Borg1 Postad 28 Januari, 2005 Rapport Postad 28 Januari, 2005 (redigerade) De är det som är så trist med star trek, de blir aldrig spänande för man vet att karaktärerna kommer att överleva. Tacka vet jag Babylon 5 där de verkligen tog kål på karaktärer lite då och då. <{POST_SNAPBACK}> Star Trek tar ibland kol på sina karaktärer. Man återställer dem sedan genom att använda tidsresor som en "resetknapp". Ett av flera exempel på detta är Year of Hell (Voy). Jag har inget emot tidsresor men jag är kritisk till att manusförfattarna använder dem som resetknappar. Givetvis kan man inte utan vidare låta Picard, Data, Kirk, Sisko, EMH, Archer m.fl. dö utan att serien tappar mycket. Som jag ser det skall en bra manusförfattare först kunna sätta karaktärerna i så svåra situationer att det verkar som om det inte finns någon utväg. Sedan skall karaktärerna ändå på något trovärdigt sätt klara situationen. Resetknapp är dock fusk och används den ofta förtar det en del av spänningen nästa gång karaktärerna är i knipa. Redigerad 28 Januari, 2005 av Borg1 Citera
Peter Postad 29 Januari, 2005 Författare Rapport Postad 29 Januari, 2005 Babel One Härligt avsnitt. Även om man läst spoilers så undrade man vad som var på gång vid flera tillfällen. En härlig idé med ett Drone Ship som utför stridandet, fast vi vet ju att det inte kommer att bli en vidarutveckling på skeppet, kan tänka mig att den visar sig alltför sårbar. Annars hade den romulanska flottan svärmat utav sådana skepp. Kul att se MACO´s och andorians i luven på varandra, tyckte de scenerna var bland de bästa i avsnittet. Visar att andorians är förstklassiga soldater om inget annat. Fast jag undrar fortfarande varför romulanerna vill så dispyt mellan andorians och tellerites. Skulle kunna tänka mig att de planerar en attack (som en förberedelse till the romulan war som säkerligen kommer att hända). Divide and conquer för att citera romarna. Hmm, oj vilken tillfällighet det där var då Enda problemet jag hade med avsnittet var hur fort de ändå kom fram till att det var romulaner. Visst, de var inte säkra men ändå... Så fick man se lite av Romulus med. Funderade på om byggnaderna man såg tillhörde Tal`Shiar, vet att det var senaten man såg i bakgrunden Jag är fortfarande euforisk över den extrema höjning av kvalité som serien har gått igenom. Det verkar hålla i sig med. 8 av 10 Citera
Enterprise_Nx-01 Postad 29 Januari, 2005 Rapport Postad 29 Januari, 2005 Babel One: Snacka om att säsong fyra är super, dubbel och trippel avsnitt och spänning så att du inte kan vänta till nästa vecka åååååååå. Gillar att Romulanerna, Andorianerna, Vulcanerna och federationens har fått så stor roll i fjärde säsongen. Själva avnittet babel one var jätte bra och jag kan inte vänta tills nästa vecka. Fattar inte varför MACO narna är kvar på skeppet, nu när Xindi hotet är över tycker iallafall jag att dom borde vara hemma på jorden. När Malcom började snacka om T'Pol med Trip så tror jag att det fortfarande finns hopp kvar för dom. Avsnittet får en 9/10 Citera
Peter Postad 29 Januari, 2005 Författare Rapport Postad 29 Januari, 2005 Kan tänka mig att MACO`s är kvar för att det ändå är en väldigt viktig mission och utomjordiska dignitärer skall få bästa möjliga beskydd. Tror att de kommer att bli en intregrerad del av besättningen. (sen så kan man skapa häftigare situationer med ett gäng soldater ombord ;) ) Citera
Dahlberg Postad 30 Januari, 2005 Rapport Postad 30 Januari, 2005 Kan tänka mig att MACO`s är kvar för att det ändå är en väldigt viktig mission och utomjordiska dignitärer skall få bästa möjliga beskydd. Tror att de kommer att bli en intregrerad del av besättningen. (sen så kan man skapa häftigare situationer med ett gäng soldater ombord ;) ) <{POST_SNAPBACK}> precis, har för mig att Archer närmde i något tidigare avsnitt att han skulle rekomendera att alla starship hadde en macos-grupp ombord... låter vettigt i minna öron... förövrigt var det skönt med ett bra svnitt igen, efter 2 lågvattenmärken, hoppas det fortsätter i samma anda... Kul att se Brian Thompson igen Sedan... androianska kvinnor.. .grrr.... :lol: Citera
Borg1 Postad 30 Januari, 2005 Rapport Postad 30 Januari, 2005 Jag vill se konflikter och diplomati med Vulcaner, Romulaner m.fl. och hur federationen skapas! <{POST_SNAPBACK}> Babel one: Säsong fyra är på rätt spår igen! Önskelistan ovan är uppfylld. Babel One innehåller diplomatati, konflikter, intriger och jag kan ana att en pusselbit i skapandet av Federationen är lagd. Betyg: 9/10 Citera
Excelsior Postad 30 Januari, 2005 Rapport Postad 30 Januari, 2005 Babel One Lite besviken på början av avsnittet, även om det var kul att se lite tellarites. Men efter ett tag infriades de höga förväntningarna. Fast för mig hade programmet lika gärna kunnat handla om Travis händelselösa dag vid rodret så länge man får se romulaner. Älskade romulanernas insats, och deras smått morbida brygga. Så vill vi gärna se dem. Sen var det ju också angenämt med andorians som gick bärsärkagång och skeppet som kunde ta andra skepps utseenden. Betyg: 8,5/10 Citera
Jakobsson Postad 2 Februari, 2005 Rapport Postad 2 Februari, 2005 Babel One. Ett av de allra bästa avsnitten i Enterprise. Väldigt spännande, kändes nytt och fräscht. Enterprise kanske har hittat sin stil, efter att ha förstört säsong 3 och mkt av 4an. Längtar till nästa avsnitt... Citera
Runar Postad 2 Februari, 2005 Rapport Postad 2 Februari, 2005 jag förstår inte vad alla har emot 3ses själv tyckte jag den ägde men 4an äger mer med deras fler uppdelade avsnitten Citera
Peter Postad 2 Februari, 2005 Författare Rapport Postad 2 Februari, 2005 Jag tror att en av anledningarna till att säsong 3 inte var särskilt uppskattad var att det gick slentrian i den. Den blev jobbig med samma storyline i avsnitt efter avsnitt. Folk vill ha förnyelse helt enkelt. Citera
rehnvall Postad 4 Februari, 2005 Rapport Postad 4 Februari, 2005 Babel One Vilket avsnitt det är så man vill att det ska vara. Riktigt häftig knorr på slutet när kamran zomar ut. Innan reagerade jag på att inge protesterade när de tänkte spränga sitt eget skepp i luften men de hadde sin förklaring.... Varför ska de lägga ner serien nu när den äntligen börjar bli riktigt riktigt bra.... Citera
MrsRiker Postad 16 Februari, 2005 Rapport Postad 16 Februari, 2005 Observer Effect Å, vilket bra avsnitt. Jag störs inte av Hoshis aikidokunskaper som några andra utan jag tycker det bara bidrar till att göra henne till en komplex och intressant karaktär. Och allvarligt talat, vad vet vi egentligen om henne, förutom att hon är suverän på språk? Scenerna mellan Trip och henne i decon var jättebra, interaktion mellan karaktärerna är en av de saker som Trek är väldigt bra på.... Och jag är SÅ LYCKLIG över att Phlox var med igen!! Äntligen.... jag älskade när han skällde ut utomjordingarna när de tagit över Archer och T'Pol. Och även om storyn påminner lite om VOYs Scientific Method så är det ju inte alls samma. Där var det ju aliens som orsakade sjukdomarna och för att bota sin egen ras, medan det här var en naturlig smitta och utomjordingarna använde den för att observera rasens beteende. Och att de inte ingrep kan ju liknas vid Federationens älskade Prime Directive. Jag tycker det var ett fantastiskt avsnitt. Alla fick vara med, besatta eller ej. Man blir så ledsen att de producerar sådana här avsnitt och så ska de lägga ner serien. Vad är det för logik i det? :vulcan: 9/10 Citera
MrsRiker Postad 16 Februari, 2005 Rapport Postad 16 Februari, 2005 Babel One Jag avgudar Jeffrey Combs!!! Han var SUVERÄN som Weyoun och han är minst lika bra som Shran!!!! Och jag gillar andorians....de är hetsiga men lyssnar ändå till förnuft. Och så är de så tjusigt blåa!! (det borde finnas en andorian-känsloikon för övrigt ) Ett bra, gediget och intressant avsnitt. Otroligt snygg lösning med att romulanerna sitter hemma på Romulus och styr skeppet....så att inte Archer och co får syn på dem menar jag - vi vill ju inte bråka med kontinuiteten Ser fram emot nästa avsnitt!! 8/10 Citera
Rekommenderade inlägg
Var med i konversationen
Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.