Jump to content
Sign in to follow this  
MrsRiker

Tuvix, Rätt eller fel?

Recommended Posts

Det var nog bra att Janeway lät separera dem. Visserligen ville inte Tuvix det, men Janeway visste vad Tuvok och Neelix ville. Och de har ju sina familjer och vänner.

Man skulle kunna vända och vrida på det här problemet på många sätt...

Plikt-etiskt sett är det tveksamt om Janeway gjorde rätt, som Starfleet kapten har hon en plikt att se till sin bäsättnings bästa, men dock kommer frågan om inte även Tuvix skall räkas till denna grupp såväl som Tuvok och Neelix???

Utilitaristiskt sett gjorde Kathryn rätt; Hon utförde en handling som maximerade lyckan om bord, trots allt var besättningen mer fästade vid de sepparata individerna än den enade, och de båda sepparata individerna önskade inte vara enade även om den enade individen önskade så (viket kan räknas till självbevarelsedrift).

Om man går till sinnelagsetiken gjorde Janeway också rätt då hon följde sitt samvete.

Går man till de mänskliga rättigheterna blir det en konflickt, Ska två räknas högre än en?

Jag ställer mig tveksam till beslutet, men dock tycker jag utilitarismen väger över...

Logic clearly dictates that the need of the many, outways the need of the few, or the one. :vulcan:

Tuvix frågan kan diskuteras i evigheter men jag tycker nog att Janeway gjorde rätt, men samtidigt kan man jämföra det med somdmatning av dödssjuka och liknande. Om den sjuke själv vill dö är det då etiskt att döda denne? Och om man som i detta fallet har en omvänd situation är det då rätt att "döda" dom två tidigar individerna? Är det rätt med abort? Flera av dom frågorna måste vi ta ställning till, abort kanske man gör utan att reflektera så mycket, om man druckit lite mycket (en tonåring antagligen) och sedan haft oskyddat sex kanske det är en självklarhet, men man dödar ju någon, eller? Alla dessa frågor är frågor som vi aldrig kommer sluta debattera, sj??lv tror och tycker jag att man har rätt att göra abort och att det var rätt att separera Tuvix, jag tycker även att en individ som ber om dödshjälp kan få den, även om det skulle smärta mig att "hålla i kniven". Allt är en balansgång, nu spårar jag snart ur tror jag. Men jag tror att janeway gjorde rätt

Janeway gjorde vad hon tyckte var rätt. Jag hade varit osäker. Nu gick det ju bra.

Detta fenomen lär man väl aldrig råka ut för, och jag tycker inte att man kan likna det med dödshjälp och abort. Lite hårt kan man säga att Tuvix inte var en del av besättningen och fick därför offras för dem som var det.

Hej!

Detta är mitt första inlägg på detta forum. Såg just avsnittet Tuvix och blev ganska fascinerad av det moraliska dilemma som presenterades så jag var bara tvungen att disskutera det!

När jag läste igenom denna tråd såg jag att de flesta håller med Janeway om att de skulle delas. Jag måste faktiskt avvika och tycker att hon gjorde ett stort fel när hon separerade dem! Hon sjönk stort i mina ögon när hon gjorde det, även om jag förstog att det skulle ske från första början.

Hon påstår att hon talade för dem som inte kan föra sin egen talan. Jag förstår hur hon tänker men det fungerar inte. Hon för inte någons talan eftersom varken Tuvok eller Neelix existerar för tillfället. Det är som att föra ett barns talan innan man har sex och påstå att p-piller är fel för att det dödar barnet, precis som kyrkan gjorde när preventinmedlen var på intåg. Faktum är att den ende som existerar nu är Tuvix, och även om hans skapande dödade Tuvok och Neelix så var detta en olycka, något som inte kunde hjälpas och som redan har hänt. När man tar beslutet om delningen måste man beakta vad som är nu, i stunden, och då existerar inte Tuvok eller Neelix, men det gör Tuvix. Därför är det helt upp till honom om han vill offra sig.

Tänk er följande scenario.

Två män är fast på en öde ö. De kommer inte att överleva där. Männen kan hantera en båt tillsammans, men inte ensamma. På fastlandet finns det en båt och endast en man som kan köra den. Han kan inte köra den om han inte är ensam i den och den rymmer endast 2 pers. Man kan inte göra mer än en resa tur och retur. Är det rätt att tvinga honom att åka till ön med båten för att sedan stanna när de andra återvänder?

Detta tycker jag är helt jämförbart med Janeways beslut. Visst, det kanske är bättre för alla om mannen tar båten och räddar de ändra och offrar sig själv i processen, men är det inte upp till honom om han vill offra sig?

Sen vill jag bara påpeka att Tuvix var bättre både på att laga mat och vara taktisk officer än Tuvok och Neelix försig, så den enda förbättringen för besättningen var på det känslomässiga planet (utom för Tuvix då). Dessutom så borde citatet från Spock nog vara:

"Logic clearly dictates that the need of the many, outweighs the need of the few, or the one."

Dock anser jag att folks behov inte har nått med logik att göra.

Spock nog vara:

"Logic clearly dictates that the need of the many, outweighs the need of the few, or the one."

Dock anser jag att folks behov inte har nått med logik att göra.

<{POST_SNAPBACK}>

Ofta så handlar ju filosofi och filosofska system och den största möjliga lyckan så, visst rent matematisk logik kanske inte stämmer men i alla fall (en parantes)

Jag tycker personligen inte att Janeway förde med sig något dåligt när hon "dödade" Tuvix, för hon dödade ju honom inte riktigt, hon delade på honom, då vart de två så var de med det! För två är ju oftast bättre än en eller hur?

Avsnittet innehåller även ett fel! Doktorn sa ju att en orkidé var ihop smält med Neelix och Tuvok, när de delade på Tuvix så separerades inte orkidéen från dem! Alltså så borde Tuvok och Neelix ha lite växt-DNA insmält!

Avsnittet innehåller även ett fel! Doktorn sa ju att en orkidé var ihop smält med Neelix och Tuvok, när de delade på Tuvix så separerades inte orkidéen från dem! Alltså så borde Tuvok och Neelix ha lite växt-DNA insmält!

Hmm intressant synpunkt. Ja, lite växt dna borde de väl ha. Det logiska vore väl annars att Tuvix skulle delas i tre. Tuvok, Nelix och orkidéen.

Jag hade för mig att det nämndes någonstans att orkidé-resterna skulle upptas in i Tuvoks och Neelix kroppar och med tiden försvinna helt.

jag tycker i och för sig att Tuvix e lite rolig, tills han blir lite dessperat där på slutet.

Svårt att säga om det var rätt eller fel att dela på honom... men det är hur som hällst ett intressant dilemma. :blink:

Oavsett vad man tycker att Janeway handlade rätt eller inte så har hon i alla fall samvete nog att ha lite ångest över att hon "dödar" Tuvix.

jag tycker i och för sig att Tuvix e lite rolig, tills han blir lite dessperat där på slutet.

Svårt att säga om det var rätt eller fel att dela på honom... men det är hur som hällst ett intressant dilemma. :blink:

Oavsett vad man tycker att Janeway handlade rätt eller inte så har hon i alla fall samvete nog att ha lite ångest över att hon "dödar" Tuvix.

jag tycker det var rätt av janeway att "döda"tuvix, tycker om tuvok och neelix för mycket för att vilja offra dom. det var någonting med tuvix som inte ingav förtroende...

Edited by Sara.voyager

Man kan se det så här att en person slår huvudet och genomgår en raidkal personlighets förändring, men vissa spår av orginalet består, med hjälp av läkekonst kan man återställa personen till tiden före huvudskadan. Men den nya personligheten vill inte ha en återstälningen.

Tror inte att en läkare skulle tvekat att tvångsvårda honom. Samma sak skulle kunna apliseras på tuvix.

Man kan se det så här att en person slår huvudet och genomgår en raidkal personlighets förändring, men vissa spår av orginalet består, med hjälp av läkekonst kan man återställa personen till tiden före huvudskadan. Men den nya personligheten vill inte ha en återstälningen.

Tror inte att en läkare skulle tvekat att tvångsvårda honom. Samma sak skulle kunna apliseras på tuvix.

Jag håller inte med dig. En läkare tvångsvårdar inte någon bara för att peronligheten har förändrats även om det var efter en olycka. För tvångsvård krävs att personen är farlig för sig själv eller andra.

Tycker inte heller att ditt exempel passar riktigt på Tuvix. gjorde Janeway rätt då! Detta är en svår fråga. Jag tror dock att man som läkare, kapten eller människa ska vara försiktig med att fatta beslut som påverkar människors liv och död på detta sätt. Tuvok och Nelix försvann ju genom en olycka. Detta är inte tuvix fel! Som kapten bör man inte spela gud! Kan hända Janeway gick för långt i detta fallet!

De starkaste argumentet är att Tuvok och Neelix ville bli separerade, de kunnde inte utrycka det när de var Tuvix . Eftersom ingen av dem efter oprationen ville tillbaka....Men vist de skulle vara en moralisk katastrof om de visade sig efter oprationen att Tuvok och Neelix ville vara Tuvix, och då kan man bygga vidare hur viste man före oprationen att Tuvok och Neelix ville bli "kluvna"

Egentligen är det omöjligt att fastslå om Janeways val var rätt eller fel då det är ett moraliskt beslut och moral finner sin grund i det personliga tyckandet. Med andra ord kan det som är moraliskt rätt för en person vara tvärtom för en annan.

De starkaste argumentet är att Tuvok och Neelix ville bli separerade, de kunnde inte utrycka det när de var Tuvix . Eftersom ingen av dem efter oprationen ville tillbaka....Men vist de skulle vara en moralisk katastrof om de visade sig efter oprationen att Tuvok och Neelix ville vara Tuvix, och då kan man bygga vidare hur viste man före oprationen att Tuvok och Neelix ville bli "kluvna"

Jag skulle inte påstå att Neelix och Tuvok ville bli separerade. De ville ingenting eftersom de inte existerade. Däremot ville den som existerade, Tuvix, INTE blir separerad till Neelix och Tuvok. Tycker det är väldigt "farligt" att beakta två "döda" personers EVENTUELLA vilja i belutet att ta livet av en person som absolut inte vill dö. Bara för att nått händer av en olycka är det inte automatiskt rätt att g??ra olyckan ogjord.

Expendable Ensign: Givetvis, men det är ju alltid kul att höra andras åsikter och argument bakom dessa.

Denna diskussion är fortfaradande intressant! <_< Frågan är vad en kapten eller läkare kan eller inte kan göra. Jag tycker det är intressant med paralleller till dagens medicinska teknik exempelvis kloning. En klar paralell finns i denna trådSimilitude

Om en läkare eller kapten bestämmer sig för att döda någon för att rädda två andra som i Tuvix ställer jag frågan om hon inte går för långt där. Att bestämma vem som ska leva och vem som ska dö är faktiskt nästan som att "leka gud". Jag tycker nog inte att människan ska syssla med att "leka gud".

Janeway gjorde rätt, såg nyss avsnittet, och jag tycker man kan se på henne väldigt tydligt att det inte alls är hennes enklaste beslut..

Tuvix var ju en olycka (om man får uttrycka det så), även om det är en blandning av de två, och jag tror inte att han kan tala för både Tuvok och Neelix, det hon istället kunde ha gjort skulle väll vara att inte låta honom skaffa relationer med besättningen tills det står helt klart att det INTE GÅR att dela på honom, även om det oxå låter grymt.

Men då hade det varit lättare för alla i slutet, vad de än kommit fram till...

Om det var rätt eller inte att döda Tuvix beror på vad man värdesätter, om det är att minimera individers lidande så är ju både Tuvok och Neelix redan döda, och då får man anta att de inte lider av att inte leva eftersom vi inte vet vad som händer efter döden. Då återstår Tuvix som uppenbarligen verkar lida av vetskapen om sin framstående död. Men detta lidande kommer ju upphöra i stunden då han termineras.

Jag anser att Janeway gör rätt efter antagandet att besättningens och Tuvoks och Neelixs familjers lidande blir större om Tuvok och Neelix dör än om Tuvix gör det.

och så klart för att jag älskar Tuvok, har precis börjat gilla Neelix och avskydde Tuvix