everybodyknows Posted February 25, 2005 Report Share Posted February 25, 2005 En sak som jag funderade på och inte hittade en ämnestråd till är synen på djur i Star Trek. Mänskligheten anser ju sig vara så pass upplyst att de tar avstånd från det barbari som följt dess historia. Hur är det då med djuren? Äter man fortfarande ej replikerat (läs: slaktat) kött på jorden? Jag vill dra mig till minnes att även om man nästan bara ser federationsfolk och dylikt äta mat från replikatorer så kommenterar de rätt ofta att "det är inte samma sak" med en replikerad vara som med "the real deal." Och om man inte gör det, vad hände med alla djuren? Dog de under tredje världskriget? Jag menar, det rör sig naturligtvis om en gradvis nedtrappning på slakt om nu fallet är så, men det skulle ju innebära att någon period under jordens historia så låg det tusentals boskapsfjur och dog någonstans. Hmm... Obs! Det är inte min mening att försöka "omvända" någon till vegetarianism eller något sånt med det här ämnet, även om jag råkar vara det, utan jag tyckte bara det var en intressant fråga. Dessutom så vill jag påpeka att denna frågeställning främst rör mänskligheten, eftersom jag tvivlar på att alla i Federationen har samma höga moraliska standard som man förväntar sig inom Starfleet. Dessutom så har vi tydliga bevis på att andra betydande kulturer inom Star Trek (såsom Klingons och Ferengis) äter "riktigt" kött och ibland även levande sådant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schwozh Posted February 25, 2005 Report Share Posted February 25, 2005 En sak som jag funderade på och inte hittade en ämnestråd till är synen på djur i Star Trek. Mänskligheten anser ju sig vara så pass upplyst att de tar avstånd från det barbari som följt dess historia. Hur är det då med djuren? Äter man fortfarande ej replikerat (läs: slaktat) kött på jorden? Jag vill dra mig till minnes att även om man nästan bara ser federationsfolk och dylikt äta mat från replikatorer så kommenterar de rätt ofta att "det är inte samma sak" med en replikerad vara som med "the real deal." Och om man inte gör det, vad hände med alla djuren? Dog de under tredje världskriget? Jag menar, det rör sig naturligtvis om en gradvis nedtrappning på slakt om nu fallet är så, men det skulle ju innebära att någon period under jordens historia så låg det tusentals boskapsfjur och dog någonstans. Hmm... Obs! Det är inte min mening att försöka "omvända" någon till vegetarianism eller något sånt med det här ämnet, även om jag råkar vara det, utan jag tyckte bara det var en intressant fråga. Dessutom så vill jag påpeka att denna frågeställning främst rör mänskligheten, eftersom jag tvivlar på att alla i Federationen har samma höga moraliska standard som man förväntar sig inom Starfleet. Dessutom så har vi tydliga bevis på att andra betydande kulturer inom Star Trek (såsom Klingons och Ferengis) äter "riktigt" kött och ibland även levande sådant. <{POST_SNAPBACK}> Klart det finns djur kvar på jorden iaf katter, typ spot men men.. Visst äter man kött fortvarande men replikerat. Vulcans däremot är vegeterianer , samma med vissa andra folk. Men de flesta är allätare. Klingons vad jag vet som du nämnde de äter kött, ferengi oxå. Även Borg , under nåt avsnitt så äter några borger som e "disconnected from the hive mind" kött för de behöver näring när deras alkover inte fungerar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted February 25, 2005 Report Share Posted February 25, 2005 I början av ENT tror jag man sa att jakt och slakt av djur inte längre förekommer på Jorden men att människor inte har problem att äta replikerat. Djur finns säkert kvar, men tyvär har nog de (nu) utrotningshotade arterna försvunnit, som t.ex valarna. Och vad gäller husdjur som katter, hundar, fiskar eller hästar verkar attityden inte ha förändrats ett dugg, så den enda förändringen vi har att vänta de kommande trhundra åren är att vi inte behöver döda djur för deras kött, det är för jobbigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
everybodyknows Posted February 26, 2005 Author Report Share Posted February 26, 2005 Klart det finns djur kvar på jorden iaf katter, typ spot men men.. Visst äter man kött fortvarande men replikerat. Vulcans däremot är vegeterianer , samma med vissa andra folk. Men de flesta är allätare. Klingons vad jag vet som du nämnde de äter kött, ferengi oxå. Även Borg , under nåt avsnitt så äter några borger som e "disconnected from the hive mind" kött för de behöver näring när deras alkover inte fungerar. <{POST_SNAPBACK}> Jo, klart att de äter replikerat kött - det har vi fått se åtskilliga gånger i diverse serier - men frågan är om de föder upp slaktdjur? Som föregående talare sa så har jakt för nöjes skull försvunnit, men uppfödning? ------***Mini-Spoiler***------- Om jag inte minns helt fel så kommenterar Siskos far ideligen på att han inte tycker att hans son ska äta det där "replikerade skräpet" i avsnittet Paradise Lost från DS9. Eftersom han driver en kreolrestaurang (där huvudingredienserna torde vara saker från havet) så kan man ju undra om till exempel räkor och annat fortfarande fiskas? ------***Mini-Spoiler***------- Dessutom så är det ju klart att det finns djur av husdjurstyp kvar på jorden (också något vi fått se åtskilliga gånger) men ta till exempel ett boskapsdjur som en ko? Kon har ju för oss människor inte så många användningsområden förutom mat, läder och gelatin. Eftersom kon inte levt i vilt tillstånd på mycket länge kan man ju fråga sig vad som hände med alla korna i "fångenskap"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted February 26, 2005 Report Share Posted February 26, 2005 Det finns något tidigt TNG avsnitt där Riker säger något i stil med "vi föder inte upp djur för deras kött" och berättar om fördelarna med replikatorer, men i samma avsnitt ger han order om att några djur ska slaktas och bli mat åt några gästande utomjordingar. Så det verkar som om synen på djurens rättigheter är i stort sett oförändrad, bortsett från att man kan känna sig väldigt "god" som inte äter kött från levande varelser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted April 19, 2005 Report Share Posted April 19, 2005 Såg VOY-avsnittet Nothing Human, Där utmanar Moset vår älskade holodoc och menar att det är för bekvämt att dra en linje mellan högre och lägre djur. Moset tycks mena att djurförsök och människoförsök är likvärdiga - därför är människoförsök helt okej enligt han. Men Doc glider undand den där frågan. Han vill inte gå in i en etiskdiskussion gällande detta. Så visst finns det fouppklarade frågor kring djurens rättigheter. Men sen en liten fråga, är jag helt beng i huvudet när det gäller ENT, men visst har de en kock och visst tar de med sig mat som han tillreder. Har jag helt missat att köttet är replicerat?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted April 19, 2005 Report Share Posted April 19, 2005 Om det Archer sa i Broken Bow var sant om att djur inte längre jagas så måste köttet vara konstgjort. I avsnittet med det krashade rymdskeppet skänker Trip bort en maskin som kan göra glass en så kallad "food synteziser". Så på något sätt tillverkar de maten men de kan nog inte tillverka tallrikar eller bestik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted April 19, 2005 Report Share Posted April 19, 2005 tackar det räcker för mig, detta förklarar varför vi inte har fått se det såå efterlängtade avsnittet när besättningen ska försöka hitta råvaror i Xindhi-land. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norts82 Posted April 19, 2005 Report Share Posted April 19, 2005 Tja Jag säger bara en ska. framtiden får bevisa ha det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted August 3, 2005 Report Share Posted August 3, 2005 Jag antar att replikatorerna gör att man inte behöver jaga och föda upp djur för slakt. Det hindrar ju dock inte de som av ena eller tredje orsaken vill göra det att jaga/föda upp djur. Det finns säkert religösa gruperingar som förbjuder sina anhängare att äta konstgjort kött, medans det däremot går bra att äta jagade djur. Om inte annat tycker säkert en del människor att det är "kul" och spännande att jaga och fiska sin egen föda. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted June 25, 2007 Report Share Posted June 25, 2007 Kirk gillade ju att sticka iväg och fiska. Fast det blev ju aldrig riktigt klart om han kastade tillbaka fisken i vattnet, eller åt upp den tillsammans med t.ex. Spock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tofumannen Posted June 25, 2007 Report Share Posted June 25, 2007 Jag tror så här: Förmodligen är ingen av manusförfattarna vegetarian. Därför är det här en sån punkt där det går att hitta frågetecken. Det finns ju en uttalad ideologi om att onödigt lidande på jorden är avskaffat men jag tror helt enkelt att det krävs att man är vegetarian för att man på 7 år inte ska göra några småmissar. Själv är jag vegetarian och tänker då och då på att det förekommer inkonsekvenser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted June 25, 2007 Report Share Posted June 25, 2007 Jag tror så här: Förmodligen är ingen av manusförfattarna vegetarian. Därför är det här en sån punkt där det går att hitta frågetecken. Det finns ju en uttalad ideologi om att onödigt lidande på jorden är avskaffat men jag tror helt enkelt att det krävs att man är vegetarian för att man på 7 år inte ska göra några småmissar. Själv är jag vegetarian och tänker då och då på att det förekommer inkonsekvenser. Som? Du får gärna exemplifiera så att vi andra förstår vad du menar. Onödigt lidande handlar säkert om att man inte odlar djur på samma sätt som idag. Eftersom de flesta äter replikerad mat behöver man helt enkelt inte det. Att det sedan förekommer jakt och fiske av vilda djur eller uppfödning av djur där befolkningen har skurits av från civilisationen får man väl se genom fingrarna med. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tofumannen Posted June 25, 2007 Report Share Posted June 25, 2007 Har tyvärr inte lagt dem på minnet men jag tänkte inte på exempel på att människor äter dödade djur. Snarare småsaker som skär sig mot en ideologi där man inte dödar djur för att äta. Jamen typ att Jake Sisko fiskar på holodäcket i DS9. Om man tänker sig att folk har ätit replikerad mat i generationer(nån annan vet säkert hur länge) så har säkerligen idén att fiska försvunnit som hobby sen länge. Alltså - inte omöjligt men osannolikt att man skulle fiska på holodäcket. Iaf skulle aldrig jag göra det även om det bara är fotonfiskar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted June 26, 2007 Report Share Posted June 26, 2007 En del finner fiske och jakt rofyllt. En avkoppling helt enkelt. Och med tanke på vad hans farfar gör kanske det inte är helt orimligt att han tycker att det är kul och avkopplande att fiska? J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted June 27, 2007 Report Share Posted June 27, 2007 Klingonerna lär väl knappast bry sig om sånt tjafs som "djurens rättigheter" Ett svep med Bathlefen, och sen är det klarrrrt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted June 27, 2007 Report Share Posted June 27, 2007 Det är olika kulturer och "raser" med olika värderingar så det är nog inte helt osannolikt att några civilisatoiner fortfarande äter djur eller har djurhållning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted June 27, 2007 Report Share Posted June 27, 2007 tänk bara på B'aku folket (insurrection), de reste en gång i tiden runt med rymdskepp. men nu bor dom i ett slags bondesamhälle och brukar jord och djur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted June 28, 2007 Report Share Posted June 28, 2007 tänk bara på B'aku folket (insurrection), de reste en gång i tiden runt med rymdskepp. men nu bor dom i ett slags bondesamhälle och brukar jord och djur. Ja och vem är att dömma dom egentligen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted June 29, 2007 Report Share Posted June 29, 2007 tänk bara på B'aku folket (insurrection), de reste en gång i tiden runt med rymdskepp. men nu bor dom i ett slags bondesamhälle och brukar jord och djur. Ja och vem är att dömma dom egentligen. ??? Har du inte glömt ett jag någonstans? J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted June 29, 2007 Report Share Posted June 29, 2007 tänk bara på B'aku folket (insurrection), de reste en gång i tiden runt med rymdskepp. men nu bor dom i ett slags bondesamhälle och brukar jord och djur. Ja och vem är att dömma dom egentligen. ??? Har du inte glömt ett jag någonstans? J. Nope icke alls . Däremot så skrev jag engelska på svenska tyvärr. ;) Översätt så ser du. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted March 12, 2009 Report Share Posted March 12, 2009 I tråden nämns att man inte åt riktigt kött i Enterprise. Men visst gör man det i TOS? Kirk beställer väl kyckling och jag har aldrig hört att det skulle vara något annat än riktigt kött. Jag kan inte heller se varför det är underligt att man äter kött i Star Trek-serierna, trots replicators i senare serier. Trots allt borde en del bönder med bodskap finnas kvar åtminstone i historiskt syfte. Och inget tyder på att man har slutat äta kött för att man har blivit upplysta som Buddha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borgmi Posted March 12, 2009 Report Share Posted March 12, 2009 Mycket intressant ämne! Om jag inte misstar mig, så äter man kött i ENT iallafall. Har för mig om att Archer och T'Pol äter middag tillsammans, och hon påpekar lite syrligt om hur okultiverat det är att äta kött, medans Archer typ "hehe, men det ligger ju i människans natur!". Jag har för mig att det var något sådant. Annars tror jag att det finns massor med motsägelsefulla uppgifter gällande köttätning i ST. För mig, som själv är vegetarian, är det en självklarhet att man inte äter kött i star trek (dvs i framtiden). Jag har ofta undrat samma sak, både när det gäller farfar siskos resturang, andra arter, replikering osv. Är det inte så att i insurrection, i början av filmen så är det first contact med någon ras, och när Picard inser att de är vegetarianer så säger han att man ska se till att kocken hoppar över fiskrätten. Är det för att fisken en gång var levande, eller är fisken replikerad men vegetarianerna kan ändå ta det som en skymf, eller att den andra rasen kan tro att människorna är barbariska? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted March 12, 2009 Report Share Posted March 12, 2009 Japp dom äter kött i Enterprise i avsnittet "Broken bow" Så du är rätt ute. Hmm vill minnas att Picard pratar om en ras som är så att säga vattenlevande/fiskvarelser i den scenen du talar om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted March 13, 2009 Report Share Posted March 13, 2009 I Enterprise så äter de kött precis som vi, även om de har vissa avancerade tillagningsmöjligheter har jag för mig så har de ändå i slutändan en kock som står i köket och kombinerar råvaror. Vid ett tillfälle får ju tom Hoshi ta över. I VOY så har de visserligen replikatorer, men Neelix tar in en massa underliga råvaror för jämnan. Jag har inte tänkt på det när jag sett det, och som jag kommer ihåg det så var det främst grönsaker av olika slag, men kan han ha tatt in någon form av Delta-kvadrant kött tro? Siskos pappa vet jag uttalat säger att han inte använder några replikerade råvaror i sin matlagning, så med det sluter jag mig till att det på jorden finns fiskare, bönder och köttfarmare som producerar för lyxkonsumtion, ungefär som de som i vår tid producerar organiskt (vilket är snäppet över "ekologiskt som vi vanliga dödliga köper på ICA), alltså för folk som av en eller annan orsak föredrar icke-replikerad mat. Dock så finns det här ytterligare en möjlighet (som det dock inte finns någon bas för i ST): kött producerat direkt från stamceller i laboratorier. Det är nåt som ligger mellan 10-30 år i framtiden för oss (beroende på vem man frågar), och innebär att man helt enkelt odlar köttet utan alla de där onödiga bitarna som vi inte har nån nytta av, skellet, huvud, ben, inälvor osv. Sen så håller jag inte med om att bara för att det inte finns något lidande på jorden att det skulle innebära att man slutar producera kött för konsumption, eller ens att Archers uttalande innebär att man inte jagar alls, bara för att man inte jagar för nöjes skulle. Skyddsjakt, och eventuellt jakt för föda sjulle fortfarande kunna pågå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts