Jump to content

ENT: Avsnitt # 4.16-4.20

Enterprise_Nx-01
 Share

Recommended Posts

In a mirror darkly 1-2: Säger bara WOW!!!!!! :w00t: Snacka om att säsong fyra har varit super hittils (Några få dåliga avsnitt bara). In a mirror darkly är ju bara super, dom kunde ha förlängt storyn och gjort 3 avsnitt i ställer för 2 om spegel universumet. Nu är det ju bara 3 nya avsnitt kvar innan enterprise är slut :( . Får hoppas att dom avsnitten är lika bra som in a mirror darkly. In a mirror darkly del 1 och 2 får båda 10/10 :P

In a Mirror, Darkly

Jag måste nog hålla med om att ett dubbelavsnitt med endast SU faktiskt är en bra idé. Och det är kul att ENT vågar vara lite originella, och inte bara apa efter SU-avsnitten i TOS och DS9. Jag kan inte riktigt förstå kritiken att ST-känslan totalt är borta, eftersom det ju bara rör sig om två avsnitt. Och efter typ 700 avsnitt där endast total korrekthet gällt, så är det lite kul att man bara under ett par avsnitt gör precis tvärt om. Jag känner mig inte sviken som ST-fan, eftersom alla avsnitt hittils, och även alla kommande avsnitt har varit korrekta och med karaktärer som man kan se upp till. Kan man inte bara för en gång skull vända på innehållet och karaktärerna utan att folk tar det på alltför stort allvar?

Sen har vi naturligtvis den sedvanliga sexismen som ju alltid ska vara med i ENT. Men den har man fått vänja sig vid efter nästan 4 säsonger, så den orkar jag inte klaga mer på.

Betyg: 8/10

In a Mirror, Darkly, part II

Det här avsnittet påminde om Trials and Tribble-ations, som jag också tyckte var ett mycket bra avsnitt. Och jag tycker att det är kul att man har med TOS-miljöerna även i moderna serier. Avsnittet kändes visserligen mer som TOS än som SU i ENT. Och även om det blev lite rörigt med att alla mördades stup i kvarten så kändes det mindre segt än avsnittet innan, trots att det fortsatte på samma story. Så jag är fortfarande imponerad. Och efter två veckor i en för mig mycket angenäm Lovecraftpsykos så känns det helt OK att återgå till det vanliga ENT på fredag igen.

Betyg: 9/10

Demons

Så var Star Trek Enterprise igång igen och det är ordentligt. Detta är helt enkelt väldigt bra, det är mörk, svår andat och ondskefullt, men vi har ett ljus som guidar oss genom detta. Vi behöver inget SU, det finns ondska så det räcker i det verkliga universumet.

LeVar Burton är mästerlig som uppbyggare av detta äventyr. Sakta men säkert växer historien genom hans främsta kunskap; nämligen dialogen. Denna gång håller han den dessutom befriad från smörkänslor, kvar är människan med sina brister och fördelar. På detta sätt lyfter han också fram skådespelarna och de är helt lysande rakt igenom. I dialogen växer de och så även deras självförtroende och Burton lyckas få liv i hela historien på ett magiskt enkelt sätt. Det är helt enkelt mycket smart berättat och nästan helt utan direkt sensmoral, visst den finns där men inte så tydligt som den brukar vara när rasism är temat.

Nu är inte manuset och scenografin så lyckat så som i DS9s Circle-arc, den är inte lika pilimariskt paranoit som i DS9s homefront/paradise lost avsnitten. Ett bra exempel är när Reed tar kontakt med Section 31, den blåtonade miljön är helt enkelt för snäll, så även section 31. Detta gör att helheten får sig en liten törn, men jössös det här är spännande, våra hjältar är hotade. När vi har någon att heja på ökar pulsen en del och det uppstår en viss mening med avsnittet; det finns nämligen något att berätta.

Sammanfattningsvis är detta ett mycket snyggt hantverk av alla inblandade och det hela har en bra eftersmak. Ett stort plus dock för Weller som är en helt otrolig skådespelare jag hoppas verkligen han får ordentligt med pisk nästa vecka. :lol: :lol: :lol:

4/5

I a mirror darkly 1 och 2.

Annorlunda avsnitt. Jag gillar att introt var annorlunda även om det kändes som en helt annan serie. Det var många frågor som aldrig blev besvarade. Fast det gör det hela intressant. Det var ett mörkt och desilussionerat avsnitt där det egentligen inte fanns någon att sympatisera med. Detta tycker jag är lite synd för jag vill gärna ha någon att sympatiera med. Det som låg närmast till hands var ändå vulcans. Det är intessant att se hur utvecklingen skulle kunna ha varit efter en mörkare "first contact". En sak jag var lite besviken på var "Defiant" trodde att det var den defient vi kände till men det var ju snarare "Enterprise" från TOS. De kunde väl skeppet haft det namnet.

Demons

Intressant avsnitt. Det är inte konstigt att det finns en viss oro på jorden efter Xindi-attacken. Sedan är det vissa människor som underblåser skräcken. En sak jag inte gillar är dock att Trip och T´Pol ovetande skulle ha ett barn. Tycker det verkar konstigt. Ser fram emot en förklaring i uppföljaren!

Det är hemskt att Enterprise läggs ned! De kommer dock att avsluta med flaggan i topp!!!

Terra Prime

Inte samma intensitet som om Demons, istället går man i den klassiska actionfällan. Okej det är snyggt och stundom lite spännande. Men kampen blir just bara action, dialogens centrering ifrån demons är borta. Allt som Levar kämpade så hårt med i första avsnittet är helt förstört. Detta märks också på skådespelarna, det är helt enkelt inte samma nerv i agerandet, dialogen blir styltig och så även de. Det är faktiskt bara Trinner som håller facklan högt., men så är det ju han som har de bästa dialogerna under avsnittet.

Men som sagt action delen är snygg och många kommer att tilltalas av detta och så även jag ibland. Men i förhållande till Demons så är det lite bittert i smaken denna gång. Dessutom ska man faktiskt ha pisk för de smöriga talen i slutet. Det är ett oralt lavemang som är direktverkande i ens nervsystem och illamåendet uppträder direkt på den som lyssnar. Men man har dock lyckats göra säsongens första 3, och det är i sig inte fysakam. Men lite mer hade man nog räknat med denna gång. :(

3/5

• 5 weeks later...

In a mirror darkly del 1 och 2. Gillade faktiskt detta dubbelavsnitt väldigt mycket!

Visst inte särskilt mycket star trek över det hela men jag gillar kopplingen till orginalserien! Så ska ju inte star trek vara ofta men kul att dom gjorde något annorlunda denna gång. Jag ger dessa 2 avsnitt en stark 4:a av totalt 5

• 1 month later...

Tja, det har att göra med mkt.

Här kommer nån:

1. Eftersom sesong 4 är det sissta så borde det handlat mer om att

göra en bra avslutning på sesongen. Men istället så kändes det som om dom 2 avsnitten va en början på flera episoder som senare kanske skulle kunna blitt bra (Dom hängde inte ihop med dom övriga episoderna på något vis) Dom förvirrade mer än dom la till... (Precis som Xindi avsnitten, så väl som många andra avsnitt så tar det många avsnitt att knyta ihop det för att göra det bra eller förståeligt) Men att bara slänga in 2 avsnitt som inte hör ihop med något alls riktigt som oxå känns som en början på något i den sissta sesongen tyckte ja inte va speciellt bra gjort. Tack å lov så va avsnitten efter dessa två bland dom bättre ja sett..

2. Visst va det en spegelvärld så självklart måste allt va annorlunda.

Men ja tyckte det va lite konstigt att bara se Archer å alla andra i spegelvärlden.

Som i DS9 så äre ju liknande episoder som ja tycker är bra. (Eftersom det oxå är med från vanliga sidan, inte bara spegelsidan) Ja menar dom här 2 avsnitten hängde ju inte ihop någonting med det vanliga episoderna eller charactärerna, eller ? (Förutom skeppet då)

Va tycker ni ?

Om vi skulle ha fått se båda universumen interagera skulle detta vara ett tydligt brott mot kontinuiteten, eftersom det inte var förrän TOS som de faktiskt fick en chans att möta varandra. Jag gillade avsnitten, särskilt för att skådespelarna här fick göra något mer än att bara spela sina vanliga roller. Däremot kan man väl undra om det skulle finnas så många människor kvar om hundra år, om alla dödar varandra i den fart som det skedde i dubbelavsnittet...

• 7 months later...

Jag har just suttit å tittat igenom sesong fyra de senaste dagarna, helt klart Enterprise bästa sesong. Men jag förstår helt enkelt inte syftet med avsnitten "In a mirror darkly" 1 och 2. De kändes helt meningslösa. De kändes som en början på nått som bara avslutas mitt i med en lös trådände hängande kvar. De där avsnitten måste ha gjorts innan man bestämde att lägga ner serien. Det hade annars varit bättre att konsentrera sig på att avrunda den egentliga berättelsen på ett snyggt sätt, nu blir två hela avsnitt botrkastade på något som inte har någon som helst relevans för resten av serien. Synd.

Synd att serien blev nedlagd just när den började bli bra. Annars hade de kunnat byga lite mer på det där paraella universumet å dess story i senare sesonger, så hade man sluppit denna "lose end" som blir rätt iriterande nu i stället.

bara en reflektion...

Edited by Asil Stargazer

Ja det bara att hålla med, såg om dem för att se vad SU dyrkarna har sett och jag missat. ÅÅ vet du det finns inget som är bra. Pjoyt'k inlägg ovan är kanske det bästa argumentet. Genom att det inte har skett någon kontakt med SU iförrän i TOS som borde man helt enkelt gett f i detta och ägnat sig betydligt mer åt ja just det Star trek heter visst serie - det är lätt att glömma bort det i och med att inget Star trek finns med i detta SU.

har sätt a mirror darkly, och undrar om det är en slump eller avsiktligt man får aldrig se T'Pol i helbild när hon TOS uniformen på sig. Kamran höjer sig alltid för att man aldrig ska se hennes ben. De gör de hela tiden så de verkar avsiktligt. Någon som vet? Fick tv bolaget moralpanik för kort kort.....

• 1 year later...
In the mirror Darkly del 1

Okej jag vet att jag redan före var negativ men snälla detta är inte bra. Som sagt Sts stora styrka är att man har en manusstruktur som går utanför manuset. Man har en struktur som väver samman ett kosmos som blir mycke större än själva serien. Detta är kanske det viktigaste när det gäller all typer av text, dvs inte bara ST.

Detta är faktiskt värre än TOS och DS9 i och med att vårt älskade ST-universum inte finns med. Detta är helt enkelt inte änns ST, för detta manus kommunicerar inte med vår älskade struktur, den är helt enkelt isolerad - än så länge. Det finns ingen vi kan identifera oss med utan alla är onda och elaka. Detta leder även till att det inte heller finns någon sympati att glida på, jag struntar faktiskt i vilka som dör, de är ändå inte någon av våra hjältar.

Så detta avsnitt gåt inte bedöma genom att det inte är ST, utan något helt annat inom SF. Ilskan mot mike Susserman som annars skrivit mycket bra avsnitt har faktiskt inga gränser. Man har bara några enstaka avsnitt kvar och man gör detta. Man kan faktiskt undra vad som har gått snett i hela diskussionen runt denna historia.

Sen är det intressant gällande sexismen i förra avsnittet. Detta är ju nästan värre och om de blev sågade förra veckan så misstänker jag att det är inget mot vad som väntar dem nu. Dessutom saknar historien faktiskt logik och det tar på tok för lång tid gällande att få fram själva idén med avsnittet. Detta är både ett manus fel och en regibrist. Conway är dock en duktig regissör gällande fotoinnehåll och det är faktiskt snygg stundom gällande det rent tekniska.

--/5

Jag tänkte komma med helt andra synpunkter angående In a Mirror-avsnitten i Enterprise och i viss mån andra "spegeluniversum"-avsnitt i andra Star Trek-serier, så jag blev lite förvånad över att ni förde denna typ av debatt. Jag vill ta det jag menar steg för steg:

1. Bra science fiction ska genom genrens frihet kunna belysa problem, lyfta fram farliga utvecklingar och ställa företeelser mot varandra för att undersöka, belysa, och låta läsarna/tittarna dra slutsatser.
  2. I Star Trek har denna ambition kanske framför allt kommit till uttryck i avsnitt om besättningsmedlemmars (eller DS9-karaktärers) liv i parallella universum, där mänskligheten inte har utvecklats på det goda sätt som i vårt välbekanta Star Trek-universa.
  3. De två avsnitten In a Mirror i 4:e säsongen av Enterprise är avsnitt med denna ambition. Här väljer mänskligheten att redan från början möta vulcanerna med dödligt våld och roffa åt sig deras teknologi för att genom krig, utpressning och svek utvidga sitt imperium – som givetvis inte är en demokratisk federation utan ett kejsardöme med drag av diktaturen i Japan fram till 1945.
  4. Poängen med dessa avsnitt är bl.a. att visa att människan faktiskt förlorat på alla sätt (mindre inflytande i alfa-kvadranten, större hot från grannfolk, ingen stabilitet i den egna staten, bromsad teknologisk utveckling, m.m.) jämfört med i vårt välbekanta universum där mänskligheten verkar för ett gott samhälle och där samhället verkar för ett gott och sunt liv för samhällsmedlemmarna).
  5. Här kommer min poäng! Dessa Star Trek-avsnitt präglas av en sådan fruktansvärd övertydlighet att de blir filmiska och berättartekniska misslyckanden. Malcolm och Phlox är så onda och T'Pol och Hoshi Sato så avklädda och depraverade att de blir löjliga karikatiryrer. Samhällssytemet är så överdrivet sjukt att det inte skulle kunna existera i något universum. Det dualistiska perspektivet är extremt indelat i svart och vitt utan en enda molekyl där emellan: Vårt Star Trek är Paradiset och den ultimata saligheten och Mirror-Star Trek är Helvetet.
  6. Syftet är ingalunda (som vissa av er tror) att visa mer våld och naken hud (det hade man kunnat göra i de vanliga avsnitten), utan ambitionerna är de som jag tog upp under punkt 4 ovan. Men mot bakgrund av den extrema övertydligheten måste man ställa sig frågan om serieskaparna tror att tittarna är korkade?! Visst hade väl vi på detta forum fattat poängen utan dessa ??verdrifter, utan denna extrema förenkling? Vi förstår ju böcker som Djurfarmen, 1984, Kallaocain, Solaris, 2001.
Eftersom man får förmoda att även Star Trek produceras för en i första hand amerikansk publik, undrar man om denna tittarskara är mer korkad eller mer svårväckt än vi tittare är här i Sverige? Eller tror bara serieskaparna att deras landsmän, som ska se programmen, är dumma? Samma övertydlighet återkommer när Stargate SG-1 ska visa vad som händer när religionen blir ond – då blir den verkligen ond med hjärntvättade korsriddare som reser mellan galaxerna.

Jag har svårt att förstå detta klankade på in a mirror darkly avsnitten. Jag tycker det är ett kul avsnitt som bara utspelar sig i mirror universumet och att det märks att skådespelarna har kul när de får ta fram sin mörka sida och agera onda! Det är givetvis inte så bra om serierna bara skulle handla om mirror universumet men ett par avsnitt då och då förhöjer bara star trek anrättningen och ger den lite krydda! J.

Jag har svårt att förstå detta klankade på in a mirror darkly avsnitten. Jag tycker det är ett kul avsnitt som bara utspelar sig i mirror universumet och att det märks att skådespelarna har kul när de får ta fram sin mörka sida och agera onda! Det är givetvis inte så bra om serierna bara skulle handla om mirror universumet men ett par avsnitt då och då förhöjer bara star trek anrättningen och ger den lite krydda! J.

Håller med. Just mirroravsnitten gillar jag mycket för det ger skådespelarna en chans att vi vad de kan som andra karaktärer...fast samma. :blink:

Underbart att se Nana Visitor som ondskefull förföriskt tyran. Visar prov på hennes mångsidighet som skådespelare.