Gå till innehåll

Utgivningar på Video/DVD/Blu-ray


Pjotr'k

Rekommenderade inlägg

Hm ja men det är trist att det inte håller kvalitet. Men det kanske är oundvikligt med ett o annat fel här och där med så många dvd:s i en box.

Någon som vet något om prisutvecklingen på star trek tv-serie dvd-boxar? Jag har börjat snegela lite på enterprise men tycker att det är lite för högt pris än för min, för närvarande, lilla plånbok.

Den finns i billigare utgåva i Storbritannien.

http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_ss_w_h_/2...trek+enterprise

Men det verkar som den gamla för säsong ett kostar ungefär lika mycket. Räknat på att pundet står idag på 12,2 är det typ 220 kronor för säsong ett. Frakten är 18-19 kronor. Moms på 25% tillkommer. Så priset är cirka 300 kronor.

Det är på den gamla boxen typ 600 kronor billigare än CDON. Sci-fi bokhandeln tar 499 kronor för den nya utgåvan, så även där är det billigare.

Annars är det en sak jag tänkt på om man skulle gå ihop många och beställa direkt från Paramount (man gör det som företag alltså).

Men jag vet inte hur mycket det lönar sig, ibland är webbutikerna mycket billiga.

Redigerad av Aike
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 416
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Det säljs också Star Trek på Tradera. Vet inte om priserna alltid är konkurrenskraftiga, men har man tur kan man nog göra kap där med.

Dock säljs också den så kallade Chosen Edition där. Den är mycket billigare, men jag tror att det är en kinesisk piratbox med medelmåttig kvalitet. Det är det jag har hört om den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Bland nyheterna för några dagar sedan fanns denna nyhet, som tyvärr ine ger exakt datum, men en stark förhoppning om att det skall ske snabbt. Vissa rykten säger att det kommer att börja ges ut lagom till den nya filmens premiär i maj 2009.

--> Star Trek-filmer kommer att släppas på Blu-ray

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bland nyheterna för några dagar sedan fanns denna nyhet, som tyvärr ine ger exakt datum, men en stark förhoppning om att det skall ske snabbt. Vissa rykten säger att det kommer att börja ges ut lagom till den nya filmens premiär i maj 2009.

--> Star Trek-filmer kommer att släppas på Blu-ray

Tack för det pjotr'k :) Precis vad jag väntat på. Jag saknar fortfarande III, IV, V och VI på dvd så nu känns det inte så akut att införskaffa dem på dvd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en fråga från som ännu inte anammat det där med Blu-Ray. Vad för förbättringar kan vi egentligen vänta oss av ST i Blu-Ray. Kvaliten är ändå ganska begränsad. Specielt filmerna och serierna från 80-talet.??

För inte tala om TOS. Men TOS är ju släppt i HD och har förbättrade specialeffekter, widescreen och förbättrad bildkvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joodå nog kan det blir fina HD-egenskaper på TOS, visst det bli ju inte direkt som XI men nog blir det bättre än det redan var. Bland annat så får du högre upplösning vilket ger skarpare bild på din HDTV (om du har någon...). Och som RoLaren sa så är den ju remastrad digitalt med förbättrade effekter och allt.

Här har du en jämförelse

Redigerad av NX-01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De har ändrat ganska friskt verkar det som. Sedan tyckte jag inte att förgerna var bättre när man fick se samma klipp i båda rutorna. Den gammla var inte alls så blek som den nya. Men det är visserligen Youtub.

Redigerad av Unkas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...
Men det kan väll omöjligen bli några HD-egenskaper på TOS, även om det är remastrat.

HD i det här fallet innebär en upplösning på max 1920x 1080 pixlar på Blu-ray. En film eller en tv-serie som är inspelad på film har betydligt högre upplösning än så. En del film scannas i upp till 8 ggr så hög upplösning (fast det ??r vanligare med 4ggr så hög) innan den skalas ner för mastring på blu-ray. Det är inte åldern på materialet som avgör hur högupplöst det kan bli.

TOS spelades in på film, TNG spelades in på film men specialeffekterna och den slutliga versionen mastrades på video vilket innebär att den har sämre möjligheter att se bra ut i HD om man inte går tillbaks till originalfilmrullarna och gör om alla specialeffekter där.

Hur bra slutbilden blir beror på hur bra källan är, hur mycket som läggs på behandling och restuarering när det behövs, och hur klåfingriga teknikerna som har en vurm för brusreducering är.

Hur mycket man kan se och höra skillnad på en dvd och en blu-ray från samma master beror på hur bra bildvisare man har och hur långt ifrån den man sitter i förhållande till dess storlek samt om man har en förstärkare som kan ta in de nya högupplösta ljudformaten.

Jag ser verkligen fram emot filmerna på blu-ray, och hoppas att Paramount vågar satsa på att remastra TNG, DS9 och Voy. ENT är ju inspelat för HD direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan får man tänka på en annan sak också. Digitala format kan upplevas som "renare". Men digitalt är alltid komprimerat oavsett kvalité. Analogt är alltid okomprimerat och har alltid förutsättningarna att vara överlägset i kvalité beroende på utrustningen.

Hade varit grymt men någon typ av hårddiskutgåva i HDkvalité med samtliga filmer/serier. En snygg box innehållande allt! Då slipper man förvaringsproblemet..

Jag sponsrar inte Bly-Ray eftersom Sony har monopol på detta format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer inte. På marknaden finns blu-rayspelare från Sony, Samsung, Panasonic, Philips, Denon, Marantz, Yamaha, Onkyo, LG, Sherwood, Sharp, DMtech, Grundig, Funai och Oppo (och säkert några jag missat) och bra massa fler är på väg. Apple sitter med i ledningen för blu-raygruppen. Microsoft står utanför däremot.

Redigerad av DanielSchenström
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen var väl att Microsoft la ner pengar i utvecklingen av HD-DVD? Och att det är därför de valde det formatet till sin Xbox(360?). Format kriget var ju inte avgjort när den kom med HD-DVD.

Sen är det klart att Sony licensierar ut tekniken till andra elektronikföretag, de vill ju tjäna pengar. Dessutom byggs ju allt ändå i samma fabriker i Kina. :)

(Sen vad gäller Apple köper de ju sina läsare från andra tillverkare, ofta Pioneer och Matshita.)

Redigerad av Schran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft och Sun tor jag konkurrerade om vilket programmeringsspråk som skulle stödjas för specialfunktioner för formaten. Blu-Ray använder ju Sun Microsystems java-lösning.

Vissa tror att Microsoft valde att stödja HD-DVD för att förlänga formatkriget och göra streamat och nerladdat material till ett tredje, segrande alternativ.

Jag är bara nöjd att formatkriget pågick såpass kort tid som det gjorde. Jag har spelare för bägge formaten och gillar bägge, men för medelkonsumenten är det bättre med ett format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Hej!

Jag har köpt på mig alla (DVD) säsonger av TOS, TNG och DS9 i de fina plastboxarna som kom för ett antal år sedan.

VOY däremot har jag bara säsong 1 och 2 av... Nu finns de bara i de där Re-pack versionerna... Vad göra? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...