Jump to content
Sign in to follow this  
Ella

Mitt jobb är väldigt Trekkigt!

Recommended Posts

Vad är det för ett matte-tal då?

Antagligen det här talet.

"18. I science-fictionserien Star Trek The Next Generation blir kapten Picard och chefsingenjör La Forge instängda i ett rum med radioaktivstrålning. När La Forge avläser sitt mätinstrument har de redan fått stråldosen 93 rad. Stråldosen ökar med 4 rad/minut. Stråldosen 350 rad är dödlig.

a ) Ställ upp ett uttryck som beskriver stråldosen y rad som funktion av tiden x minuter. Tiden räknas från den tidpunkt La Forge avläser sitt mätinstrument.

b ) Hur lång tid har de båda hjältarna på sig att komma ut ur rummet?"

Uchhh... Vad jag skämms. :rodna: Vi hade Franska-prov idag, och bland orden vi skulle översätta till Svenska stog det ''Enterprise'' och sedan var det bara ett mellanrum.JAg byggde på meningen med ett ''NCC-1710-E'' ända tills min Franska-lärare kom framm och fråga vad jag höll på med... Då Skämmdes jag... :rodna:

Ojoj... Det var den bästa tolkningen av borgernas lilla "tal"...

Kan någon översätta texten till tyska? Då skulle det låta några gånger hårdare...

Under årets första besök på Liseberg, såg jag flera trekkiga saker: Dels så upptäckte jag att det i spelhuset finns ett flertal TNG-flipperspel, och på ett annat ställe fanns det en Borg-spelautomat (som involverade någon form av elektrisk stöt, vad jag förstår). Sedan så kan man även vinna TNG säsong ett på DVD, på ett av spel-hjulen.  :w00t:  :w00t:

(Om man vill dra riktigt dåliga skämt kan man ju även se en viss koppling till Picard/Sisko i namnet på den nya Bergochdal-banan "Balder" :P.)

Spelade själv den maskinen...men ljudet som kom ur högtalarna var inte star trek utan något helt annat...synd. Min kompis har väldigt spetsiga öron, nästan som Vulcans.

Ojoj... Det var den bästa tolkningen av borgernas lilla "tal"...

Kan någon översätta texten till tyska? Då skulle det låta några gånger hårdare...

Jag är nog inte den enda som inte riktigt förstår vad du pratar om. Nästa gång kan du prova funktionen "Citera" på det inlägget som du vill prata om, så kanske fler förstår. Välkommen till forumet VaCUm!

Edited by James Godthardt

Nu har jag köpt lite nya golfklubbor, och bl annat en utslagsklubba. På den stog det;

1

Big Bertha

War Bird

Jag har också köpt en ny cyckel, och på den står det ''Nexus'' på handbromsen...

Detta var nog ett ganska stort skäl till att jag köpte klubban, men cyckeln märkte jag inget på för än eftråt... :P

p.s. mitt 150:e inlägg... =D d.s.

Min kompis har väldigt spetsiga öron, nästan som Vulcans.

Det har en av mina med. Synd att han inte vore mer logisk bara... :P

Mmm, min kompis skulle också må bra av att vara lite mer logisk :D

OT, Även mitt 150:e inlägg ;)

Idag när jag var på Torslanda och spelade golf, hade jag på mig ''din'' tröja, Nina. Och när jag skulle gå in och köpa glass träffade jag en som sa ;

''Live long and prospher''

Sedan pratade vi lite om det, och jag tyckte att jag kännde igen honnom, men kunde inte placera honnom. Nu kom jag på att det antagligen var den killen som satt och sålde Nemesis- biljetter på Stra Treff XXVI.... Eller någon som var väldigt lik honnom i alla fall, men så många trekkers som är så lika finns det väl inte....? :P

I aulan i min skola så finns det tre mystiska konstverk på väggarna. Jag har ingen aning om vad de ska föreställa, men de påminner väldigt mycket om ett stort borg-kollektiv. Även en av mina förra klasskamrater (som inte tycker om star trek överhuvud taget) svarade när jag frågade honom: Det är ju star trek, ser du väl?

Jag är med i en förening som heter Ataraxi och på fotot i skolkatalogen så gör vi "Live long and prosper-tecknet" (Några hade dock problem med det så de fick tejpa iho fingrarna :P )

Hade BVC på besök och fick en hälsobok till dottern. Blev lite förvånad när jag läste följande på bokens framsida

Älska och njut av era barn och var glada åt dem sådana de är, sådana de ser ut, för vad de gör... Docktor Spock

Tänk att det finns Star Trek inom barnhälsovården.

Jag hoppas att min framtida jobb kommer att åtminstonde bli lite trekkigt! För ni som undrar satsar jag på astronom/civilingenjör inom rymdteknik. ;)

Edited by Captain Mariah

Mariah, det låter spännande! Det är nog precis vad jag skulle ha velat bli för ett par år sen... faktum är att jag kom in på Rymdgymnasiet i Kiruna. Men jag bor väldigt långt ifrån Kiruna, och jag tyckte deras kursplan verkade alldeles för matematisk m.m, så jag tackade nej.... Det kanske var dumt, jag har ångrat det lite grann så här i efterhand. :rodna: Jag hade nog säkert klarat av det, jag vet inte... Men å andra sidan så var jag väl inte redo för att flytta så långt hemifrån, vid 15 års ålder. Och sedan så är jag inte det minsta teknisk/matematisk så när jag tänker på det så är det inte så farligt.

Lokatt - wohoo! Vad kul att "min" tröja blev uppmärksammad :D

Jag hoppas att min framtida jobb kommer att åtminstonde bli lite trekkigt! För ni som undrar satsar jag på astronom/civilingenjör inom rymdteknik.  ;)

Jag hade tänkt gå den utbildningen, men kom fram till att jag inte vill bo i Kiruna. Och så var det lite väl mycket matemtik för min smak, även om matematiken inte skulle varit nått broblem.

(Fast astrofysik ligger ju inte så lång ifrån. Tänkte läsa det alternativt microbiologi.)

Har upptäckt flera trekkiga saker på mitt nya sommarjobb. Flera av skrivarna och kopiatorerna har märket "Phaser" och under ett av brandlarmen stod det "Sektion 31".

faktum är att jag kom in på Rymdgymnasiet i Kiruna. Men jag bor väldigt långt ifrån Kiruna, och jag tyckte deras kursplan verkade alldeles för matematisk m.m, så jag tackade nej....

Lokatt - wohoo! Vad kul att "min" tröja blev uppmärksammad :D

Haha! Det verkar vara många trekker som har läst/tänkte läsa i Kiruna...

Det tänkte jag också, och var till och med intagen (om än prelemenärt), men jag resonerade som Nina;

Nej, vill inte flytta från Göteborg-> Kiruna vid Fjorton års ålder. Jag hade ng inte klarat det... :(

Så då får jag väl börja läsa på Rymdhögskolan dar istället efter gymnasiet, för jag vill väldigt gjärna jobba med astronomi... :rolleyes:

När jag var i Holland med EUSO, så var det en av killarna (Petter), som tänkte läsa i Kiruna, och han bodde i Lund!

Han hade till och med längre än jag, så det känndes lite dumt att säga till honnom att jag tyckde det var för långt bort, så jag fick skylla på att han var ett år äldre än mig... :P

Ja, Nina. Den drar till sig uppmärksamhet lite varstanns...

:P

Lite out, men när vi var på vinresa i frankrike hittade vi "Chateau Picard" (dock ej ett vin, utan ett slott :D

Yttreligare out;

Mitt 200 inlägg :D:D:D

Jag har en arbetskamrat som påminner om Kira i DS-9. Våra kontorsöar är lite som OP's och en av mina chefer skulle lätt kunna spela en klingon. :lol:

Jag har väl egentligen inte haft någon direkt Star Trekkoppling på mitt jobb. Dock så har jag när jag jobbat på posten stött på vissa namn som är väldigt lika vissa namn i Star Trek.

Sign in to follow this  

• Create New...