Jump to content
Sign in to follow this  
EoNeel

Vem var DS9-karaktär No1?

Vem i DS9 var bästa karaktären?  

95 members have voted

1. 1.

• Sisko
      9
    • Jake
      0
    • Damar
      1
    • Miles
      6
    • Jadzia
      7
    • Worf
      5
    • Gowron
      0
    • Martok
      2
    • Dukat
      3
    • Kira
      5
    • Quark
      11
    • Rom
      2
    • Nog
      0
    • Leeta
      2
    • Garak
      22
    • Odo
      9
    • Bashir
      6
    • Ezri
      2
    • Winn
      0
    • Annan
      3

Recommended Posts

Jag gillar genomgående de Cardassiska karaktärerna, Gul Dukat som etta, Damar som två och Garak som trea.

Sen så blev jag dödskär i Ezri första gången hon klev in genom dörren på Sisko's. Hon påminner mig om en tjej jag känner. Tja, inte till utseendet, men till sättet de där första avsnitten när hon var förvirrad. :lol:

Jem'Hedarerna var kanske inte mycket till "karaktärer", men jag gillade dem genomgående också. när Nr. 2 lyckas trycka ur sig "Lydnad leder till seger, och seger är..." innan han dör så är det ett mycket känslosamt ögonblick.

Men min favoritkaraktär är ändå i slutändan Quark. Armin Shimmerman är en fantastisk skådespelare, och det syns genom allt det där plastet.

Min röst faller på Garak, helt underbar karaktär... Hemlighetsfull och mångsidig o även lite lömsk på nåt sätt..

Andra platsen står mellan sisko och jadzia.

Jag tycker faktiskt det är Worf. Inte för att han kanske är en sådan bra karaktär individuellt, men jag spanade igenom serien igen, nu för tredjegången med VOY och TNG emellan, och tyckte uppriktigt sagt att det var tråkigt ända tills Worf kom 'tillbaka'.

Serien skapar och bygger hela sin karaktär runt fyra faktorer; Bajoran, Cardasian, Klingon och slutligen Dominion. Odo liksom Garak och Kira var med från början, från första avsnittet. Men allt tog liksom fart först när Klingons blir inblandade, och då lyfter Worf hela serien till det den egentligen blir.

Jag är annars frestad att välja antingen Garak, för hans utsökta dialog och likgiltighet, eller Quark, för hans 'stora' roll som ingenting; en sidokaraktär med fyrverkeri.

jag lutade åt Rom för han är så urballat rolig men Martok är urbilden av en Klingon

Röstade på Garak. Han är på något sätt allting i ett. Elak, rolig, hjälpsam, lömsk, en äkta gentleman, playboy (dialogen med Dukats dotter i hissen när dom träffas första gången är lysande).

Ville rösta på Nog, helt klart en av dom coolaste karaktärerna genom tiderna i ST. Hans skratt är så avsmittande att jag kan inte låta bli att skratta nästan varje gång han garvar. Blev genuint glad när han blev första Ferengi i star fleet.

Tredje plats Benjamin Sisko. Alltid dramatisk som fan nästan vad det än gäller. När han rakade av sig håret och odlade den feta mustaschen så såg han dessutom coolast ut.

1. BASHIR!!!!!!!!!!!!!!!!!! (han har en sån bra stil! ;) ;) :P B) :w00t: B) )

2. Garak! (Snäll :) <_< :lol: )

3. Quark! (En bra köpman, får mig att skratta! :lol: )

4. Jake! (Uppfostrad pojke!)

5. Worf! (Den första klingonen i Stjärnflottan, även trevlig)

6. Jadzia! (Vacker, SPOLIER VARNING!!!!!!!!!!! synd att hon dör sen i serien)

7. Miles! (En skön kille :))

8. Kira! (Utan henne, inget DS9)

9. Martok! (En bra klingonsk ledare!)

10. Odo! (En bra säkerhetschef!)

11. Sisko! (En bra och smart kapten i Stjärnflottan)

12. Nog! (Första Ferengin i Stjärnflottan, duktig!)

13. Rom! (Rolig)

14. Leeta! (Vacker)

15. Ezri! (Vet hur hon ser ut, men ännu inte sett hennne i DS9 (för att jag håller på att kolla på DS9 Säsong 3))

Sen kan jag inte komma på fler som finns på listan.

Edited by UFP

Min top tio lista:

1: Miles O'Brien- Utan honom så skulle inte DS9 fungera!

2: Quark- Den enda Frengi som står ut med människor och med ett totalt misslyckat liv (Vilket han gärna skyller på sin bror)

3: Kira Nyris- Ett temprament för en motståndsröreleledare som väl kommer till pass i många situationer

4: Garek- En mer mystisk person får man ta och leta efter!

5: Worf- Alltid villig att offra allt för sin egen ära och heder (Hans giftemål med Jadzia är den mest osjälviska akt)

6: Martok- Som vilken Klingon som helst men endå den lilla utstickaren som krävs

7: Ezri Dax- Den lilla rädda Trillen som inte ville bli förenad men hade inget val efter Jadzias död. Lite blek i rollen

8: Julian Bashier- Hela tiden mystiska saker för sig

9: Benjamin Sisko- Missuppfattade Starfleets order om att han var tvungen att välja. Mesig!

10: Odo- Allmänt förvirrande och längsökt.

1: Garak - För att han är den enda som man alltid vill tro på även när han ljuger. En som man aldrig vet man har och kan säga att imorgon kommer du att dö lika självklart distansierat som att han säger att imorgon äter vi frukost ihop.

2: Quark - För att han är mycket av humorn i ds9. När quark är med är det roligt.

Sedan blir det svårt... hm worf är ju alltid worf och många av klingon avsnitten är ju riktigt bra så han blir nog trea. Men det är hårt om den platsen. J.

Jag har precis beställt första säsongen och har en föraning efter det jag har läst om karaktärerna att jag kommer gilla Bashir bäst, men jag får återkomma hit när jag har sett dvd:erna. :)

Jag stod i valet och kvalet emellan DS9 och Voyager, men då DS9 var billigare köpte jag den istället. Hoppas att det var ett bra val :D (men det tror jag nog, för DS9 låter hur spännande som helst faktiskt :D )

Jag har precis beställt första säsongen och har en föraning efter det jag har läst om karaktärerna att jag kommer gilla Bashir bäst, men jag får återkomma hit när jag har sett dvd:erna. :)

Jag stod i valet och kvalet emellan DS9 och Voyager, men då DS9 var billigare köpte jag den istället. Hoppas att det var ett bra val :D (men det tror jag nog, för DS9 låter hur spännande som helst faktiskt :D )

DS9 är mycket spännande. Och det är mer en följet??ng än någon av de andra serierna. Om man gillar det och ST så är DS9 det perfekta valet.

DS9 är mycket spännande. Och det är mer en följetång än någon av de andra serierna. Om man gillar det och ST så är DS9 det perfekta valet.

instämer helt ds9 har en röd tråd det har inte de andra seriena skulle man bara äga en serie så e ds9 ett smart val

Ja jag tror du kommer bli glad åt din DS9. Den är toppen saknar den lite nu när man tänker på det,kanske dax att titta från början.Hmmm.Det är faktiskt otroligt hur de har lyckats få in varje serie som en sådan fullträff alla är ju bra. Och starkt beroende framkallande.

Ett jättebra val. Personligen så tycker jag bättre om DS9 än Voyager av den anledningen att de för en gångs skulle är på ett och samma ställen och att alla kommer till dem i stället för att de ska komma till alla andra (om ni förstår vad jag menar)

Vad är det ni Garak-fan gillar specielt med honom? Har lite svårt med den "lömske". Han är dock en bra karaktär i S9 och fyller sin funtion. Också smart att para ihop honom med den lite nervösa unga docktor Basire.

Jag gillar honom för att man inte vet var man har han. Han kan säga att du ska dö imorgon lika självklart som om en annan sade ska vi gå och äta frukost. Och så har han en så obetalbar min när quark vill att han ska döda honom. he he J.

Intresant hur utsprid röstningen är. Det fins ingen överlägsen favorit . Kanske kan röstningens resultat återspegla det stora varierande utbudet DS9 har, både i historieberättande och karaktärer.

Sådär, nu har man sett typ 8 avsnitt iallafall, och måste säga att jag är en jäkel på att känna migsjälv och mina favoritkaraktärer. Mycket riktigt så är Julian Bashir min absoluta favorit :lol: Det var likadant när jag kollade på Enterprise första gången: Jag trodde stenhårt på att Malcolm skulle bli min stora favorit, och mycket riktigt blev han det :D

Sådär, nu har man sett typ 8 avsnitt iallafall, och måste säga att jag är en jäkel på att känna migsjälv och mina favoritkaraktärer. Mycket riktigt så är Julian Bashir min absoluta favorit :lol: Det var likadant när jag kollade på Enterprise första gången: Jag trodde stenhårt på att Malcolm skulle bli min stora favorit, och mycket riktigt blev han det :D

Vi tycker lika :lol:

Gowron tycker jag är en märklig figur. Jag har svårt för honom och dessutom tycker jag att han är för liten för att vara klingonledare. Han ser ju helknäpp ut med de ögonen som han har. Hur han lyckades att få makten är en gåta för mig...

Hur han fick makten ser man ju i TNG. När det gäller ögonen så råkade* skådespelaren göra så på audition och Jonathan Frakes sa: "Jag vill att du gör den där ögon-grejen." Han SKA se helknäpp ut, såklart.

* Jag vet inte om det var med flit.

Alltså det är en väldigt svår fråga... Det jag verkligen älskar med DS9 är att karaktärerna är så välutvecklade och har så mycket djup i sig. Sen så är skådespelarna helt underbara också...

Men om man måste välja en så blir det Miles. Just för att han är den som verkar mest verklig och mänsklig. Han skulle lika gärna kunna vara min granne! :rolleyes:

Det är jättesvår fråga. Kommer inte ens ihåg vem jag röstade på. Antagligen "annan" och syftade då på Weyoun. Eller så röstade jag på Kira, Quark eller Garak. Attans att man bara fick rösta på en :gråter:

Jag tycker att Garak är den bästa karaktären, älskar att han är en trevlig och snäll butiksägare ena dan den nästa en lömsk mördare.

Alltså jag tyckte Garak var grym i början. Men sen tycker jag det går lite överstyr. Han blir inte så hemlighetsfull sen. Man blir bara snurrig av att han sitter och ljuger ihop historier. Men han är helt klart en skön snubbe! En av de bästa i alla fall.

Det är svårt att säga en favorit i DS9.

Garak är en favorit pga. den kvicktänkta drygheten

Weyoun en sann aristokrat med glimten i ögat.

Quark pga karaktärsutvecklingen - hur han går ifrån att indirekt vara genomrutten till ganska storhjärtad.