Jump to content
Sign in to follow this  
Mikael

Skyttlarna

Recommended Posts

om det nu bara finns 87 pers på voyager, hur kan de då åka runt med det???

Det måste vara minst 100 pers på skeppet annars kan man inte använda det.

Referens: The 37´s :huh:

87 personer???? dom är typ 150 personer ombord skeppet...

Edited by Lieutenet Lind

87 personer???? dom är typ 150 personer ombord skeppet...

ja det kan ju inte vara 87!!

I Workforce så säger ju dom att det var 130 någonting som jobbade i "the powerplant" + doktorn, kim och chakotay blir det ca 140 människor ombord Voyager. I "The Voyager Conspiracy" sger ju seven oxå hur många som blivit dödade... kom inte ihåg det.

I the "37's" säger Janeway att om det blir under 100 besättningsmedlemmar så går arbetet med Voyager inte så bra, alltså behöver Voyager mer än hundra besättningsmedlemmar för att skeppet ska fungera bra.

Men det här har ju inget med skyttlarna att göra så vi kan sluta med den här diskussionen här i alla fall.

Edited by Captain Proton

Någon som vet var det finns en skiss/ritning på hur det ser ut inne i en skyttel?

Det verkar konstigt att man kan använda skyttlarna till long-range-missions när det inte ens finns..... hmm...toaletter.. :rodna:

Någon som vet var det finns en skiss/ritning på hur det ser ut inne i en skyttel?

Det verkar konstigt att man kan använda skyttlarna till long-range-missions när det inte ens finns..... hmm...toaletter.. :rodna:

Kolla här eller kanske här

vad jag såg så fanns det inga toaletter på detaflyer. kan nån annan se det?

Dom kanske strålar ut avföringen? :rolleyes:

Jo jag skulle tro att det finna om man tittar på denna Bild så ser det ut att finnas ett rum där dom troligen ja ni vet..

De kanske tar en tablett när de är ombord en skyttel så att de inte behöver gå på toaletten. En tabelett med alla vitaminer och mineraler å så.

men det verkar som det finns nåt litet rum där i Delta Flyern.

De kanske tar en tablett när de är ombord en skyttel så att de inte behöver gå på toaletten. En tabelett med alla vitaminer och mineraler å så.

men det verkar som det finns nåt litet rum där i Delta Flyern.

När det gäller skyttlarna så måste det vara ända förklaringen, för jag tror aldrig nånsin att jag har sätt en toalett i en skyttel. :rolleyes:

Men ni vet att det finns en naturlag att filmhjältar aldrig behöver gå på toaleten, om det inte är en komedi.

Liksom att de aldrig behöver tvätta sina kläder ett prar kamravinklar senare så är de lika rena och snygga som i början....

Och i Star Trek behöver de inte dricka, äta, sova, tvätta sig eller borsta tänderna heller. De svettas ju knappt ens en gång. Och hur kommer det sig att oberoende av vilken planet de strålar ner till så kan de nästan alltid gå klädda i sina vanliga uniformer som om värme och kyla inte bet på dem. Star Trek är ett stort mysterium.

Edited by Expendable Ensign

Varför skulle det behövas så många för att använda skeppet? I The Search For Spock styrs Enterprise (vilket ju är större än Voyager) av endast 5 personer. Visserligen kan man förmodligen bara sköta de mest vitala funktionerna men det funkar. Som Scotty säger: A chimpanzee and two trainees could run her.

Man kan ju bygga nya skyttlar men de kan ju inte ha hur mycket matriel som helst, några komponenter kan man kanske inte replikera?! Och sen måste ju massor av Voyagers energi åt att bygga nya skyttlar hela tiden.

Voyager stannar ju också till vid vänligt sinnade världar. Där kan de förmodligen skaffa nytt material, reparera skeppet och kanske till och med bygga nya skyttlar. Vad jag däremot inte riktigt förstår är varför skyttlarna används så ofta för att ta sig ner till planeter. Det kanske bara är något jag fått för mig men jag tycker att de alltid nyttjar skyttlarna. Varför används transportörerna så sällan? Det borde väl vara mycket lättare att stråla ner folk och utrustning än att flyga.

Edited by Expendable Ensign

Varför skulle det behövas så många för att använda skeppet? I The Search For Spock styrs Enterprise (vilket ju är större än Voyager) av endast 5 personer. Visserligen kan man förmodligen bara sköta de mest vitala funktionerna men det funkar. Som Scotty säger: A chimpanzee and two trainees could run her.

SPOILERVARNING!

Men sen gick det ju också som det gick. Hela Enterprise fick storspö av en liten Bird of Prey.

Men sen gick det ju också som det gick. Hela Enterprise fick storspö av en liten Bird of Prey.

För det första menade jag att skeppet kunde användas trots en minimal besättning, inte att de skulle klara sig i strid.

För det andra så berode väl deras förlust till stor del på att klingonerna hade tagit David, Saavik och Spock som gisslan.

Men hur går det då om voyager har 80 personer ombord med alla scan resultat man hör som aldrig blir översatta. I dark frontier tex. Där så hör man i bakgrunden kolektivet :borg1: säga: vessel identyifyed, federation starfleet interpid class, 143 lifeforms, Prepere for assimilation. Slut citat. Hur g??r det då. Och vad det gäller Enterprise satte dom den ju på en autoriggning. Dessutom i avsnittet "collectiv" med voy kan fem outvecklade borger(Icheb, azan och dom andra) kontrollera en cube. Men dom kunde inte reparera den. Och doktorn kan kontrollera voyager i workforce . Men han kunde inte underhålla skeppet. hur går det då ihop? <_<

Men... om voyager inte kan funka utan över 100 människor ombord, hur klarar dom sig då i ''One''? Jag vet att Janeway säger de i ''The 37's'', men i ''One'' styr ju bara Seven och Doktorn... Och senare till och med bara seven. hur klarar dom de då? :blink:

Som tidigare skribent sakt att i star trek 3 kunde 4-5 personer köra enterprie.

Tror inte att 7of9 har problem att styra skeppet. Men inget underhåll görs eller något annat....

Moderna fartyg framförs normalt av ca 12 personer 1 kapten 3 styrmen 3 matroser 1 maskinchef 3 maskinister 1 kock. En av dessa personer brukar vara "utbildad" sjuksköterska på längre resor.

Det finns "alltid" 3 styrmen/maskinister så alltid en är i känst som styr/övervakar maskinrumet.

Man kan undra varför voy behöver 100+ personer för att framföra voy under normal drift... man kan tänka sig att de har en massa vetenskapsmen säkerhets personal och annat löst folk med sig....

Jag tror inte det heller är så svårt att gå och ändra kursen litte då och då och se till att alla system funkar och ja ingen anföll dom direkt.

Men om dom inte behövde mer än 100 för att "styra" skeppet så undrar man varför dom då sagt så.

Man kan undra varför voy behöver 100+ personer för att framföra voy under normal drift... man kan tänka sig att de har en massa vetenskapsmen säkerhets personal och annat löst folk med sig....

Under kortare resor klarar ju sig voyager med färre besättningsmedlemmar...

Men om dom ska ta sig från Delta Kvadraten till Alfa kanske de behövas s?? mycke personal. Det behövs ju personal för underhåll och sådant (vilket borde vara den största delen av besättningen), sen secutity då som håller ordning å reda. Sen sience och operation som håller koll på rymden utanför å kan hjälpa engineering att analysera olika problem. Medical såklart, nån som styr åsså några som bossar över skeppet.

Alla kanske inte behövs samtidigt, men när väl skepet varit under attack så behövs de ju repareras snabbt för att inte vara sårbart, en massa personer behöver vårdas och några måste hålla koll så att inte kommer nya attacker och analysera hur de ska kunna skydda sig bättre i firtsättningen... Å för att göra allt detta kanske det behövs ca. 100 personer...

--------------

För att göra ett tillägg i debatten om toaletter...

Nej, jag har inte sett nån toalett i nån skyttel, men jag har inte heller sett nån på nått skepp... Jag har sett duschar, men ingen toalett.

Vist toaletten borde ju finnas i anslutning till duchen, å de finns säkert en nånstans i skyttlarna också, bara att man inte fått se nån ducka under ett away mission.

Men vist skulle de vara kul om man fick se en skyttel träffas av nån rymd anomilitet å piloten kom utrusande från nått litet rum med byxorna runt knäna

Visst skulle det vara kul om skeppet träffades av en rymd anomali och piloten kom utrusande med byxorna runt knäna

Jo det skulle nog bli väldigt humoristiskt :lol: :lol: .

Men för att återgå till besättning så är det väl kanske inte så konstigt att besättningen behöver vara så stor. Dessutom talar man ju ibland i serierna om "skeleton crew" det är väl den besättning som behövs för att kunna hålla skeppet i skick. För tänk på workforce. Doktorn kan ju hålla ihop skeppet men han kan ju egentligen bara försena förstörandet. Och tänk hur stort voyager är. Flera hundra meter. Och högt och brett. Och alla jeffristubes. Fast en sak jag funderat på om man ska prata om jeffristubes. Det är hur dom lyckas komma åt allt som inte ligger bakom luckor. Men i vilket fall som helst tror jag nog inte att besättningen är för stor. Nästan tvärt om.

jag läste i en bok om olika skepp i star trek att Voyager skulle ha en skyttel som var speciellt konstruerad för att landa på planeter med atmosfär, den skulle vara plaserad under tefats delen på skeppet, men i avsnitet The 37´s landar hela Voyager på planeten, har dom inte med sig den aero skytel (jag tror den heter så) :borg1:

Sign in to follow this  

• Create New...