Gå till innehåll

Maskhål finns!


EoNeel

Rekommenderade inlägg

Skojsigt med maskhål men jag tycker vi överskattar oss själva, när det gäller psyke och teknologi. Vi får nog ta o vänta typ hundra år innan vi beger oss ut. Som vanligt när det gäller oss människor, vi har teorier om hur man skall göra och hur man skall färdas, men vi har aldrig tekniken. Sen måste vi lösa jordens besvär o missär innan vi tar oss ut, och lära oss lite mer om oss själva och etik o moral, annars kommer det väl sluta att vi dödar varandra på rymdfärderna etc o kalabalik utbryter etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skojsigt med maskhål men jag tycker vi överskattar oss själva, när det gäller psyke och teknologi. Vi får nog ta o vänta typ hundra år innan vi beger oss ut. Som vanligt när det gäller oss människor, vi har teorier om hur man skall göra och hur man skall färdas, men vi har aldrig tekniken. Sen måste vi lösa jordens besvär o missär innan vi tar oss ut, och lära oss lite mer om oss själva och etik o moral, annars kommer det väl sluta att vi dödar varandra på rymdfärderna etc o kalabalik utbryter etc.

<{POST_SNAPBACK}>

varför vänta i hundra år när man kan hitta saker i rymden som man inte visste fanns

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen är jag den stora pessmisten. Eftersom vi ännu inte ens har besökt en planet i vårat eget solsystem, så lär det ta hundratals år, om inte längre, innan vi har teknologin för att fara till ett sådant maskhål, om nu någon skulle vara dumdristig nog att fara igenom det dvs.

Man skulle med största sannorlikhet aldrig skicka människor igenom ett sådant hål eftersom 1) man vet inte var det tar v??gen, eller vad som ens händer när man skickar ett objekt genom hålet. 2) Skickar man in en sond och den försvinner mysteriskt så kan man inte få någon data från vad som händer, vilket bidrar till att man inte vill skicka människor 3) Antag att man mot all förmodan har teknologin och viljan för att skicka människor igenom ett maskhål, och att de som genom ett gudomligt ingripande överlever färden, hur tar de sig tillbaka?

Jag är en vän av rymdforskning, och visst drömmer jag om rymden också. Men det gäller att vara realistisk. Bara för att det fungerar i Trek betyder det inte att det någonsin kommer att fungera i verkligheten.

Som tidigare nämnts, det finns bättre saker på hemma plan att spendera pengar på.

Redigerad av Smirf
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen är jag den stora pessmisten. Eftersom vi ännu inte ens har besökt en planet i vårat eget solsystem, så lär det ta hundratals år, om inte längre, innan vi har teknologin för att fara till ett sådant maskhål, om nu någon skulle vara dumdristig nog att fara igenom det dvs.

Man skulle med största sannorlikhet aldrig skicka människor igenom ett sådant hål eftersom 1) man vet inte var det tar vägen, eller vad som ens händer när man skickar ett objekt genom hålet. 2) Skickar man in en sond och den försvinner mysteriskt så kan man inte få någon data från vad som händer, vilket bidrar till att man inte vill skicka människor 3) Antag att man mot all förmodan har teknologin och viljan för att skicka människor igenom ett maskhål, och att de som genom ett gudomligt ingripande överlever färden, hur tar de sig tillbaka?

Jag är en vän av rymdforskning, och visst drömmer jag om rymden också. Men det gäller att vara realistisk. Bara för att det fungerar i Trek betyder det inte att det någonsin kommer att fungera i verkligheten.

Som tidigare nämnts, det finns bättre saker på hemma plan att spendera pengar på.

<{POST_SNAPBACK}>

Hm...jag tänker nog lite tvärtom. Om det nu finns maskhål och människan inte har modet att testa dem så kanske någon annan gör det...

Jag menar att detta ställer saker och ting i en ny dager. Kanske det finns andra som redan rest och som forfarande reser genom dessa maskhål. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen är jag den stora pessmisten. Eftersom vi ännu inte ens har besökt en planet i vårat eget solsystem, så lär det ta hundratals år, om inte längre, innan vi har teknologin för att fara till ett sådant maskhål, om nu någon skulle vara dumdristig nog att fara igenom det dvs.

Man skulle med största sannorlikhet aldrig skicka människor igenom ett sådant hål eftersom 1) man vet inte var det tar vägen, eller vad som ens händer när man skickar ett objekt genom hålet. 2) Skickar man in en sond och den försvinner mysteriskt så kan man inte få någon data från vad som händer, vilket bidrar till att man inte vill skicka människor 3) Antag att man mot all förmodan har teknologin och viljan för att skicka människor igenom ett maskhål, och att de som genom ett gudomligt ingripande överlever f??rden, hur tar de sig tillbaka?

Jag är en vän av rymdforskning, och visst drömmer jag om rymden också. Men det gäller att vara realistisk. Bara för att det fungerar i Trek betyder det inte att det någonsin kommer att fungera i verkligheten.

Som tidigare nämnts, det finns bättre saker på hemma plan att spendera pengar på.

<{POST_SNAPBACK}>

Hm...jag tänker nog lite tvärtom. Om det nu finns maskhål och människan inte har modet att testa dem så kanske någon annan gör det...

Jag menar att detta ställer saker och ting i en ny dager. Kanske det finns andra som redan rest och som forfarande reser genom dessa maskhål. :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

då kanske vi får vänta i nåra år innan man kan bygga skepp som kan ta sej igenom maskhål

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som att det kommer nya teorier hela tiden. Jag minns att senast jag tittade på teorier om maskhål så handlade det om ett fenomen som var avgränsat till ett svart håls event horizon. Någon annan som har läst dessa teorier?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, jag kan rekomendera Steven Hawkin's "Kosmos - En kort historik". En mycket fin, väl illustrerad bok som tar upp det mesta. Där ibland händelsehorizonter, svarta hål, maskhål, singulariteter och "svarta hål i miniatyr" som till och med kan finnas i vår närhet! :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...