helt olika individer, med olika förutsättningar att klara livet som sammanförd trill. Jag tyckte att Ezri på många sätt var mer intressant som person och de Boers skådespelarprestation var också mycket bättre än Farrels. Vad som förmodligen låg de Boer i fatet en hel del var att man faktiskt fäste sig vid Farrel under hennes sex säsonger som Dax. Jag hade iaf behövt mer än en säsong att låta de Boer sjunka in ordentligt.

Jag läste fö på ett amerikanskt forum att anledningen till att Farrel försvann ur serien var att hon inför sjunde säsongen krävde en så stor löneförhöjning att filmbolaget valde att inte förnya henns kontrakt utan istället stryka henne ur serien. Huruvida det är sant eller ej kan jag ju förstås inte avgöra. Jag tyckte dock att det var synd. Hade ju sett fram emot att se ev. barn med Worf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej alla. Jag har precis börjat titta på DS9 och är i slutet på säsong 1. Så jag blev lite besviken nu när jag läste här att Jadzia kommer försvinna och bli Ezri. Jadzia är ju så snygg :) Ezri vet jag inget om...

Någon skrev tidigare att Jadzia är lite tråkig i säsong 1 och det kan jag bara hålla med om. Jag tycker inte hon medför så mycket i serien ännu. Hoppas det blir bättre i säsong 2, för det är helt klart en skön karaktär som kan utvecklas.

/Aknot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla. Jag har precis börjat titta på DS9 och är i slutet på säsong 1. Så jag blev lite besviken nu när jag läste här att Jadzia kommer försvinna och bli Ezri. Jadzia är ju så snygg :) Ezri vet jag inget om...

Oroa dig inte. Ezri är den oslagbart sötaste tjejen i hela trek-universumet.

Jag gillar också episoden där hon väldigt tydligt beskriver skillnaden mellan olika typer av Gagh! (Klingonsk mask-pasta, eller hur man nu kan beskriva det)

Redigerad av Nikon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Detta har jag missat. Okej smaken är olika men en del tycks sakna den helt. ;) Att bara komma på den märkliga idén att jämföra Jadzi och Ezri är lite förvirrande. Jadzia är som en 21-årig Springbank medan Ezri är som en Johnny Walker Red Label. Och tro mig har man aldrig samkat whisky så kanske man luras att tro att Johnny walker är god, men det är bara en illusion den är och förblir ointressant. En Springbank 21 är däremot alltid fulländad på allt och man hittar alltid nya smaker att suga på. Fråga bara Worf. :lol:

Vilken lyriker du är. Kan föreställa mig hur kvinnorna faller för dig när du jämför dem med Wisky. <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej alla. Jag har precis börjat titta på DS9 och är i slutet på säsong 1. Så jag blev lite besviken nu när jag läste här att Jadzia kommer försvinna och bli Ezri. Jadzia är ju så snygg :) Ezri vet jag inget om...

Oroa dig inte. Ezri är den oslagbart sötaste tjejen i hela trek-universumet.

Jag gillar också episoden där hon väldigt tydligt beskriver skillnaden mellan olika typer av Gagh! (Klingonsk mask-pasta, eller hur man nu kan beskriva det)

Det är helt klart min favoritscen i hela historien om Trek... :lol: ...jag låg och gapskrattade vid slutet av den scenen.

"X-gagh has little legs... excuse me!" :w00t:

Nån som vet vilket avsnitt det var i? Vill glo på den scenen ett par gånger, men har ingen lust att se igenom hela säsong 7 bara för att hitta den... :P

Jag älskar Ezri, en av mina favoritkaraktärer. Som jag ser det så ska man döda alla sina bästa karaktärer, det ger mer tyngd. Hade Jadzia inte dött hade Worf story varit bra mycket tunnare, och vi hade helt missat Ezris. Personligen skulle jag gärna sätt fler förluster. En död höjer nivån med 200-300%. Tänk bara på Damars död i slutet på DS9. Han dör för något han tror på, och med sina sista ord så manar han sina mannar framåt. Ger karaktären bra mycket mer djup. Tyvärr är TV-serier väldigt dåliga på att döda sina karaktärer. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Jag älskar Ezri, en av mina favoritkaraktärer. Som jag ser det så ska man döda alla sina bästa karaktärer, det ger mer tyngd. Hade Jadzia inte dött hade Worf story varit bra mycket tunnare, och vi hade helt missat Ezris. Personligen skulle jag gärna sätt fler förluster. En död höjer nivån med 200-300%. Tänk bara på Damars död i slutet på DS9. Han dör för något han tror på, och med sina sista ord så manar han sina mannar framåt. Ger karaktären bra mycket mer djup. Tyvärr är TV-serier väldigt dåliga på att döda sina karaktärer. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker absolut inte att man ska ta död på huvudkaraktärerna i en serie då dessa (oftast) ger serien dess dynamik och personlighet. Det är som ett korthus. Tar man bort ett enda kort rasar allt ofta samman. Ibland kan jag förstå att det är nödvändigt om t.ex. skådespelaren inte kan fortsätta av någon anledning.

Ett problem som uppstår när en karaktär dör i en serie är när man försöker ersatta denne med antingen en helt ny person som ges samma personlighet eller stoppar in en av de redan existerande och ändrar denne så att han eller hon ska efterlikna den "avlidne". Det brukar inte fungera och känns som en förhastad nödlösning. I fallet Jadzia/Ezri finns det i och för sig en anledning för Ezri att ta Jadzias plats eftersom det är så deras ras fungerar men detta är ett ganska unikt fall och Ezri är trots allt inte en Jadziakopia (som tur är). Så denna lösning fungerar. Tycker man löst detta bra även i TNG när Tasha stryker med. Här lämnar man hennes plats tom (Worf tar över hennes jobb men inte hennes personlighet). På så sätt lämnas man med en saknad istället för att försöka fylla igen hålet.

Jag har inget emot Ezri. Hon har många fina och roliga stunder och övergången från Jadzia fungerar men att ta död på huvudpersoner är mycket vanskligt och kan förstöra en hel serie.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där håller inte jag med. Visst kan det vara vanskligt, men samtidigt ger det en känsla av realism. De KAN DÖ!

Ta James Bond t.ex. Man vet att han klarar sig. Oavsett hur illa läget än ser ut så klarar han sig alltid. Det blir aldrig riktigt spänande... Men när Jadzia dog så fick, i varje fall jag, känslan av att, oj, hon dog. Med andra ord så kan vem som helst dö i ett svårt läge. Detta gav avsnitten där efter betydligt mer spänning. Det behöver inte kallas in en "rödtröja" längre, alla är dödliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där håller inte jag med. Visst kan det vara vanskligt, men samtidigt ger det en känsla av realism. De KAN DÖ!

Ta James Bond t.ex. Man vet att han klarar sig. Oavsett hur illa läget än ser ut så klarar han sig alltid. Det blir aldrig riktigt spänande... Men när Jadzia dog så fick, i varje fall jag, känslan av att, oj, hon dog. Med andra ord så kan vem som helst dö i ett svårt läge. Detta gav avsnitten där efter betydligt mer spänning. Det behöver inte kallas in en "rödtröja" längre, alla är dödliga.

För visso, men om jag vill se att bra folk dör behöver jag bara sätta på nyheterna. Jag ser hälst att de goda vinner. Det är ju det fiction handlar om. Skurken åker fast, folk blir räddade och hjälten överlever. I verkligheten är det sällan hjälten överlever, och det är skrämmande vanligt att de stora brottslingarna klarar sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Whoa, har inte postat i forumet på drygt ett år nu)

Åh vad jag är glad över att jag äntligen började titta på DS9! Jag har i skrivande stund kommit till säsong fyra, vilket innebär att jag har en bit kvar tills jag får uppleva utbytet Jadzia-Ezri (vad dum man är som läser spoilers :P). Efter att ha läst igenom denna tråd, verkar det som att karaktärsbytet är något att se fram emot.

Det bästa Jadzia-avsnittet hittills anser jag vara 3x25 Facets. Visst finns det andra avsnitt där hon har utvecklats, men det är i detta avsnittet så roligt att se hur Dax-symbiontens tidigare värdar var och en återigen får komma till liv i utvalda värdkroppar. Man får en bättre insikt i rasen Trill's kultur och levnadssätt. Skönast var ju Odo's gestaltning som the Old Man, haha! Jadzia är en väldigt ödmjuk, mångsidig (!) och modig karaktär. Hon kan både ruinera Ferengis vid Tongo-bordet samt sparka Klingon-karate.

Som Unkas säger så vill man för det mesta att de goda ska överleva, men å andra sidan, fiction måste ha inslag av realism för att kunna bli en bra och populär serie, bok eller vad det nu kan vara. Död måste förekomma, men det beror förstås helt och hållet på vilken genre det är. Kriminaldeckare har väl uppenbarligen ganska många inslag av död, medan en tecknad barnfilm borde vara färgglad, oskyldig och söt! :P Faktum är att Star Trek kanske borde ha haft mer inslag av realism på sina ställen.

Även om jag inte har kommit till säsong sju, tror jag att det är en bra förändring för serien att Jadzia dör. Hon är en sedvanligt mer framstående karaktär än Tasha Yar, tycker jag. I'm all for it.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker absolut inte att man ska ta död på huvudkaraktärerna i en serie då dessa (oftast) ger serien dess dynamik och personlighet. Det är som ett korthus. Tar man bort ett enda kort rasar allt ofta samman. Ibland kan jag förstå att det är nödvändigt om t.ex. skådespelaren inte kan fortsätta av någon anledning.

Ett problem som uppstår när en karaktär dör i en serie är när man försöker ersatta denne med antingen en helt ny person som ges samma personlighet eller stoppar in en av de redan existerande och ändrar denne så att han eller hon ska efterlikna den "avlidne". Det brukar inte fungera och känns som en förhastad nödlösning. I fallet Jadzia/Ezri finns det i och för sig en anledning för Ezri att ta Jadzias plats eftersom det är så deras ras fungerar men detta är ett ganska unikt fall och Ezri är trots allt inte en Jadziakopia (som tur är). Så denna lösning fungerar. Tycker man löst detta bra även i TNG när Tasha stryker med. Här lämnar man hennes plats tom (Worf tar över hennes jobb men inte hennes personlighet). På så sätt lämnas man med en saknad istället för att försöka fylla igen hålet.

Jag har inget emot Ezri. Hon har många fina och roliga stunder och övergången från Jadzia fungerar men att ta död på huvudpersoner är mycket vanskligt och kan förstöra en hel serie.

Jag är absolut motsatt till den synen, men det beror antagligen på min ganska unika syn på vad DS9 handlar om, jag menar att serien INTE handlar om Sisko, Odo, Kira och Jadzia, jag menar att huvudkaraktärerna egentligen är Bajor, Cardassia, The Dominion, The Federation och The Klingon Empire. Karaktärerna är bara ett medel genom vilket vi kan uppleva berättelser från 'huvudkaraktärerna', eftersom de genom sin natur är för stora för att få plats på skärmen.

Att engagera sig i en fiktiv individ kan vara en "kul" upplevelse, men jag tycker inte det ger så mycket. Snarare så föredrar jag historier som placerar karaktärerna i historiska skeenden, fiktiva eller verkliga. Karaktären är den individs perspektiv som vi upplever händelserna genom. Karaktärerna död är nyttig, dels så ger det en känslomässig tyngd som för en stund sätter individen i centrum, dels så ger det oss oftast ett nytt perspektiv, en ny karaktär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
Jag tänkte ta tillfället i akt och säga att jag inte riktigt förstår varför så många har något emot Ezri Dax. Jag kan förstå saknaden efter Jadzia, men det häftiga är ju att det är samma person med ett nytt yttre "skal" som tillför nya personlighetsdrag. Jag tyckte det var jätte intressant att se Ezris inre konflikter för att hitta sig själv i det kaos av röster som uppstod inom henne. Dessutom var det spännande att se hur relationen med Worf skulle te sig.

Om det är skådespelaren man har något emot så ställer jag mig helt oförstående till det. de Boer är en mycket kompetent skådespelerska som väl tog till vara på sin karaktär och fann den direkt, behövde inte en säsong för att mejsla ut en fungerande figur. Det fanns inte en gång då jag tvekade eller inte trodde på rollfiguren, och det ??r ett bra betyg inom Star Trek, där jag ofta ställer mig tvekande till skådespelarprestaioner. Till exempel Farrell (Jadzia) var mycket skakig i säsong ett och när hon väl hittat en karaktär så var det ofta det kände krystat.

jag tyckte om Ezri,synd att hon bara fick en säsong . men jag fattar inte vad du har emot Jadzia , jag tyckte att Terry Farrell skötte sig bra(nu kommer kanske några att hävda att jag resonerar med vad jag har i byxorna , men de har fel,fel,fel.). nej det perfekta vore att båda körde på i åtminstone tre säsonger till även om serien kanske var urmjölkad , det sista har jag personligen ingen åsikt om. :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...