Jump to content
Sign in to follow this  
Worf

Riker med eller utan skägg

Riker med eller utan skägg  

125 members have voted

1. 1.

• Med
      106
    • Utan
      19

Recommended Posts

Enligt mitt tycke skall Kommendörkapten William T. Riker inte bära skägg eftersom han tjänstgör i Starfleet som i alldra högsta grad bör tolkas som en militärenhet.

När man tjänstgör i militären måste man vara vårdad och bära uniform. Då William T. Riker bär skägg är han inte vårdad.

ST är ett amerikanskt producerad serie, U.S.A framgår som ledande på våran planet man har behålt USS fast det har givatvis bytt "betydelse". U.S.A är också ett bland de ledande länderna i militärdisciplin där man kan bli ställd inför krigsrätt ifall man inte är rakad. Det känns därför lite okunnigt att låta honom ha skägg.

Innom den svenska försvarsmakten finns i grunden samma föreskrifter men du får en enklare bestraffning som t.ex. 100 armhävningar. Det låter kanske konstigt men så är reglerna innom försvarsmakten.

Därför tycker jag att William T. Riker inte överhuvudtaget skall få bära skägg.

Enligt mitt tycke skall Kommendörkapten William T. Riker inte bära skägg eftersom han tjänstgör i Starfleet som i alldra högsta grad bör tolkas som en militärenhet.

När man tjänstgör i militären måste man vara vårdad och bära uniform. Då William T. Riker bär skägg är han inte vårdad.

ST är ett amerikanskt producerad serie, U.S.A framgår som ledande på våran planet man har behålt USS fast det har givatvis bytt "betydelse". U.S.A är också ett bland de ledande länderna i militärdisciplin där man kan bli ställd inför krigsrätt ifall man inte är rakad. Det känns därför lite okunnigt att låta honom ha skägg.

Innom den svenska försvarsmakten finns i grunden samma föreskrifter men du får en enklare bestraffning som t.ex. 100 armhävningar. Det låter kanske konstigt men så är reglerna innom försvarsmakten.

Därför tycker jag att William T. Riker inte överhuvudtaget skall få bära skägg.

Fast å andra sidan kanske de i framtiden har kommit bort från sådana "fåniga" regler som att man ska vara raad i militären. Riker är ju dessutom inte militär. I starfleet är ju många världar och "raser" med med där alla har olika utseende. Man kan ju knappast säga att det då är ovårdat att ha skägg. Om alla ska vara rakade så ska väl Janeway också vara det. :rolleyes:

Jag tycker dok att Riker är snyggast utan skägg - det är en annan historia.

För det första är väl Starfleet inte en rent militär inrättning även om hierarkin bygger på samma principer. Man sysslar till stor del med ickemilitär forskning. Ta Enterprise uppdrag t.ex, att utforska nya världar och nya kulturer.

För det andra utspelar sig Star Trek in en betydligt öppnare och tolerantare värld än den vi lever i. Förmodligen har man avskaffat regler som inte längre fyller någon funktion. Man har fortfarande bestämmelser gällande utseende och klädsel inom Starfleet men skäggväxt räknas nog inte som ovårdat utseende.

Värt att nämnas är att det finns fler än Riker som har haft skägg och/eller mustach. De jag kan komma på så här på rak arm är Worf, Geordi, Scotty och Sisko. Till och med Data har haft skägg i något avsnitt om jag inte minns helt fel.

För det första är väl Starfleet inte en rent militär inrättning även om hierarkin bygger på samma principer. Man sysslar till stor del med ickemilitär forskning. Ta Enterprise uppdrag t.ex, att utforska nya världar och nya kulturer.

För det andra utspelar sig Star Trek in en betydligt öppnare och tolerantare värld än den vi lever i. Förmodligen har man avskaffat regler som inte längre fyller någon funktion. Man har fortfarande bestämmelser gällande utseende och klädsel inom Starfleet men skäggväxt räknas nog inte som ovårdat utseende.

Värt att nämnas är att det finns fler än Riker som har haft skägg och/eller mustach. De jag kan komma på så här på rak arm är Worf, Geordi, Scotty och Sisko. Till och med Data har haft skägg i något avsnitt om jag inte minns helt fel.

Japp, Data hade skägg i A fist full of datas i alla fall. Dock var han ju inte en del av starfleet just då.. hologramkaraktär..

Jag tycker inte att man kan hålla på att jämföra starfleet med allt vad olika militära organisationer gör/ser ut idag.

Tyckte det var bättre när han var utan i säsong 1 av TNG...

Fast ganska mycket ändrades från säsong 1 - 2 b.la La forge som bytte både dräkt och plats från bryggan till maskinrummet..

utan ska det va! han ser ungre ut då.

å som Troi sa efter en kyss: "örk"

Det håller jag med om, skägg är inte särskilt trevligt, hu vad det sticks! Dessutom ser han yngre ut utan och jag tycker inte han är så pass ung att han behöver understryka sin ålder med sitt skägg

utan ska det va! han ser ungre ut då.

å som Troi sa efter en kyss: "örk"

Hon sa Yaack, inte örk, om nu det har någon betydelse.

Tycker att Riker är bra både i och utan skägg, hans utstrålning matchar allt. Men måste jag välja så får det vara med skägg. Fast inte skulle jag villja kyssa någon med skägg inte, så jag förstår även Deanna.

Edited by Unkas

Med skägg helt klart.. Han ser äldre,mognare o mer respektingivande ut då..

Utan skägg så ser han nästan barslig ut eller i vart fall för ung..

Fast det är klart hade jag varit tjej så hade jag ju givetvis valt utan, jag menar jag skulle då inte vilja pussa någon med skägg :D

Edited by Worf23

Tror att vi Trekkers är så vana vid Riker i skägg att vi tycker att det är det enda rätta. Från början av Säsong 2 i TNG till Insurektion så har han ju haft skägg.

(Tycker att Riker är ännu mer macho med skägg, om möjligt)

En bra och enkel omröstning! :)

Ja = Med skägg.

Nej = Utan skägg.

Jag röstar Ja. Riker med skägg ser mognare ut, mindre barnrumpeaktig ut och definitivt mer förtroendegivande ut. :)

Ja verkligen! Utan skägg ser han ut att vara färsk från akademin.

Edited by Pjotr'k