Gå till innehåll

Vem var DS9-karaktär No1?


EoNeel

Vem i DS9 var bästa karaktären?  

95 medlemmar har röstat

  1. 1.

    • Sisko
      9
    • Jake
      0
    • Damar
      1
    • Miles
      6
    • Jadzia
      7
    • Worf
      5
    • Gowron
      0
    • Martok
      2
    • Dukat
      3
    • Kira
      5
    • Quark
      11
    • Rom
      2
    • Nog
      0
    • Leeta
      2
    • Garak
      22
    • Odo
      9
    • Bashir
      6
    • Ezri
      2
    • Winn
      0
    • Annan
      3


Rekommenderade inlägg

Eftersom jag håller på att kolla igenom DS9 för första gången nu (Är nu i säsong 4 avsnitt 18) så är min lista inte helt komplett men här är vad jag tycker än så länge:

1. Garak (intressant karaktär bra skådespelare och alla de avsnitt han är med i är bland de bättre)

2. Jadzia (bra skådespelerska, lite "stel" karaktär i första säsongen men kommer igång fint lite senare)

3. Bashir ("My name is Bashir, Julian Bashir")

4-6.

Miles (Blev en skön karaktär då han började hänga med Bashir)

Dukat (En person som i början sågs som ondska personifierad men som mer och mer börjar ses som någorlunda god/mindre ond, tycker han är riktigt intressant.)

Sisko ()

7-9.

Quark (kul, girig, stör Odo/störs av Odo.)

Kira ()

Worf (lite lägre på min lista än på andras. (jag är inte så mycket för klingonerna))

10. Odo (Har fortfarande lite svårt med logiken i shape shifters, hur en sådan art skulle kunna existera. Men bortsett från det är Odo helt ok)

11. Gowron ()

12-14.

Rom (Gillar att det även finns lite mindre giriga ferengier)

Jake ()

Nog ()

15. Winn (För min del slår hon Dukat i att kännas ondskefull)

16. Leeta (För att vara tillsammans med Bashir, en väldigt okänd karaktär än så länge. Hoppas det ändras snart)

17. Morn (Så pratglad:D)

Redigerad av Rickard90
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade igenom alla andra star trek serier innan jag började kolla på DS9. Jag hade fått för mig att det skulle vara den sämsta av alla star trek serierna, men det var allt annat än rätt :). DS9 är så grymt bra. Karaktärerna är så himla bra. Det är så svårt att välja någon. Garak är otroligt rolig att följa, men det är ju även quark och odo. Jag trodde aldrig att jag skulle gilla Sisko heller, men nu är han nästan min favorit rakt igenom. Winn får en att vilja strypa någon :P.

Jag är just nu på 4e säsongen, första avsnittet var grymt bra, men avsnittet The visitor är nog en av dom bästa avsnitten jag har sett. Grymt bra skådespeleri, jag vart riktigt tagen av det avsnittet och jag hade kvar den känslan i flera dagar efteråt!

Det absolut bästa med att ha sett resterande star trek före DS9 är att man har så mycket bakgrund till allt som händer, och det gör det ju ännu bättre!

Men nu har jag kanske avvikit lite från tråden, jag röstar på Garak helt enkelt, han är helt enkelt för bra för att inte vinna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Alltså, jag blev just medlem för att få lov att skriva av mig lite angående en viss karaktär i DS9.

Jag har sett TNG, Voyager och Enterprise, alla filmer. Än så länge har jag inte hittat någon som

i dessa serier, enligt mitt tycke, spelar så dåligt som Nana Visitor (Major Kira).

Jag har sett snart hela första säsongen och jag står inte ut med henne. Hon drar ned serien än så länge

tycker jag. Allting hon säger är så påläst och inte ledigt för fem öre, vilket får till följd att det

känns som att hennes motspelare i många scener tappar i trovärdighet. Det ser ut som att hon tittar in

i kameran för ofta och är väldigt obekväm i sin roll. Hemskt irriterande. Ska fortsätta kolla nu och se

om hon blir bättre. Annars så tycker jag faktiskt om DS9 än så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hennes roll är ju annorlunda i första säsongen både i förhållande med andra Star Trek-figurer överhuvudtaget och Kira i senare säsonger. I den första säsongen är hon aggressiv och konfronterar de som kommer från Stjärnflottan ofta. Senare får hon större förtroende för dem och blir en del av teamet. Så förhoppningsvis tycker du bättre om henne senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen hit Fo0+

Ja jag håller med föregående, Nana behöver lite tid för att bli lite varm i kläderna och lära känna sin roll. Hon har inte så mycket djup i den första säsongen men blir bara bättre och bättre i rollen - som får mer och mer karaktär ju längre tiden går. Dessutom förstår man mer och mer varför hon agerar som hon gör i säsong ett allt eftersom. Bajor har ju just kommit ur en kris och är mist sagt misstänksamma mot all sorts auktoritet som inte är deras egen. Bränt barn skyr elden så att säga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för välkomnandet!

Jo, jag har hört att DS9 har lite mer karaktärsutveckling än de andra serierna (om det nu stämmer återstår att se) och jag hoppas på Kira trots allt. Däremot så blev jag positivt överraskad över några utav karaktärerna som var med och gästade första säsongen som t.ex. Lwaxana Troi och Q ;)

Helst hade man ju hoppats på att Dwight Schultz skulle göra ett gästspelande men det var väl att hoppas på för mycket.

I övrigt om man istället för att beklaga sig ska lysa upp några karaktärer som jag verkligen gillar i serien så tycker jag om Quark och Odo.

Egentligen tycker jag att Quark är lite för blödig till skillnad från Ferengier från andra serier, men det är svårt att uttala sig representativt när man sett så lite utav serien ännu.

Sisko tycker jag också känns stabil i sin roll på DS9. Generellt så tycker jag faktiskt att de mörkhyade (vet inte varför?) som LaForge, Tuvok och Worf gör sina roller riktigt bra, så det ska bli intressant att se Worf på DS9. Men Sisko har lite utav den där lugnande överlägsenheten (som högste officer) som Picard har (men som t.ex. Janeway och Archer saknar enligt mitt tycke).

Dags att kika vidare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Quark är en av mina favoriter också :) , så härligt girig och skurkaktig men ändå med ett samvete ända längst innerst inne, bara man gräver lite. Det är vad som gör honom så bra och "mänsklig" så att säga. Det är lättare att relatera till honom än den vanliga Ferengin som saknar Quarks "blödighet" som du uttryckte det. Utan det karaktärsdraget hade han i mina ögon inte varit en lika intressant och omtyckt karaktär. Det går att identifiera sig i Quarks själviskhet och girighet på ett barnsligt plan - alla har vi varit små och velat ha den största delen av kakan trots att vi egentligen vet att man bör dela lika - och tvingats göra det när vi blivit påkomna men att fuska till oss den stora biten, precis som Quark. Men när det verkligen är något som betyder något gör vi rätt för oss, och det gör Quark med. ;)

Odo är så välcastad det bara går att vara. Helt perfekt i rollen från avsnitt 1. Helt fantastisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 månader senare...
  • 6 månader senare...

Elim Garak och Gul Dukat var nog dem jag gillade mest. Men det fanns fler intressanta karaktärer. Ezri Dax som flera redan har nämnt, hade potential att kunna bli riktigt bra. Weyoun var en annan sådan karaktär. Oftast gillade jag dem som fanns i skymundan och inte var med i var och vartannat avsnitt.

I det stora hela så har jag dock alltid haft svårt för den här serien. Jag gillade inte karaktärerna som man lade fokus på och jag var inte heller så förtjust i dess skådespelare som gestaltade dem. Har t.ex. aldrig gillat Benjamin Sisko eller Avery Brooks tolkning av den karaktären. Det fanns fanns dock undantag även i dem ledande rollerna.

Jag trodde att den här serien skulle växa med åren och att man skulle lära sig att uppskatta dem mer och mer, men tyvärr har det inte blivit fallet. Än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag la egentligen min röst för länge sen, men jag kommenterade aldrig.

Min röst föll på Garak, the one and only. :D

Anledningen är inte att jag tycker att hans personlighet är något att direkt sträva mot nödvändigtvis, men han är smart, slug, kvicktänkt och är alltid ett eller två steg framför alla andra. Samtidigt kan han också vara lojal, kompetent och kapabel. Hans kapacitet att ljuga på ett trovärdigt sätt och väva otroligt djupa och komplexa nät av lögner, sanningar och allt däremellan tills man knappt vet vad som är upp och ner längre gör det för mig extra klurigt (och utmanande) att försöka förstå vad han tänker.

Stor eloge också till Andrew J. Robinson som spelade Garak. Det är lätt annars att glömma hur medioker en sån karaktär hade kunnat bli om han inte hade spelats rätt.

Annars så är ju DS9 förmodligen den serie som har flest framstående karaktärer och flest karaktärer som faktiskt är riktigt bra och utvecklas. Jag tycker t.ex. att Quark och Worf var stundtals riktigt bra. Weyoun var ännu en klockren karaktär som spelades lysande, fast som kanske var med lite för lite. Men framför allt vill jag också nämna:

Jadzia Dax. I vilken annan serie som helst hade hon förmodligen varit min favoritkaraktär, fast hon hade förmodligen inte passat in lika bra. Kompetent, extremt kunnig (till viss del tack vare Dax), tror på sig själv, säker på sig själv, vågar vara sig själv. Hon fullständigt överger den vanliga stereotypen som man annars ser så ofta. Jag tycker det är så otroligt synd att inte fler har fått upp ögonen för den här karaktären, för hon är en riktigt riktigt bra förebild.

Redigerad av Lord Di Lego
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Jag skulle säga Sisko. Han är verkligen som Kirk i sättet och det tror jag många gillar. Tror inte att nån skulle kunna spela rollen bättre än vad Avery brooks gjorde. Dock tycke jag var tråkigt att jadzia inte fick en till säsong för att hon var en populär karaktär i serien. Men det vart bara 6 fina säsonger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 år senare...
  • 2 månader senare...
  • 3 månader senare...

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...