Gå till innehåll

Series V, vad tror ni?


Jocke

Rekommenderade inlägg

Vad tror ni att Series V, den 5:e serien, kommer att handla om?

Om man läsar artiklar och reportage så kanske det kommer att handla om "Birth of the Federation". Personligen så tycker jag att det skulle vara mer spännande om serien fortsatte efter Voyager eller kankse lite längre fram, så man kan se hur det blir med Federationen och dess fiender och vänner i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig på ett sätt. När man får se glimtar från det 28:e århundradet (kapten Braxton t ex) blir man nyfiken på hur det ser ut där. Samtidigt skall det bli mycket spännande med en "tidig" serie, när de inte har alla de bekvämligheter som man är van vid att se i Voyager. Om de inte har all teknisk utrustning - hur kan de då kämpa mot illasinnade utomjordiska varelser? Ett möte med Borg - kan de klara det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag håller också med om att serien borde utspelas i framtiden. Egentligen spelar det ingen roll för mig, jag hoppas bara på att SVT köper in den serien med, gärna så fort som möjligt så vi inte hamnar så långt efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore intressant med en serie, som direkt behandlar skapelsen av Federationen. I filmen "First Contact" med TNG anländer vulcaner, där man ser början på denna organisation. TNG har även med gudavarelsen Q petat på den blodiga historia som till stora delar spolierade mänskliga framsteg. Detta skulle även kunna motivera vissa tekniska hjälpmedel som vi anser mycket osannolika att användas hundratals år in i framtiden, då "vår" vetenskapliga bana förstördes i det tredje världskriget.

 Det vore häftigt att börja en sådan serie med en återanknytning till detta krig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom tredje världskriget slutade år 2046 (om jag inte minns helt fel), och federationens barndom räknas som slutet av 2000-talet kanske det kan bli någon anknytning dem emellan, men jag tror inte det blir så tydligt.

Oavsett - med små marginaler och där det tar ett "halvår innan man har fått i hop tillräckligt med material till en 4 meters cockpit" (citat från First Contact), där minnet av den första kontakten med Borg (dessa "svenskar som inte ser ut som svenskar" - också hämtat från filmen) är färsk - så blir det spännande att se hur de klarar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vara kul med början av federationen.

Men det är några saker bara.

I orginal serien så går enterprice med warp 7 om jag inte minns fel. Men det skulle ta dem 12 timmar att åka 1000 ljusår. Voyager som är 60.000 ljus år bort skulle det ta 75 år. Hur hänger det ihop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har förstått att skillnaden mellan Warp 7 och 8 inte är detsamma som en sjundedel av Warp 7. Skillnaden är alltså större mellan de olika "Warperna" ju högre upp man kommer. Som du vet så bör man ju inte korsa Warp 10-tröskeln för då blir det helt på tok. Skillnaden mellan 9,75 och 10,00 var ju gigantisk, i varje fall enligt ett tidigare Voyager-avsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter

Varifrån fick du faktan när WW III utspelade sig?

Konflikterna under TNG måste ju vara bestående intriger från Federationens födelse, eller? Kriget mot romulanerna pågår även under Voyager, som ska ligga kort efter TNG. Men jag har nog aldrig läst/sett/hört någon version hur dessa bekymmer först uppstod och kanske ännu viktigare - varför...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Jag pressade Svt programinfo på om de kommer att sända StV.. han som var ansvarig sa (skrev) att de inte hade några planer på att köpa in den medans de fortfarande kör Voyager...

Attans.

Och han verkade ha koll på STserierna svaret till trots..

Jag skule nog vilja se att de spinner vidare på illusionen om vad som händer efter Voyager. Kronologisk ordning tack !

Men som tidigare skribenter sagt skule man ju titta även om det skulle utspela sig "tidigare" i ordningen...

//Lollo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> I Star Trek First Contact nämns att det blodiga och fullständigt inhumana kriget var slut tio år tidigare. Jag får väl kolla när exakt de säger detta. << (Citat från ett av mina tidigare postningar)

Jag har ännu inte kollat upp saken. Får se om jag fixar det under veckan. Skall dock även gå på två filmer (Crouching Tiger samt Vertical Limit) så det kanske blir lite kort om tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej Ella, vill bara meddela att vi på Sveriges Television har köpt in även år 5, 6 och 7 av Star Trek: Voyager, och att vi planerar att sända alla i svit. Det skulle isåfall innebära att vi börjar med de 26 ep. i år 5 i höst. Detta skrivet med viss reservation för licensstarter, etc.

Med vänlig hälsning

SVT Programinköp

Henrik von Sydow

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen, Henrik!

Som jag skrev i mitt svarsbrev till dig i går, så undrar jag ånyo om den femte serien. Det är jättebra att det blir en snar fortsättning på Voyager, men vi nöjer oss inte med enbart det ;) .

Jag förstår om du inte kan lova något, speciellt som den femte serien ännu inte har kommit till amerikansk TV, men vad jag undrar över är den preliminära inställningen till att köpa in Series V. Mer info om serien finns på http://www.startrek.com/production/seriesv/default.asp .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat: från Peter den 4:42 pm den jan. 14, 2001

I Star Trek First Contact nämns att det blodiga och fullständigt inhumana kriget var slut tio år tidigare. Jag får väl kolla när exakt de säger detta.

Det stämmer. De kommer tillbaka till en tid när den radioaktiva nedbrytningen visar att de befinner sig ungefär 10 år efter krigets slut. När de sedan fastställer det exakta datumet är det den 3 april (möjligen 4:e, kommer ej i håg exakt) 2063. Alltså bör kriget ha varit slut omkring 2053.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sa dom inte att det var ca 500 miljoner människor som hade dött i kriget?

Jag skulle helst villja att serie V utspelar sig efter Voyager precis som Jocke sa men det skulle också vara roligt och se hur federationen föddes.

Det blir säkert bra vilket som :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är lite Off-Topic:

Henrik, varför skriver ni på SVT 'Star Trek: Voyager 4' i era TV-Tablåer när serien faktiskt heter enbart 'Star Trek: Voyager'. Jag gissar på att det är för att ni sänder Säsong 4, men vore det inte bättre att skriva det under istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

har inte sett first contact men skulle vilja veta vad den handlar om. hur många olika raser är det som är i tillhör federationen? och hur många invånare är det? jag läst i boken om SFC och det stod att det var 90% som var mäniskor i starfleet och 10% de andra. Men det förklarar bara bäsettningen i skeppen.

(Ändrad av Archangels kl. 11:16 am den maj 22, 2001)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...